"Гизда", която избухна в пандемията

Модният бранд на Катя Лозанова стига рекордни продажби от над 2 млн. лв. през модел с качулка срещу COVID-19

Катя Лозанова, дизайнер и създателка на бранда Gizda ("Гизда")
Катя Лозанова, дизайнер и създателка на бранда Gizda ("Гизда")
Катя Лозанова, дизайнер и създателка на бранда Gizda ("Гизда")    ©  Цветелина Белутова
Катя Лозанова, дизайнер и създателка на бранда Gizda ("Гизда")    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Катя Лозанова започва бизнес с бранда Gizda ("Гизда") с 500 лева начален капитал през 2017 г.
  • За 2020 г. приходите надхвърлят 2.2 млн. лева, а печалбата е 750 хил. лева. Продажбите са през платформата Etsy.
  • След качулката с протектор тази година растат и продажбите на облекла.

Думата "гиздава" означава "хубава", "добре облечена". Модният бранд Gizda ("Гизда") също като името си има амбиции да предлага красиви авангардни облекла за дами. Видимо се справя, тъй като приходите от продажбата на колекциите през пандемичната 2020 г. надхвърлят 2.2 млн. лв. срещу 150 хил. лв. за предходната година, а печалбата достига 750 хил. лева.

"Гизда" е запомняща се българска дума, но дрехите с тази марка не са в етностил, в тях няма да откриете шевици и бродерии. Това е бранд за младежка, театрална, авангардна мода за дами", прави уточнение създателката Катя Лозанова.

Тя е завършила техникум по дизайн и е бакалавър по сценография и магистър по дизайн от НБУ. Като студентка работи в ателие за филмови и театрални костюми, изработва костюми за рекламни клипове, изпълнява свои художествени проекти. Известно време е на щат в магазин за много скъпи маркови дрехи, изявява се и на дизайнерската платформа "Иван Асен" 22" със собствени облекла, някои от които предлага за продажба в столични галерии.

Създава бранда "Гизда" през 2017 с около 500 лв. начален капитал и с малка подкрепа от приятели.

Продажба само чрез Etsy

Колекциите "Гизда" се продават чрез американската платформа за онлайн търговия Etsy, в която се предлагат стотици дизайнерски брандове. За известно време дрехите се предлагат и в интернет магазин в европейска платформа, но тя затваря. "Гизда" има и фирмен сайт - на български и на английски за американския пазар, но през него минава само един процент от оборота. В Пловдив има бутик със същото име, но той е на други собственици и предлага друг тип облекла.

"Винаги съм се издържала с този бизнес", казва Катя Лозанова. До стотното изделие тя работи сама - от идеята до готовите дрехи и снимките, за които й помагат приятелки вместо професионални фотографи и манекенки. Разказва, че още първата колекция ражда три бестселъра в Etsy - гащеризон, къса и дълга рокля. В началото заради непрофесионалните фотосесии някои от отзивите са, че "в действителност дрехите са по-хубави от показаното на снимките."

От 2017 до 2019 г. брандът прави по около 100 - 150 хил. лева годишен оборот. През пандемичната 2020 г. обаче продажбите достигат 2.2 млн. лева. И в основата им е оригинална защитна качулка, създадена от Катя Лозанова.

Качулка с протектор

През първите две седмици след обявяването на пандемията през 2020 поръчките за "Гизда" спадат почти до нула. Всички дизайнери и шивашки фирми се пренастройват да произвеждат защитни маски в отговор на търсенето и в опит да спасят бизнеса си.

Катя Лозанова обаче се отказва от традиционните маски и създава качулка с пластмасов протектор отпред, който се закача с цип. Резултатът е - 360-градусова защита с продукт, който не е медицински, а дизайнерски.

През април 2020 предлага качулката в платформата Etsy. Истерията към продукта расте. Качулката се купува предимно за пътуване със самолет. Информацията и рекламата за нея вървят от уста на уста основно по летищата. Класации на Forbes и CNN за дизайн, свързан със защита от коронавируса, поставят качулката на "Гизда" сред първите места.

Следва взрив от поръчки, основно от САЩ. Налага се спешна доставка на подходящ материал за протектора и организиране на производствен процес. През юни 2020 Катя Лозанова и сътрудникът й едва се справят с търсенето, поръчките достигат по 300 на ден. Има периоди от време, в които са "отворени" 1500 поръчки. Пластмасовият щит идва на огромни листове, които трябва да се нарежат лазерно - трудно се намират доставчици и количества. Свършват циповете и лентите от вносители - започва директна доставка от Турция. Търсят се спешно още шивашки фирми, които могат от днес за утре да започнат изпълнение на поръчки. В крайна сметка в един период шест предприятия работят като подизпълнители за качулката на "Гизда".

Равносметката показва, че през 2020 екипът е изпратил 18 хиляди поръчки до крайни клиенти, като в една поръчка обикновено има повече от един артикул. Обработването им би било невъзможно без подкрепа на приятел, който създава специална IT система за вътрешна употреба, генерираща автоматично документите, нужни за оформянето на износа.

Печалбата от "Гизда" за 2020 е 750 хил. лева. "Това е капитал, който ни дава свобода да поемаме нови рискове, да търсим нови ниши, да експериментираме с нови материи", обобщава Катя Лозанова.

Двойници на качулката

Няколко месеца след старта на продажбите българска фирма копира качулката с протектора и започва да я предлага в Etsy. Катя Лозанова се свързва с адвокати, кандидатства и бързо получава защита на дизайна в Европейското патентно ведомство.

"Платформата Etsy има политика срещу кражба на интелектуална собственост. Писахме до платформата, там се вижда, че нашият артикул е качен месеци преди да се появи двойникът. Etsy свали продукта на втората фирма за две седмици и поиска доказателство, че авторът на оригиналния дизайн е започнал съдебно дело", разказва Катя Лозанова. Тя тръгва да си търси правата по съдебен път и изпраща до платформата официално преведени документи за това. "Etsy обаче спря да отговаря на писмата ни и възстанови продажбите на артикула от другата фирма. Всичко това се случва през лятото, когато съдилищата в страната не работят и процедурата се проточи", спомня си Катя Лозанова.

След това обаче започва масова кражба на продукта - качулката с протектора започва да се предлага от различни фирми в AliExpress, в Amazon, в eBay, както и в различни други сайтове, при това с оригиналните снимки на "Гизда". Обяснението на някои от продавачите е, че артикулите са изработени и закупени на едро от китайски фабрики. Цената на оригинала е 50 евро, останалите продават за 25 евро.

Клиенти пишат до "Гизда" за наличието на двойници на качулката. Някои се оплакват, че не са получили поръчаното от други сайтове и затова поръчват втори път - този път от "Гизда". Други пишат, че са получили изделие с ужасно качество, поради което поръчват пак, но сега от "Гизда".

През есента на 2020 има раздвижване по делото, но Катя Лозанова решава, че тази борба е безнадеждна и се отказва да я води. "Спрях да инвестирам емоционален ресурс в казуса. Още повече че съдебната битка за дизайн е сложна. За мен това е затворена глава. Кражбата на дизайн е отработена схема в този бранш. Прозорецът, преди да те изкопират, е около половин до една година. Има фирми, които работят само с краден дизайн и може да видиш създадено от теб палто да се предлага в 12 други сайта например. Успокоявам се, че навярно това е признание, че правя добър дизайн", философски заключава тя. И уточнява, че "Гизда" продължава да продава доста големи количества от качулката с протектора. Например за деца от цяло училище и за лекари. А преди дни станало ясно, че качулката на Катя Лозанова ще бъде част от експозиция в Ню Йорк: Design and healing: Creative responses to epidemics в периода 10/12/21- 20/02/22 в Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum.

От скицата до фотосесията

Катя Лозанова е автор на дизайна на дрехите, тя прави скиците, но по-нататъшната работа вече се извършва от подизпълнители. Използва естествени и едноцветни материи, които купува от вносители. "За мен са важни кройката и материята. Важно е качеството, а не десенът", казва тя.

Брандът не се съобразява със сезоните. "Гизда" представя по 2-3 до 4 тематични колекции годишно - например "Готик", за различни музикални фестивали, за Хелоуин.

"Създаването на колекция изисква емоционален ресурс, сили, огромна концентрация, изтощително е. Веригата е доста дълга, дизайнът изисква 10% от усилията. После е кройката, изчистването на детайлите, шиенето на дрехата, снимките и подбора им, качване на моделите в различните канали за продажба и комуникация, ценообразуване", изброява Катя Лозанова. Крайната цел обаче е една - създаване на бестселъри в нови ниши.

Дрехите "Гизда" - палта, поли, гащеризони, панталони - се продават на цени между 60 и 180 евро в Etsy.

За 2021 - 600 хиляди лева оборот

Тази година "Гизда" ще отчете 600 хил. лева оборот. "Резултатът е далеч от постигнатото през 2020, но все пак е отличен. Защото е много важно с какви продукти го постигаме. При качулките продавахме хиляди бройки, а сега, когато спада интересът към защитни маски, правим този оборот само с дрехи", обобщава Катя Лозанова.

Целта на дизайнерката е да открива нови малки пазарни ниши, които са в процес на растеж. Например артистично-музикални фестивали, за които колекциите на "Гизда" се поръчват чрез Etsy месеци преди събитието.

"Най-важното за по-малките дизайнерски брандове е наличието на готин оригинален продукт в правилната ниша. Да създаваш бестселъри на суперконкурентни пазари", обобщава създателката на "Гизда".

Q&A

Мислите ли да отворите собствена шивашка фабрика?

- Не искам собствено производство. Искам да се концентрирам в дизайна и в концепцията на продукта. Производството би означавало много голям фокус върху други неща - хора и машини например. Ако го направя, ще си оптимизирам разходите, но това е излишно разсейване, много голям разход на енергия.

Обмисляте ли да продавате дрехите "Гизда" във физически магазини?

- Дрехите са специфични, не са за всеки вкус. Участвала съм във фестивали, където има близка среща с купувачи, но установих, че ме зарежда измислянето на продукта, а не толкова комуникацията с клиенти.

Защо се харесват колекциите?

- Защото се правят по поръчка и може да се промени пропорцията в полза на клиента - да се скрие дефект, да се подчертаят силни страни от фигурата. Дрехите са измислени така, че, ако си с манекенско тяло, е чудесно, ако не си - пак е чудесно. Клиентите са много впечатлени и от качеството на материята.

Кои са клиентите на "Гизда"?

- Артистични дами, на около 30 - 35 години, сред тях колеги дизайнери, скулпторка, певица. С такива дрехи няма да отидеш в офис или банка, но са търсени много от хора със свободни и артистични професии.

Кое е най-трудно в работата ви?

- Най-трудно ми е да се справям с растежа на бизнеса. Аз съм контролиращ тип, трудно ми е да се примиря, че нямам пълен контрол върху нещата. До стотната поръчка правех всичко сама, но това е много натоварващо, затова трябваше да делегирам права за изработване на колекциите от подизпълнители. С това обаче се губи чарът. Много тежко преживях и първите кражби на мой дизайн.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал