Моят цветен течен термометър

Георги и Иван Мутафчиеви създават първия в света продукт, който показва промени в телесната температура през целия ден

Георги Мутафчиев споделя, че от ученическите си години желае да се занимава с предприемачество. Преди TOM Thermochromic участва и в други стартъпи
Георги Мутафчиев споделя, че от ученическите си години желае да се занимава с предприемачество. Преди TOM Thermochromic участва и в други стартъпи
Георги Мутафчиев споделя, че от ученическите си години желае да се занимава с предприемачество. Преди TOM Thermochromic участва и в други стартъпи    ©  TOM Thermochromic
Георги Мутафчиев споделя, че от ученическите си години желае да се занимава с предприемачество. Преди TOM Thermochromic участва и в други стартъпи    ©  TOM Thermochromic
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • С инвестиция от 20 хиляди евро баща и син от Разлог създават може би първия течен термометър в света.
  • Чрез оцветяване в черно, лилaво и розово продуктът показва в какъв диапазон е телесната температура.
  • Освен в България екипът на TOM Thermochromic се цели в европейския пазар, но не само.

Първоначално просто идея, зародила се по време на пандемията от ковид, Георги Мутафчиев и баща му Иван успяват да в превърнат в нишов продукт за наблюдение на телесната температура на човек чрез течност, която се оцветява в различен цвят при промяната ѝ. Над година тествания отнема на двамата разработването съвместно с химици от университета "Професор Асен Златаров" в Бургас. Началната им инвестиция е в размер на 20 хил. евро, а в първите месеци на тази година фондът "Витоша венчър партнърс" се включва с 30.4 хил. евро. Освен в България компанията се фокусира и върху намирането на партньори в чужбина, които да популяризират може би първия в света течен термометър - TOM Thermochromic.

Вдъхновение от COVID-19

Когато пандемията избухва, Георги Мутафчиев работи по друг проект, свързан с разработването на иновативно устройство за мониторинг на заболявания посредством температурата на човешкото тяло. Така започва интересът му в сферата. "Проблемът, който наблюдавах по време на пандемията, беше, че измерването на температура беше моментно - било то с инфрачервени термометри или термокамери, когато човек влиза в публична сграда", споделя Мутафчиев и допълва, че в голяма част от ситуациите при него тези устройства са показвали стойности около 32-33 градуса по Целзий, което се дължи на големите разлики между температурата навън, откъдето идва, и тази в сградите. "Тези комични ситуации ме накараха да се замисля дали съществува инструмент, който да позволи по-дългосрочно наблюдение на телесната температура по начин, който да не възпрепятства човек да си извършва своите дейности", добавя той.

Мутафчиев споделя, че създаването на TOM е плод на сътрудничество с партньори от САЩ, които го насочват към използването на термохромни течни кристали, които са основен компонент на продукта. Около една година отнема процесът на проучване и експерименти, свързани с продукта, като най-трудно е било да се намерят качествени хора, които са експерти в областта на синтезирането на термохромни течни кристали. В крайна сметка успява да създаде контакти и впоследствие отношения с американска компания, която се занимава с производството на подобни продукти. И тъй като всичко се случва по време на пандемията, комуникацията е изцяло от разстояние - Мутафчиев обяснява какво му е необходимо, а от САЩ му изпращат мострите, които се тестват в България.

След като откриват правилната формула за синтез на кристалите, в доразработването на продукта се включват група млади химици от университета "Професор Асен Златаров" в Бургас. "Те подеха идеята за създаването на течна база, с чиято помощ да се трансферира този пигмент върху човешката кожа и това съответно да бъде безопасно. След 3-4 месеца изпитания в тяхната лаборатория успяхме да стигнем до формулировката на продукта и впоследствие да го произведем", разказва Мутафчиев. "Успяхме да прескочим една много дълга поредица от действия, регистрирайки продукта като козметичен, което за нас беше също доста важно, за да може да го реализираме на пазара по-бързо. Ако бяхме тръгнали да създаваме медицинско изделие, най-вероятно и в момента все още щяхме да чакаме разрешение за пускането му на пазара", допълва той.

Така през юни 2021 г. TOM Thermochromic е готов и започва неговото предлагане на пазара. Самото производство е възложено на партньори в България, а от САЩ пристигат термохромните кристали. Според Мутафчиев подобен продукт досега не е създаван на друго място по света. "Най-вероятно някой друг също го мисли или дори го е създал, но в обхвата на нашите възможности да проучваме и да търсим, факт е, че няма подобен продукт."

Първата произведена партида се състои от 2000 бройки, предназначени за българския пазар, и още 2000, които са с международен етикет. Стандартната цена на един флакон е 31.99 лв., като на сайта на компанията към този момент има промоционална цена от 25.99 лв.

Ниша със 150 милиона души по света

"Наскоро водих разговор с друг българин, който също работи в подобна на нашата сфера. Той създава термометър, който отново е за продължително наблюдение, но е за хора, които са в по-обездвижено състояние, и по-скоро се прикрепя към болнични легла и носилки. Това, което обсъждахме с него, е, че всъщност има една група от 150 милиона души в световен мащаб, която страда от хронични заболявания, които се характеризират с рязко увеличаване на телесната температура за много кратки интервали от време и с честа повторяемост. Именно подобен продукт като нашия би бил от полза, тъй като неговата индикация е на границата над 37.5 градуса по Целзий, която показва започването на някакъв процес в човешкото тяло. Така нашият продукт се явява средството, което да бъде първата индикация, а след това може да се използва и стандартен термометър за вземане на конкретната стойност на температурата."

Георги Мутафчиев

По цветната скала

Целият процес по нанасянето на продукта е изключително елементарен, както и наблюдението на промените на температурата. Течността е в петмилилитров флакон с рол-он, като по думите на Мутафчиев е достатъчна за до 200 използвания. Той споделя, че след нанасяне активността на продукта теоретично може да продължи с години, но в крайна сметка една подобна апликация остава най-много 24 часа върху кожата, тъй като има механичен натиск от дрехите и от различни външни фактори. "Именно поради това сме сложили рамката, че едно нанасяне е за този период от денонощие", казва той. Срокът на годност е година след отваряне и три години, ако остане затворен.

Нанасянето е препоръчително да се осъществява на китката или в зони около кръвоносни съдове, които са и удобни за наблюдение от потребителите. Мутафчиев споделя, че след нанасянето TOM започва да работи веднага, но е необходимо време от 10-15 секунди, за да може апликацията да изпари тази посредническа среда, която нанася пигмента, и след това да остане върху кожата чистият активен материал, който да започне да отчита. Важно е да се уточни, че използването на продукта е препоръчително да се извършва в среда с температура между 0 и 25 градуса по Целзий, както и останалите термометри.

В зависимост от температурата на използващия препарата течността върху кожата му може да се оцвети в черно, лилаво и розово. Черното е за температура до 36.9, а лилавото - между 37.1 и 37.3 градуса. Розовото вече е притеснително и ако петното се оцвети в него, това означава, че температурата е 37.4 и повече. Тогава вече е необходимо да се използва стандартен термометър, за да се установи точната стойност на телесната температура и при необходимост да се предприемат действия за нейното сваляне.

Време за охлаждане

"По отношение на летния сезон и високите температури, които предстоят, в процес сме на доказване, че TOM може да спомогне за предотвратяване на топлинен удар. Тъй като много сериозното повишаване на външната температура (тази на повърхността на кожата - бел. ред.) води до паралелно увеличаване и на вътрешната, това води до проблеми за цялостното благоразположение на човек. Затова нашия продукт го представяме като полезно средство, с което, когато човек забележи, че цветът му се промени от черен в розов, е време да скочи в басейна или да се охлади с напитка. Възползваме се от недостатъка, който е като цяло на термометрите, за да го превърнем в нещо интересно и полезно за летните дни."

Георги Мутафчиев

На пазара

Мутафчиев споделя, че като стартъп желаят да избегнат директните инвестиции във фабрика и че към този момент използват партньори за производството. Обяснява, че освен смесването на праха, който пристига от САЩ, с разработената формула на химиците от Бургас, компанията ползва партньори за изготвянето на опаковки и целия асортимент от аксесоари за продукта.

