Руми Илиева - от фитнес тренировки до натурална козметика

Бизнесът с продукти за кожата вече генерира годишни приходи от над 700 хил. лв.

За първия продукт лабораторията и Руми Илиева внасят специално масло от семки от бодлива круша. "Бях чела страшно много за него, то е луксозно масло. Наричат го още маслото на кралиците, а и съдържа изключително много Витамин Е", казва тя
За първия продукт лабораторията и Руми Илиева внасят специално масло от семки от бодлива круша. "Бях чела страшно много за него, то е луксозно масло. Наричат го още маслото на кралиците, а и съдържа изключително много Витамин Е", казва тя
За първия продукт лабораторията и Руми Илиева внасят специално масло от семки от бодлива круша. "Бях чела страшно много за него, то е луксозно масло. Наричат го още маслото на кралиците, а и съдържа изключително много Витамин Е", казва тя    ©  Цветелина Белутова
За първия продукт лабораторията и Руми Илиева внасят специално масло от семки от бодлива круша. "Бях чела страшно много за него, то е луксозно масло. Наричат го още маслото на кралиците, а и съдържа изключително много Витамин Е", казва тя    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Преди четири години фитнес инструкторът Руми Илиева създава бранда си за козметика за кожа.
  • Стартирала с един продукт, днес Rumi Cosmetics има над 25 артикула, които се продават в 49 държави.
  • Първоначалната инвестиция от 20 хил. лв. се възвръща за три месеца, но и до днес всички приходи на бранда се реинвестират в развитието му

Руми Илиева е един от първите блогъри в страната и още от 2007 г. има свой сайт за фитнес тренировки. Там тя качва и здравословни рецепти, които по-късно обединява в кулинарна книга, а преди четири години създава и козметичния си бранд Rumi Cosmetics. За своите над 150 хил. последователи през годините Руми Илиева се е превърнала в посланик на здравословния начин на живот.

Илиева стартира Rumi Cosmetics само с един продукт - серум против стареене, който създава в 1000 бройки и за три месеца възвръща напълно първоначалната си инвестиция. Днес брандът има повече от 25 продукта, чиято дистрибуция е основно онлайн, с поръчки от 49 държави. От миналата седмица марката се разпространява физически и в козметичен магазин в Дубай.

Бизнес идеи от бита

Вече от над 10 години Руми Илиева разработва платформата си за онлайн тренировки fitnesinstruktor.com, където качва видеа и цели тренировъчни програми, подходящи за всякакви хора с различна степен на трудност. За идеята Руми се вдъхновява от личния си опит, който я среща с дългото пътуване до фитнеса, чакането за свободни уреди и честото й закъсняване за групови тренировки. Решава да започне да тренира сама у дома, по нейни думи, за по-кратко време, с комфортна за нея степен на интензивност. Хрумва й идеята да споделя опита си и с други хора, които вероятно също изпитват подобни затруднения. "В началото започнах да списвам сайта аматьорски, просто споделях експериментите си с храната и какво съм научила за фитнеса. Постепенно това започна да се превръща в повече от хоби, защото много хора ми пишеха и ми задаваха въпроси - започнаха да ми търсят мнение." Тогава Илиева решава да се квалифицира като фитнес инструктор и от 2007 г. развива сайта си. Fitnesinstruktor.com продължава да расте, като активните абонати към момента са над 20 хил. души. Част от тях ползват платен абонамент, който им осигурява ексклузивен достъп до цялото съдържание на платформата. Този бизнес се развива през дружеството "Фитнес вкъщи", като приходите му за 2020 г. са 506 хил. лв., нетната печалба 262 хил., а служителите - петима.

"Искам да добавя нови треньори, да има различни стилове, да има специална насоченост за мъже. Другата цел ни е тренировките да започнат да се продават и на корпоративни клиенти", планира Илиева. По нейни оценки това е най-голямото онлайн фитнес студио в България. "Искам да стане много масово. След време мислим да го преведем на английски и да го предложим и на други пазари", добавя тя.

Тренировката вкъщи не е единствената й случка, от която се вдъхновява да създаде бизнес. След като е диагностицирана с автоимунното заболяване Болест на Хашимото, Руми Илиева променя както начина си на хранене, така и козметиката, която използва. Придържа се към чиста козметика, главно съставена от етерични и базисни масла. След като става майка, времето, което отделя за себе си, рязко намалява и времеемките ритуали с маслата й се оказват непосилни. "Преди използвах много масла - един ден едно, втори ден друго. Имаше шишенца из цялата баня. Когато човек роди, оказа се, няма много време за себе си и подобен тип грижа. Един ден, както с фитнеса, си казах: сигурно има и много хора като мен, които искат да използват много неща, но не искат това да им отнема много време. И реших да създам първия продукт."

Проблем - решение

"Така се свързах с една българска лаборатория и им споделих идеята си. Попитах ги дали е възможно да я осъществим и те радушно се съгласиха. Първоначалната ми хрумка вече беше в ръцете на специалисти в областта, които я доформулираха и направиха истински козметичен продукт." От началото на 2018 г. се създава бранда Rumi Cosmetics, който се развива през дружеството "Прекрасна" ЕООД. Първоначалната инвестиция е 20 хил. лв., която бързо се възстановява. Тогава, както и досега, печалбата на компанията се реинвестира.

"Всички продукти са родени от потребността на някого за нещо. Било моя, било на член от екипа, член на семейство, който не е намерил алтернатива на пазара. Вторият ни серум Puga беше вдъхновен от сестра ми, която по здравословни причини не може да използва етерични масла."

Към момента асортиментът на Rumi Cosmetics се състои от 25 продукта, а в процес на разработка са още осем. Сред тях има серуми за лице, кремове, масла за тяло, пяна за лице, балсам за устни и дезодорант, който не спира изпотяването, но предотвратява неприятните миризми. Някои от продуктите се предлагат и в мини варианти, за да може човек да пробва даден продукт, преди да го закупи в пълноразмерен вариант. Козметиката е висок клас, като ценовият диапазон варира между 12 лв. и 199 лв. Средната цена е около 60 лв. "Продуктите са доста икономични. Някои от серумите могат да ви стигнат за половин година и на годишна база този разход не е някакъв много фрапантен," допълва Илиева.

Маслото на кралиците

Когато разработва козметичния си бранд, Руми Илиева вече е позната на хората като фитнес инструктор и много държи на качеството на продуктите. "Facebook страницата има над 150 хил. последователи. Никога нищо не бях рекламирала в моите канали, нямам спонсорирани постове и видеа. Когато споделя нещо, то аз го ползвам и никой не ми е платил за това. И всъщност, когато аз самата предложих продукти, доверието към моя бранд беше много високо. Казах на аудиторията си "използвам това и това, това ми харесва, направила съм го така". Козметиката ни е много чиста. Имам собствен стандарт, държа на това." Още за първия продукт на бранда лабораторията и Илиева внасят специално масло от семки от бодлива круша. По думите й, едно от най-трудно извличащите се масла: "Бях чела страшно много за него, то е луксозно масло. Наричат го още маслото на кралиците, а и съдържа изключително много витамин Е", допълва още създателката на Rumi Cosmetics.

Към момента марката работи с две лаборатории в страната и различни формулатори от чужбина. "Сега сключваме договори с трета лаборатория. Често ни питат защо три, като истината е, че различните лаборатории имат различна специализация. Едните са добри в едно, другите в друго." Повечето от продуктите са биосертифицирани.

Разпространение и дистрибуция

Основното разпространение на продуктите на Rumi Cosmetics минава през сайта на марката. За миналата година са направени над 8 хил. поръчки през платформата, като брутните продажби средно на месец са 59 хил. лв. За цялата минала година на сайта са генерирани продажби за над 708 хил. лв., като това е ръст от 64% спрямо 2020 г.

Офлайн продуктите на бранда могат да бъдат намерени в три магазина, но там продажбите са минимални. Преди дни компанията е сключила първото си международно партньорство с козметичен магазин в Дубай.

Основните потребители на Rumi Cosmetics са на възраст между 25 и 45 години, в голям процент дамска аудитория. Илиева рекламира основно през Facebook и Instagram акаунтите си и сред хората, потребители на сайта й Fitnesinstruktor. "Веднъж седмично публикувам някаква тема за козметика в канала си за фитнес. Това работи страшно добре. Използваме и много имейл маркетинг. Имаме си външна рекламна агенция, която движи нещата."

Космически стандарти

Продуктите на Rumi Cosmetics са сертифицирани и със стандарта COSMOS, който се прилага за козметични продукти, предлагани на пазара като био или натурални. "За да получи сертификат, козметиката трябва да има определен състав, който да е добит по устойчив начин, опаковките да са биоразградими. Сертификатът ни налага много сериозни ограничения на козметиката, но аз също й налагам, така че нямам проблем с това", коментира Руми Илиева.

COSMOS обхваща всички аспекти на производството, доставката до клиента, маркетинга и контрола на козметичните продукти. "Като дойдат на проверка, хващат партидата от лабораторията, с всичките документи, и искат да видят, че това, което стига до клиента, отговаря на това, което пише на хартията".
Q&A

Към кои/какви продукти има най-голям интерес?

Имаме няколко бестселъра. Серумът, с който започнахме, продължава да си е топ. Дезодорантът, който спира лошата миризма, но не спира изпотяването, също. Много продаваме серумите Maru и Puga, кремове и дезодоранти, както и балсамът за меки петички.

Как човек, който нищо не разбира, да си избере най-подходящия от вашите продукти?

Сайтът е разделен на няколко секции и всеки може да сортира продуктите по характеристиките на своята кожа. Разделяме ги на възраст на кожата, на тип - суха, мазна или с нужда от хидратация.

Споделете универсален съвет за хубава кожа?

Трябва ти ритуал, да си редовна и ритуалът трябва да е кратичък. Нещо, което за две-три минути правиш, за да го правиш всеки ден. Кожата може да се промени, ако човек е редовен.