Разпечатай си предмет

Платформата за 3D обекти Threeding на Стан и Цвета Парталеви расте с инвестиция от Morningside Hill

Цвета и Стан Парталеви (на снимката) са завършили Художествена академия и се занимават с творческата страна на проекта, а партньорът им Албена Китипова отговаря за административните въпроси
Цвета и Стан Парталеви (на снимката) са завършили Художествена академия и се занимават с творческата страна на проекта, а партньорът им Албена Китипова отговаря за административните въпроси
Цвета и Стан Парталеви (на снимката) са завършили Художествена академия и се занимават с творческата страна на проекта, а партньорът им Албена Китипова отговаря за административните въпроси    ©  Надежда Чипева
Цвета и Стан Парталеви (на снимката) са завършили Художествена академия и се занимават с творческата страна на проекта, а партньорът им Албена Китипова отговаря за административните въпроси    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Стан и Цвета Парталеви създават платформата си за 3D обекти преди близо 10 години.
  • С инвестиция от Morningside Hill наскоро Threeding е обновена, планира се и засилване на маркетинга.
  • Компанията отчита 70 хил. лв. оборот за 2021 г. и очаква да го утрои тази година.

Когато преди близо 10 години Стан и Цвета-Мария Парталеви започват да правят платформата си за 3D модели Threeding, обемното принтиране е практически непознато в страната. Затова и, очаквано, първите клиенти са от чужбина. И до днес търсенето остава най-силно в Западна Европа, САЩ и Канада, но платформата вече се ползва в 180 държави, включително България. Приходите растат, движени от все по-масовото навлизане на 3D принтерите. Финансова подкрепа за разширяването на бизнеса преди година оказа и фондът Morningside Hill, който влезе с близо 25% в дружеството "Тридинг". От самото начало пък партньор е Албена Китипова.

Как работи

Threeding представлява платформа за споделяне на обекти, които са подходящи за 3D принтиране. Цвета Парталева обяснява, че те са различни от обектите за други дигитални цели (например за филми или игри), а брат й Стан Парталев уточнява, че 3D принтируемата фигурка трябва да е затворена като пространство. В платформата на практика клиентите могат да купят файл с дизайн на даден модел, а размерът и материалът, от който ще го разпечатат, зависят от това с какъв принтер разполагат. Логиката зад този бизнес е, че вече много хора имат 3D принтери, но нямат уменията да си направят дизайна, защото софтуерът е специфичен. "Тук идваме ние - да им дадем обектите, които те да си принтират", казва Цвета Парталева.

Създателите на Threeding предлагат собствена библиотека с платени и безплатни модели, но платформата се използва и от много външни дизайнери, които качват свои обекти. За това предприемачите получават комисиона от всяка транзакция. Минималната такса е 45 цента, а таванът доскоро е бил 8%, но сега е вдигнат на 20% от стойността. "Дори след като повишихме комисионата, оставаме едни от евтините на пазара, тъй като в индустрията таксите започват от 30%", казва Цвета Парталева.

Всички модели се продават с лицензи в зависимост от това за какво ще бъдат използвани. Стан Парталев обяснява, че клиентите могат да ги купят за лично ползване, за редактиране (променяне) или за многократно принтиране и продажба. От избрания лиценз зависи и цената на модела, поне на тези от собствената библиотека на предприемачите. "Иначе истината е, че другите дизайнери сами си определят цената и те решават дали да е различна за различните лицензи", добавя Цвета Парталева.

Търсене и предлагане

В платформата в момента има 12 хил. обекта, около 3 хил. от тях са от собствената библиотека на Threeding. Броят обаче е динамичен, като целта е предлагането постоянно да нараства. "Такава е цялостната ни идея за последващото ни развитие - искаме да увеличим базата на моделите и базата на дизайнерите. Това ще доведе повече потребители и съответно ще повиши печалбата", казва Стан Парталев.

Моделите в платформата са най-разнообразни - от функционални до чисто изящни. Най-посещаваната категория е "Играчки и хоби", където се предлагат различни фигурки, както и "Инструменти и принадлежности", където например човек може да намери част от прахосмукачка, която трябва да смени, и да си я принтира сам, вместо да чака доставка.

Един от най-продаваните обекти пък е с образователна цел и показва органите на човешкото тяло. "Той е от по-скъпите модели, но всеки месец се продава по няколко пъти", казва Цвета Парталева.

Предприемачите са направили и голямо проучване за това какъв е профилът на хората, които купуват обекти от платформата. "Класическият потребител е мъж на 35 - 45 години, който се занимава предимно с дизайн, инженерство или разработка на софтуер. Това са по-технически ориентирани хора, които реално могат да си позволят да дадат пари за нещо, което все още е просто хоби", обяснява Цвета Парталева. По думите й в Западна Европа и в Америка хората доста често вече имат 3D принтери вкъщи, в България също постепенно навлизат, най-вече с образователна цел.