В началото разпространението на течния термометър започва чрез сайта на компанията, което по думите на Мутафчиев показва нелоши резултати. "Впоследствие се насочихме към намирането на бизнес партньори, с чиято помощ и мрежа да успеем да покрием по-големи потребителски групи и съответно да имаме по-голям успех с тях" казва той и уточнява, че става въпрос за малки вериги от аптеки, както и складове и търговци на едро, работещи в козметичната и фармацевтичната индустрия. Също така добавя, че в момента водят преговори с компания - производител на медицински и козметични изделия, която има интерес да включи течния термометър в портфолиото си като партньорски брандинг. Все пак в България клиентите могат да се сдобият с продукта основно през сайта на TOM. "Имахме опити да работим с по-големи аптечни вериги, но като цяло нашият пазар е по-консервативен и хората влизат в аптека вече с рецепта. Те знаят какво искат и поради това нашият продукт надали би бил толкова видим наред с другите фармацевтични продукти", обяснява Мутафчиев.

Освен в България TOM Thermochromic има представителства в Нидерландия и Швейцария, където Мутафчиев и негови партньори имат компании, които предлагат продукта на местните пазари. През юни планират навлизането и на онлайн пазара в Европейския съюз, като вече имат разрешение за предлагането му в големи платформи за електронна търговия в целия съюз.

Наред с желанието да се развиват в ЕС от компанията се опитват да си създадат дългосрочни партньори в САЩ, Турция и региона на Южна Африка, които да популяризират продукта на местно ниво. Чрез тях се опитват да опознаят пазарите в тези държави и да получат обратна връзка дали продуктът е подходящ за пазарите там.

Мутафчиев споделя, че макар и да продължават основно да предлагат продукта си сами в България, през последната половин година фокусът им е именно извън страната. "Водим преговори с няколко компании за по-устойчиво сътрудничество от гледна точка на това, че те имат вече изградени клиентски бази на международно ниво с хора, които имат доверие в техните продукти и са сигурни, че те са качествени. При новия бранд и стартъпа това доверие е много по-сложно за изграждане и отнема повече време", обяснява той.

Макар да споделя, че поради нишовия продукт до момента са продадени около 300 бройки, Георги Мутафчиев посочва, че чрез рекламни кампании в социалните мрежи, онлайн търсачки и LinkedIn продуктът е достигнал до аудитория от около 250 хиляди души, и то основно на европейския пазар.

В момента компанията е в преговори с голяма неправителствена организация за борба с разпространението на малария, оперираща в шест-седем страни от Южна Африка. Тъй като повишаването на телесната температура е един от симптомите ѝ, организацията проучва дали ТОМ може да се ползва за борба с разпространението на малария. "Нашият продукт не използва електричество, нито изисква специални познания за използване, а това го прави достъпен за всяка една група от обществото, включително в икономически по-слабо развитите страни в Африка", обясни Мутафчиев.

Предприемачество в кръвта

Освен Георги Мутафчиев съдружник в основаното през март 2020 г. в Разлог дружество "Мутив БГ", чрез което оперира TOM Thermochromic, е и неговият баща Иван Мутафчиев. Първоначалната инвестиция на двамата е била около 20 хил. евро и е била осигурена със собствени средства. Георги Мутафчиев има и предходни начинания, като например платформата за създаване на виртуални визитни картички "Кънектми груп" и семейния бизнес за производство на биологични продукти от козе мляко "Козле".

От началото на тази година като партньор в Търговския регистър е вписан и "Витоша венчър партнърс", който държи 7.41% от капитала на дружеството. През 2019 г. фондът получи 35.6 млн. лв. от Фонда на фондовете за инвестиции в стартъпи с ангажимента да добави поне още 10% към сумата. Средствата ще помогнат на компанията за развитието й напред. "Тъкмо бяхме създали продукта и това беше правилната стъпка за нас", коментира Мутафчиев.

Q&A

Колко души са ангажирани с ТОМ?

- Освен мен и баща ми за административната работа и развитието на компанията се грижи приятелката ми. Но ако трябва да изчислим целия екип, той е над 30 души - толкова са работили върху създаването на ТОМ, включително хората от партньорските компании, с които произвеждаме и пакетираме продукта.

Какво би накарало един потребител да избере вашия продукт вместо стандартните методи за измерване на телесна температура?

- Опитваме се все повече да разграничим функциите на нашия продукт от тези на стандартния термометър, тъй като той служи по-скоро за превенция и за мониторинг, а не толкова за отчитане на конкретната стойност на телесната температура. Тъй като измерва температурата в 24-часова рамка, той е подходящ при здрави хора, когато се появи покачване на температурата, за да им покаже, че нещо се случва с техния организъм.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар