Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Hype - от ресторанта до софтуера

След дълъг опит в бранша трима приятели създават програма за управление на заведения, която вече има стотици клиенти

"Сега работим в 80 населени места в България, увеличаваме обектите с експоненциална скорост и в Малта и Гърция, навлизаме в Румъния, предстои да инсталираме и в ключово заведение в Англия през септември", казва Пламен Манев
"Сега работим в 80 населени места в България, увеличаваме обектите с експоненциална скорост и в Малта и Гърция, навлизаме в Румъния, предстои да инсталираме и в ключово заведение в Англия през септември", казва Пламен Манев
"Сега работим в 80 населени места в България, увеличаваме обектите с експоненциална скорост и в Малта и Гърция, навлизаме в Румъния, предстои да инсталираме и в ключово заведение в Англия през септември", казва Пламен Манев    ©  Hype Software
"Сега работим в 80 населени места в България, увеличаваме обектите с експоненциална скорост и в Малта и Гърция, навлизаме в Румъния, предстои да инсталираме и в ключово заведение в Англия през септември", казва Пламен Манев    ©  Hype Software
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • След дълъг опит в ресторантьорския бранш трима приятели създават собствена програма за управление на заведения.
  • Целта им е продуктът да решава проблеми, с които те са се сблъсквали, и днес вече е основният им бизнес.
  • Въпреки трудния старт Hype Software вече има стотици клиенти в страната и чужбина, а продажбите растат.

Трима близки приятели от детството, няколко успешни заведения и постоянен глад за иновации. В един момент именно последното надделява за желанието на Пламен Манев, Цветелин Манев и Георги Господинов да изведат бизнеса си на следващо ниво. След като повече от десет години управляват едно от популярните заведения в Русе - Hype, и развиват веригата като малък франчайз и в други градове, избират пътя на технологичната еволюция. Така създават Hype Software - стартъп, който разработва софтуер за управление на барове и ресторанти от ново поколение. Целта им е да направят процеса лесен и разбираем по интуиция, като разрешат проблемите, с които те самите са се сблъсквали. Идеята им явно работи, като за две години на пазара абонатите им постоянно растат. А вече има клиенти и извън България.

Проблем и решение


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • След дълъг опит в ресторантьорския бранш трима приятели създават собствена програма за управление на заведения.
  • Целта им е продуктът да решава проблеми, с които те са се сблъсквали, и днес вече е основният им бизнес.
  • Въпреки трудния старт Hype Software вече има стотици клиенти в страната и чужбина, а продажбите растат.

Трима близки приятели от детството, няколко успешни заведения и постоянен глад за иновации. В един момент именно последното надделява за желанието на Пламен Манев, Цветелин Манев и Георги Господинов да изведат бизнеса си на следващо ниво. След като повече от десет години управляват едно от популярните заведения в Русе - Hype, и развиват веригата като малък франчайз и в други градове, избират пътя на технологичната еволюция. Така създават Hype Software - стартъп, който разработва софтуер за управление на барове и ресторанти от ново поколение. Целта им е да направят процеса лесен и разбираем по интуиция, като разрешат проблемите, с които те самите са се сблъсквали. Идеята им явно работи, като за две години на пазара абонатите им постоянно растат. А вече има клиенти и извън България.

Проблем и решение

От 2012 г. досега предприемачите участват в управлението и изграждането на повече от 10 заведения, като създават малка франчайз верига от кафета - две в Русе и по едно в Шумен и Ботевград, както и барове Hype в крайдунавския град и Велико Търново. Обектите извън Русе са на техни партньори, но предприемачите участват в изграждането от нулата - намиране на помещение, 3D дизайн, контролиране на ремонтна дейност, разрешителни, договори за наем, стандарти за обслужване и подредба, изготвяне на меню, брандинг, договори с доставчици на напитки и храни, обучение на персонала и не на последно място софтуер и хардуер.

Преди около година продават бизнеса със заведенията, но казват, че през този период винаги са имали проблеми със софтуерите, с които са опитвали да работят. Така се ражда и идеята за новото начинание. "През 2018 г. започнахме с подготовката, като искахме да определим как бихме искали да изглежда един интерфейс, за да бъде наистина лесен, бърз и удобен за използване на всяко ниво. Започнахме с нещата, които винаги са ни влудявали в другите софтуери - мнение, което се споделяше от много колеги от бранша, както разбрахме в хода на проучванията ни", разказва Пламен Манев.

"Идеята да създадем софтуер за управление на заведения дойде първо от желанието ни да останем в ресторантьорския бранш с полезна услуга, но да не се ограничаваме с държава или едно населено място, а да можем да работим по-мащабно. За нас заведенията са интересен бизнес - динамичен и даващ възможност за развитие, стига да знаеш какво правиш и да култивираш усета си за иновации", добавя Манев.

До пазара

Отнема малко повече от половин година, за да намерят правилните партньори, и в края на 2018 г. създават първия документ, който описва софтуера в максимален детайл. Наемат български стартъп със солиден опит, който да изработи софтуера по тяхно задание. "След като завършихме с дизайна, който е изцяло собствена разработка, пристъпихме към програмиране. Отне още около година, за да имаме бета-версия, която инсталирахме в нашето заведение в Русе и в още няколко заведения, и продължихме с развитието на софтуера", разказва още Манев.

Притесненията им са много и са свързани до голяма степен с финансирането, защото тогава имат само груба представа колко точно средства ще са необходими за създаването на адекватна версия. "В нас имаше толкова много въпросителни тогава - колко ще струва, за да навлезем на пазара, дали той ще ни приеме добре, колко да струва услугата, дали да е месечен абонамент, или да е еднократна такса, дали да е облачно решение, как ще поддържаме и съдействаме на клиентите, в случай че имат въпрос или проблем, и още много други казуси", добавя Манев. През това време получават ключова подкрепа от партньори, които им помагат да подредят бизнес плана си, както и процесите.

За последните 4 години инвестицията в проекта е малко над 1 млн. лв. Първоначално тя се финансира със собствени средства, а впоследствие предприемачите привличат и бизнес ангел.

"В интерес на истината един от по-големите мотиватори беше и отказът на фондове и програми за частично финансиране на идеята под презумпцията, че това е продукт, стъпващ на конкурентен пазар. Благодарен съм, защото това ни направи още по-гъвкави и впоследствие ни доказа, че няма никаква нужда от грантове, за да се получи успешен продукт със стотици нови клиенти на годишна база. Изисква се просто да чуваш нуждите на клиентите си и да показваш вече наистина огромната разлика между теб и цялата конкуренция", казва още Пламен Манев.

Начало в пандемията

Бизнесът им прави пазарния си дебют през 2020 г., която е пълна с премеждия, тъй като пандемията и локдаунът блокират всичко и всички. "На никого не му беше до иновативен софтуер, чувахме доста негативни изказвания по повод нашите намерения. Общо взето, като всяко ново нещо приемането е много трудно", казва Манев.

Те обаче не се отказват и инвестират значителни средства и време в софтуер, работещ тогава в едва 5 заведения. Имат разходи и за обекта си в Русе, който не може да работи заради противоепидемичните мерки. "Губехме ежедневно средства, без да знаем какво се случва, кога ще може да се работи нормално - голям стрес, общо взето, за едни 30-годишни младежи. Понесохме го стоически и продължихме да вярваме в продукта си", разказва Манев.

С управлението в началото се занимават само тримата партньори. "Нямахме кол-център, нито търговци, все още нямахме и силен маркетинг за рекламната дейност - всичко извършвахме сами. Сега работим в 80 населени места в България, увеличаваме обектите с експоненциална скорост и в Малта и Гърция, навлизаме в Румъния, предстои да инсталираме и в ключово заведение в Англия през септември", разказва Манев.

Успехът на стартъпа се вижда и във финансовите резултати на дружеството "Про софт", през което работят. След тежкия старт по време на пандемията през първата си цяла финансова година компанията отчита 700% ръст на оборота до 152 хил. лв. без ДДС, а за първото шестмесечие на тази година продажбите вече достигат 289 хил. лв. без ДДС. "За цялата 2022 г. все още е рано да говорим с конкретни числа, но тъй като имаме огромни заявки за оставащите 4 месеца и имахме особено силно лято, ръстът отново ще бъде в горните стотици проценти", добавя Манев.

Екипът е важен

Бизнес моделът на Hype Software е чрез абонамент - месечна такса, която може да бъде различна според големината на заведението и броя фискални устройства в него. "Издава се уникален лицензионен ключ за всяко заведение. Все още нямаме официални партньори за чужбина, но търсим такива", казва още Манев.

Постепенно компанията набира нови хора, стандартизира процеси, като в момента екипът включва програмисти, специалисти по поддръжка, инсталатори, хора за обучения, администрация, макроуправление и текуща работа по бизнес модела - разпределяне на задачи, следене за тяхното изпълнение, стратегия за набиране на нови клиенти, подобряване на услугата, обмисляне на нови функционалности, проучване на нови пазари и още много други. По данни от АПИС към юни 2022 г. в дружеството работят 11 души.

"Центърът за обслужване на клиенти е изцяло наш и не работим с външни партньори, държим много на прецизната подготовка на служителите ни, за да се справяме експедитивно с предизвикателствата. Само хора, които са били години наред в бранша, могат да знаят колко критично важно е това - трябва да се реагира бързо, точно и адекватно, защото сме изпитвали на свой гръб преди години огромните неприятности и хаоса, които следват при блокирането на софтуера. Именно затова искахме и този проблем да бъде отстранен с нашето решение", обяснява Манев.

Споделен опит

Компанията предоставя демо-версия на софтуера си и на различни професионални гимназии по туризъм в страната, където учениците могат да се упражняват по време на учебния процес. Такива партньорства вече има с училища в Плевен, Добрич, Слънчев бряг и Видин, а също и с Колежа по туризъм във Варна. "Ние обучаваме учителите и правим първоначалното представяне на софтуера пред учениците, като смятаме този метод за полезен, тъй като сме хора от бизнеса и успяваме да привлечем вниманието на по-младите с реални примери. Не на последно място те научават как работи едно заведение, защо софтуерът е неизменна част от него", обяснява Манев.

През 2020 г. тримата издават и книга - "Пътят към успешното заведение", която съдържа полезна информация за хора, които искат да имат заведение, но не знаят откъде да започнат, както и много добри практики и съвети.

Въпреки че продължават да се чувстват ангажирани с развитието на бранша, за момента фокусът на Hype Software е върху софтуера. "Искаме да бъдем най-предпочитаната софтуерна услуга за абсолютно всякакъв тип заведения, без значение дали става дума за закусвалня, кафене, дискотека, ресторант или бар. Ние осъвременяваме ежедневните дейности на нашите клиенти и се стремим да даваме най-доброто решение, защото знаем как функционира един обект и добре разбираме нуждите на ресторантьорите", казва Манев. Затова и развитието на собствено заведение не е част от плановете поне за следващите две години. "Не и докато не изпълним бизнес плана си", добавя той.

Q&A

Кои са конкурентите ви?

- Ние имаме 9-10 конкуренти в България, с някои от тях сме работили в заведенията през годините. Работим по нашите цели, следваме нашите виждания с по-различен бизнес модел от този на конкурентите.

Как се рекламирате?

- Клиентите разбраха за нас от дигитални маркетинг кампании, включващи реклама в Google, Facebook, Instagram, TikTok (бяхме приятно изненадани от успеваемостта в този канал), имейл кампании, студени обаждания, обикаляне по обекти с цел среща и презентация на софтуера, радиореклама, отскоро се доверяваме и на външна реклама. Особено много ни радва фактът, че нашите клиенти абсолютно естествено ни препоръчват на техни приятели и познати. Мога да дам примери, в които сме инсталирали един обект в дадено населено място и за около месец обектите вече са десетина.

Кои са партньорите ви?

- Партньори сме с няколко фирми, които произвеждат хардуер и внасят хардуер. Не планирахме продажба на хардуер, но се наложи да започнем да търсим адекватни решения и по този въпрос, тъй като все пак осъвременяваме работата на клиентите и те се стремят към по-нови устройства, тъчскрийн, таблети, телефони, ПОС терминали за безконтактни плащания и други.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    brights avatar :-|
    ZD
    • + 3

    Жестоки пичове са тези момчета - аз по-добър софтуер и обслужване в Източна Европа откровено не съм виждал! Силно препоръчваме

    Нередност?
Нов коментар