Билки с добавена стойност

Симеон Монов започва бизнеса си с газирани напитки с билки "Клопатар", а продуктите вече включват и хранителни добавки

Добавките на "Фитоателие" са разработени да помагат при проблеми, които има градският човек - безсъние, стрес и т.н., казва Симеон Монов
Добавките на "Фитоателие" са разработени да помагат при проблеми, които има градският човек - безсъние, стрес и т.н., казва Симеон Монов    ©  Цветелина Белутова
Добавките на "Фитоателие" са разработени да помагат при проблеми, които има градският човек - безсъние, стрес и т.н., казва Симеон Монов
Добавките на "Фитоателие" са разработени да помагат при проблеми, които има градският човек - безсъние, стрес и т.н., казва Симеон Монов    ©  Цветелина Белутова

Газираните напитки отдавна са синоним на нещо нездравословно. Да ги извадиш от този контекст изглежда трудно и вече само да пише, че е без захар, отдавна не стига. Но за Симеон Монов това предизвикателство се превръща в успешна бизнес ниша. Изходната му точка е проста - разнообразието на такива продукти тук е по-бедно, отколкото в чужбина. Затова той решава да се насочи и към производство, като в рецептите си добавя и билки.

Напитките му "Клопатар" се появяват на пазара точно в началото на пандемията, но това не го спира. Междувременно среща единомишленик - Петко Денев, с когото създават компанията "Фитоателие" и започват да разработват и хранителни добавки. Сега в плановете им са още нови продукти и от двете серии, а до края на годината очакват да излязат и на пазара в САЩ.

Идея прескочила океана

Подготовката на бизнеса с билкови безалкохолни напитки започва в края на 2019 г. през компанията "Пепилия" и отнема няколко месеца, докато се осигури оборудването. Инвестицията надвишава първоначалните планове на Монов, тъй като той иска напитките да са в кенчета, а машините за пълнене се оказват по-скъпи от очакваното. В крайна сметка след вложени общо 60 хил. евро лични средства точно в началото на пандемията - през март 2020 г., от фабриката в Пловдив, където компанията работи в помещение под наем, излиза готов продукт за пазара. Първите напитки са под бранда "Кукер", но се оказва, че той е регистриран от друга фирма, и в средата на 2020 г. марката е променена на "Клопатар".

Самата идея за газирани билкови напитки идва от САЩ, където Монов живее 11 години и където покрай ученето и работата създава собствена напитка в инкубатор за хранителни стартъпи. "Когато се прибрах тук, забелязах колко по-бедни са като изобилие регалите с безалкохолни напитки и видях, че има липса на качествено газирано безалкохолно в крафт категорията", казва той. Това предопределя и бъдещия му бизнес.

Без летящ старт

Продажбите в началото вървят сравнително слабо за капацитета, с който разполага фабриката. "Нямах контакти в индустрията, не познавах дистрибутори. И до ден днешен нямаме голям дистрибутор. Един от основните ни канали бяха фермерските пазари", разказва Монов. Друго "каналче", както той го определя, се появява от малък бюджет, инвестиран във Facebook. "Тогава хората си стояха предимно вкъщи и забелязаха "Клопатар". Някои частни клиенти си поръчваха напитки за по 200 - 300 лв.", уточнява той.

Заради малките обеми и постоянните разходи на компанията в началото й се налага понякога да продава дори под себестойност. "Не е продукт, който е тръгнал с летящ старт, беше много на мускули, но пък, от друга страна, това ни накара да се замислим за по-креативни начини на работа", обяснява Монов.

Рецепта според вкусовете

В началото напитките се правят без допълнителни аромати и подсладители, а само от билки и вода. По думите на Монов първите реакции на пазара са били много положителни, но се е появила тънка линия като коментар, че безалкохолните не са с достатъчно интензивен вкус. "Това ни накара да работим върху екстракцията. Впоследствие за някои от тях вложихме биоаромати и подсладители - ябълков концентрат, нерафинирана биозахар и стевия. В САЩ отдавна има тенденция да се консумират неподсладени напитки, но в България вкусът на хората е различен", обяснява Монов.

Постепенно гамата се разширява, като в момента компанията прави плодови вкусове - малина с джоджен, вишна с хибискус, лимон с хвойна и мента, както и тоник с билки и биокола. Предлагат се и продукти под формата на концентрат. Билките се екстрахират в предприятието в самия ден на производство, а консерванти не се добавят. Различните суровини пък - билките и концентратът от ябълки, се доставят от български производители.

Ноу-хау

Още през миналата година се появява идеята и за разработка на функционални напитки от билки. "Всъщност аз винаги съм имал тази идея, но знаех, че зад нея трябва да застанеш с много сериозно ноу-хау, с оборудване, с лаборатория, където да се анализират активните вещества", уточнява Монов. Ключов принцип пък е да няма изкуствено синтезирани добавки като таурин, кофеин и т.н., а всичко да е извлечено от растения, и то извлечено тук. "На пазара има много добавки, които не вършат работа, а като екстракт всичко идва от Китай. Не исках продуктите ми да са такива", казва той.

