Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Моята поумняла електрическа мрежа

Българската компания АДД предлага електромери и системи за осветление, които оптимизират разходите

Стефан Малиновски, вицепрезидент "Бизнес развитие" АДД България
Стефан Малиновски, вицепрезидент "Бизнес развитие" АДД България
Стефан Малиновски, вицепрезидент "Бизнес развитие" АДД България    ©  Цветелина Белутова
Стефан Малиновски, вицепрезидент "Бизнес развитие" АДД България    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • "АДД България" внася и произвежда интелигентни електромери, за да намали разходите на електроразпределителните дружества.
  • Компанията е внедрила 1.6 млн. устройства в Източна Европа.
  • Съвсем скоро ще предложи ново решение за мониторинг на нисковолтовата мрежа, обособено в отделно дружество и бранд - GridBit.

Докато Европа се подготвя за наближаващата енергийна криза тази зима, една българска компания активно работи в производствената си база в Пловдив по своето решение, което няма да я предотврати, но може малко да я смекчи за клиентите й. Тя не е особено известна, защото не работи с крайни клиенти, а B2B. Но създадените от АДД енергоспестяващи електромери се ползват от общини, електроразпределителни дружества и частни компании. "При работата ни с някои електроразпределителни дружества чрез внедряване на системата ни доведохме загуби от около 20% до технологичния минимум", казва Стефан Малиновски, вицепрезидент "Бизнес развитие" на компанията,


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • "АДД България" внася и произвежда интелигентни електромери, за да намали разходите на електроразпределителните дружества.
  • Компанията е внедрила 1.6 млн. устройства в Източна Европа.
  • Съвсем скоро ще предложи ново решение за мониторинг на нисковолтовата мрежа, обособено в отделно дружество и бранд - GridBit.

Докато Европа се подготвя за наближаващата енергийна криза тази зима, една българска компания активно работи в производствената си база в Пловдив по своето решение, което няма да я предотврати, но може малко да я смекчи за клиентите й. Тя не е особено известна, защото не работи с крайни клиенти, а B2B. Но създадените от АДД енергоспестяващи електромери се ползват от общини, електроразпределителни дружества и частни компании. "При работата ни с някои електроразпределителни дружества чрез внедряване на системата ни доведохме загуби от около 20% до технологичния минимум", казва Стефан Малиновски, вицепрезидент "Бизнес развитие" на компанията,

"АДД България" е дистрибутор на умни електромери от Молдовската ADD Group, която е отделен бизнес, но от 10 години разработва свои собствени измервателни устройства за оптимизация - от електромери до системи за улично осветление. Съвсем скоро очаква да пусне нова услуга на пазара в сектора на мониторинг и оптимизация на нисковолтовата мрежа, която ще развие като отделна компания.

От дистрибутор до производител

"АДД България" стартира дейност като вносител и внедрител на интелигентна измервателна инфраструктура на молдовското дружество ADD Group през 2006 г. По това време, спомня си Малиновски, електроразпределителните дружества имат големи затруднения в събираемостта на приходи в дадени региони, съпроводени от неефективност и загуби в преносната мрежа. АДД започва да предлага инсталирането на системите на ADD Group за дистанционно отчитане и управление на електромери, което да адресира проблема. Електромерите на АДД работят на следния принцип - данните се събират и се изпращат ежедневно към софтуер центъра, за да могат да се вземат бързи решения при аварии или неизправности. Използват се и за дистанционно включване и изключване на потребители от мрежата.

Българската компания създават Красимир Кузмов и Стефан Дикарло, като въпреки еднаквото наименование с молдовското дружество нямат общо освен партньорство. Като представител на молдовското дружество за региона "АДД България" е внедрила над 1.6 млн. електромера в рамките на Източна Европа до днес. Преди 10 години се взема решението да разшири дейността си - тогава се изгражда и производство с площ 5000 кв.м в Пловдив, където се произвеждат електромери на молдовската ADD Group за клиенти от европейския пазар, които изискват производството да е в рамките на ЕС.

Постепенно фабриката в България започва да произвежда и собствени разработки на българската компания. Малиновски разказва как, вече натрупали опит в сферата на интелигентен мониторинг, собствениците виждат необходимост и пазар за друг тип продукти. Компанията реинвестира печалбите си от бизнеса с продажба на молдовски електромери и създава екип за развойна дейност, като една от първите разработки е в сферата на уличното осветление.

Умно улично осветление

"Във философията на компанията винаги е била една основна цел", казва Малиновски. "И тя е оптимизацията на разходите на нашите клиенти, истински пари, които остават в бюджета на предприятията и могат да бъдат съответно реинвестирани." Идеята при разработката на измервателни системи за осветление е същата - значително спестяване на излишни разходи за общините. Системата на АДД улавя неправомерни превключвания към самата мрежа, засича проблеми в кабелната инфраструктура и изпраща в реално време информация при проблеми в уличното табло.

Към днешна дата АДД сътрудничи с над 50 общини и села в България, като има инсталирани системи за улично осветление в София, Пловдив, Созопол и други. Според Малиновски, откакто системите Arista SLMS са влезли в експлоатация в град Пловдив, са оптимизирали загуби около 40 хил. лева месечно на общината.

Услугите на системата се предоставят на базата на абонаментен принцип (software-as-a-service), модел, който компанията се опитва да наложи от години, но, отбелязва Малиновски, много от клиентите в региона не са готови да възприемат, защото държат сами да контролират инфраструктурата си.

Различни дейности под една шапка

Основната част от приходите на компанията, които средно са около 20 млн. лева годишно (макар и да е имало по-силни години с приходи над 35 млн. лева), все още идват от бизнеса с интеграция на електромери, като по-малък процент идва от фирмените разработки, но дългосрочната цел е двете звена да се изравнят. Разбира се, и тук, както навсякъде, ковид оказва своето влияние. Малиновски казва, че от 2020 г. се наблюдава спад, който се дължи най-вече на недостига на суровини и проблеми във веригите за доставки. Очакванията са, че приходите ще достигнат предпандемичните си нива след 2023 г.

За различните звена на бизнеса са необходими различни кадри, като в момента АДД има производствен екип, екип за внедряване, ИТ отдел, екип развойна дейност. Те варират като число между 50 и 60 души, като задълженията им неизбежно се припокриват. Следващата стъпка е това да се промени и отделните дейности на компанията да се разделят формално. "През годините развихме различни компетенции, които към момента са под една шапка. Смятаме, че е време да развием една от тях като отделен бранд и компания", казва Малиновски. Компанията ще се казва GridBit и предстои да бъде регистрирана този месец.

GridBit - мониторинг и превенция

GridBit, като останалите разработки на "АДД България", предлага интелигентно мониторинг решение. Системата следи работата на трансформаторите на ниско напрежение в трафопостовете чрез мониторинг. Предоставя данни за налягането, нивото и температурата на маслото, температурата на кабелите и трансформатора и събира данни от околната среда като наличие на дим, влага, температура на въздуха, контрол на достъпа. Параметрите дават информация за състоянието на трансформатора и на кабелната мрежа, така че още преди възникването на даден проблем да бъде подадена нотификация, за да се предотврати авария.

"В България има трафопостове, които се намират в жилищни сгради. В такива случаи възпламеняването на кабели например може да доведе до ситуации с трагичен край. Нашето решение цели, от една страна, да намали загубите на електроразпределителните дружества, а от друга, да запази човешки животи", разказва Малиновски за проекта.

Според него има очевидна нужда на пазара от такъв продукт поради все по-честото претоварване на нисковолтовите мрежи, което пък се дължи на няколко фактора - електромобилите, фотоволтаичните системи и изместването на работниците от офисите към домовете. "Зареждането на електромобили в домашни условия натоварва мрежата. Представете си какво се случва с трансформатора и кабелната мрежа, когато всички се приберат след работа и поставят автомобилите си в режим на зареждане", казва Малиновски. Фотоволтаичните системи, разказва той, които стават все по-популярни, също упражняват голям натиск, когато моментното количество произведена енергия надвишава локалните нужди и енергията трябва да бъде прехвърлена в електропреносната мрежа. Допълнителен натиск идва и от това, че по време на пандемията много работници започнаха да работят от вкъщи вместо в офиса, използвайки мрежата по цял ден.

"С GridBit целим именно да предотвратяваме аварии поради гореизброените фактори и да помогнем на електроразпределителните дружества да акцентират инвестициите си приоритетно в най-проблемните части на мрежите си, превантивно, дори преди самите неизправности да са се реализирали", обяснява Малиновски.

Външни инвеститори за глобална експанзия

Финансирането на Gridbit до този момент се случва чрез реинвестиция на предишни печалби на АДД, като инвестицията до момента е в размер на около 5 млн. лева. "АДД България" оперира в рамките на Източна Европа, но плановете за GridBit са компанията да навлезе и на американския пазар. "Затова в идеалния вариант търсим стратегически инвеститори, които да ни помогнат да се разраснем глобално", казва Малиновски.

Компанията търси инвестиция над 1 млн. евро за разрастване, но освен финансова подкрепа търси инвеститор, който да знае как да помогне на бизнеса да вложи парите правилно в международното си развитие. "Трябва ни някой с опит, който да види смисъла в GridBit и да ни помогне да влезем в големи пазари отвъд региона", обяснява Малиновски. По-рано този месец "АДД България" обяви официалното си партньорство с американската компания Itron, която предлага решения в сектора на смарт мониторинга чрез изкуствен интелект. Следващата стъпка е самата GridBit да стъпи на американска почва.

Q & A

Къде присъства АДД в Източна Европа?

Освен в България имаме присъствие и клиенти в Македония, Гърция и Румъния.

Къде виждате бизнеса сислед 5 години?

АДД ще продължи да е лидер в регионалния пазар за интелигентна измервателна инфраструктура. Чрез партньорства с компании за изкуствен интелект ще оптимизираме още повече разходите и услугите на електроразпределителните дружества. GridBit ще е лидер и иноватор в сферата за мониторинг на нисковолтовата инфраструктура, като дотогава възнамеряваме да сме навлезли в американския пазар. Със сигурност не изключваме и партньорства в Западна Европа.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    teob avatar :-|
    Теодоси Бялков
    • + 1

    Много полезно , браво ! Успех желая не само у нас а и по света !

    Нередност?
  • 2
    noo01624697 avatar :-|
    Vesela Malinowska

    До коментар [#1] от "Теодоси Бялков":

    Благодарим!

    Нередност?
Нов коментар