"Фейдом" - дизайн от Македония и маркетинг от България

Функционалните модулни дивани и франчайз моделът на компанията заемат все по-голям пазарен дял в няколко държави

Крум Александров и Петър Джелебов измислят и налагат бизнес модела на модулните дивани "Фейдом"
Крум Александров и Петър Джелебов измислят и налагат бизнес модела на модулните дивани "Фейдом"
Крум Александров и Петър Джелебов измислят и налагат бизнес модела на модулните дивани "Фейдом"    ©  Цветелина Белутова
Крум Александров и Петър Джелебов измислят и налагат бизнес модела на модулните дивани "Фейдом"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • "Фейдом" са функционални модулни дивани, чийто дизайн е измислен от македонците Филимена и Зоран Радонянин.
  • Брандът добива известност у нас и по света, когато маркетингът е поет от двама българи, които налагат франчайз модел за продажби
  • Освен, че диваните се трансформират по различни начини, те са и устойчиво произведени

Годината е 2015. Крум Александров, 30-годишен, решава да си купи диван. Не разполага с много пари, нито с достатъчно пространство в дома си. Обикаля мебелните магазини, но сякаш не намира това, което търси. Тогава попада на "Фейдом" (Feydom) - македонски производител на модулни дивани. "Компанията имаше представителство в България, но по една или друга причина не беше разпознаваема." Крум е впечатлен както от умния дизайн, който позволява да преобразяваш дивана във всякакви конфигурации, така и от качеството и достъпната цена. Той осъзнава, че брандът има голям потенциал, който обаче е останал неразвит. Така се ражда идеята за сътрудничеството между производителите на диваните "Фейдом" от Македония с български партньори, които да отговарят за търговията, маркетинга и налагането на франчайз модел.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • "Фейдом" са функционални модулни дивани, чийто дизайн е измислен от македонците Филимена и Зоран Радонянин.
  • Брандът добива известност у нас и по света, когато маркетингът е поет от двама българи, които налагат франчайз модел за продажби
  • Освен, че диваните се трансформират по различни начини, те са и устойчиво произведени

Годината е 2015. Крум Александров, 30-годишен, решава да си купи диван. Не разполага с много пари, нито с достатъчно пространство в дома си. Обикаля мебелните магазини, но сякаш не намира това, което търси. Тогава попада на "Фейдом" (Feydom) - македонски производител на модулни дивани. "Компанията имаше представителство в България, но по една или друга причина не беше разпознаваема." Крум е впечатлен както от умния дизайн, който позволява да преобразяваш дивана във всякакви конфигурации, така и от качеството и достъпната цена. Той осъзнава, че брандът има голям потенциал, който обаче е останал неразвит. Така се ражда идеята за сътрудничеството между производителите на диваните "Фейдом" от Македония с български партньори, които да отговарят за търговията, маркетинга и налагането на франчайз модел.

Благодарение на това партньорство само за няколко години диваните "Фейдом" вече са представени със собствени магазини в Румъния, Гърция, Чехия, Холандия, Белгия, Словакия и др. Брандът се представя успешно и в Германия, Швейцария, Словения и Хърватия чрез дистрибутори. В България "Фейдом" имат три магазина в София и по един в Пловдив, Варна и Бургас.

Българската компания, която се занимава с дистрибуцията и франчайза на "Фейдом" - "Фейдом колектив", отчита 65% ръст на приходите през 2021 г. спрямо предходната година до близо 5 млн. лв. Съдружници във "Фейдом колектив" са Крум Александров, Петър Джелебов и македонецът Зоран Радонянин, който заедно със съпругата си Филимена създават дизайните на "Фейдом". Мебелите се изработват в Македония, като от един цех производството расте до две фабрики в Скопие и една в Сърбия.

В началото бе дизайнът

Зоран и Филимена са живели в Австралия и Китай и те също в някакъв момент имали нужда от диван. Търсили практично решение за хора с малки пространства. Но такова не намират и Филимена, която е архитект, решава да си го създадат сами. Стартират собствено производство през 2006 г. и няколко години по-късно започват да печелят редица награди за дизайн (German Design Award, Interior Innovation Award и др.). "Всички предричат бляскаво бъдеще на бранда, но 6 или 7 години по-късно това не се случва", казва Крум. Той веднага разбира каква е причината: "Продуктът не успяваше да стигне до потребителя по правилния начин. Ако сложиш нашите дивани в един голям магазин с още сто, те по никакъв начин не се отличават, не можеш да схванеш идеята. Изискват много специфична презентация".

"Първо имплементирахме модела тук, в България, за да тестваме възможно ли е, работи ли и има ли смисъл изобщо марка за дивани да съществува по този начин, тъй като не е много често срещано. В бранша има още една такава по-известна световна компания. Разликата е, че тя е във високия ценови клас и работи със собствени магазини, докато при нас точно това е идеята - всеки от магазините да бъде собственост на отделни юридически лица. Те да си управляват фирмата, докато ноу-хау и по-специално маркетингът да идват от нас."

Успехът не закъснява и скоро в България са разкрити нови обекти в София, Пловдив и др. Зоран и Филимена, впечатлени от резултатите, предлагат франчайз моделът да се изнесе в чужбина. Тогава е привлечен и третият съдружник - Петър Джелебов, който към онзи момент се занимава с франчайз на детски центрове към "Уолтопия". "Започнахме да се предлагаме първо на нашите ширини: Румъния (където брандът има 5 магазина) и Гърция и вече имаме по-смели амбиции - в Западна Европа сме представени в Белгия, Холандия, Словакия, Чехия, в преговори сме с още няколко места, че даже обмисляме и други континенти, но ще видим", казва той.

Функционални и зелени

Какво отличава диваните "Фейдом" и прави бизнес модела успешен? Това, че са различни, интересни, функционални, не са скъпи и не на последно място - произвеждат се по-устойчив начин, отговарят Петър и Крум. "В България цените варират между 2000 и 3000 лв., като за тази цена клиентите получават високо качество. Много фабрики доставят материали и едри суровини от Китай, докато при нас това е сведено до минимум, ние си ги набавяме от България, Румъния, Сърбия и Балканите. Това сега ни дава предимство, тъй като транспортът, а и цените на суровините скочиха много", казва Крум.

"Най-уникалното от гледна точка на материалите, които използваме, е, че се стремим те да са възобновяеми и въобще да станем екологичен бранд. Искаме производството ни да се самоиздържа от наша собствена гора и за целта инвестираме в площ в Сърбия, засадена с пауловния. Самите продукти за последните 5 години претърпяха тотална промяна, за да се намалят всички възможни вредни полиуретани с 80%", казва Петър. Също така фабриката в Скопие е оборудвана със соларни панели.

"Фейдом" планират и партньорство с голям български бранд за матраци, благодарение на което ще заменят пълнежа с иновативна, много по-издръжлива формула. "Освен че имаме лесно почистваща се дамаска, калъфите са сваляеми, ако се износят или не могат да се почистят - просто си купуваш нови. Има хора, които си купуват резервни, и такива, които обичат да си променят цветовете и дизайна в дома." Диваните "Фейдом" могат да се трансформират по много различни начини. Това вече може да се види и във виртуална реалност, не само на място в магазина. По време на пандемията компанията разработва приложение, което дава възможност на клиентите да "поставят" дивана в хола си, да избират различни модули според необходимия им размер, цветове и да изпробват различни конфигурации.

Всъщност вместо проблеми ковид епидемията и затварянето носят само ползи на компанията - "хората обърнаха внимание на жилищата си, имаха спестени пари и инвестираха в домовете си". Тогава "Фейдом" удвояват продажбите си. По думите на Крум и Петър в България се продават между 250 и 500 дивана на месец, но реално продажбите и ръстът на компанията са много по-големи, тъй като непрекъснато се разширяват на други пазари. Най-често клиентите на компанията са физически лица, които обзавеждат дома си, но има и такива с бутикови хотели и апарт комплекси, офиси и собственици на Аirbnb апартаменти. А франчайз бизнесът най-често е интересен на архитекти и интериорни дизайнери - "уморени от работата си или търсещи някакво разнообразие. Обикновено това са хора, които нямат бизнес опит, но имат опит в архитектурата и много бързо виждат потенциала на "Фейдом", казва Крум.

Визитка: Фейдом Колектив

Собственици: Крум Александров, Зоран Радонянин, Петър Джелебов

Година на създаване: 2017

Оборот 2021: 4.9 млн. лв.

Печалба 2021: 0.56 млн. лв.

Ръст: 65%
Q&A

Как е структуриран вашият бизнес?


Работим на франчайз принцип с моно бранд магазини на "Фейдом" (Feydom), където можем да демонстрираме уникалната функционалност на диваните и да направим процеса на покупка запомнящ се. Франчайзът е български и централата ни е в София. Същевременно производството е в Скопие, Македония.

Защо точно модулни дивани?

Целта на бранда е да разработваме продукти, които решават проблемите на хората при обзавеждането на един апартамент. Модулните системи на "Фейдом" са изключително практично решение, което позволява на хората буквално да създават сами диваните си и да ги трансформират според случая. Мисията ни е да популяризираме практичните решения в мебелната индустрия, като същевременно запазваме природния баланс. През последните години сме инвестирали изключително много в преструктуриране на производството по устойчив начин.

Как хората разбират за диваните "Фейдом"? Маркетингът е едно от най-ключовите неща за успеха в развитието на бранда ни. Затова и маркетинг модулът в нашето франчайз предложение е наистина уникален в световен мащаб. Събираме месечна такса от нашите франчайз клиенти и след това нашият екип в България изпълнява изцяло рекламата за всички магазини във всички държави. По този начин сме сигурни, че навсякъде има оптимално представяне на бранда и се харчат достатъчно средства за развитието му.

Кои са основните конкуренти?

В продуктите за качествени мебели има доста силна конкуренция на пазара, но в сегмента за модулни дивани в нашия ценови клас почти нямаме.

Колко струва да разкриеш франчайз обект на "Фейдом"?Стандартната инвестиция за един магазин е между 25 000 и 40 000 евро в зависимост от пазара (наем на помещение, покупка на 10 дивана, маркетинг). На повечето пазари възвращаемостта е около година.