Разпределяне на задачите

Двамата предприемачи са завършили Художествената академия, като Цвета Парталева е учила скулптура, а Стан Парталев - плакат и визуално изкуство. Идеята за бизнеса се оформя, докато са на студентска бригада в САЩ и там за първи път виждат 3D принтер. Така през 2013 г. естествено стигат до решението да инвестират спечеленото от бригадата в такава платформа. В начинанието се включва и партньорът им Албена Китипова, която отговаря за административната и финансовата част. Парталеви от своя страна се занимават главно с творческата част и продукта.

Екипът на Threeding вече е от 7 души, но по думите на Цвета Парталева все още има неща, които всеки прави. Някои задачи пък се възлагат на външни изпълнители, като например кода на самата платформа и изработването на маркетингова стратегия. "Общо взето, ползваме външни ресурси, докато не се наложи да отделим един човек само за дадена работа. Стараем се да растем, но плавно", казва Цвета Парталева.

Самият екип е много гъвкав. "Имаме офис, но всички работим от вкъщи", обяснява Цвета Парталева. По думите й дори срещите, на които обсъждат задачите за седмицата, не се провеждат в офиса, а някъде навън - на кафе или в коуъркинг пространство.

Разширяване

Миналата пролет Threeding привлече погледа и на външен инвеститор. Тогава фондът за рисков капитал на Morningside Hill влезе като съдружник, като придоби 24.8% от капитала. По данни от Търговския регистър инвестицията е малко над 1.5 млн. лв., което оценява дружеството на 6.2 млн. лв.

Тази инвестиция сега ще помогне и за развитието на Threeding. Първата стъпка вече е направена, като съвсем наскоро компанията пусна обновената си платформа. "Старата платформа беше направена през 2013 г. с много малък ресурс и това ни ограничаваше, защото трудно можехме да правим промени. Сегашната е направена на модули и много по-лесно можем да прилагаме идеите си", обяснява Стан Парталев. А сестра му добавя: "Правим тестове с потребителите, виждаме реакцията им и показателите сочат, че новата платформа им харесва." Другото нововъведение са лицензите за обектите, които по думите на предприемачите значително повишават доверието в платформата, тъй като дават защита на дизайнерите.

В плановете напред е по-активен маркетинг и засилване на пазарното присъствие. Това означава повече дизайнери и обекти, както и повече потребители, което ще осигури и по-големи продажби. За 2021 г. "Тридинг" отчита 70 хил. лв. оборот, а прогнозите за тази година са приходите да достигнат 180 - 250 хил. лв. "Имаме няколко идеи как да се случи това - с различни проекти, например образователни или археологически, които ще са интересни и ще носят добавена стойност", обяснява Цвета Парталева. Подкрепа за развитието оказва и Morningside Hill, който освен финансиране предоставя и менторство на екипа.

Q&A

Какви грешки сте допускали в бизнеса?

Цвета Парталева (Ц.П.): Правили сме немалко грешки, когато започнахме. Например в началото решихме, че хората ще искат да имат принтирани обекти. Обаче се оказа, че не е така. Имахме такава услуга, дори възлагахме принтирането на подизпълнител, но се оказа, че хората просто нямат нужда от това. Имахме по два принта на месец. Реално тогава сме инвестирали време и пари в нещо, което се валидира, че е грешно.

Правите ли дизайн по поръчка?

Ц.П.: Правили сме, не ни е основен бизнес засега, но това подлежи на валидация. Имаме такава идея, но трябва екип от дизайнери. Една от характеристиките, които смятаме да развиваме, е, ако примерно вие харесате дизайнер на нашата платформа, да можете да се свържете с него. Така ще развием нашето общество.

Има ли много активни дизайнери при вас?

Ц.П.: Да. Не мисля, че има хора, които да се издържат от това, но има един дизайнер например, който прави сглобяеми колички. Моделите му са доста продавани и са много интересни. Може да си сглобиш голяма кола, като си принтираш част по част. Той едва ли си изкарва всичките пари, но със сигурност припечелва допълнително.

Как популяризирате платформата?

Ц.П.: Истината е, че досега сме отделяли възможно най-малко ресурс за това. Реално сега изградихме някаква маркетингова стратегия, която е онлайн и тепърва ще развиваме.

Стан Парталев: Като цяло идеята ни за това как да се разширим като публика е не да даваме пари за физическа реклама и билбордове, а по-скоро да направим нещо като общество - да го подкрепяме, да сме ресурсът, където можеш да добавяш модели, да намираш модели, да се довериш на платформата.