Пробивът идва, след като се запознава със специалиста по фитохимия Петко Денев. Първоначално идеята е да му възложи разработката на такива продукти, но впоследствие започват да работят заедно. "По това време имахме напитки с мурсалски чай, а той е голям любител и си допаднахме", разказва Монов. След като научно-развойната дейност стъпва на силна основа, целта им е да постигнат максимално качество на правилна цена и да поведат тенденцията в напитките като цяло - функционални и нефункционални, която да дава по-висока добавена стойност.

Функционален фокус

Разработката на хранителните добавки отнема около година и продуктите излизат на пазара в средата на 2021 г. Междувременно Монов и Денев регистрират нова фирма - "Фитоателие", която вече обединява бизнеса и с газираните напитки, и с хранителните добавки.

Хранителните добавки се приемат под формата на капки и са в класически комбинации - валериана и хмел при безсъние, жълт кантарион, липа и златен корен при стрес и потиснатост, черен бъз, ехинацея и златен корен за стимулиране на имунната система и т.н. "Наричаме ги добавки за градски човек, тъй като помагат при проблеми, които има всеки градски човек", уточнява Монов. Цените на дребно са между 14 и 18 лв. за опаковка.

В момента компанията работи върху стандартизирането на 50 билкови моноекстракта - продукти, които се правят само от един вид билка, така че клиентите да могат да си ги комбинират според нуждите. "Започнахме да разработваме и платформа, в която хората да могат сами да си правят техния еликсир, да си генерират собствена рецепта и да си я подобряват, ако искат, при следващата поръчка", уточнява Монов. Плановете са платформата да е готова като софтуер до февруари догодина - първоначално като сайт, а впоследствие вероятно и като приложение.

Благодарение на натрупания опит компанията вече има запитвания и от други фирми в България за производство на ишлеме - било то само на екстракти, които да влагат в собствените си продукти, или на готови безалкохолни напитки. "Можем да предлагаме решения на едно място за всеки, който иска да пусне собствен бранд - от разработването на рецептата до производството", казва Монов.

Обратно през океана

Продуктите на компанията могат да се намерят в магазините "Зелен" и "Зоя", присъстват също във вериги като "Хит макс", "Паркмарт", "Фантастико" и "Лекси". За хранителните добавки фирмата работи с около 20 независими аптеки. Безалкохолните напитки се продават във всички по-големи градове, а като нов продукт добавките засега са основно в София. В плановете на "Фитоателие" е до края на годината да направи износ на функционалните си продукти за САЩ, където вече има установен контакт с дистрибутори, потенциална цел е и румънският пазар.

40

хил. евро предстои да инвестира още компанията, като средствата са предвидени за нова линия за бутилиране на продуктите в стъкло и за дооборудване на лабораторията.

Компанията сега се подготвя за следващата по-мащабна инвестиция, тъй като предвижда да премине към стъклени опаковки - не само за добавките, но и за безалкохолните напитки. Още около 40 хил. евро ще бъдат вложени в линия за опаковане, както и в дооборудване на лабораторията. Освен новата гама моноекстракти компанията разработва и други продукти. "Клопатар" ще има студен чай, включително и детска линия студени чайове. В момента целевата група са клиенти между 25 и 45 години.

Освен в Испания, където "Клопатар" вече се продава, предприятието ще опита да стъпи и на други пазари. За целта ще бъдат разработени неподсладени версии на безалкохолните напитки. По думите на Монов това е предизвикателство, защото трябва да се намери точната концентрация на билката, така че напитката да е вкусна, "но вече имаме някои попадения". Мурсалският чай също ще бъде върнат като вкус, вероятно в детските чаеве. За инвестицията компанията отново ще разчита на собствени средства, като Монов отчита, че вече се самоиздържат, а всичко, което изкарат като печалба, се реинвестира. "Ние сме малки, но с големи мечти", казва той.

Как се рекламирате?

- В момента приоритет ни е научно-развойната дейност пред маркетинга. Разчитаме на реклама от уста на уста.

Какъв е екипът?

- Основният ни екип е от трима души. При по-големи производства ни помагат хора, които работят почасово.

Какъв съвет бихте дали на начинаещите предприемачи?

- Не вярвайте прекалено много на продуктите си, оставете потребителите да преценят и коригирайте според техните предпочитания. Може идеята да е добра, но да не е презентирана правилно. Понякога идеята е изпреварила времето си, понякога е изостанала. Ако съвсем малко сте подобрили съществуващ продукт, това няма да е достатъчно причина клиентът да се измести от нещо, с което е свикнал. Трябва да предложите някаква по-радикална промяна.

Още от Капитал