Storied Data: Как данните стават лесни за четене като игра

Стартъпът на Радо Которов предлага решение, което автоматизира представянето на информацията в интерактивен вид

Радо Которов живее от 30 години в САЩ, като последните 20 се занимава с анализ и управление на данни
Радо Которов живее от 30 години в САЩ, като последните 20 се занимава с анализ и управление на данни
Радо Которов живее от 30 години в САЩ, като последните 20 се занимава с анализ и управление на данни    ©  Личен архив
Радо Которов живее от 30 години в САЩ, като последните 20 се занимава с анализ и управление на данни    ©  Личен архив
Темата накратко
  • Стартъпът предлага решение, което представя информацията в интерактивен вид.
  • Компанията е създадена преди две години в САЩ от българина Радо Которов и партньор.
  • Фондът "ИмВенчър II" неотдавна стана акционер, като инвестира 500 хил. евро.

Данните са ключови за вземане на правилни решения, но колкото по-голям става потокът от информация, толкова по-важно е тя да бъде представена в ясна и достъпна форма, така че бързо да може да бъде прегледана и анализирана. Именно този проблем се заема да разреши живеещият в САЩ българин Радо Которов, който преди две години създава Storied Data заедно с партньор. Младата компания разработва технология, с която по автоматизиран начин се създават и публикуват интерактивни документи, което позволява на потребителите да стигнат до нужната информация само с един-два клика. Компанията вече има ключови клиенти в няколко сфери, а целта е до няколко години оборотът й да достигне 100 млн. долара. Отскоро акционер в нея е и фондът "ИмВенчър II", който инвестира 500 хил. евро.

Проблем и решение


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Стартъпът предлага решение, което представя информацията в интерактивен вид.
  • Компанията е създадена преди две години в САЩ от българина Радо Которов и партньор.
  • Фондът "ИмВенчър II" неотдавна стана акционер, като инвестира 500 хил. евро.

Данните са ключови за вземане на правилни решения, но колкото по-голям става потокът от информация, толкова по-важно е тя да бъде представена в ясна и достъпна форма, така че бързо да може да бъде прегледана и анализирана. Именно този проблем се заема да разреши живеещият в САЩ българин Радо Которов, който преди две години създава Storied Data заедно с партньор. Младата компания разработва технология, с която по автоматизиран начин се създават и публикуват интерактивни документи, което позволява на потребителите да стигнат до нужната информация само с един-два клика. Компанията вече има ключови клиенти в няколко сфери, а целта е до няколко години оборотът й да достигне 100 млн. долара. Отскоро акционер в нея е и фондът "ИмВенчър II", който инвестира 500 хил. евро.

Проблем и решение

Радо Которов живее в САЩ от 30 години, като през последните 20 се занимава с анализ и управление на данни. Отговарял е за иновациите и е бил главен технически директор на софтуерната Information Builders, която преди около две години беше придобита от групата TIBCO. "Работата ми ме научи колко голямо значение имат данните в съвременния свят и колко е важно те да се сглобяват бързо и ясно, за да могат да се вземат решения. Цялата битка в индустрията днес е как по-добре да се поднесат данните, тъй като те стават все повече и повече, а потребителите искат по-лесен достъп до информация, която е персонализирана според техните нужди", казва той.

Така преди две години се ражда идеята за новия бизнес. Както много компании в САЩ Storied Data е регистрирана в щата Делауер, но централата й се намира в Нюарк (щата Ню Джърси). Партньорите решават да обединят в унифицирана платформа три съществуващи инструмента - за графичен дизайн (като Adobe и Canva, с които се правят статични документи като PDF), за интерактивен анализ на данни и за безкодово програмиране. "Хората искат да имат един документ - било то уеб страница, било то информационен бюлетин, който да съдържа данни и да могат интерактивно да стигат до важното в тях", обяснява Которов.

Именно това е иновацията на Storied Data - че създава формат, който запазва всички характеристики на PDF като оформление и възможност за разпечатване, но е интерактивен, компактен и може да се пренася на различни устройства. "Нашата технология е революционна, защото обединява три пазара. Интерактивни документи, които да са изцяло онлайн, могат да се правят по много начини, но няма такива, които да са преносими", каза той.

Storied Data създава формат, който запазва всички характеристики на PDF като оформление и възможност за разпечатване, но е интерактивен, компактен и може да се пренася на различни устройства.

