Намери ми наемател

Платформата Quendoo ще помага на собственици успешно да предлагат ваканционните си имоти на туристи

"Arendoo си остава портал за резервации, а през Quendoo на практика ще продаваме софтуер. Това са два различни бизнеса и затова ги разделяме на два бранда", обясни Горян Върбанов
"Arendoo си остава портал за резервации, а през Quendoo на практика ще продаваме софтуер. Това са два различни бизнеса и затова ги разделяме на два бранда", обясни Горян Върбанов    ©  Личен архив
"Arendoo си остава портал за резервации, а през Quendoo на практика ще продаваме софтуер. Това са два различни бизнеса и затова ги разделяме на два бранда", обясни Горян Върбанов
"Arendoo си остава портал за резервации, а през Quendoo на практика ще продаваме софтуер. Това са два различни бизнеса и затова ги разделяме на два бранда", обясни Горян Върбанов    ©  Личен архив
Темата накратко
  • Платформата Quendoo ще помага на собственици успешно да предлагат ваканционните си имоти на туристи.
  • Проектът надгражда системата за резервации Arendoo със софтуерен продукт за малките хотелиери.
  • Компанията неотдавна получи 750 хил. евро от "Витоша венчър партнърс", а целта е да стане регионален играч.

Туристическият бизнес не звучи като първия сектор, в който човек би се впуснал в период на пандемия. Въпреки това предприемачите от Quendoo вярват, че ситуацията скоро ще се промени, а желанието на хората да пътуват никога няма да свърши. Като се има предвид и тенденцията за ръст на индивидуалния туризъм, добрата връзка между собствениците на ваканционни имоти и потенциалните наематели ще става все по-ключова. Това е и нишата, в която се прицелва новата платформа - да осигури необходимите инструменти на малките хотелиери, с които те да могат по-успешно да предлагат и управляват имотите си.

Зад проекта стоят четирима съдружници, които от години имат успешен имотен бизнес. Самото дружеството "Куендоо" е регистрирано през октомври 2020 г., като партньори с равни дялове в него са Горян Върбанов, Тони Видолов, Георги Иванов и англичанинът Кристоф Гейтър. Те са собственици и на платформата за резервации Arendoo, която на практика Quendoo сега надгражда. За потенциала на идеята говори и решението на фонда "Витоша венчър партнърс" неотдавна да инвестира 750 хил. евро в компанията, срещу което придоби 15%. Това на практика оценява бизнеса на 5 млн. евро.

Вино, имоти и софтуер

Предисторията на Quendoo започва преди 15 години, когато четиримата съдружници основават бизнес с недвижими имоти, докато са студенти във Великобритания. "По това време работех във фирма, която търгуваше с български вина, но покрай вината англичаните започнаха да ме питат за имоти в България. Така решихме да направим брокерска агенция", разказва Горян Върбанов. Услугите са насочени изцяло към чужденци, предимно британци, по-късно като ключови купувачи се появяват и руснаците. Междувременно младежите се връщат в България, с тях идва и британският им партньор, който се установява тук.

Брокерската дейност се оказва изключително успешна, като по думите на Върбанов за 6-7 години компанията е продала хиляди апартаменти - основно в Слънчев бряг, Банско и други курорти. Тъй като това обаче са ваканционни имоти и в голяма част от времето са свободни, в един момент се появява нужда те да бъдат управлявани и предлагани под наем. Така естествено се стига и до предоставянето на услуги по мениджмънт на имоти, за което трябва да бъде разработен софтуер. "В началото направихме един абсолютно аматьорски софтуер, но после започнахме да го разработваме и да влагаме пари. В крайна сметка решихме да оставим мениджмънта на апартаментите на други фирми, а ние да се фокусираме върху платформата. Софтуерът ни стана отворен за фирмите, които да качват обявите си там, а ние направихме front-end - Arendoo.com, където хората да могат да си резервират тези имоти", обяснява Върбанов.

Така в един момент печалбата на компанията започва да зависи единствено от комисиони, което се оказва неособено изгоден бизнес за български пазар. Не така обаче стоят нещата в съседна Гърция - там платформата бързо набира скорост, като свързва собственици на гръцки вили с български туристи. С този модел Arendoo практически застава в конкуренция с платформи като Booking и Airbnb - нещо, което Върбанов нарича "неравностойно състезание". "За всеки предприемач е ясно, че да се изправи срещу мултимилиардни компании е мисия невъзможна. Затова решихме освен портала Arendoo да предоставяме услуги, които надграждат, които са преди портала", казва той.

За малкия собственик

Идеята всъщност е да осигурят инструменти на малките собственици на имоти да влязат в дигиталния свят и така да достигнат до клиенти, без да инвестират много пари. "Това като начало означава да имаш уебсайт, за да можеш да присъстваш в платформите. На този сайт обаче клиентът трябва да може да провери кога имотът е свободен, какви са цените, да може да плати през него. Изготвянето на подобен сайт струва от порядъка на 3-4 хил. евро, а това не е цена, която собственикът на един апартамент например е склонен да плати", обяснява Върбанов. "Следващият етап е, че той трябва да менажира правилно всичките канали на дистрибуция - например да изключва дадена платформа през лятото, когато търсенето така или иначе е силно, за да не плаща комисиона, и всичко това трябва да бъде автоматизирано по някакъв начин", добавя той.

Именно такива услуги ще бъдат обединени под бранда Quendoo. Новата платформа на практика използва същата система като Arendoo, но се отваря на още едно ниво, така че собственикът на имот може да си създаде акаунт, да си сложи снимки и с натискане на един бутон да си направи уебсайт с всички тези функционалности. "Arendoo си остава портал за резервации, а през Quendoo на практика ще продаваме софтуер. Това са два различни бизнеса и затова ги разделяме на два бранда", обяснява Върбанов.

Новият Quendoo ще включва четири различни продукта и ще струва между 500 и 1000 лв. годишно в зависимост от избрания вариант. Първият продукт, който трябва да е готов до края на май, е booking engine. Чрез него собствениците на имоти, които имат някакъв уебсайт, ще могат да добавят опция клиентите да проверяват за свободни стаи, дати, отстъпки и т.н. Тези пък, които сега искат да си направят сайт, ще могат да ползват website builder, който ще струва 160 евро на година. Третият продукт е channel manager, през който собствениците ще могат да управляват всички канали, през които предлагат имотите си под наем. Последният елемент е т.нар. price optimizer, който ще е базиран на изкуствен интелект и ще им "подсказва" кога и как да променят цените си, за да ги оптимизират. Върбанов уточнява, че самият софтуер за това ще е готов до края на годината, но след това ще има период на натрупване на данни.

Пазар и конкуренция

Екипът на Quendoo в момента е от общо 10 души, като шестима са в офиса на компанията, а четирима са програмисти от външна IT фирма. "Това са същите хора, които са правили Arendoo, те практически работят само за нас", уточни Върбанов. Самият той пък е ангажиран с цялостното управление на проекта. С разработването на Quendoo обаче екипът ще се разшири до 30 души. "Това ще бъдат акаунт мениджъри, които ще работят с хотелиерите и ще продават този продукт", обяснява той.

Като потенциални клиенти Върбанов определя собствениците, които са качили имотите си в Arendoo, на които ще бъдат предложени допълнителните услуги на Quendoo. "Това са всички тези хора, които вече са при нас, с които вече работи и знаем от какво имат нужда. Имаме сериозна база данни, която ще таргетираме директно", казва той. И добавя: "Целта е Quendoo да се превърне в регионален играч в този вид услуги. Засега не се целим в европейския пазар."

По думите на Върбанов подобна платформа реално в България няма, макар че идеята е заимствана от чужда компания - Siteminder, която е съсредоточена в Индонезия и в която инвестициите са в пъти по-големи. На регионалния пазар подобен бизнес имат руска и гръцка платформи, които обаче са насочени към хотели, а не към индивидуалните собственици. "Мисля, че този пазар е доста неглижиран, макар че има хора, които са заинтересовани вече", казва той. Според него заради бързото развитие на самостоятелните пътувания до 5-10 години няма да има туристически бизнес, бил той и полупрофесионален, който да не използва услуги като тази на Quendoo."Въпросът е кой ще им ги продаде и кой ще заеме позиции на този пазар", добавя Върбанов.
Q&A

Каква е инвестицията в бизнеса досега?

Горян Върбанов: Фондът "Витоша венчър партнърс" влиза със 750 хил. евро в Quendoo. Общата инвестиция в Arendoo досега е може би от порядъка на 400 хил. евро за период от 5-6 години.

Пандемията не ви ли спря?

- Честно казано, след толкова инвестиции и толкова време нямаше как да се откажем. Туристическият бизнес е много надолу, Arendoo е на 10% от резервациите си и реално не можеше да съществува без субсидиране от другите ни бизнеси. Ние сме наясно с това, поели сме си риска, че една година ще е по този начин. Но ние живеем с надеждата, че туризмът ще се възстанови, както си беше, че тази пандемия ще приключи. Другият ни бизнес върви много добре, имотите се продават, така че 100% ще оцелеем.

Как се рекламирате?

- Тъй като Arendoo е B2C, рекламираме през стандартните канали - Facebook, Google и т.н. Но Quendoo е B2B, продава се софтуер, което изисква някой да се срещне с теб, да ти покаже, да обясни. Голяма част от ресурса ще отиде за хора - акаунт мениджъри с технически умения, което означава, че ще използваме уебинари, семинари, срещи на живо и т.н.

Още от Капитал