Hedonist Wines или новият път на испанското вино към България

Младата компания на трима приятели - Нели и Радослав Радеви и Андрей Вичев, запълва една по-слабо развита ниша на пазара с внос

Радослав (вляво) и Андрей    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Виненият пазар в България разбираемо е доминиран от българско производство, а при качествените вина конкуренцията от чужди изби е огромна. Вносът е многоброен, но донякъде консервативен и еднообразен - липсват цели региони от Европа и Новия свят и стилове. На този фон всеки нов вносител, особено на непознати и интересни вина, е приветстван от почитателите на виното. Затова и още с появата си преди година Hedonist Wines спечели вниманието въпреки спънките на пандемията. Зад младата компания стоят трима приятели - Нели и Радослав Радеви и Андрей Вичев. Доскоро те бяха познати във винената общност като любители с добър вкус, а сега - като вносители на отбрани вина, основно от Испания, но и от Италия и Франция.

Въпреки че Испания е сред най-големите винопроизводителки на Стария свят, в България тя не е добре позната извън някои класики като червената Риоха и пенливата кава. Страната има десетки винени региони и стилистики, а някои изби и апелации са световни еталони за качествени вина, които никога не са намирали път към българския пазар. Hedonist Wines открехват вратата към този свят, а изборът на сравнително незапълнена ниша им дава и добър бизнес шанс.

От другата страна на бариерата

Тримата "винени хедонисти" са интересна комбинация от професионалисти - Нели е лекар с кариера във фарма индустрията, съпругът й Радо е одитор, а Андрей е адвокат и бивш съдия. Събира ги любовта към виното - запознават се на тематично събитие и като повечето винени почитатели през годините дегустират, посещават изби и събития, пътуват. И така до 2020 г., когато, водени от инициативата и желанието на Нели да "правим нещо, което носи радост", решават да преминат "от другата страна" и да превърнат виненото си хоби в малък бизнес с внос на вино.

Избират то да дойде от Испания по няколко причини. Първо, защото именно там е последното им голямо винено пътуване през 2019 г. - преди коронавирусът да затвори границите. Второ, нишата на другите класически винени пазари като Италия и Франция е доста по-запълнена, докато Испания е пазарен шанс. "Имахме притеснения, но приятел търговец на вино ни увери, че досега никой не е правил систематичен внос на испански вина в България. Дори класиката Риоха не е разработвана сериозно", казва Радослав.

Андрей допълва, че в Испания модерната винена революция се случва малко по-късно, отколкото в Италия и Франция, и тя в момента е източник на нови и много интересни вина за откриване от ценителите. Това впоследствие става и мото на компанията - "вина за откриватели".

Пандемията и като шанс

Андрей е "виненият професор" на групата - добър дегустатор с много знания и остри сетива. Той има и важната дума при избора на вино. Подборът донякъде стъпва на виненото им пътуване в Испания. Вината на други изби пък дегустират "дистанционно" - с изпратени проби. "Пандемията може би помогна в случая. Заради затварянето на заведенията много изби, включително големи и престижни, се оглеждаха за нови партньори. Иначе можеше и да ни пренебрегнат - все пак сме малки вносители от неключов за тях пазар", казва той.

Започват през пролетта на 2021 г. с внос на 30-40 вина от 5-6 изби и почти гаражна търговия. "Първият ни клиент беше съсед, който буквално влезе в гаража и си напълни две кашончета с вино", разказва Нели Радева.

Година по-късно вече портфолиото включва над 120 вина от почти 20 изби, включително известната семейна компания Compania Vinícola del Norte de España (CVNE), под чиято шапка са и няколко от топ винарните в Риоха. Сред тях е например Imperial - елитни вина, които се правят само при изключителна реколта, както и Contino,чиито вина са познати от десетилетия като еталони за Риоха. Но в портфолиото има и любопитни вина от по-малки, иновативни производители като Parés Baltà или пък по-предизвикателни и сложни вина като тези на изба Pasanau от Приорат - един от най-престижните винени райони в света. Редом с това Hedonist Wines внасят внимателно подбрани вина от Рона, Франция, както и от Сицилия, Кампаня, Фриули и Алто Адидже в Италия.

"Внесохме вина, които липсваха на пазара и бяха непознати - почти никой не бе опитвал испанския бял сорт годейо, който сега е хит. Менсия - интересен червен сорт, също бе напълно непознат и предизвика интерес. Но добре се продават и вината от Риоха от червения сорт гарнача, сицилианското грило", споделя Нели Радева.

По криволичещата бизнес пътека

Вероятно звучи като сбъдната мечта да работиш хобито си, но този бизнес има специфики и предизвикателства. Като начало вносът на добри и премиум вина не е евтин. В последната година Hedonist Wines са инвестирали около 60 хил. евро, като възвращаемостта далеч не е бърза. Някои от вината още са "спящи активи" - имат нужда да отлежават, преди да са готови за пазара.

Самите продажби също са предизвикателни. "Наивно си мислехме, че ще продаваме на крайни клиенти през сайта. Истината е, че изисква много усилия, за да разработиш този канал изобщо", казва Радослав. "Трябва да станеш разпознаваем - дегустации, презентации, популяризиране в социални мрежи, където рекламата стана доста скъпа, за сметка на това не е особено ефективна. Изисква доста време, докато хората научат, че те има, че внасяш нещо различно, да се заинтригуват", добавя и Нели.

Така се насочват и към посредничеството на специализираните магазини и барове, където за щастие имат добри познанства, и към ресторанти - местата, където е жадната за интересни вина образована публика. Моментът обаче съвпада с локдауна. Освен това не всички търговци са отворени към нови вносители - дали защото има насищане в предлагането, или скептицизъм дали вината ще се продават, или пък друго.

Предизвикателство е и работата с ресторантите, която изисква внимание и време за обучение на персонала. За да продават успешно вината на клиентите, те трябва да знаят базови неща за произхода и особеностите им, как да ги презентират, с какви ястия се съчетават, на каква температура се поднасят и т.н.

Има и други особености на пазара, в които нови компании могат да се попрепънат. "Ние започнахме с внос на червени вина през пролетта. Българските потребители вече пият бяло вино и розе целогодишно, но консумацията на червено остава основно в студения сезон. Все пак бързо поправихме баланса", казва Андрей. По думите му тънък момент е и да прецениш какво би се продавало. "Повечето хора във винения бизнес не са просто търговци, те имат интерес към виното - като нас. Това те кара да искаш да предлагаш ценни за теб или за един кръг ценители вина, които обаче никак не е задължително да се продават добре, защото българският пазар все още е малко по-незрял", казва той.

Бързай бавно

Въпреки предизвикателствaта година по-късно Hedonist Wines най-малко са утроили портфолиото си, имат присъствие в специализирани магазини оф- и онлайн, вината им са във винените листи на няколко ресторанта в София, Банско, а скоро и по Черноморието, а за винолюбителите вече са разпознаваеми като "компанията с испанските вина".

"Успяхме да убедим няколко добри търговци да продават нашите испански вина, след като ги опитаха и осъзнаха добрoто съотношение цена - качество. От една страна, то идва от самите изби, от друга, и ние успяваме да го поддържаме, понеже сме малка компания и правим всичко сами", казва Радослав Радев.

Hedonist Wines не бързат да се разрастват и поне засега планират да утвърдят сегашното си портфолио. Може би с малки допълнения - например от албариньо, един много модерен и търсен в момента сорт, който се отличава с лек и ефирен стил и летен морски характер. Все пак идва лято.

Q&A

Кои са ви любимите вина от вашето портфолио?

Нели: Всички кави. Също и Ginesta на каталунската изба Parés Baltà. Това е вино от гевюрцтраминер - ароматно, но и много фино, което се произвежда биодинамично и в микросерия. Производителите са млади, много нахъсани - избата е наследство на двама братя, а техните съпруги са уайнмейкърите. Също така харесвам виното от сицилианския сорт grillo - бих го пила всеки ден, много върви с храна.

Радослав: Аз съм почитател на червените класики Contino и Imperial от Риоха. За мен те са олицетворение на добро вино - балансирано, добре направено, комплексно, с много богат букет.

Андрей: Също бих посочил Contino, но и Monopole. Това е бяло вино от Риоха, но с малко добавено шери, заради което е развило много интересни аромати и вкусове. Това е по-особено вино, интересно за ценители.