Как работи

Проучванията на компанията са показали, че продуктът е приложим за всякакви клиенти - от най-малките фирми от по един-двама души, през средни предприятия до големи корпорации и банки. С помощта на платформата например банките могат да произвеждат много по-ефективно от гледна точка на разходите милиони банкови извлечения, които при това са интерактивни и покриват доста по-дълъг период от време. "От PwC много точно казаха за нас, че ние демократизираме данните, тъй като, вместо да стоят централизирани на системата, ние позволяваме те да се дадат на крайния потребител в аналитична форма", казва Которов.

За да се гарантира сигурността на данните, от Storied Data са преценили, че най-доброто решение е да предоставят малък сървър, който банките лесно да инсталират върху системите си, без това да изисква специална интеграция. "Всяка банка подава данните директно към сървъра, ние персонализираме документите и правим отделно извлечение за всеки клиент. Ние чисто и просто сме генератор на документите, а банката си решава дали да ги изпраща по мейл, дали да ги слага на уеб или в мобилно приложение и това става много лесно", обясни Которов.

Пътят до клиентите

При големите клиенти компанията работи с директни продажби. Това става на базата на лични контакти, представяния, посещения на конференции и т.н., като по думите на Которов това е един от добрите варианти за стадия на развитие на фирмата. Като ефективен метод при малкия и средния бизнес той определя т.нар. lead generation, който върви през LinkedIn и имейл маркетинг. Компанията вече работи с Deloitte като посредник (reseller), подготвя и по-малки посредници. За всички клиенти с приходи под 25 млн. долара годишно подходящ канал са също вътрешните продажби (inside sales), при които търговски представители се свързват от офиса с клиентите по телефон, имейл, скайп и др. "За всеки канал имаме програма как да го обучаваме и менажираме, защото те са различни, а и като цикъл на продаване са различни. При банките например цикълът е между 6 и 12 месеца, докато с малките компании е 2 седмици", уточни Которов.

В момента Storied Data има около 10 клиента, като по думите на Которов целта е била да се привлекат по няколко ключови в различни индустрии, които да представят компанията пред останалите. "Имаме много сериозни клиенти в банковата сфера, включително един от големите издатели на финансова информация - European Datawarehouse. Иначе списъкът ни с потенциални клиенти е голям", каза той. Потребители на платформата са също фондове за управление на богатството, както и небанкови организации като социални медии, търговци на дребно, включително и модни дизайнери, като компанията има договор с London School of Fashion. "Имаме много съсредоточена стратегия да привлечем ключови клиенти, защото оттам нататък скалирането е по-лесно, моделът е сравнително ясен", обясни Которов.

В момента Storied Data има около 10 клиента, като по думите на Которов целта е била да се привлекат по няколко ключови в различни индустрии, които да представят компанията пред останалите.

Цел

От успеха на тази стратегия ще зависи и дали компанията ще постигне целта си от 100 млн. долара приходи до 3-4 години, като Которов не казва какви са продажбите към момента. "Искаме да се установим като лидер на пазара. Това е нова категория, но има интерес към нея и знаем, че и други компании се борят в тази област", каза той.

Именно перспективата пред този бизнес е привлякла и българския фонд "ИмВенчър II", който инвестира 500 хил. евро в Storied Data чрез записване на акции. Страните обаче не уточняват какъв дял е придобил фондът. Зад "ИмВенчър II" стои "Импетус капитал" на Николай Мартинов и Виктор Манев. И макар че стартъпът не е търсел активно инвестиция, тя ще подпомогне бъдещите му стъпки. Сред тях е разрастване на пазарите в Европа и САЩ, основно сред финансови клиенти, като средствата ще се използват за маркетинг и подобряване на обслужването.

Q&A

Какъв е ценовият ви модел?

- Имаме два ценови модела. Основният е абонамент за инструментите за дизайн, с които се създават темплейти. Абонаментът е 600 долара на година на потребител. Другият модел, който ни позволява да скалираме бизнеса, е базиран на обем. При него клиентите купуват пакети - 10 хил., 100 хил., 1 млн. и т.н. документи, според нуждите си. Този модел е добър, защото им дава контрол над променливите разходи.

Колко души е екипът ви?

- Основният мениджърски екип са петима души. Освен това имаме специалисти по осигуряване на качеството, продуктови мениджъри с много години опит и хора под тях, специалисти по продажби и т.н. Винаги сме работели с много силен основен екип и оттам нататък се разполагат и се обучават хора за конкретни функции. Общо сме 20 души.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал