Сигурност по поръчка от "Аксион солюшънс"

Пловдивската компания изработва охранителни системи, които комбинират софтуер и хардуер

Техническият управител Петър Петров (вляво) и собственикът и управител на "Аксион солюшънс" Тодор Тодоров
Техническият управител Петър Петров (вляво) и собственикът и управител на "Аксион солюшънс" Тодор Тодоров
Техническият управител Петър Петров (вляво) и собственикът и управител на "Аксион солюшънс" Тодор Тодоров    ©  Axion
Техническият управител Петър Петров (вляво) и собственикът и управител на "Аксион солюшънс" Тодор Тодоров    ©  Axion
Темата накратко
  • За 20 години пловдивската "Аксион солюшънс" израства до компания, която предлага цялостни системи за сигурност.
  • Продуктите комбинират софтуер и хардуер и се разработват специално за клиента.
  • Изкуствен интерелект следи за проблеми, като например "вижда" пожари.

Подобно на своя основен продукт - системи с изкуствен интелект на базата на невронни мрежи - "Аксион солюшънс" е постоянно еволюиращ бизнес организъм, който се учи от опита си и търси начин за подобрение. От първоначалния си облик на фирма за системи за сигурност тя се трансформира в техническа B2B компания, която помага на клиентите да намалят разходите си за физическа охрана или противопожарни мерки чрез внедряване на цялостни системи за наблюдение и защита, както и автоматизация на административни услуги. Пловдивската компания е навлязла и в разработките на хардуерни и софтуерни решения по поръчка.

"Проблеми има всякакви, но за нас най-важно остава каква добавена стойност има решението на даден проблем за нас, дали ще ни е интересен като разработка и дали ще можем да изпълним проекта успешно до такава степен, че да впечатли клиента", коментира техническият управител Петър Петров, който вече 11 години е ключова част от екипа.

Пазарна промяна

Основана през 2002 г. в Пловдив от Тодор Тодоров, който и досега е едноличен собственик и управител, компанията започва своето съществуване под името "Хай тек електроника", а през 2020 г. е ребрандирана на "Аксион солюшънс" (Axion Solutions).

Компанията е с фокус върху системите за сигурността - противопожарни системи, видеонаблюдение и аларми, до 2009 г. Тогава започва да се наблюдава пренасищане на пазара, като апаратурата за сигурност става все по-широко достъпна. В тази пазарна среда дружеството получава възможност за работа по проект със Societe Generale Експресбанк, където развива изцяло системата за сигурност във всички клонове в страната - софтуер и хардуер. "Създаването на тази система ни принуди да се трансформираме и да се насочим към един нов начин на работа и един все още нов пазар. А успехът ни там ни позволи да намерим и нови големи клиенти", коментира Тодоров.

Впоследствие компанията прибавя към своя списък с клиенти и други компании като "Оптикс", както и пловдивската печатница "Тафпринт", "Монолит 1994" и "Алфа СОТ" - Пловдив. От "Аксион солюшънс" дават пример, че в партньорството си с последното дружество те успяват да намалят фалшивите алармени сигнали с 98.3%.

Разработчици плюс цех

Постоянният екип се състои от 11 души, но компанията разчита и на допълнителни софтуерни експерти, с които работи на проектна основа. "Ние сме установили в нашия опит, че един мотивиран и можещ човек може да замени понякога 10 души. Имали сме работа с големи компании, на които въпреки по-големия набор от експерти един проект може да отнеме много по-дълго заради размера на организацията и нуждата от контакт между отделните звена", казва Петров.

Екипът на "Аксион солюшънс" е съставен предимно от софутерни разработчици, но има и малко звено, което изготвя хардуерните решения. А самите устройства, които се използват от компанията, се правят изцяло in-house в собствен производствен цех в града.

"В цеха имаме машини за насищане на печатни платки. Те имат капацитет да редят по 7 хил. компонента на час. Ако едно устройство има 100 компонента, можете да си представите колко устройства имаме капацитет да изработим. При разработване и производство на електронно устройство единственото, което използваме като външна дейност, е изработката на самата печатна платка", обяснява Тодоров.

Наблюдение с изкуствен интелект

Основна развойна дейност на "Аксион солюшънс" след вече 20 години на пазара e мултимодулният изкуствен интелект за наблюдение на базата на невронни мрежи. Това представлява видеоаналитичен софтуер, който разпознава признаци или проблеми на базата на наличен снимков материал по зададени параметри. Например, ако на софтуера му бъде "показан" пожар от различни ъгли, той ще започне да го разпознава и във видео на живо. Този тип софтуер се усъвършенства с натрупването на снимков материал, така че колкото повече наблюдателни проекти има компанията, толкова по-добър става и самият продукт. Сегашният набор от клиенти позволява на "Аксион солюшънс" да пуска стандартно обновление на софтуера си на всеки 3 месеца.

Чрез разнородните проекти, които компанията е поела досега, са се обособили няколко самостоятелни продукта. Флагманът е интегрираната система за наблюдение за противопожарни и охранителни цели, която от компанията са нарекли VisionX. В тази насока са развити няколко отделни модула, които да спомогнат идентифицирането на оръжия, лица, регистрационни номера и коли. Внедряването на VisionX например е позволило на клиенти като "Алфа СОТ" да намалят броя физически охранители на обекти и да разчитат предимно на видеонаблюдението за реакция.

Компанията има разработен и софтуер за почти пълната автоматизация на хотели - eHotel. Той ще бъде използван в строящия се в Пловдив Este Park Hotel в близост до "Мол Пловдив".

Разработката от софтуер и хардуер Helix пък позволява умен контрол на улично и индустриално осветление, с което се оптимизира енергийното потребление. Самата система може да бъде надграждана с допълнителни модули за следене на паркоместа и потребление на вода и газ.

Не като в Холивуд

Методът на работа на "Аксион солюшънс" е поетапно изпълнение, така че във всеки един момент клиентите знаят какво точно се изпълнява и в какъв стадий е проектът. Това позволява гъвкавост и за двете страни, тъй като, ако решението не е прието от страна на клиента или условията за изпълнение са невъзможни за изпълнителя, те могат да прекратят отношенията, без да са инвестирали твърде много време и ресурси. Като пречка пред някои от проектите Тодоров посочва нереалистичните очаквания на някои от клиентите "донякъде заради Холивуд". Когато се стигне до споразумение и се разработи прототип, той се тества в жива среда на клиента, за да се потвърди неговата ефикасност. "Нашата идея е да предложим най-персонализираното решение за всеки клиент", коментира Петров.

Главните инвестиции на компанията са в техния R&D отдел и персонал. Общата сума през последните 5 години е малко над 1.1 млн. лв., като те са изцяло самофинансирани. С тези средства се закупува техника, която е необходима за развойни дейности, опитни постановки, оборудване, инвестира се и в курсове и обучения за персонала.

Интересното е, че през пандемичната 2020 г. "Аксион солюшънс" успява да увеличи приходите си с 43% до 422 хил. лв. Печалбата също нараства с повече от 50% до 72 хил. лв. по данни от КАПИ. В момента компанията има 9 активни проекта и допълнително преговоря за още няколко.

Q&A

Кои са конкурентите ви в тази сфера на разработка?

Тодор Тодоров: Честно казано, няма такъв тип компания конкурент. Защото нашите разработки са в сферата на сигурността и компаниите, които работят с нас, го правят на базата на предишен опит и изпълнени проекти или на базата на отзиви от други компании.

Тогава какво ви отличава от другите компании в сферата?

- Нашата експертиза в системите за сигурност и дългогодишните ни познания със сигурност ни отличават. Като пример един от нашите клиенти ни е казвал, че предпочита да работи с нас, понеже не трябва да ни обяснява в детайл за самите системи за сигурност - това спестява време на нас и на тях. Също така и нашият подход. Когато търсим да решим проблем на наш клиент и на пазара съществува оборудване, което би помогнало, ние сме готови да използваме това решение, но бихме модифицирали допълнително този уред или ако трябва на негова база бихме изготвили изцяло нов, който да задоволява всички нужди на клиента.

Как намерите нови клиенти?

- Като цяло в тази сфера маркетингът е труден, понеже не е лесно да се рекламира софтуер или "експертиза". Затова повечето от нашия бизнес идва от уста на уста, тоест клиенти, които са доволни от нашата работа, ни препоръчват на други.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал