Боя която не цапа... природата

С Farnovo Олга Александрова и Добромир Машев си поставят за цел да разработят екологичен, качествен и икономически рентабилен продукт

Олга Александрова, съосновател на DPM Mashel
Олга Александрова, съосновател на DPM Mashel
Олга Александрова, съосновател на DPM Mashel    ©  Надежда Чипева
Олга Александрова, съосновател на DPM Mashel    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Олга Александрова и Добромир Машев създават DPM Mashel, за да разработят екологичен, но и качествен продукт.
  • Боята им Farnovo е изцяло от минерални суровини и се продава в 20 страни в Европа.
  • Производството е в България, а плановете са за разширяване на бизнеса.

Стабилна научна подготовка, професионален опит и новаторско мислене. Това стои в основата на бизнеса на Олга Александрова и Добромир Машев, които преди пет години обединяват усилия, за да създадат екологична боя, която обаче да не отстъпва по качества на традиционните продукти. Дейността им започва през германската DPM Mashel, а регистрираното българско дружество отговаря за самото производство.

Днес боята им под марката Farnovo се продава в 20 държави, а пазарът расте, движен от увеличаващата се група на любителите на естествените продукти. В плановете на предприемачите е разширяване на бизнеса, както и привличане на инвеститор, който да помогне за развитието.

Химията между двамата

Александрова и Машев се запознават покрай работата си. Тя е инженер-химик от ХТМУ, работила в Института по полимери към БАН, а след това и в реалния сектор - за производител на бои и за фамилна компания, произвеждаща сухи строителни смеси в района на Русе. "В този си професионален път се срещнах с Добромир и се разпознахме като хора, които са много активни, новаторски мислещи, които могат да създадат нещо наистина ново в строителния бранш", казва тя.

Машев от своя страна е завършил приложна минералогия в Рейнско-Вестфалския технически университет в Аахен и години наред е ръководел техническите разработки на много големи компании в сферата на сухите строителни смеси, което му дава ясна представа за тенденциите в сектора. "Съдбата ни срещна с Олга и се получи пълен синхрон между нейните знания в сферата на химията и моите знания в сферата на минералогията", обяснява той.

Наука и традиции

Тази пресечна точка прераства в бизнес начинание - да създадат ново поколение екологични сухи бои. "При нас идеята е да срещнем модерните достижения на химията в областта на строителството с традициите, така че да се получат продукти, които, от една страна, са щадящи природата, а от друга, имат всички качества на познатите материали", казва Александрова. Тя обяснява, че една от ключовите вредни съставки в конвенционалните бои са консервантите, за употребата на които европейските директиви налагат все по-строги ограничения. В същото време тези вещества не са необходими при сухите минерални бои. Проблемът при тях обаче е да се постигнат качествените параметри на традиционните течни бои - устойчивост на мокро триене, покривност и т.н.

Именно в това е конкурентното предимство на Farnovo, което се доказва и от сертификатите й, казват предприемачите. В края на миналата година боята е сертифицирана от швейцарски институт и влиза в топ 1000 на най-екологичните материали по света, след като преминава детайлна шестмесечна техническа и икономическа атестация. "Трябваше да докажем не само че боята ни е иновативна и устойчива, но и че производството е икономически жизнеспособно. Защото има много хубави и технически издържани идеи, които обаче в никакъв случай не могат да бъдат икономически рентабилни", обяснява Машев. Затова и по думите му продуктът им няма алтернатива на европейския пазар.

Освен че е екологична, друго предимство на сухата боя е, че е много лесна за съхранение, тъй като за разлика от течната не изисква специален температурен режим. Това облекчава както клиентите, така и търговците. А цената е съпоставима с тази на качествените класически продукти - в България суха смес за 5.5 л боя струва 114 лв.

Тайната формула от Русе

Самото бизнес начинание започва през 2017 г., когато с подкрепата на семействата си двамата създават DPM Mashel (от Deutsche Pulver Manufacture - производство на сухи смеси), която е фокусирана върху новото поколение сухи бои. Същата година е регистрирана и българската компания "ДПМ машел груп", чиято основна цел е свързана с производството. "Имаме и други дружества, те са по-скоро локални и търговско ориентирани", каза Машев. На някои от пазарите пък предприемачите работят с местни партньори дистрибутори.

Производството на боята е организирано в собствена база в района на Русе, като вариантът да бъде възложено на външен изпълнител не е съществувал. "За да се добие правилната реология - начинът, по който боята се разнася по стената, начинът, по който се държи в кофата, действително е голямо ноу-хау, с което ние сме се справили на много високо ниво. Това е свързано както с производствения процес, така и със знанието как се смесват компонентите, което не може да бъде дадено на някой друг просто така", обясни Машев. Затова по думите му стратегията е била ясна още от самото начало - да започнат производство в България, откъдето да снабдяват глобалния пазар.

В момента двамата не изключват възможността някое от чуждестранните търговски дружества да поеме и производство при преминаване на определена сума като оборот. "Но това ще бъде под наш надзор и с много силни рестрикции, що се отнася до ноу-хау на нашата формула", уточнява Машев.

Цветовете на държавите

Боята на DPM Mashel представлява прахообразна смес, която се смесва с вода и се разбърква със специална бъркалка, която също е разработена от предприемачите. Към нея може да се добавят различни пигменти за оцветяване. В зависимост от разреждането пък от продукта може да се получи грунд, боя или декоративна мазилка.

Самите пигменти също са направени от естествени материали, като най-новата серия са земните пигменти. Те дават лек нюанс на бялото и са направени буквално от пръст, която в различните страни е с различна концентрация на минерали. "Франция" е леко червена, "Италия" е леко жълта, а "Испания" е зеленикава", обяснява Машев. Разработката е провокирана от пристрастието на германските клиенти към белия цвят, както и от това, че Германия е един от основните пазари на компанията. "Германският пазар е 80% бял и ако човек може да даде нюанс на бялото, печели дори 90% от пазара", казва той.

Компанията продава в 20 страни по света, като големи пазари са Германия, Великобритания, Нидерландия, Белгия, Люксембург, скандинавските страни и т.н. В момента се водят преговори и с партньори от САЩ.

Като малък и недостатъчно узрял пазар до неотдавна България не е била фокус за компанията. Това обаче се е променило след пандемията. "Много хора започнаха да се интересуват какво се случва в техните домове", казва Машев. А Александрова добавя: "Появи се интерес към възстановяване на стари къщи, и то от млади хора, а за тях е все по-важно продуктите да са екологични."

Това всъщност дава началото на още един бизнес с други собственици - компанията "Севарекс", която предлага различни продукти за екологично строителство и през която DPM Mashel продава боята си в България, както и в Гърция и Румъния от началото на тази година. "Севарекс" на практика затваря целия кръг в екологичното строителство, а ние сме елемент от този цикъл", обяснява Александрова.

Следваща фаза на растеж

С времето се увеличават и продажбите на компанията. "Всяка година растем с около 30 - 40%. Може би ако нямаше ковид, щяхме вече да сме на ниво над 1 млн. евро, но за съжаление още не сме стигнали", уточнява Машев.

До момента в DPM Mashel са инвестирани няколкостотин хиляди лева, но по думите на Машев точната сума е трудно да се определи, тъй като производството е динамичен процес. И дава пример: "Първото Farnovo, което пуснахме на пазара, беше в полиетиленови пакети, от които си купихме доста голямо количество, както и машина за опаковане. Но германският пазар специално доста бързо ни принуди да ги сменим с хартиени, което пак беше свързано с нова разработка и купуване на нови машини."

В момента компанията е в следваща фаза на растеж, като плановете са в България да бъдат инвестирани над 500 хил. лв. Затова и предприемачите казват, че вратите за инвеститори са отворени. Александрова обаче уточнява: "Ние не търсим пари заради самите пари. Търсим някой, който да ни помогне за растежа. Инвестицията трябва да е от партньор, който може да помогне за развитието и разпространението на продукта."

Q&A

Откъде се снабдявате със суровини?

Добромир Машев: Както от България, така и от цяла Европа. Работим с изключително широк спектър от доставчици, като гледаме за всяка от суровините, доколкото е възможно, да имаме резервен вариант, в случай че нещо се случи.

Как разбират клиентите за вас, участвате ли в изложения?

Д.М.: Разбира се, изложенията са един от каналите. Преди да почне пандемията, бяхме в Дюселдорф, в Кьолн, нашият партньор в Англия също присъства на изложения, в Люксембург също бяхме. Но тъй като ние сме модерна компания и сме доста гъвкави, използваме изключително много и социалните медии, защото новото поколение, милениалите, са тези, които всъщност променят пазара.

Колко души е екипът ви?

Олга Александрова: Екипът е съвсем малък и зависи от поръчките. Тъй като голяма част от дейността е автоматизирана, на нас не ни е необходимо да имаме постоянен екип.

Работите ли върху нови продукти?

О.А.: Да, вече създаваме следващите продукти. Те ще бъдат в продуктовата линия на стандартните бои - фасадна боя, база за тониране, и всички ще бъдат сухи.