Сладко като мед, люто като... мед

Производството на традиционен мед не е достатъчно за Златан Милев и той забърква миксове с люти чушки, куркума и шафран

Honey Talks е съвместен бранд на Златан Милев и неговия приятел от детството - дякон Бранимир, който е пчелар
Honey Talks е съвместен бранд на Златан Милев и неговия приятел от детството - дякон Бранимир, който е пчелар
Honey Talks е съвместен бранд на Златан Милев и неговия приятел от детството - дякон Бранимир, който е пчелар    ©  Надежда Чипева
Honey Talks е съвместен бранд на Златан Милев и неговия приятел от детството - дякон Бранимир, който е пчелар    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Производството на традиционен мед не е достатъчно за Златан Милев и той забърква миксове с люти чушки, куркума и шафран.
  • Брандът Honey Talks търси комбинация между качество и дизайн.
  • Клиенти са посетителите в пловдивския "Капана", както и местни и занаятчийски магазинчета.

Какво е общото между духовен служител, "Капана" в Пловдив и лютите чушки? Отговорът, който едва ли идва първосигнално, е медът Honey Talks - бранд, развиван от четири години от Златан Милев и неговия приятел от детството - дякон Бранимир. Продуктът може да бъде намерен на няколко места в пловдивския квартал "Капана", а партньорството с производителя на люти сосове Chilli Hills води до необикновени комбинации като мед с люта чушка Bird's eye.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Производството на традиционен мед не е достатъчно за Златан Милев и той забърква миксове с люти чушки, куркума и шафран.
  • Брандът Honey Talks търси комбинация между качество и дизайн.
  • Клиенти са посетителите в пловдивския "Капана", както и местни и занаятчийски магазинчета.

Какво е общото между духовен служител, "Капана" в Пловдив и лютите чушки? Отговорът, който едва ли идва първосигнално, е медът Honey Talks - бранд, развиван от четири години от Златан Милев и неговия приятел от детството - дякон Бранимир. Продуктът може да бъде намерен на няколко места в пловдивския квартал "Капана", а партньорството с производителя на люти сосове Chilli Hills води до необикновени комбинации като мед с люта чушка Bird's eye.

Милев е визуален мърчандайзер във веригата за облекла H&M, но иначе отговаря за всичко, свързано с медения бранд - за маркетинга и идеите, връзките с клиенти и партньори, доставки, износ, предлагане и ценообразуване. А дякон Бранимир е пчелар и се занимава с добива на някои от видовете мед на Honey Talks. Всичко се случва чрез фирмата "Аттраверсиамо", в която дяловете държат Милев и майка му.

"Радва ни това, че сме изградили всичко с много усилия и стъпка по стъпка. Предлагаме 100% натурален пчелен мед в лимитирани партиди както от наш пчелин, така и от други проверени места. Стремим се да поддържаме разнообразие от различни видове, като правим и миксове с джинджифил, куркума, черен пипер, шафран. Също така използваме иновативен метод, който не позволява на меда да кристализира и го превръща в крем мед", обяснява Милев.

В началото бе Brexit

Създаването на бизнеса отнема около година. Всичко започва през 2019 г. с едно запитване от приятели от Великобритания дали има начин медът, който Милев произвежда, да бъде брандиран и изнасян. Така възниква проблемът с търсенето на подходящото опаковане. "В България има много малко типове буркани, които стават, тоест да изглеждат добре, да не са на ролков етикет и да покриват целите на нашия брандинг. Още от самото начало искахме дизайнът ни да превъзхожда всички останали марки, което ни отне малко повече време, но го изпипахме. Смея да твърдя, че Honey Talks е доста по-различен от повечето ни конкуренти и това е линията, която се стараем да поддържаме", казва Милев.

Спецификата на самия етикет означава, че всеки буркан минава през него и лепенето става на ръка. В крайна сметка Honey Talks получава необходимите за експорта документи, а затварянето на продукта става в две от водещите български фабрики в бранша - "Роял бийс" и "Амброзия България". Успяват да изнесат около една четвърт от годишната си продукция във Великобритания, но после се усещат ефектите от Brexit и пандемията от коронавирус и амбициите за разрастване на чужди пазари са временно преустановени, макар Милев да предвижда скорошно подновяване на доставките за Обединеното кралство. С британската инициатива обаче началото на бизнеса му в България е вече поставено.

Милев е живял дълго време в София и Флоренция, но се мести в Пловдив, където на втората година от връщането си у дома започва да се занимава с Honey Talks. После следва още по-категорично бягане от големия град - в Чирпан, откъдето в момента движи бизнеса. "Първоначално започнахме с два продукта, после добавихме още. Всяка година опитваме нови варианти и допълваме. Така се появиха и по-нетипичните комбинации, с куркума и черен пипер например", разказва той. Медът за два от продуктите идва изцяло от пчелините на дякон Бранимир в Старозагорска област, но двамата съдружници работят и с други пчелари от различни региони.

Не са липсвали предизвикателства. Първоначално започват с ценообразуване, което се оказва неправилно занижено и се налага изцяло нов процес на пресмятане, но са доволни, че грешката е хваната в началото и не се е стигнало до продажби на загуба. Междувременно тестват различни опаковки и материали. Етикетът е по идея на Милев, която е реализирана от фрийланс дизайнер. "Целта беше да е изчистен, запомнящ се, хипстърски. Но при отпечатването на първата партида всички етикети бяха изкривени и трябваше една седмица преди началото на продажбите да започнем отначало", казва Милев.

Двамата съдружници се сблъскват и с редизайн в движение: "Бурканите, с които започнахме, бяха спрени от производство и се оказа, че сме направили някакво количество, но няма как да продължим по същия начин. Наложи се да изберем друг буркан и да съобразим дизайна", посочва Милев. И допълва, че постоянно следи за качеството на продукта, като с времето е започнал да оглежда и конкуренцията - какво правят, какви цени поддържат, специфики на опаковките и разфасовките.

Как е на вкус, но и как изглежда

За Милев добрият продукт се характеризира от две неща. "С качеството не правим никакъв компромис. Ако получим мостра от някой пчелар, я даваме първо в лаборатория, за да бъде изследвана. Но също така държим и на дизайна, който според мен в бранша е силно подценяван. Като видиш някой продукт, да си кажеш: Много е добър!", казва Милев.

Цената на голямата разфасовка от 700 грама е между 12 и 17 лв. в зависимост от вида мед - лавандулов, билков, полифлорен или магарешки бодил. Малките буркани от 240 грама и с цена между 8 и 10 лв. са запазени за нетрадиционни вкусови експерименти, като например бяла акация с шафран, който идва от малък български производител, сертифициран във Франция. "Стремим се да развиваме тази ниша с локалните производители. Предпочитаме работата с крайни потребители, както и с местни и занаятчийски магазинчета, като сме отказали да си партнираме с няколко големи вериги", посочва Милев. Honey Talks може да бъде намерен в магазините на Chilli Hills, ресторант "Паваж", Q-ftetaria и други. Може да се каже, че типът клиент, към който е таргетиран продуктът, е посетителят на "Капана" - млад креативен човек, който работи, пътува, вижда чужди марки, сравнява.

Партньорството с Chilli Hills става още при първата партида готов мед. Милев решава да изпрати мостри за съвет на няколко свои познати, развили български марки, които са се сблъсквали с всякакви трудности. Александър Кюркиев - един от основателите на Chilli Hills, харесал продукта и се ангажирал да съдейства с ноу-хау и контакти. Така се стига до забъркването на меда с Bird's eye, която е една от средно лютите чушки на бранда.

Първоначалната инвестиция в Honey Talks е между 5 и 10 хил. лева, които идват от лични спестявания и кредит. Но последните три години са пълни с предизвикателства - Brexit (по отношение на износа във Великобритания) и пандемията от коронавирус и войната в Украйна (във вътрешен план), и Милев казва, че ако не е била другата му работа, е нямало да се справи. "Всяка година целта ни е да продадем това, което сме произвели, и реинвестираме в нови продукти. Продължаваме да работим с хората, с които го правим по принцип, но доста от малките партньори - пекарни, биомагазинчета, фалираха заради затруднената ситуация. За миналата година оборотът ни се покрива с първоначалната инвестиция от 5 - 10 хил. лева", посочва Милев. Но е категоричен, че ще продължи да влага "всеки един възможен лев" в бизнеса с мед, защото смята, че той има бъдеще и след турбуленциите неизбежно ще доведе до възвращаемост.

Q&A

Колко голям е екипът ви?

В момента сме двама души - дългогодишни приятели, и няколко фрийлансъри.

Кои бяха първите продукти, които предложихте на пазара?

Започнахме с билков мед и крем мед от магарешки бодил, който особено много се харесва от децата.

Как се рекламирате?

Достигаме до много от клиентите си чрез партньорите, с които работим, и чрез социалните мрежи. Време ни е и за сайт. Срещам се лично с повечето директни купувачи, тъй като смятам, че е по-интимно да си познаваш потребителите и те да те познават - откъде идваш, какво правиш.
Все още няма коментари
Нов коментар