Сандалите на Crupon за усмихнати хора

В обувките си Димитър и Яна Недялкови залагат на най-добрите материали и изчистени модели, а продажбите растат с трицифрени темпове

Яна и Димитър Недялкови продават почти всичките си обувки в чужбина, но много ценят българските си клиенти
Яна и Димитър Недялкови продават почти всичките си обувки в чужбина, но много ценят българските си клиенти
Яна и Димитър Недялкови продават почти всичките си обувки в чужбина, но много ценят българските си клиенти    ©  Цветелина Белутова
Яна и Димитър Недялкови продават почти всичките си обувки в чужбина, но много ценят българските си клиенти    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Димитър и Яна Недялкови започват да правят ръчно изработени сандали почти на шега.
  • Десет години по-късно продажбите им са за стотици хиляди, а пазарите им са по целия свят.
  • Двамата залагат на най-добрите материали, изчистените модели и отношението към клиентите.

От "направи си сам" до бизнес с продажби за стотици хиляди. Такава е историята на Димитър и Яна Недялкови, които създават марката Crupon, движени от желанието си да предложат на българския пазар качествени и изчистени кожени сандали във весели цветове. Началото е трудно, но с много упоритост и желание за учене двамата успяват, а пазарът излиза извън границите на страната. Днес, когато поръчките валят от цял свят, проблемът по-скоро е как да успеят да ги изпълнят, защото всичко се прави на ръка. А личното отношение им печели редовни клиенти през годините.

Точният материал

Идеята се ражда през 2012 г. и донякъде на шега. Яна се опитва да си намери нови сандали като тези, които няколко години по-рано си е купила в Италия, но не открива такива на българския пазар. Затова Димитър решава да й направи, нищо че никога не се е занимавал с обущарство. "Купих от кварталното обувно магазинче материали и ги сглобих в гаража - обикновени, с черни каишки", разказва той. Сандалите обаче събират похвалите на всички приятели и двамата се замислят, че може би и други хора биха си купили такива.

Първоначалната идея е да се свържат с оригиналния италиански производител и да започнат да предлагат сандалите му в България. Той обаче се намира в малко селце в южната част на страната, а връзките по това време са все още доста трудни. "Търсихме по Google Street, опитах да се свържа с общината, писах на хора от Facebook, които живеят там, да ми помогнат с контакт на магазинчето и много трудно, но най-накрая намерих фирмата", разказва Недялков. Поръчват два чифта, но когато сандалите пристигат, се оказва, че нямат нищо общо с първите. "Качеството беше паднало изключително много, кожата беше тънка, убиваше, беше боядисана само отгоре, а не в дълбочина. Изглеждаше евтино", обяснява той. И добавя: "Тогава си казах, че можем да ги направим много по-добре."

Самият Недялков по професия е архитектурен визуализатор и няма никакъв опит в обущарството, но това не го спира. Започва да чете и открива, че най-хубавата и най-скъпа кожа в света се прави в Тоскана и е растително обработена по стари рецепти. Поръчва мостри от няколко производителя. "В продължение на 3 месеца ходех в обедната почивка да си взимам пратките, много от тях не ставаха, други ставаха. В един момент пристигна перфектната кожа - като дебелина, като цвят", казва той. Това е фирмата, с която Crupon работи и до днес, въпреки че цената е значително по-висока - 60 евро/кв.м спрямо 1 евро/кв.м на обикновената кожа.

"Всички правят черни или кафяви продукти, за някакви тъжни хора. Искахме да направим жълт сандал за усмихнати хора."

Димитър Недялков

Да научиш занаят

Когато основният материал вече е осигурен, се появява следващият проблем - кой да ги изработи. Самият Недялков няма умения и започва да търси майстор, но никой не откликва. Затова стига до План Б - да се научи сам. Когато се обажда в техникума по кожарство, разбира, че той току-що е затворен, но го насочват към пенсиониран преподавател - бай Сашо, който по това време има обущарско ателие в "Надежда". "Той ми обясни как се крои кожа, как се разполагат детайлите, как се прави номерацията. С него направихме първия прототип", разказва Недялков. От него научава и думата "крупон" - най-добрата част от кожата. И тя се превръща в име на компанията.

Дълго време отнема да намери и човек със сарашка машина, който да направи табаните (стелките), защото Недялков има специфично изискване за шева. "Той е основен в дизайна, трябваше да бъде с 2 мм конец и 5 мм стъпка", обяснява той. А модерните машини, които могат да шият така, са много скъпи.

Така през 2013 г. производството започва - в семейния гараж в Горна Оряховица, откъдето е Недялков и където за няколко години баща му също се включва в работата. Целият материал, с който разполагат към онзи момент, са две кожи, взети с намаление от италианската фирма. Бюджетът, който си определят за бизнеса, е 150 лв. И се гордеят, че до ден днешен не са взимали кредит от банка. Първите бройки са направени в различна номерация и са само за проба, но оправдават усилията. "Много красиви станаха", казва Недялков.

На пазара

Започват да подготвят и първите бройки за продажба, за които младото семейство поръчва специално жълта и синя кожа. "Бях обзет от мисълта, че жълтото ще е страхотно", обяснява Недялков. За снимките открива фотографа Светлана Стоянова, като й дава пълна свобода с условието те да са "щури и свежи". "Снимките пристигнаха на 28 февруари, навън беше много студено, но тя беше съблякла едно момиче по къси гащи и беше сложила слънчеви очила на кучето си, за да създаде лятна атмосфера", казва Недялков. И добавя: "Снимките бяха чудесни, за хора като нас, не някаква напудрена фотография."

Междувременно той сам прави логото на фирмата, изработва си и сайт, който също следва подхода всичко да е максимално опростено. "Написах за материалите, които използваме, сложих снимките и един бутон, с който клиентът си избира номер и цвят и посочва адреса, на който да бъдат доставени сандалите", обяснява Недялков. "Бяхме подготвили по 5 броя от всеки номер от 35 до 42 и всеки цвят в едни дизайн", добавя Яна Недялкова.

Така през снежния март на 2013 г. сандалите се появяват на Facebook страницата на Crupon и бързо набират харесвания. Първата поръчка идва от Габрово, а скоро всички сандали са продадени.

"Видяхме, че сме на прав път, и 2014 г. направихме още един модел", казва Недялков. Купуват първата си собствена сарашка машина и решават да работят по поръчка, за да не поддържат голяма наличност и да блокират средства, като определят 3-дневен срок за изработка. През същата година се регистрират и в Etsy и правят първата доставка в чужбина - в Португалия.

Присъствието в платформата значително ускорява поръчките и става ясно, че Недялков повече не може да съчетава работата на договор за друга фирма с производството на сандали. През 2016 г. решава да напусне и да се отдаде изцяло на страстта си. "Бяхме събрали минимален бюджет и си казахме, че или ще фалираме, или ще наберем скорост", казва той. Бизнесът обаче се развива, появяват се и още модели. Така преди две години Недялкови решават да прехвърлят производството в София, за да не пътуват, и купуват още машини.

Ускоряване

Всички обувки сега се изработват на ръка от двамата. "В момента имаме 200 поръчки, срокът ни е 8 дни, а капацитетът ни е по 20 чифта на ден. Изоставаме, но няма да се прибера, докато не свърша", казва Недялков и признава, че вече се замислят дали да не разширят екипа.

Заедно с поръчките расте и оборотът на компанията им "Крупон лаб", като за 2021 г. продажбите са около 300 хил. лв. "Винаги сме били с по 100% нагоре, но от началото на тази година до юни ръстът ни е 400%", казва Яна Недялкова. "Последните месеци се равняват на всички години досега", добавя тя.

Почти всички продажби са в чужбина и минават през Etsy. През сайта поръчки се приемат от България, но те са едва около 1%. Обмислян е бил вариантът да продават и в магазини, но Недялков казва, че техните маржове не позволяват комисионата, която е 70%. Навън най-много сандали отиват в САЩ (около 90% от продажбите), както и в Европа и Австралия. "В чужбина сезонът е от февруари до октомври, докато тук е само през май", уточнява Недялков. Той обаче добавя, че са изключително благодарни на българските клиенти, които са им дали шанс в бизнеса. Затова и цените за България до началото на годината са били 114 лв. за основните модели, макар че всеобщото поскъпване е наложило те да бъдат увеличени до 140 лв. за чифт.

Двамата вече имат и следваща цел, за което в работилницата на бул. "Черни връх" е разположена голяма маса. А мечтата е на нея да събират хора, на които да предадат знанията си, за да не се загуби занаятът.

Q&A

Как успявате да изпълните поръчките сами?

Димитър Недялков: Работим по 14 часа на ден. Денят ми започва с 50 мейла и ми отнема 2-3 часа да отговоря. Работата не е проблем, но е трудна цялата организация, комуникацията.

Има ли ефект войната върху бизнеса ви?

Яна Недялкова: Покрай войната вече няколко пъти ни вдигат цените за материалите и по-бавно ги изработват. Например токите ги поръчваме в Турция, по принцип идват за 2 седмици, сега чакахме 2 месеца за тях. Кожата също пристига два пъти по-бавно.

Как ви се отрази ковид кризата?

Яна Недялкова: Имаше много работа, хората поръчваха, но имахме голям проблем с доставките с куриери. Изпратихме 50 чифта за Тайван, но се оказа, че границите са затворени и нищо не може да влезе в страната. Намерихме решение, но трябваше да изпратим сандалите експресно наново с DHL.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал