Всеки може да готви

Димитър Шопов създава училището по кулинария Food Connection след образование по международни отношения и опит в професионална кухня в Испания

Димитър Шопов    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Димитър Шопов учи и работи в сферата на международните отношения, но желанието му да готви го преследва през целия му житейски път.
  • След стаж в голям ресторант в Барселона решава хобито му да се превърне и в негова професия и се връща в България.
  • Създава кулинарното си училище Food Conection в "Хиподрума", но продължава да работи като маркетинг мениджър още година, за да може да се издържа.

"Всеки може да готви" е фраза от едноименния анимационен детски филм, която всеки начинаещ в кулинарното изкуство определено трябва да знае. Работата в кухнята изобщо не е лесна и се изискват много умения и практика. На това се опитва да научи и посетителите на кулинарното училище Food Connection създателят и преподавател в школата Димитър Шопов.

Международните отношения и средиземноморската кухня

Шопов създава училището по кулинария Food Connection през 2015 г., но влечението по готвенето го преследва през целия му съзнателен живот. Впечатлен е от заниманията в кухнята още от гозбите на баба си и още от малък харесва хубавата храна. Професионалният му път го отвежда обаче в сферата на международните отношения и рекламата, които практикува у нас, а по-късно и в Испания. Там работи в сферата на събитийния бизнес към фирма в Барселона, която организира големи конференции.

Открива вкусовете на средиземноморската кухня, решава да даде воля на кулинарното си хоби и го превръща във своя професия. Кандидатства за стаж в известен ресторант за местна кухня, намиращ се на Passeig de Gràcia, една от централните улици в Барселона, където работи в кухнята шест месеца. "Това беше една от най-големите ми житейски школи. Освен за храната и за готвенето научих и много неща за себе си", коментира Шопов. След стажа получава предложение да остане на работа, което той отхвърля. "Взех това, което ми е беше интересно за готвенето и кухнята. Преди работата в ресторанта в Барселона имах намерение да отварям собствен ресторант. Опитът там ми помогна да се осъзная и да разбера какъв ми е потенциалът."

Първа спирка: ул. "Ами Буе"

След като се прибира в България, Шопов продължава да работи в сферата на маркетинг и рекламата във фирма в София, като паралелно с това води курсове по испанска и каталунска кухня в кулинарно училище. "Страшно много ми хареса да преподавам - като енергия, като общуване с хората, като работа, това да показваш на други хора." Опитът там го води към желанието му сам да създаде свое място, където да предава знанията си "по своя начин". Така през 2015 г. основава Food Connection. Първото място, което наема, е open space пространство с малко сервизно помещение в кв. "Хиподрума". Парите, които има към онзи момент, се оказват недостатъчни за цялостното оборудване на училището и му се налага да изтегли кредит.

През първата година на съществуването на Food Connection Шопов продължава да работи по основната си професия като маркетинг мениджър, а вечер води курсове във Food Connection. "Нямах кола и сутрин рано отивах да пазарувам с раница и пазарски чанти с градския транспорт снабдявах училището с необходимите продукти." След края на работния ден Шопов се връщал в училището, където подготвял залата за предстоящия курс, а след края на занятията почиствал мястото. В продължение на година преподавателят по кулинария съчетава двете си професии, докато не се увери, че бизнесът му е достатъчно успешен. "Всичко стана възможно заради подкрепата на хората до мен и големия ми панагюрски инат."

С годините бизнесът расте

Първата зала, която наема през 2015 г., коства на Шопов 10 хил. лева - за ремонт и оборудване. Преди три години и половина обаче решава да премести бизнеса в по-просторно място на "Цариградско шосе" (преди 4-ти км), което да отговаря на всички нужди на едно училище по кулинария. Наемането, ремонтът и инвестицията в техника на сегашното помещение костват на Шопов близо 150 хил. лева. "Абсолютно всяко нещо в тази зала е направено, за да бъде кулинарно училище Food Connection. Преди се ползваше за склад и трябваше да бъде изградена и създадена изоснови", коментира той. След преместването в новото помещение продължава работата и на училището в "Хиподрума", но липсата на капацитет по поддръжката на двете места го принуждават да го освободи.

Най-големият разход за бизнеса му е наемът на помещението, но последно време токът също е голямо разходно перо. Към момента основният екип на Food Connection се състои от трима души, а още 58 гост-лектори водят различните курсове. Уроците се провеждат почти всяка вечер през делничните дни в диапазона между 19 и 21 часа. Групите, които посещават курсовете, са между 10 и 12 души, като според Шопов така преподавателите могат да обръщат достатъчно внимание на всеки.

За кого са подходящи курсовете

Повечето курсове са еднократни под формата на вечери на определена тематика. Най-продължителният курс е предвиден за съвсем начинаещи и се състои от шест посещения. "Нямам претенции, че мога да изчерпя кулинарното изкуство с едно или шест посещения, и хората са наясно с това. Курсовете са достатъчни да запалят интереса и желанието да се експериментира и готви вкъщи", коментира Шопов.

По думите на собственика посетители по-често са представители от женския пол, но тематиката на курса също определя съотношението мъже - жени. В смесените групи също наблюдава все по-голям интерес от мъжете. Класовете се посещават най-вече от хора в активна възраст. Цената на курс с еднократно посещение е 60 лв., което според Шопов привлича по-платежоспособни клиенти. "Посетителите са хора, които обичат да пътуват, обичат хубавата храна, обичат да експериментират."

Уроците, които учителят по кулинария иска да предаде на посетителите си, са свързани с боравенето с добри практики по време на готвене. За него дисциплината, редът и хигиената са приоритет и основен мотив от създаването на Food Connection. "Миенето на ръцете, ползването на престилки - хората готвят и за себе си, но готвят и за други хора", отбеляза още Шопов.

Преди и след COVID-19

Годината преди да настъпи пандемията от COVID-19, Шопов описва като най-успешната за Food Connection. Разказва за намеренията да разшири бизнеса с изграждането на второ място извън България, където той и останалите лектори да преподават. По думите му друг град в страната няма потенциал за подобен тип бизнес, като дори в София пазарът е сравнително малък, а конкуренцията - висока. "Мислих да отворя училище в Гърция. Пак е средиземноморска страна като Испания, но е по-близичко", коментира Шопов.

През 2021 г. Food Connection отбелязва ръст на приходите спрямо 2020 г., но нивата продължават да са далеч от тези преди световния локдаун.

Училището организира и големи събития в изнесен формат извън София, но след ограничителните мерки покрай пандемията от коронавируса му се налага да се адаптира към обстановката и започва да преподава онлайн. В този период класовете на Food Connection посещават българи от различни градове и държави. "Цяла Европа, САЩ, Канада, Катар, Израел, Австралия - обединихме няколко континента. Тези хора няма как да бъдат с нас, ако имаме само присъствени курсове", коментира преподавателят по кулинария, като отбелязва, че тези практики ще продължат и след края на пандемията.

"Веган десерти" на световния пазар

По време на локдауните екипът на Food Connection издава онлайн книгата "Веган десерти". Според Шопов "това е първата професионално написана книга за веган десерти на български език от български автор". Той отбелязва, че изданието има голям принос към българската кулинария заради "десертите, които са на нивото като визия на класическото сладкарство, но във веган вариант". Книгата в момента се превежда на английски език.

За настоящата година Димитър Шопов не смее да планира дългосрочно. Коментира, че пандемията е направила обстановката прекалено непредсказуема. "Трябва да се мисли краткосрочно и адаптивно към ситуацията. Това стана modus operandi." Основна цел на Food Connection през 2022 г. е да участва в панаира на книгата във Франкфурт с книгата "Веган десерти" и да открие партньор, с който да я разпространи на международния пазар.

Q&A

Сподели рецепта, която всички трябва да знаят?

Хората имат различни очаквания за кулинарията и тръгват с различни умения, но все си мисля, че ако човек си намери хубав хляб и добър extra virgin зехтин, би се получило изключително вкусно нещо.

Кои курсове във Food Connection би посетил?

Личните ми фаворити са свързаните със средиземноморската кухня - най-близко ми е до сърцето и душата. Харесвам региона като култура и като кухня, като езици и като хора.

Какво трябва човек да направи, ако иска да се научи да готви?

Да има желание - нищо повече. Има доста рецепти в интернет, дидактични материали, видеа от потребители и от професионални готвачи.

Има ли безнадеждни "случаи" в кухнята?

Няма безнадежден случай, стига да има желание и да му се работи. Ако няма желание, може да е невероятен талант, но няма как да разбере.

От каква кухня се интересуват българите в чужбина?

Обикновено е за вегани, вегетарианство, сурови десерти и шоколад. Има голям интерес към веган рецептите.

Какво е менюто на днешния курс?

Медальони от свинско бонфиле с мащерка, броколи по римски и wedges от сладък картоф с испански пушен червен пипер.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fyj01358397 avatar :-|
    fyj01358397

    В изречението "... превръща във своя професия" предлогът следва да бъде само "в".

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал