"Осинови кошер" от България към Германия

Създателите на "Бии смарт текнолоджис" увеличават капитала си и излизат на борсата, за да финансират европейското си разрастване

Компанията вече работи с 30 пчелари и разширява мрежата си
Компанията вече работи с 30 пчелари и разширява мрежата си    ©  Надежда Чипева
Компанията вече работи с 30 пчелари и разширява мрежата си
Компанията вече работи с 30 пчелари и разширява мрежата си    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Създателите на "Осинови кошер" набират капитал за европейския си дебют, който ще започне от Германия.
  • Освен близо 600 хил. лв., осигурени от сегашните акционери, предстои и първично публично предлагане на българската борса.
  • От основаването на платформата досега са осиновени около 2500 кошера, а корпоративните клиенти са 60.

За шест години от създаването й "Бии смарт текнолоджис" минава през интересна трансформация. Замислена като технологичен стартъп с устройството си Beebot за наблюдение на кошери, впоследствие компанията се заема да улесни връзката между пчеларите и потребителите с платформата си "Истински мед" и инициативата "Осинови кошер". За предприемача Сергей Петров и партньорите му обаче целта е една - да дадат своя принос за опазването на пчелите, като подпомогнат тези, които ги отглеждат.

Числата засега показват, че подходът им работи. Макар и малка, компанията пораства с над 1000% през пандемичната 2020 г. (виж таблицата). Сега наред е следващата стъпка - да приложат модела си и в Европа, започвайки от Германия. Затова преди около месец "Бии смарт текнолоджис" увеличи капитала си с близо 600 хил. лв. с инвестиция от настоящите акционери, а скоро предстои да се отвори и към други вложители с първично публично предлагане на BEAM.

Подкрепа за разрастване

Решението за увеличаване на капитала е взето през август, а в началото на октомври е вписано и в Търговския регистър. От там се вижда, че "Бии смарт текнолоджис" е успяла да набере 593 хил. лв. от сегашните си акционери. С най-голям дял в процедурата е участвал "Илевън инвестмънтс", а акции са записали и отделни инвеститори от фонда. Основателят Сергей Петров остава основен акционер с 37.87%.

"Целта на набирането на този капитал беше по-скоро стратегическа, затова и рундът беше сравнително малък, около 30%", каза Петров. "Вярваме, че тези инвеститори могат да ни помогнат с изложение към пазара, в който се целим, а освен това увеличението ще ни помогне да подплатим операциите си", добави той.

Следващата крачка ще бъде листване на платформата за малки и средни предприятия BEAM на Българската фондова борса. Засега от компанията не уточняват какъв капитал ще се опитат да наберат, но се очаква параметрите скоро да бъдат определени. "Целта е да финансираме европейското си разрастване, което ще направим чрез услугата "Осинови кошер", обясни Петров и добави, че BEAM е идеалният вариант за това, тъй като е отворен към много инвеститори.

Старт от Германия

Компанията си поставя като фокус целия европейски пазар, но началото ще бъде поставено в региона DACH (Германия, Австрия и Швейцария) и по-специално в Германия. "Маркетинг усилията са съсредоточени върху DACH региона, но възможностите са за цяла Европа", обясни Петров.

В момента "Бии смарт текнолоджис" търси да назначи човек с опит на европейския пазар. "Целта е да изградим структура, която има само топ ръководство, като за другите дейности се използват услуги, предоставяни от трети лица", каза Петров. И добави: "Една от основните причини да се радваме на нашия бизнес е, че успяваме да го скалираме, без да увеличаваме работната ръка. Всяка странична дейност се извършва от подизпълнител." По данни от АПИС към септември 2021 г. в компанията работят 11 души, като броят им остава, общо взето, стабилен през годините.

Компанията и в момента разчита на външни изпълнители за дейности като опаковането на меда, което се случва в сертифицирани партньорски цехове, както и за логистиката. Изградената мрежа ще се използва и за европейската продукция. "Опаковането на меда, включително от Европа, ще продължи да се прави в България. Сезонността на нашия бизнес позволява това, тъй като има една по-голяма кампания за изкупуване на мед. Тук остава и дистрибуционният център", каза Петров.

