Новият брой: Накъде след вота
Close

Първото десетилетие на "Децибел": износ за над 30 държави и патент за нов продукт

Основаната от Диана и Цветан Недкови компания за шумоизолация изнася за десетки страни и иска да стане световен лидер

Семейството предприемачи Диана и Цветан Недкови
Семейството предприемачи Диана и Цветан Недкови
Семейството предприемачи Диана и Цветан Недкови    ©  Надежда Чипева
Семейството предприемачи Диана и Цветан Недкови    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Ботевградското предприятие е единственият производител на системи за звукоизолация и акустика в България.
  • Основаната от Диана и Цветан Недкови компания вече изнася за десетки страни и има приходи 3.7 млн. лв.
  • През юни дружеството патентова първия в света 100% екологичен, негорим и биоразградим топло- и шумоизолационен материал.

Шумът дразни, а е и вреден. Хората работим на около 45 - 60 децибела, но всеки звук над 70 децибела може да причини загуба на слуха, а нервната ни система реагира още на 45 децибела. Списъкът с рисковете е дълъг: от психични заболявания, главоболие, влошаване на зрението и дори промени в състава на кръвта.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Ботевградското предприятие е единственият производител на системи за звукоизолация и акустика в България.
  • Основаната от Диана и Цветан Недкови компания вече изнася за десетки страни и има приходи 3.7 млн. лв.
  • През юни дружеството патентова първия в света 100% екологичен, негорим и биоразградим топло- и шумоизолационен материал.

Шумът дразни, а е и вреден. Хората работим на около 45 - 60 децибела, но всеки звук над 70 децибела може да причини загуба на слуха, а нервната ни система реагира още на 45 децибела. Списъкът с рисковете е дълъг: от психични заболявания, главоболие, влошаване на зрението и дори промени в състава на кръвта.

Фактите и числата идват от двама предприемачи - д-р. инж. Цветан Недков и Диана Цоневска-Недкова. Преди десет години те основават семейна компания, която започва с търговия, но днес произвежда панели за шумоизолиране и акустика, има свой робот "Желязко", изнася за над 42 държави и след години иска да е световен лидер в сектора си.

Това, което отличава предприятието им от стандартните производства, е научният подход и новите продукти, включително наскоро патентовано решение за едновременна топло- и шумоизолация.

Завръзката

Историята започва през 2012 г., когато Диана се прибира от Лондон, където е завършила международен бизнес, и започва да прилага наученото във фирмата на своите родители. Среща Цветан, който по това време е търговски директор в компанията и се занимава с продажбите на топлоизолационни панели. По време на съвместната си работа тогава и контактувайки с клиентите за топлоизолация, те разбират, че хората, освен да изолират и затоплят жилищата си, се нуждаят и от решение за звукоизолация.

Така между двамата освен искри на привличане започват да се прехвърлят и идеи как биха могли да предлагат и такива решения. По същото това време бизнесът със звукоизолация в България е на ниво дунапрен или кора от яйца.

Това кара двамата съдружници да започнат внос на част от материалите от турски и италиански фирми за българския пазар.

Добавка наука

Когато стартират тези първи търговски сделки и решават няколко клиентски казуса обаче, Цветан, който е строителен инженер, разбира, че знанието за звука и неговото познаване е ключово. Той започва да изучава акустика, която му обяснява процеса на разпространение и овладяване на звука и законите и принципите на звукоизолацията. Краят на обучението си той завършва с докторска дисертация на тема "Разработване на методи и алгоритми за изследване на акустични свойства на материали за облицовка на студиа и концертни зали" към ТУ - София.

Така през 2013 г. в България се появява първият перфориран акустичен панел.

Светът е голям

Научната и развойната дейност в "Децибел" не е спирала от тогава до сега. Като резултат от тази дейност се появява продуктът им Mute System. Това е тънкослойна композитна система за шумоизолация, която позволява директен монтаж на стена, като постига максимален резултат до 65 dB индекс на звукоизолация в зависимост от дебелината на панела. Тя се оказва толкова успешна, че вече се продава в 53 държави по света, от Грузия до Сингапур.

По-голямата част от продукцията - 70%, е насочена именно за експорт, а 30% остава за вътрешния пазар. Износът е предимно с тирове, но и по въздух и с кораби. "Нямаме бюрократични трудности при износа освен в Сърбия", поясняват предприемачите.

"Mute е най-продаваният продукт от нашия асортимент, 90% от оборота", казват Диана и Цветан. "Нашата основна цел е да няма клиент, който да е останал с усещането, че е излъган или че просто сме му продали нещо", допълва тя.

Продуктите, които произвежда "Децибел", са в средния ценови клас. Основни техни клиенти са индустриални производствени компании от цял свят. "Конкурентите ни в България са предимно малки прекупвачи", казват семейство Недкови. А в световен мащаб са брандове на гиганта Saint Gobain Ecophone и Euroacoustic, британката IAC acoustic и др.

Компанията предлага всичко - от проектирането, през производството, доставката и монтажа до завършването на обекта и измерването на постигнатите резултати.

Да имаш съсед барабанист

Решаването на сложни проблеми става ежедневие и основно предизвикателство пред предприемачите. Във времето те придобиват увереност, че могат да се справят и да разрешават и на вид нерешими казуси, като например живеещи в съседство барабанист и докторка, работеща на смени в спешна медицинска помощ.

"Практиката без теорията е сляпа, а теорията без практиката е саката", отбелязват с усмивка двамата предприемачи. Сега вече и Диана и Цветан смело заявяват, че могат още докато изслушват по телефона клиента и описания от него проблем, да са наясно какво точно решение да приложат.

Към днешна дата "Децибел" могат да предложат асортимент от над 300 артикула шумоизолационни панели и решения за жилища, акустични материали, както и решения за индустриална шумоизолация.

Нетните приходи от продажби за миналата година са над 3.7 млн. лв., като те са предимно от експорт. За 2022 г. дружеството предвижда ръст 15-20%. Компанията се финансира предимно от вътрешния органичен растеж, казва Диана. Но миналата година на две порции получава финансиране от общо почти 2 млн. лв. от фонда за дялови инвестиции на Българска банка за развитие срещу 15% от капитала. Останалите акции са разделени между двамата съдружници Диана и Цветан.

"Желязко"

Компанията работи в база, собственост на семейството на Диана, която е закупена преди повече от 25 години в Ботевград. Разположена е на над 2000 кв.м, като в "Децибел" работят над 55 души. Сред техническото оборудване, необходимо за производството на продуктите на дружеството, е и собствената разработка на специализиран роботизиран апарат за производство на най-продавания продукт на компанията - Mute System.

Роботът е без аналог в света и съответно системата, която той може да произведе, също няма свое подобие. Машината, която двамата предприемачи са кръстили "Желязко", е разработена от Диана и Цветан и техническия и инженерен екип на фирмата, като създаването на модела отнема повече от година и половина, за да достигне желаните функционалности.

Патент за топло и тихо

В началото на този юни патент получава най-новата разработка на "Децибел" - 100% екологичен, негорим и биоразградим топло- и шумоизолационен материал. Предприемачите посочват, че продуктът няма аналог в света. Неговите основни характеристики са добра топлоизолация, шумоизолация и шумопоглъщане, въздухо- и паропропускливост, антифунгицидност, хигроскопичност и твърдост. Приложението му заменя напълно нуждата от поставяне на топлоизолация и шумоизолация поотделно, както и пълната замяна на XPS (екструдиран пенополистирен, по-популярен за хората като Fibran), стиропор и вата. Топлоизолационните му характеристики са сравними с тези на стиропора, а шумоизолационните с тези на дебелите предстенни обшивки.

Паропропускливостта на материала е като на каменна вата, не е хигроскопичен за разлика от повечето изолационни материали и е нечуплив.

Идеята за новото изделие идва също от реалните ситуации, с които се сблъскват двамата предприемачи. В основата стои проблемът с горимостта на акустичните материали, защото при пожар в помещенията хората загиват не заради огъня, а заради изпаренията от горящите дунапрени и материали. До този момент акустичните материали не успяват да постигнат необходимия клас А за негоримост.

Иновацията отнема четири години, през което време Диана и Цветан минават през стотици експерименти, изследвания и тестове, докато успеят да подадат готовите документи в Патентно ведомство. Суровината, от която ще се произвежда панелът, е минералът обсидиан (Obsidian), който е достъпен, биологичен, има го в България и е възобновяем.

Името на новия материал е SiBo, а чужди експерти в Европа и Канада вече са потвърдили изключителните свойства на материала, както и липсата на конкурент, казват от семейната фирма.

На този етап производството на новия панел ще се извършва също в базата Ботевград, но планът на Диана и Цветан е да се изгради нова фабрика специално за него.

Q&A

Как рекламирате "Децибел"?

Нашият маркетинг се състои в това да се опитаме да покажем на хората какво е звукът - нещо, което е невидимо, ние да го превърнем във видимо, за да знаят как средата и това, което звучи около тях, са също толкова важни, колкото важно е къщата им да е красива.

Как си почивате?

Всъщност ние не сме почивали от десет години. Това, което успяваме да правим заедно извън бизнеса, е да спортуваме. Спортуваме по два пъти на ден и редовно играем тенис, и то на точки, за да има съспенс.

Можете ли да опишете как се виждате след 5 или 10 години?

Виждаме се като световен лидер в звукоизолацията и акустиката.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    quandt avatar :-|
    Quandt
    • - 11
    • + 2

    Браво на тази компания, звучи интересно. Прави ми впечатление, че това е втората статия от последните седмици за компания с инвестиция от фонда на ББР. Конкретно тази се е случила фактически някъде около смяна на стария мениджмънт с епичните некадърници които докара Киро Петков, именно бившият ковчежник на Зеленото движение, както и тим-лидерчето за генерично кредитиране на фотоволтаици от ОББ.

    Изглежда, че старият мениджмънт добре си е делегирал нещата в частта ФКИ, като имаме предвид и екзит инвестицията в мебелната компания. След цялата кал, която се изля и от зализаното премиерче, но и от изданията на Икономедиа е редно да се коментира и това.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал