Свободният дух от бутилката

Създадената от Димо Първанов и Борис Петракиев компания freespirit.bg внася безалкохолни алтернативи на класически алкохолни напитки

"Нашето послание не е за избор - алкохол или не. Но има моменти, в които човек по една или друга причина не пие и тогава трябва да има качествен избор", казва Димо Първанов
"Нашето послание не е за избор - алкохол или не. Но има моменти, в които човек по една или друга причина не пие и тогава трябва да има качествен избор", казва Димо Първанов
"Нашето послание не е за избор - алкохол или не. Но има моменти, в които човек по една или друга причина не пие и тогава трябва да има качествен избор", казва Димо Първанов    ©  Цветелина Белутова
"Нашето послание не е за избор - алкохол или не. Но има моменти, в които човек по една или друга причина не пие и тогава трябва да има качествен избор", казва Димо Първанов    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

За Димо Първанов изразът "да започнеш от нулата" има двояко значение. От една страна, става дума за популярното метафорично описание на бизнес, в който тръгваш от самото начало и постепенно го развиваш. От друга страна, в неговия случай фразата може да се чете и съвсем буквално - защото компанията му се занимава с внос на напитки с 0% алкохол.

Създаденият от него и партньора му Борис Петракиев (с когото иначе са собственици на брокерска компания за застраховане на кредитен риск) интернет магазин freespirit.bg работи от лятото на 2021 г. и вече предлага разнообразна селекция от безалкохолни варианти на традиционно познати като алкохолни напитки. И докато наличието на безалкохолна бира например е нещо вече сравнително добре познато на българския пазар, за безалкохолно вино са чували доста по-ограничен кръг потребители, а за съществуването на безалкохолен джин или ром малцина изобщо предполагат, че е възможно.

Пазарът на такъв тип продукти на Запад обаче расте с бързи темпове и точно в този тренд искат да се впишат и създателите на freespirit.bg. Освен през сайта те продават директно и към заведения, а амбициите им са за скорошно разширяване на портфолиото и с нови предложения, както и за достигане на продажби от порядъка на 1 млн. лв. в рамките на година.

За свободата да имаш избор

Идеята за freespirit.bg всъщност се ражда спонтанно - Димо Първанов се оказва принуден да спре алкохола и започва да търси алтернативи. "Мразя да нямам избор и бях много щастлив да открия, че има избор и в тази посока", споделя той. "Почнах да си купувам лично за себе си и да откривам, че има вина, безалкохолни спиртове, ромове, джинове, всякакви такива неща. Започнах да си пазарувам от западни сайтове. И в един момент си казах, че мога да внеса някакво по-голямо количество", разказва Първанов.

Първоначалната идея е по-скоро само да предложи нещо "по-такова шантаво" на близък кръг приятели и хора със сродни интереси (и двамата с Борис Петракиев са запалени планинари) да опитат. Оказва се обаче, че идеята среща интерес. А 20-годишната му дъщеря, която впоследствие става и управител на компанията "Фри спирит", го окуражава да опита да превърне начинанието в бизнес, какъвто в България до момента няма и какъвто според нея ще се радва на интерес сред младите хора.

Така и се започва. Покрай личното си търсене Димо Първанов дегустира най-различни продукти и подбира такива, които му допадат. "Първо се свързах с производители, на които ми харесваха нещата. Започнахме преговори, то си се оформи като бизнес. Направихме сайта и стартирахме", обяснява той. Самото име също отразява този стремеж към свобода - в превод от английски то означава "свободен дух", но едновременно има и елемент на заигравка с думите, тъй като разместването им дава spirit-free, или "без алкохол".

В началото нещата вървят бавно - през сайта, който е насочен към физически лица, се прави "по една поръчка на два дни", а основните продажби са почти изцяло към ресторанти, с които създателите на компанията контактуват пряко. Постепенно интернет каналът също набира скорост и сега вече през него идват по 10-15-20 поръчки на ден, което е било в оптимистичните прогнози на екипа. По думите на Първанов към момента продажбите през двата канала са сравнително равни и макар и все още да е много рано за по-генерални изводи, понеже компанията работи едва от лятото на тази година, като цяло това е и съотношението, към което се стремят.

Пазар с потенциал

"През последния месец, който ни е на практика трети пълен, откакто сайтът съществува, продажбите ни общо към физически лица и към заведения са за малко повече от 10 хил. лв.", обяснява предприемачът. "Очакваме след една година да са десетократно повече - общо към крайни клиенти през сайта, към хорека сектора и евентуално в търговски вериги като "Фантастико" и биомагазин "Зелен" например", посочва той.

Основната група потребители, към която екипът на freespirit.bg насочва усилията си, са "предимно свободни хора, без предразсъдъци, които обръщат внимание на себе си и са склонни да опитат нещо ново". Сходен е и трендът на Запад, където стремежът към по-здравословен начин на живот е една от основните движещи сили на пазара на т.нар. безалкохолни алкохоли. Показват го и набиращите популярност инициативи като Dry January ("сух януари") и Sober October ("трезвен октомври"), при които милиони хора спират консумацията на алкохол за 31 дни, най-често именно със здравословни мотиви.

"Безалкохолно вино съществува много отдавна - първото е направено в Германия горе-долу в годината, в която ние сме се съединявали. Но в последните години постепенно излиза от това русло, че е само за бременни жени, за хора, които по някаква религиозна причина спазват пост, или за шофьори", казва Димо Първанов. И допълва, че аудиторията се разраства изключително много, като в значителна степен по-младите хора, т.нар. милениали, са основният консуматор на тези напитки, особено на безалкохолните дестилати и на коктейлите, които се правят с тях. За немалко потребители допълнителен стимул е и по-ниското калорийно съдържание на подобни напитки - между 4 и 6 пъти по-малко в сравнение с традиционната бира или вино например.