Компанията установява контакт с пчеларите в Европа през различни асоциации. "Първата стъпка - да ги намериш, е лесна. Малко по-сложно е да ги селектираш, тъй като ние изискваме те да бъдат внимателни и никога да не компрометират продукцията си. Но веднъж станали партньори, те са част от екипа", посочи Петров.

Усещане за собственост

Платформата свърза потребителите на мед с пчеларите, като технологията между двете гарантира прозрачност и проследяемост на продукта. "Предлагаме един изцяло нов начин човек да се информира и да купува храната си. Клиентът може ежедневно да си взаимодейства със своя кошер, както и с пчеларя, който се грижи за него. Това дава усещане за собственост на крайния потребител", обясни Петров.

По думите му "Бии смарт текнолоджис" не е стандартният стартъп, тъй като има много силна социална кауза и тя е да се създаде устойчивост в пчеларството. "Стараем се да бъдем не най-голямата, а най-добрата компания, т.е. винаги акцентираме върху качеството. Даваме пълна прозрачност на крайния потребител за това как неговият продукт стига до него. На пчеларя даваме възможност да реализира продукта си на справедлива цена плюс достъп до безпрецедентни данни, които пък му позволяват да се грижи по-добре за кошерите си чрез нашата технология", уточни той.

Устройствата Beebot вече влизат в центъра на взаимодействието между потребител и пчелар. По думите на Петров в момента компанията не може да произвежда големи количества заради световния недостиг на чипове, но пък продава ограничените бройки на своите пчеларите. Очакванията му са търсенето на Beebot да избухне, след като доставките се нормализират.

Моделът В2С2В

След известно търсене на правилния подход в момента компанията прилага много интересен B2C2B модел. "Когато опитахме В2В модел за "Осинови кошер" в България, той просто не вървеше, нямаше доверие и критична маса. Но когато започнаха да си го купуват отделни хора, потребители, те започнаха да говорят за него и всъщност го вдигнаха едно ниво по-високо, призоваха организациите, в които работят, също да подкрепят каузата ни. Така всъщност нашите клиенти в В2С се превърнаха в канал за продажби В2В", обясни Петров.

От създаването на платформата досега са осиновени около 2500 кошера. Корпоративните клиенти пък са се увеличили повече от два пъти и в момента са 60, а доставките се осигуряват от около 30 пчелари. "Разширяваме се постоянно, но процесът е бавен. Затова пък в момента има достатъчно продукция от нашите пчелари, за да обезпечим цялата следваща година", каза Петров и добави, че вероятно през 2022 г. компанията ще стане номер 1 В2С доставчик на мед в България.

За корпоративните клиенти "Бии смарт текнолоджис" предлага различни варианти като индивидуални подаръци, различни разфасовки, кошнички с украси и т.н. Сред тях са компании като BNP Paribas, "Нестле", HIPP, Telus International, HP, "Прогрес", "Бош" и т.н.

Q&A



Планирате ли нови продукти или услуги?

- Като стартъп ние винаги търсим начин да иновираме. Само през декември планираме пускането на 4 нови продукта. Разработваме различни хранителни продукти с вложен мед, серия чайове и образователни продукти на тема пчели. Визията ни е медът и пчелите да станат част от живота на хората. Разбира се, планираме и развитие на технологичната част на услугата. Като добавим все повече функции за прозрачност и комуникация между производител и клиент.

На какъв етап е проектът за разработване на кошер на бъдещето по програмата Horizon 2020, в който участвате?

- В момента сме точно по средата и се развиваме много добре. Публикували сме над 17 научни статии и прототипите, които правим, изглежда, вървят в правилната посока. Вече вървим към интеграция на всички системи в един кошер. Имаме 20 тестови кошера в нашия малък hiveopolis.

Още от Капитал