Компанията за електроника под наем Addit.tech получи 555 хил. евро инвестиция

Чрез финансирането от Sofia Angels Ventures компанията ще разшири дейността си и към продажба на употребявани устройства

Ани Бъчварова и Страхил Радовски от екипа на Addit.tech
Ани Бъчварова и Страхил Радовски от екипа на Addit.tech    ©  Цветелина Белутова
Ани Бъчварова и Страхил Радовски от екипа на Addit.tech
Ани Бъчварова и Страхил Радовски от екипа на Addit.tech    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Младата българска компания "Рентроникс", която работи през бранда Addit.tech, отдава под наем електронни устройства от година и половина.
  • Неотдавна компанията привлече 555 хил. евро инвестиция от Sofia Angels Ventures.
  • Дружеството очаква догодина да отвори онлайн маркетплейс за електроника втора ръка.

Идеята да си наемеш телефон или друга потребителска техника е малко или много чужда на много места по света - малко са хората със смартфон в джоба, който да не е тяхна собственост. До април 2020 г. тази възможност не беше налична и за българския потребител. Тогава се появява Addit.tech, платформата за предоставяне на техника под наем за период от 1 до 18 месеца. "Целта ни е да променим отношението на потребителите към постоянното закупуване на нова електроника и да им се даде адекватна и бюджетна алтернатива", казва един от петимата създатели на компанията, Ани Бъчварова. Предлагат се най-различни джаджи - от смартфони, през умни часовници и лаптопи до слушалки, прахосмукачки и др.

Дружеството "Рентроникс", през което работи Addit.tech, е регистрирано през 2019 г., като начело на проекта стоят Ани Бъчварова, Владимир Колев, Ивайло Петков и Асен Асенов. Четиримата се познават от години и са работили заедно по общи проекти в миналото. Обсъждат подобен модел за отдаване под наем, който са видели в Западна Европа, и решават да го изпробват в България. По-късно към тях се присъединява и Страхил Радовски, който има опит в корпоративни финанси и финтех стартъпи.

Началото е финансирано с 200 хил. лв. собствен капитал, които стигат за развитие до пускането на сайта през април 2020 г. Оттогава привличат дългово финансиране, първо от финансова къща "Логос" в размер на 300 хил. лв. По-късно получават още 400 хил. лв. от Българо-американска кредитна банка и още 300 хил. лв. от Българската банка за развитие. Бъчварова казва, че парите от дълговото финансиране се усвояват за разширяване на портфейла на компанията - закупуването на нови устройства, които да бъдат отдавани под наем.

Наскоро в компанията инвестират също Sofia Angels Ventures и CEO Angels Club, клубове на ангелски инвеститори, които влагат 555 хил. евро рисков капитал. Инвестицията е насочена към бъдещото развитие на Addit.tech, наемането на по-голям екип и разработването на нова бизнес ниша - пазар за възобновена електроника втора ръка. "Ще предлагаме обновена електроника. Централизирано ще изкупуваме стари устройства, ще ги поправяме и продаваме", казва Страхил Радовски. "Целим максимално атрактивен вид за клиента, сякаш си купува нов продукт, а всякакви липсващи аксесоари ще бъдат добавени от нас." Покупката на устройства така или иначе вече е възможна в сайта на Addit - ако някой потребител хареса дадена стока под наем, може да доплати определен брой вноски, за да я придобие. Новата платформа ще е специализирана търговска платформа, където ще отиват и по-стари модели от портфолиото на Addit.tech, които вече не се наемат.

Как да наемеш джаджа

Addit.tech работи на сравнително прост принцип - клиентът избира устройство, преценява за колко време се нуждае от него, като минималният период за наем е един месец, а максималният - 18 месеца. След това подписва електронен договор. Джаджата пристига чрез куриер и при нужда от ремонт 75% от разхода се изплаща от Addit. "Целият процес, от самата поръчка до доставката - всичко е дигитализирано", казва Бъчварова. Затова и екипът е сравнително малък - в офиса на Addit работят едва четирима души, а общият екип в разширен състав е девет.

"Един от страховете ни беше колко трудно ще е да отдадем едно устройство за втори път", казва Бъчварова. Оказва се обаче, че закупените вече продукти се наемат отново сравнително бързо, а с разрастването на портфейла, се разраства и търсенето.

В момента портфейлът на Addit съдържа около 600 устройства. Към момента на разговора на компанията с "Капитал" само 30 от тях не са отдадени под наем. Това предполага нуждата от по-голямо портфолио, което е и най-големият разход на компанията. Екипът избира каква електроника да купи спрямо клиентското търсене - устройствата идват едва след като някой направи заявка, за да избегнат ненужното складиране на стоки със слабо търсене. Според Бъчварова и Радовски, продуктите на Apple определено са най-често наеманите артикули.

Бъчварова обаче е фен на две други категории, по-далеч от всекидневната техника - детските продукти и дроновете. "При тях има най-голяма логика да наемаш, а не да купуваш", казва тя. Радовски например, който наскоро е станал баща, се е възползвал от услугите на компанията и е наел количка и кош за бебето си. Казва, че когато след шест месеца ги върне, друг ще може да се възползва и ще спести инвестиция в продукти, които иначе всички се чудят "в кое мазе да приберат". Addit.tech пък ще спечели, защото ще отдаде активите няколко пъти преди да станат неизползваеми и ще удължи живота им.

Средният наем на устройство засега е около 12-13 месеца, но сроковете падат. Това говори, че ако в началото клиентите са гледали на Addit като на услуга за разсрочено придобиване на устройства, то сега осъзнават, че няма нужда да придобиват един актив, а да го използват докато им върши работа, смята Радовски. "Предлагаме най-голямата гъвкавост на пазара, затова и виждаме голям процент на завръщащи се клиенти."

Преди приходите - големи разходи

Двамата признават, че компанията все още не генерира крайна печалба, макар оперативно бизнесът работи. Радовски е уверен, че моделът е финансово издържан и трябва да достигне определен мащаб на портфейла, за да генерира достатъчно приходи и да покрива всички разходи на компанията. Казва, че едно от най-големите предизвикателства е именно нуждата от огромна инвестиция за разрастване на инвентара, затова и дълговият капитал е толкова необходим за бизнес плана на Addit.tech.

Очакват следващата голяма стъпка да е разрастване на B2B бизнеса им. Смятат, че има огромен потенциал в сътрудничество с бизнес клиенти, тъй като предлагат достъпна електроника, която не изисква огромни инвестиции. Освен това, добавя Бъчварова, наемането на устройства улеснява и административната работа - "наемът минава само като разход и улеснява счетоводството".

Казват, че очакват все повече хора да се обърнат към услугите на Addit.tech. От една страна, заради значителното поскъпване на електрониката, но и защото логистично, новите модели стават все по-недостъпни. "Ако се опитате да откриете последния модел iPhone, ще осъзнаете, че е практически неоткриваем", добавя Радовски.

Освен че отдават електроника под наем и ще отварят нов онлайн пазар на устройства втора ръка, от Addit.tech са решени да подкрепят идеята за зелена икономика и да започнат да предлагат рециклиране на неизползваеми устройства, като все още си търсят партньор, с който да си сътрудничат. "Рециклирането на стоки ще расте все повече от сега нататък", завършва Ани.

Q&A

Как промотирате бизнеса си


Промотираме се в Google и Facebook от ден едно. От няколко месеца работим и с много инфлуенсъри, които са като brand ambassadors, представят продукта ни на крайните клиенти, предлагат промо кодове.

Кои са конкурентите ви

Нямаме директен конкурент. Нашият бизнес модел се нарича Device-as-a-Service и в България няма друга компания, която да го предлага. Онлайн ритейлърите с опция за купуване на продукт с изплащане може би се доближават най-много до услугата ни и все пак процесът при нас е много по-улеснен и гъвкав, а и в крайна сметка целта ни не е да сме маркетплейс.

Още от Капитал