Самата идея да се предложи такъв тип продукт на българския пазар е до известна степен и предизвикателство, с което екипът е наясно от самото начало и очаква да срещне скептицизъм и дори съпротива. "България има силни традиции в пиенето и е нормално недоверието към нещо такова да бъде много голямо. Но това не е проблем за нас - ние нямаме за таргет цялото общество", обяснява Първанов, като споделя, че всъщност негативните реакции не са били чак толкова силни. "Очаквахме много по-яростна съпротива и гневни коментари", казва той. И прогнозира, че те най-вероятно ще се отприщят с пълна сила, когато в даден бъдещ момент екипът опита да реализира идеята си да предложи и безалкохолен вариант на ракия.

"Нашето послание не е за избор на алкохол или не, напротив - нищо не може да замени хубава чаша вино или едно хубаво уиски в определения подходящ момент. Но има моменти, в които човек по една или друга причина не пие. Всеки избира сам как да се забавлява. Някой път може да иска да се напие, друг път може просто да няма тази възможност и тогава трябва да има качествен избор - този избор ние го даваме", изтъква предприемачът.

Растящ асортимент

В момента на сайта се предлагат над 20 вида вина, основно от западноевропейски изби - бяло, червено и розе, включително и пенливи. Специално за зимния сезон пък екипът вече предлага и готово деалкохолизирано греяно вино, при това от български производител. "Беше много радостно, когато научихме, че има българско производство, което при това е много качествено", разказва Димо Първанов. Иначе по думите му търсят варианти и за внос от Нова Зеландия и Австралия, но съществено предизвикателство се оказва доставката - от една страна, заради необходимостта да се заявят много по-големи количества, а от друга, заради световните проблеми в превозите в момента.

Сътресенията с веригите на доставките са сред основните пречки и пред вноса на безалкохолни уиски и текила от САЩ - каквито екипът също има амбиция да предложи. Иначе компанията вече внася произвежданите от датската Ish безалкохолни ром и джин, както и някои коктейли на базата на тези дестилати - джин-тоник и шприц. А в бирения сегмент си партнира с германската крафт пивоварна Insel Brauerei, чието производство е на остров Рюген в Балтийско море - като едно от предложенията дори включва морска сол.

"Съвсем скоро ще предложим крафт безалкохолни бири, които други утвърдени компании внасят, но са много малка част от тяхното портфолио. Вече има и вина на други вносители и производители при нас. Има заявен интерес и от вносители на дестилати. Идеята на този сайт още в самото начало не е да продаваме неща, които само ние си внасяме, а да има максимално разнообразие", разказва Димо Първанов. Отделно от това екипът, който вече продава част от продуктите си и в някои по-малки и често специализирани търговски обекти, води преговори и с по-големи вериги. Там обаче предизвикателството са огромните отстъпки, които големите ритейлъри обикновено търсят и които от "Фри спирит" още не са готови да предложат. Плановете им са скоро да започнат да произвеждат и деалкохолизирано вино под собствен бранд, което също да предложат на веригите.

А иначе именно голямото разнообразие заедно с плановете за разширяване на портфолиото, както и с факта, че все пак бизнесът все още прохожда, правят прогнозирането за развитието му доста трудно. "Чисто процентно най-голям ръст предвиждам при безалкохолните дестилати - това е и световната тенденция. Но това е и логично, защото те са най-нови на пазара", обяснява мениджърът. По думите му дори самата статистика за западните пазари все още е доста противоречива. "В последните месеци съм чел статистики примерно за Америка, които варират за една и съща категория - например за безалкохолната бира числата са от 300 млн. долара до 800 млн. долара, което е огромна разлика. За Европа по същия начин. Освен това има много голяма разлика между изследвания, които са правени от независими агенции и по поръчка на производители", допълва той. Като цяло обаче очакванията му са в следващите година-две пазарът на безалкохолната бира в България да настигне средните за най-развитите пазари за категорията в Западна Европа - Германия и Испания, където делът й е 10-12% от общите продажби на бира.

"Честно казано, чак толкова конкретните числа за Европа не ни интересуват - по-важен е трендът, а той е положителен", посочва Първанов. "Знаехме, че ще има интерес от активни хора, млади хора, но не сме очаквали примерно, че ще има интерес от хора на по 20 години - а то има. Не сме очаквали и интерес от някои региони на страната като Перник, Враца, Тутракан - а то има. Пазарът е много нов и тепърва ще видим накъде ще тръгне", казва той.

Как се прави

Един от основните методи за производство на "безалкохолен алкохол" е чрез т.нар. обратна осмоза (или филтриране) - химичен процес, при който от произведената вече алкохолна напитка се премахва или се редуцира алкохолът. При него готовата напитка минава през мембрана, която пропуска само водата и алкохола, след което в останалата дехидратирана част се добавя само водата. Друг вариант е дестилирането под вакуум - при което напитката се загрява до определена температура, така че алкохолът да кипне и да се изпари. Трети вариант е при самото ферментиране на напитката процесът на ферментация да се прекъсне, така че захарите да не се превърнат в алкохол - така се получават напитки с на практика нулево алкохолно съдържание, докато при другите два метода се говори за деалкохолизирани продукти.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал