Семейна машина за мед

Дженифър и Митко Кацеви развиват фамилната пчеларска традиция с нови идеи и магазин на самообслужване

Магазинчето за мед в Пловдив е на самообслужване и е отворено от 9 до 21 часа
Магазинчето за мед в Пловдив е на самообслужване и е отворено от 9 до 21 часа
Магазинчето за мед в Пловдив е на самообслужване и е отворено от 9 до 21 часа    ©  Бългериън хъни къмпани
Магазинчето за мед в Пловдив е на самообслужване и е отворено от 9 до 21 часа    ©  Бългериън хъни къмпани
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Дженифър и Митко Кацеви продължават семейната пчеларска традиция, но добавят нови елементи
  • Освен през сайта им продуктите им се продават в магазин на самообслужване в Пловдив
  • Плановете им са за втори обект в града и разширение на бизнеса към София

Дженифър и Митко Кацеви са младо семейство, което се занимава с пчеларство, продължавайки семейна традиция на повече от век. Макар той да има фирма за консултантски услуги в сферата на IT сигурността, а тя да се занимава с коучинг с партньор от САЩ, новосъздадената компания "Бългериън хъни къмпани" е важна част от ежедневието им. В нея те изпробват бизнес модел, вдъхновен от вече успели западни предприемачи, но подплатен и с техни креативни добавки.

Необичаен подарък

Идеята се заражда след подарък от семейството на Митко Кацев по случай сватбата им през 2019 г. - не кошер или два, а цял пчелин. Семейството му се занимава с добива на мед още от 1920 г., когато всичко започва в района на Хасково от кошер, подарен на прародителите на семейството Атанас и Злата. Оттогава вече няколко поколения са "замесени", но в началото изглежда, че Митко Кацев няма да продължи семейната традиция поради силната си алергия към пчели, а и заминаването си за САЩ. Там сбъдва мечтата си да работи в сферата на IT сигурността и среща Дженифър, която се занимава с маркетинг в компания за имоти и е треньор по личностно развитие.

Седмица след сватбата си посещават бизнес конференция, на която се срещат с човек с плантация за кафе и какао в Панама. От разговорите с него и посещение на фермата му се вдъхновяват да започнат свой собствен бизнес за мед. А подготовката започва веднага след като се връщат в България в края на 2019 г.

Първоначално намеренията им са да отворят собствен магазин, но пандемията от ковид ги осуетява. Така първо правят онлайн магазина си, а чак април тази година стигат и до физическо присъствие в Пловдив. То обаче не е конвенционално, а на самообслужване - клиентите могат да си купят бурканче мед от вендинг машина. Единственото ограничение е, че им трябват пари в брой, тъй като засега машината не разполага с опция за плащане с карта или телефон. Мястото се отваря сутрин в 9 часа и се заключва в 21 часа и въпреки че няма никой на място, Кацеви споделят, че до момента не са имали проблеми с вандализъм.

Желанието им е не само да произвеждат и продават мед, но и да заразяват хората с положителна енергия и да ги карат да се усмихват. Ако посетите магазина им на ул. "Отец Паисий" в Пловдив, ще видите приятното местенце, където можете да си направите снимки и да прочетете посланията, оставени от посетителите преди вас.

Да обогатиш традицията

Към семейната традиция двамата добавят бранд и креативност. Обикновените буркани с мед са променени, добавени са отличителни розови етикети с талисмана им пчеличката Ела, а освен описание на продукта на тях има информация откъде и кога точно е добит медът. От "Бългериън хъни къмпани" отбелязват, че държат изключително много на качеството на продуктите си - взимат проби от всяка партида и ѝ правят необходимите тестове не само при поискване от регулаторните органи.

Важно за отбелязване е, че медът им е изцяло натурален, необработен и нефилтриран, като за извличането му се изчаква пчелната пита да е напълно запечатана. Преминава единствено през по-едро сито, за да се отстранят твърдите частици восък, като благодарение на това в него се запазва полезният прашец. Същевременно загряването на меда е на ниска температура - до около 37 - 40 градуса, за да се съхранят ценните му хранителни съставки.

Към традиционните видове мед, които семейството вече четири поколения създава, завърналата се от САЩ двойка добавя новите и уникални за България (и не само) мед с куркума, лавандула, джинджифил, боровинки, ягоди и други. Произвеждат дори лют мед, в който се добавят люти чушки и сечуански пипер, което е своеобразна комбинация от културата на двамата - чушките са български, а сечуанският пипер е типичен за Китай (където са корените на Дженифър). Медът им с портокал и зелена мандарина пък е един от първите, набрали популярност сред клиентите им.

Листата им включва също крем мед, чиято технология за приготвяне е по-особена. При нея течен мед се смесва с кристализирал мед, като след това се разбива със специална машина в продължение на три-четири дни до получаването на копринено гладка текстура. Произвеждат още мед с масло от рози, както и по-традиционния манов мед, който се смята за един от най-здравословните и полезни видове. Цените на бурканчетата са между 7 и 13 лв. на сайта и във вендинг машината за разфасовки от 250 и 450 г.

Алкохол и бижута

Друг не по-малко интересен продукт от мед, който предлагат, е медовина. Тя се смята за един от най-ранните познати на човечеството видове алкохол. Поради невъзможността да регулират кой пазарува от вендинг машината засега медовина може да бъде поръчана само онлайн от сайта на "Бългериън хъни къмпани".

Там могат да се открият и други интересни продукти от или свързани с мед и пчели. Такива са бижутата, които Дженифър прави от стъкло, напълнени с количеството мед, което една пчела произвежда през целия си живот - около 0.6 грама. На сайта могат да се поръчат също тениски и подаръчни карти за близки и приятели.

Запознаването на клиентите и общността в България с полезността на пчелите и знанието как да бъдат предпазвани, както и за различните видове мед и техните хранителни качества е това, което семейство Кацеви желае да предаде на останалите. Те виждат себе си не само като производители и търговци на мед, но и като хора, силно обвързани с идеята.

За момента освен на сайта на "Бългериън хъни къмпани" и в магазина им на самообслужване продуктите могат да бъдат намерени и по различни фермерски базари и фестивали. Също така, ако някой пожелае да продава от меда им, двамата са отворени за колаборация. Споделят още, че желаят да създават контакти и да обменят добри практики с хора, занимаващи се със собствен семеен бизнес, които мислят като тях, за да си помагат взаимно в начинанията.

За момента, като изключим самото добиване на меда, което се прави от близките на младото семейство Кацеви, за останалите дейности се използват външни партньори. Например пакетирането на меда в бурканчета се случва в сертифицирана база. Производството и бутилирането на медовината им се прави във винарска изба.

Пътят до клиентите

С маркетинга на компанията се занимава изцяло Дженифър Кацев, като освен на сайта им хората могат да разберат повече за продуктите и инициативите, които правят, от профилите им в социалните мрежи Facebook и Instagram, както и от канала им в YouTube.

Другият начин за реклама е препоръчването на продуктите им чрез снимките, които посетилите в магазина им си правят и споделят в социалните мрежи. Именно затова там са разположени различни реквизити, като например огледалото със стикери, голям и оцветен в розово истински кошер (без пчелите, разбира се) и стъклото на прозореца, който наподобява стъклопис във формата на пчела.

Каква инвестиция са направили до момента семейство Кацеви не споделя, но отбелязват, че са вложени изцяло собствени средства. Дружеството е основано през 2020 г., а като едноличен собственик е вписана майката на Митко Кацев - Златка Кацева. За приходи и печалба за прохождащото дружество е рано да се говори, но според отчета за първата му година то е с приходи от 9 хил. лв. и загуба в размер на 19 хил. лв.

Все пак двамата споделят, че през първата седмица след отварянето на магазина им около Великден приходите от вендинг машината са около 500 лв., което за стартираща и нестандартна инициатива определят като успех.

Кошер с идеи

Плановете на младите пчелари са да разположат още една вендинг машина, но в столицата, където по всяка вероятност ще си партнират с местен предприемач, който да им помага с отварянето и затварянето на магазина или в чийто обект да се постави самата машина. Наред с това предвиждат да отворят нов магазин в Пловдив, който освен място за закупуване на продуктите им да бъде и място за събития и срещи, а дори и изнесени уроци за полезността на пчелите и меда, предназначени за ученици. Отново за подрастващите могат да се организират работилници за изработване на свещи от пчелен восък. Имат идея това пространство да разполага и със собствен бар, на който физически да се предлага медовината им. Сред дългосрочните им цели е и да отворят своя собствена база, в която да пакетират продуктите си.

За медовината си желаят да я разпространяват в магазинната мрежа и в заведенията, като в началото ще започнат от Пловдив. След това биха погледнали и към София, а при успех - към цялата страна.

Към момента в бизнес частта в компанията работят двамата, като с налагането на продуктите им възнамеряват да разширят екипа си с наемането на други хора, които да следват вече тестваните идеи на двамата. Ако наложат бизнес модела си и той стане успешен, биха създали и партньорства под формата на франчайз.

Q&A

С какво се отличавате от останалите производители на мед?

Митко Кацев: С уникалните комбинации, които никой не прави, не само в България, но на световно ниво. Лютият мед например не е просто лют. Виждали сме лют мед в САЩ, но нашият е със сечуански пипер и два вида чили. От сечуанския пипер ти изтръпва устата и усещаш много по-различни нотки на лютото и аромати.

Какво ви провокира да отворите магазин на самообслужване с вендинг машина?

Дженифър Кацев: Това, че и двамата имаме други занимания и активен начин на живот, управляването на автоматизиран бизнес е начин да балансираш.

Освен в България къде още продавате продуктите си?

Митко Кацев: Клиенти поръчват още от Великобритания и САЩ.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал