Георги и американските крафт донъти, които намериха дом в Пловдив

Bluestone Doughnuts е единственото място в България за ръчно правени занаятчийски американски понички

Георги Славов се връща след над 10 години в САЩ с идея да започне малък собствен бизнес
Георги Славов се връща след над 10 години в САЩ с идея да започне малък собствен бизнес
Георги Славов се връща след над 10 години в САЩ с идея да започне малък собствен бизнес    ©  Владислав Христов
Георги Славов се връща след над 10 години в САЩ с идея да започне малък собствен бизнес    ©  Владислав Христов
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

В неделя следобед в Bluestone Doughnuts на емблематичната ул. "Отец Паисий" в Пловдив е час пик: прегърнати двойки, студенти, туристи, потънали в компютрите си младежи, бъбриви приятели и опашка от поръчващи "за вкъщи" са изпълнили неголямото двуетажно пространство. Това, което ги е привлякло, са подносите с пухкавите цветни крафт донъти зад витрината. А също и хубавото кафе.

За малко над година и половина съществуване магазинът за донъти под Тепетата набра значителна популярност както сред местните хора, така и сред гостите на града. Една от причините е, че в момента това е единственото място в България, което предлага ръчно правени занаятчийски понички от американски тип, които са толкова различни от познатите "джънк" донъти на веригите за бързо хранене, колкото и гурме бургерите са различни от тези на "Макдоналдс". Всъщност, след като Dunkin' Donuts затвориха и последните си обекти в България през 2020 г., на практика Bluestone нямат особена конкуренция дори от индустриалната ниша.

Популярността на пловдивските понички обаче се дължи най-вече на факта, че те са вкусни и пресни. Приготвят се на място всяка сутрин с качествени продукти, без изкуствени овкусители, набухватели, есенции и т.н. Тестото е пухкаво, пълнежите са изобилни, вкусовете са много, а понякога сред тях има и изненади.

От Ню Йорк до Пловдив

Зад Bluestone Doughnuts стои Георги Славов. Родом от Сливен, той прекарва над десет години в САЩ - Ню Йорк, Чикаго, Флорида, където учи политология и работи, включително и по политически и обществени кампании. През 2016 г. обаче решава да направи обратен завой в живота си, като се върне в България и евентуално започне собствен бизнес. "Първо живях в София. Пловдив посетих случайно един ден и се влюбих в града. Веднага реших да се преместя", разказва Георги, който впоследствие намира тук и съпругата си. Докато опознава града, хората и навиците им, с него през цялото време е и мисълта за собствен бизнес: "От една страна, исках да е нещо малко и семейно. От друга, аз обичам да готвя и да експериментирам кулинарно. Започнахме да проучваме какво няма на пазара."

Така установяват, че в Пловдив (а и в България изобщо) липсват донътите - сладките понички с пълнеж и глазура, които са особено разпространени и обичани в САЩ. "Там те са навсякъде. Разбира се, има и големи компании, но в повечето случаи са малки семейни бизнеси, които имат собствени рецепти и сами си правят донътите. Навсякъде, където съм живял, е имало такива малки донът-шопове и винаги ми е доставяло удоволствие да хапвам в тях", казва Георги.

След като идеята е намерена, останалото се случва от само себе си. Намират подходящото място на оживената централна уличка, което ремонтират и предекорират, общо взето, сами. В мястото и оборудването влагат собствени средства. След известен период на "бета версия", в който усъвършенстват рецептите и тестват различни вкусове с приятели и по събития, през лятото на 2020 г. Bluestone Doughnuts отваря.

Ускорение на вкусовете

Началото не е съвсем гладко заради пандемията. "Продавахме основно за вкъщи. Липсваше, разбира се, усещането за пълно пространство, хора, с които да създаваме среда и приятелства. Но получихме достатъчно подкрепа и преминахме успешно през този период." Година и половина по-късно Bluestone Doughnuts има четирима служители (като търсят още) и се радва на значителна посещаемост. Уикендът, когато пловдивчани и туристи изпълват центъра на града, е най-силното време, но и през седмицата има поток от посетители - някои решават да откраднат малко сладко време за себе си на място, други взимат кутия понички за вкъщи или офиса.

По думите на Георги Славов навиците в България са по-различни от тези в САЩ, където сладките понички по-често се консумират на закуска с първото кафе, докато тук донътът се приема повече като десерт или междинно хапване. Пловдивчани пък също така обичат малко по-късния старт на деня, така че Bluestone отваря сутрин в комфортно време - след 10 ч. Работният им ден обаче започва много по-рано. "Всяка сутрин следваме една и съща процедура, която отнема няколко часа. Правим всичко ръчно и на място - тестото, пълнежите, глазурите. Приоритетно използваме качествени и чисти продукти - неовкусено масло, без растителни мазнини, истинска сметана и мляко. Не ползваме химични добавки като набухватели и други", категоричен е Георги Славов.

Тънкото място в технологията по думите му е да направиш понички, които са пухкави и същевременно немазни, въпреки че тестото се пържи. Отнема време в проби и грешки, но като цяло не изисква по-специално оборудване от това, с което разполага една класическа пекарна - втасвател, миксер, фритюрници.

"Опитваме да сме креативни, но без да прекаляваме и без да е претрупано", казва собственикът на Bluestone Doughnuts. Засега поддържат всекидневно между шест и осем вкуса, част от които са класически - с ванилова глазура, с баварски крем, с шамфъстък, фъстъчено масло, шоколад и лешник. Други са различни всеки ден - има понички с плодови пълнежи, с "Орео", с ябълков или друг вид пай, с карамелени бишкоти, с крем брюле, с матча и бял шоколад, с различни видове ядки, с дупка и без дупка. Правили са и понички по идеи на клиенти - например донът със сникърс, а сред по-нетрадиционните вкусове са този с бекон и кленов сироп.

Съветът на Георги към потребителите обаче е първо да опитват базовата за всеки донът-шоп поничка - тази с ванилова глазура. "Тя има най-изчистен вкус и при нея най-лесно може да се прецени качеството и сладостта на самото тесто", казва той.

Като всеки занаятчийски продукт, създаден с качествени съставки, и донътите на Bluestone са по-скъпи от тези на веригите за бързо хранене, например - цената е между 6.30 и 6.80 лв. за брой. "Правим нещата с желание и любов, целта ни не е да правим пари на всяка цена, но това е цената на качествените продукти", казва Георги Славов.

Разбира се, той има желание за развитие. Постоянни са въпросите от клиенти дали скоро няма да има и Bluestone Doughnuts в София. "Тази идея също е на масата", казва Георги, но за момента все още няма конкретен план - освен този да затвърди донът-шопа на ул. "Отец Паисий" като добре разработен и успешен модел.

Q&A

Кои са най-харесваните и най-продаваните донъти?

Може би този с шамфъстък и бял шоколад. А също и с баварски крем.

Има ли търсене на вегански донъти?

Имали сме запитвания. Засега не предлагаме, но работим по-въпроса. Предизвикателството е да се постигне същият задоволителен вкус без продукти с животински произход. Все още експериментираме, защото не искам да правим компромис с вкуса. Но в скоро време, надявам се, ще имаме и тази опция в менюто.

Полицаите сред редовните клиенти ли са?

Честно казано, първият полицай влезе съвсем наскоро в шопа. Беше жена и аз реших да й направя комплимент с безплатен донът като първия ни клиент с униформа. Разказах й, че в САЩ полицаите особено много обичат донъти и ги консумират редовно - или поне такава е градската легенда и клишето, което се е утвърдило през филмите. Беше забавно.

Популярни сте и с кафето. Какво е то?

Кафе и донът е изключително добра комбинация, искахме обаче кафето да е качествено. Така че не заложихме на масовите брандове, а на т.нар. специални кафета - качествени кафета с ясен произход и индивидуално изпичане. Ползваме и много добра професионална кафе машина.