Първият български производител на стриди "Кранеа" сега тества и перли

Петгодишният опит на компанията показва, че Черно море е ефикасен, но непостоянен партньор в отглеждането на аквакултурата

Петър и Коста са в производството на стриди от 2017-а, а от миналата година предлагат продукцията си и в малък винен бар в центъра на Варна
Петър и Коста са в производството на стриди от 2017-а, а от миналата година предлагат продукцията си и в малък винен бар в центъра на Варна
Петър и Коста са в производството на стриди от 2017-а, а от миналата година предлагат продукцията си и в малък винен бар в центъра на Варна    ©  Цветелина Белутова
Петър и Коста са в производството на стриди от 2017-а, а от миналата година предлагат продукцията си и в малък винен бар в центъра на Варна    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

В страна с непретенциозна и ограничена кулинарна култура като България за производството на стриди с търговска цел се иска нещо повече от смелост и пари. Като добавим и отглеждането им в открито море, сигурността и предвидимостта на този бизнес стават още по-голям лукс за нашите географски ширини.

Това обаче не спира двама души, баща и син, да поемат по трудния и бурен път. "Кранеа" е първата и единствена засега ферма за стриди в България, която се намира край с. Кранево. А основните фактори бизнесът да е издържал вече пет години са два - постоянството на двамата основатели и самите стриди, които покриват най-високите кулинарни стандарти.

Чиста авантюра

Това са думите, с които Коста Петров описва момента, в който той и синът му Петър решават да започнат отглеждането на стриди. Запалват се от предаване по Discovery, а начинанието е мотивирано и от желанието на Коста да стартира бизнес в България след десетки години работа в чужбина. По професия той е инженер. Участвал е в множество проекти за производство на хранителни продукти и напитки в Средна Азия. "Исках да се прибера и да направя нещо. Но да е нещо, което никой досега не е правил", казва той. Производството на стриди покрива този критерий, но не само.

"Баща ми винаги е обичал морето. Искаше да започне нещо, което да е свързано с него, но също така да може да се развива в нашия район и чисто финансово да е в обхвата ни", казва Петър, който е юрист по образование, но е силно привлечен от динамиката на стартиращия бизнес.

Първоначалното вдъхновение е последвано от 4-годишна подготовка. Двамата кореспондират с производители от Япония, Америка, Франция и Англия. Постепенно разбират, че Черно море създава уникални предпоставки и предизвикателства за отглеждането на стриди. Това ги подтиква да се насочат към регионални експерти. Следват посещения до научен институт в Констанца, който разполага с опитен развъдник. Петрови се консултират и с първия комерсиален производител на стриди в Черно море, който е базиран до Ялта.

През 2017 г. двамата започват да експериментират на терен. Разчитат само на лични средства. Първоначалната инвестиция е 250 000 лв. Коста и Петър ограничават нужните средства, като сами изработват плаващата платформа за добива на стридите.

"Взехме няколкостотин стридички. Заложихме ги за 1 година. Резултатите бяха отлични", казва Петър. "Но както е и в живота, не всичко се развива така, както изглежда в началото", допълва той.

Стрида с тихоокеански корени

"В Черно море има и естествени стриди, но ние използваме тихоокеански спат. Над 90% от стридите за комерсиални цели в Европа са от този вид. Тази стрида е с голям размер, расте бързо, има много добри хранително-вкусови качества. Гледа се сравнително лесно и е резистентна на болести. Типичният вид за Черно море е острият едулис. Те са почти изчезнали. Срещат се много малки количества около Созопол. По принцип Черно море е много по-чисто от Средиземно или Балтийско, но пак има големи замърсявания заради реките Дунав, Днепър и Дон. Замърсяването от реките причинява гъбични инфекции по естествените черноморски стриди, които не засягат тихоокеанския спат."

Коста Петров

Това, което е плюс, е и минус

"Една стрида се оценява по няколко показателя. Едни от най-важните са цветът и ароматът й. Месото на нашите стриди е светлокафяво. Това е върхът на сладоледа", казва Коста. Този добър резултат се дължи на конкретните условия за отглеждането им у нас.

Ниската соленост на водата в Черно море е сериозен плюс. "Вследствие на това самата стрида става много по-сладка, по-мека на вкус и по-приятна като цяло, особено за хора, които не са опитвали стриди преди това", казва Петър.

Друг плюс е, че той и баща му отглеждат стридите си в открито море. Добрата поточност там снабдява стридите с повече планктон. Това се отразява позитивно на вкуса им и ги прави по-резистентни на болести.

Производство в открито море обаче оскъпява процеса. Петрови постоянно трябва да се съобразяват с метеорологичните условия, които често усложняват работния им процес. Рискът от бури също е сериозен.

"Трябва да използваме най-яките въжета и най-устойчивите буйове, но Черно море е много бурно и съоръженията често се повреждат", казва Петър. Друг проблем е голямата амплитуда на водната температура, която причинява стрес и завишена смъртност при стридите, особено през по-топлата част от годината.

Перли по време на криза

Покачването на температурите на морската вода е тенденция, която климатичните промени задълбочават.

Петър и Коста виждат това, но се надяват, че в бъдеще нещата ще се поуспокоят. Междувременно двамата са на мнение, че няма смисъл да се тревожат за нещо, на което не могат да влияят. Това е философия, на която работата в морето ги учи бързо.

Ковид пандемията и войната в Украйна създават сериозни предизвикателства за Петрови. Те обаче не се отказват от бизнеса със стридите. "В началото подходихме като професионални предприемачи. Правехме едни таблички колко стриди ще заложим за 6 месеца, колко ще пораснат, колко ще бъдат готови за пазара, колко ще реализираме. После от тези таблици не излезе абсолютно нищо. Изчисленията ни имаха успеваемост от максимум 20%", казва Петър. Това той отдава именно на предизвикателствата, свързани с работата в открито море.

Сега той и баща му не правят такива изчисления. Вместо това насочват част от усилията си към диверсификация на продуктите, които произвеждат.

"В момента стартираме и процес за производството на перли. Успяхме да получим перли от стриди в Черно море. Досега никой не е успявал да постигне такъв резултат", казва Петър. Допълва, че все още нямат статистика за качеството на перлите или производителността на стридите. Двамата разработват и други продукти с по-нисък, но и по-сигурен финансов потенциал - както за сувенири, направени от перлени черупки, така и за вино, което отлежава на морското дъно.

Капризите на морето се съчетават с тези на пазара.

"Логистиката е много сложна. Това е продукт, който трябва да пристигне пресен и следователно трябва да пътува при специални температурни условия. Това страшно много оскъпява самата доставка. Ние имаме голям интерес от различни точки в Западна Европа, но липсата на редовни доставки и високата им цена ни събаря", казва Петър.

Дори на местно ниво двамата се сблъскват с това предизвикателство. Редица популярни софийски готвачи са проявявали интерес към стридите им и дори са взимали малки количества за конкретни събития. Поддържането на редовни доставки обаче изисква ресторантьорите да инвестират в съоръжения, които да съхраняват по-голямо количество стриди свежи до момента на консумация. Засега това не се е случило.

Миналата година Коста и Петър отварят и малък бар в центъра на Варна. По-голямата част от клиентите им са чужденци от Западна Европа и Русия, които пристигат през летните месеци. "Имаме и клиенти от Варна. Те обаче са хора, които са обикаляли света и са живели в чужбина", казва Петър. Това е потвърждение на разбирането, че пазарът за морски дарове в България е ограничен. Подсилва се и от факта, че Коста и Петър изнасят по-голямата част от продукцията си в Румъния, където търсенето е по-голямо. "Те имат френска култура и кухня. Стандартът им на живот също е с една трета по-добър от нашия", обяснява Петър.

Сигурността, която румънският пазар дава, обаче се оказва временна. Основният им клиент в Букурещ бил ударен от ковид кризата и почти всички от 10-те му ресторанта затворили. Другият сериозен пазар за стриди в района е руският. Санкциите и контрасанкциите, последвали анексията на Крим през 2014 г., обаче са първата индикация, че двамата не могат да разчитат на износ за Москва. Войната в Украйна пък ги лишава напълно от достъп до този пазар.


Премного живот

Животът в Черно море е много интензивен. Мидите се размножават няколко пъти в годината и се натрупват върху съоръженията и самите стриди. Започват да трупат маса и да тежат. Буйовете не издържат на теглото и започват да потъват. Отделно мидите отнемат от храната на стридите. Има и рапани, които влизат в съоръженията със стридите и започват да пробиват черупките им. Почистването на стридите и садките ежемесечно изисква голям труд.

Стратегията еволюира

Въпреки всички предизвикателства, с които се сблъскват, Коста и Петър успяват да покрият производствените си разходи. Същевременно обаче не са на печалба, бизнесът им остава в доста начална и микрофаза - оборотът им през последната година е под 20 хил. лв. Това не ги отказва.

"Ако се върнем 5 или 6 години назад, имаше доста по-добри начини да си вложиш парите. Ние обаче сме тръгнали по този път път. Този бизнес има потенциал", казва Петър. Сега той и баща му се стремят да произвеждат по-малки количества стриди, които да реализират сами.

По думите на Петър "идеята е тези стриди да бъдат нещо като табелата, която да закара хората в дегустационната до фермата ни". Покрай продажбата на останалите продукти там те се надяват да натрупат по-сериозен ресурс, който да реинвестират в бизнеса.

Самата ферма е разположена до с. Кранево, на 20 км северно от Варна. От една страна, това я прави достъпна за румънските туристи, които лятно време често посещават този район. От друга страна, я позиционира до голф игрищата около Калиакра, които привличат и по-платежоспособни български туристи.

Планът е дегустационната да отвори врати това или най-късно следващото лято . "Концепцията е да продаваме пресни продукти. Става въпрос за риба, миди, раци, стриди. Стремим се да разработим разнообразно меню от първокачествени продукти. Насочили сме се към прости рецепти, които ще приоритизират вкуса на продукта", разказва Петър. А любителите на морските дарове могат да пробват стридите на Коста и Петър във варненския им бар или да си купят от тях на килограм за вкъщи.

Q&A

Използвахте ли европейско финансиране за проекта?

Не, финансирахме го с лични средства. Начинанието беше доста рисково. Решихме да подходим предпазливо. Влязохме в началото в контакт с министерството на околната среда по линия на програмата Life, която беше с екологична насоченост. Имаше и част, която беше чисто комерсиална. Ние решихме да ги комбинираме. Изискванията бяха такива, че рисковият елемент не се покриваше от програмата. Тоест, ако ние вземем парите, заложим определено количество стриди и те загинат, после трябва да връщаме парите. Това не беше изгодно за нас. Ние искахме да сключим договор, при който да свършим каквото зависи от нас, а рисковете от природата да си останат за природата.

Кои са основните ви конкуренти?

Ние сме единствените производители в България. "Метро" внасят френски стриди. Те са в по-ниския ценови диапазон. Лятото на пазара по курортите има и холандски стриди. Продават се и ментета на черноморски стриди. Като качество сме доста по-добре от вносните стриди. Като цена обаче трябва да решим няколко основни технологични проблема.

Как избрахте локацията за фермата?

Търсехме златната среда. Ако сложиш стридата само на студено, тя няма да порасне. Ако я сложиш на прекалено топло, тя ще умре. За растежа на стридата има и други важни фактори. Сред тях са подводните течения и носенето на хранителни съставки (фитопланктон), с който тя се храни. Поточността на водата също е много важна. Нашата ферма е разположена в региона на Черно море, в който водата е най-бурна и питателна.

Какво бихте посъветвали други предприемачи, които биха имали интерес към отглеждането на стриди?

Първо, не си правете бизнес план, защото няма да се изпълни. Второ, не разчитайте, че производството на стриди само по себе си е достатъчно за развитие на стабилен бизнес.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал