Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Колелета на поискване

Клиентите на българската стартиращата компания Cyrcl вече ползват 100 велосипеда в София

Тримата съоснователи на Cyrcl - Асен Янков, Симона Йончева и Енрико Маринов (от ляво надясно), имат различни способности и са си разпределили задачите
Тримата съоснователи на Cyrcl - Асен Янков, Симона Йончева и Енрико Маринов (от ляво надясно), имат различни способности и са си разпределили задачите
Тримата съоснователи на Cyrcl - Асен Янков, Симона Йончева и Енрико Маринов (от ляво надясно), имат различни способности и са си разпределили задачите    ©  Цветелина Белутова
Тримата съоснователи на Cyrcl - Асен Янков, Симона Йончева и Енрико Маринов (от ляво надясно), имат различни способности и са си разпределили задачите    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Енрико Маринов, Асен Янков и Симона Йончева правят първата българска компания за споделени велосипеди.
  • С инвестиция от бизнес ангели в размер на 100 хил. евро пускат 100 велосипеда в София през април 2022 г.
  • Приложението Cyrcl вече има над 5 хил. регистрирани абонати и планира разрастване в други български градове.

"Работата на 425 дръвчета за една година." Толкова се равнява карането на колело от потребителите на услугата Cyrcl за 300 хил. минути, с което са спестени 8.5 тона въглеродни емисии според Енрико Маринов, един от тримата съоснователи на първата българска компания за споделени механични велосипеди. И то само за пет месеца след официалното стартиране на приложението, чиято мисия е да направи София по-зелен град, а след столицата да навлезе и в други локации в страната.

Да поемеш риск на малък пазар

Докато следва в Милано преди години, Маринов за пръв път вижда споделени електрически колелета, каквито дотогава няма в България. Звъни на приятеля си от детинство Асен Янков и започват да се чудят как да внесат същия този модел в София, където инфраструктурата няма много общо с големите градове в Западна Европа. В крайна сметка решават да не започват такъв бизнес, защото нямат увереността, че моделът ще проработи на наша почва. Няколко години по-късно - през 2019 г., двамата отново обсъждат идеята, след като компанията за споделени автомобили Spark опровергава очакванията им за бранша на споделеното пътуване. "Казахме си, че щом навсякъде в Европа става, може и в България да ни се получи", казва Маринов.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Енрико Маринов, Асен Янков и Симона Йончева правят първата българска компания за споделени велосипеди.
  • С инвестиция от бизнес ангели в размер на 100 хил. евро пускат 100 велосипеда в София през април 2022 г.
  • Приложението Cyrcl вече има над 5 хил. регистрирани абонати и планира разрастване в други български градове.

"Работата на 425 дръвчета за една година." Толкова се равнява карането на колело от потребителите на услугата Cyrcl за 300 хил. минути, с което са спестени 8.5 тона въглеродни емисии според Енрико Маринов, един от тримата съоснователи на първата българска компания за споделени механични велосипеди. И то само за пет месеца след официалното стартиране на приложението, чиято мисия е да направи София по-зелен град, а след столицата да навлезе и в други локации в страната.

Да поемеш риск на малък пазар

Докато следва в Милано преди години, Маринов за пръв път вижда споделени електрически колелета, каквито дотогава няма в България. Звъни на приятеля си от детинство Асен Янков и започват да се чудят как да внесат същия този модел в София, където инфраструктурата няма много общо с големите градове в Западна Европа. В крайна сметка решават да не започват такъв бизнес, защото нямат увереността, че моделът ще проработи на наша почва. Няколко години по-късно - през 2019 г., двамата отново обсъждат идеята, след като компанията за споделени автомобили Spark опровергава очакванията им за бранша на споделеното пътуване. "Казахме си, че щом навсякъде в Европа става, може и в България да ни се получи", казва Маринов.

Покрай общи познати двамата се срещат и с третия съосновател на Cyrcl - Симона Йончева, която се занимава изцяло с човешкия фактор в развитието на компанията, като цели да създаде общност около мисията на бизнеса. Екипът се сработва добре, коментира Маринов, тъй като тримата имат съвсем различни способности и задачите са разделени. Маринов е отговорен за оперативните задачи и финансовите дела, а Янков, който по образование и професия е IT специалист, поема технологичната част на стартъпа.

От идея до работещ бизнес модел

С вече сформиран екип тримата вземат участие в акселераторската програма Founder Institute, където избистрят идеята и се спират окончателно на бизнес със споделени механични колела. "Тогава нямаше такива в София, мога да кажа, че и днес сме единствената частна българска компания, която предлага услугата в страната", казва Маринов. Оттам започва търсенето на външна инвестиция за проекта, в който тримата съоснователи вече са вложили 15 хил. евро личен капитал. Намират такава в лицето на двама ангел-инвеститори - Юлиян Захариев и Камен Йончев, който е член на мрежата CEO Angels Club. С тяхна помощ и средства купуват 100 велосипеда, като започват на 16 април тази година с 50 колелета и за по-малко от четири месеца удвояват бройката в столицата. Инвестицията на Захариев и Йончев е в размер на 100 хил. евро срещу общ дял 15% в дружеството "Съркъл мобилити".

Колелетата на Cyrcl се произвеждат от българската компания Cross, като за целите на бизнеса допълнителни части и модификации се добавят в Сърбия. До края на 2023 г. планът на Маринов, Янков и Йончева е да пуснат още 400 велосипеда в движение и да навлязат в 2 други български града. В по-дългосрочен план обаче идеята е да изнесат бизнеса и извън България, като ще се целят това да се случи първо в рамките на Източна Европа. За момента дружеството расте с около 50% на месечна база, като в приложението вече има над 5 хил. регистрирани потребители. Поради метеорологичните условия в столицата през зимата се очаква спад на ползването поне наполовина в следващите месеци, прогнозира Маринов.

Данните показват, че потребителите на Cyrcl са три основни типа - такива, които използват услугата за кратки разстояния и задачи из града, но пък го правят ежедневно, други, които наемат с цел развлечение - за няколко часа, както и туристи, които идват, за да обиколят цяла София, и обикновено наемат колелетата за повече от ден.

Услугата на Cyrcl работи така - потребителят инсталира мобилното приложение и отваря карта на града, където може да открие и запази най-близкия велосипед за 15 минути. Цената е 0.15 лв./мин., като минималният период за наем е 10 минути. Потребителите могат да прекъсват пътуването си срещу такса за пауза от 0.10 лв./мин., а при достигане на сметка от 18 лв. могат да използват велосипеда до края на деня без допълнително заплащане. Оперативната зона в София се простира от центъра на града до бул. "България", бул. "Цар Борис III" и бул. "Тодор Каблешков", като има специално начертани зони, където велосипедите да се оставят, а паркирането не е позволено в паркове и зелени площи, по уговорка между съоснователите и Столичната община.

Мобилното приложение на Cyrcl не е вътрешен продукт, а се разработва от друга млада българска компания - Ampeco, която се грижи за поддръжката му срещу абонаментна такса. Ampeco разработва два типа софтуер - за зарядни станции на електрически автомобили и за споделена мобилност, което прави компанията подходящ партньора на Cyrcl, а и предимството на партньорствата с български компании е, че комуникацията е лесна, а времето за реакция - минимално, добавя Маринов.

Развитие и разрастване

Близо 6 месеца след стартирането на Cyrcl дейността все още се извършва само от тримата съоснователи на компанията, тъй като мащабът на бизнеса все още го позволява. "Ние сами вдигаме телефоните, ние ставаме и се качваме на колелата, за да ги разпределяме в различни части на града", обяснява Маринов, но казва, че с очакваното разширяване през идната година ще търсят и нови хора, "За всеки нов град ще е необходим екип, който да отговаря за инвентара и да прави това, което ние тримата вършим тук."

След време ще търсят и кадри, които да се грижат за маркетинговото развитие на стартъпа, което досега остава на заден план. "Разчитаме най-вече на наши познати и приятели за маркетинг усилията, защото все още нямаме капацитета да поемем много потребители наведнъж със 100 колела", отбелязва Маринов. За момента в реклама са влагали средства в спонсорирани публикации в социалните мрежи, като инфлуенсъри рекламират велосипедите без допълнително заплащане, защото подкрепят мисията на Cyrcl - по-тиха и чиста София.

В търсене на инвестиции

За разрастването до 500 велосипеда Cyrcl търсят допълнителна инвестиция, с помощта на която очакват бизнесът да излезе на нула в рамките на по-малко от 12 месеца. Очакват намирането на български инвеститори да бъде предизвикателно, тъй като бизнес моделът на Cyrcl изисква голям капитал, за да добие мащаб и да започне да печели. "Търсим инвестиция от бизнес ангели, но ще се обърнем и към VC фондове. Искаме да наберем 250 хил. евро, като за момента трети бизнес ангел има интерес да инвестира 50 хил. евро, тоест борбата е за другите 200", казва Маринов, като пояснява, че следващият инвестиционен кръг ще бъде смесица от дълг и дялова инвестиция.

Q & A

Енрико Маринов,съосновател на Cyrcl

Кой кара повече колела - мъжете или жените?

- За разлика от бизнеса със споделени тротинетки, където по-често ползвателите са мъже, в Cyrcl тенденцията се оформя повече жени да използват услугата.

На каква възраст най-често са потребителите на услугата?

- Отчитаме, че над 50% от потребителите ни са на възраст между 24 и 35 години.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    Услугата е супер, НО... е малко скъпичка...

    Нередност?
Нов коментар