Новият брой:
Образованието: Лунната мисия на България

Бродираните обувки на сестри Таня и Анелия Кюркчиеви

Брандът "Атана" е висок клас, първите 2000 чифта са факт и са насочени към международните пазари

Анелия Кюркчиева (вляво) и Таня Кюркчиева създават "Атана" през 2020 г.
Анелия Кюркчиева (вляво) и Таня Кюркчиева създават "Атана" през 2020 г.
Анелия Кюркчиева (вляво) и Таня Кюркчиева създават "Атана" през 2020 г.    ©  Надежда Чипева
Анелия Кюркчиева (вляво) и Таня Кюркчиева създават "Атана" през 2020 г.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • В Лондон Анелия е работила за Alexander McQueen, а Таня - за Citi Group.
  • Избират тръпката да започнат свой нов бизнес, различен от семейния.

Ковид връща в България сестрите Таня и Анелия Кюркчиеви. И двете създават "Атана" - млад български бранд за обувки, който бързо набира скорост на световната модна сцена. Компанията им е основана през 2020 г., като година работят по дизайнa и изработката. Първата колекция се появява през юни 2021, а в края на 2022 г. "Атана" може да се похвали с награда в глобалния конкурс за млади дизайнери MM Awards и с публикации в престижни модни издания.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • В Лондон Анелия е работила за Alexander McQueen, а Таня - за Citi Group.
  • Избират тръпката да започнат свой нов бизнес, различен от семейния.

Ковид връща в България сестрите Таня и Анелия Кюркчиеви. И двете създават "Атана" - млад български бранд за обувки, който бързо набира скорост на световната модна сцена. Компанията им е основана през 2020 г., като година работят по дизайнa и изработката. Първата колекция се появява през юни 2021, а в края на 2022 г. "Атана" може да се похвали с награда в глобалния конкурс за млади дизайнери MM Awards и с публикации в престижни модни издания.

Обувките на "Атана" са с класическа визия и много високо качество на изработката, но най-отличителната им черта са бродериите, вдъхновени от български шевици и дантелени елементи. "Индустрията е толкова наситена, че трябваше да е нещо разпознаваемо, модел, който го отличава", казва Анелия, която е творческото сърце на дуото - преди да се посвети на собствения си бранд, тя работи за модна къща "Александър Маккуин" (Alexander McQueen) в Лондон, където е дизайнер на бродерии.

"Ние сме класически бранд with a twist. Има го този елемент на нещо ново и различно, което го отличава", казва Анелия, а Таня допълва: "Не искаме да сме нещо за един сезон, искаме дамите, които си купуват "Атана", да инвестират и да си представят как ще го носят и занапред." Тя е работила като финансист за американския гигант Citi Group в Лондон и като инвестиционен консултант в частната компания на бившия британски премиер Тони Блеър.

Освен фокус върху естетиката, бродерията и дизайна Таня и Анелия държат обувките на "Атана" да са удобни. Самите те са на мнение, че красивите обувки често са неудобни, и затова прецизират дизайна със съответните височини на токовете и използват възглавнички, правени в Германия за обувки за танцьори. "Работихме една година по развитието на модела и на формата на калъпа, защото бродерията е много специфичен елемент и трябваше време да се напаснат всички компоненти и материали. Искахме отличителен дизайн на обувката и в същото време да не напомня за себе си, като я носиш", посочва Таня.

"Атана" се правят на ръка в България, в Пещера, от фабрика с дълги традиции в бранша и три поколения обущари, отдадени на професията. Повечето материали като кожата, бродериите и други се доставят от Италия.

Next-gen предприемачи

Таня и Анелия са трето поколение предприемачи - баща им Жечко Кюркчиев и чичо им Красен Кюркчиев са собственици на групата "Фикосота", в която влизат няколко от най-големите компании в България за бяла техника и бързооборотни стоки. Братята Кюркчиеви основават "Фикосота" през далечната 1990 г., а днес развиват бизнес с износ в над 70 държави, офиси Букурещ, Киев и Ню Йорк и оборот за 2021 близо 300 млн. лв. Предприемачеството определено е в кръвта на семейството - Сара Кюркчиева, дъщеря на Красен Кюркчиев и първа братовчедка на Таня и Анелия, е създател на луксозната козметика Orpheus.

"Като сестри, израснали в такова семейство, винаги сме искали да усетим тръпката от стартирането на нещо изцяло ново и концептуално наше. И двете много се вълнуваме от това, което правят родителите ни, но тръпката е много различна и е страхотна, предизвикателствата са много различни от това, което сме си представяли. Несравнимо е", казва Таня.

"Атана" е все още на абсолютно начален етап и трудно може да се остойности първоначалната инвестиция. "Бих обобщила след време, още правим първите си стъпки - от юни 2021 г., когато изкарахме първата си колекция, е минало наистина малко време. Не сме привличали чужди инвестиции, засега успяваме да се справим сами. Искаме да имаме съответните постижения, преди да говорим с някого, който може да ни помогне със следващия етап", казва Таня. Тя уточнява, че и двете със сестра й продължават да работят старите си работи като специалисти на свободна практика. Въпреки това смятат "Атана" за основното си занимание и успяват да се самофинансират.

До момента компанията е произвела малко над 2000 чифта обувки, като в момента се произвежда последната им колекция за сезон пролет-лято 2023.

"Атана дизайнс" е регистрирана през 2020 г., през първия локдаун, когато и двете се озовават в България - нещо, което не им се е случвало от над 10 години. "Дойдох си за няколко дни, хладилникът ми в Лондон беше пълен, прането ми беше простряно", казва Анелия. Дотогава двете си подхвърлят планове за собствен бизнес, но така и не намират времето.

Обувки, които разказват истории

Идеята за бродирани обувки се ражда, когато Анелия комбинира страстта си към създаването на триизмерни бродирани техники и форми с любимия моден продукт на сестра си - обувките. "За мен дамската обувка е много важен елемент от дамското облекло, тя може да издигне една визия или да я срине, да не говорим, че ако не е удобна, може да скапе настроението. За мен дамската обувка винаги е била много интересна, тя е моята страст. Ани беше тази, която въведе нейния любим елемент - бродерията", казва Таня.

Анелия посочва, че тайната на "Атана" е, че не следва трендове, а разказва истории: "Толкова много неща в културата, в киното, в изкуството, в колекциите на водещите брандове определят трендовете, но това, което съм научила в Alexander McQueen, е, че най-силният дизайн идва, когато се задълбочиш в историята, която искаш да разкажеш. Идеята не е да създадем яркорозови обувки, защото е модерно, а обувки, които имат история, цветовете и материалите са добре обмислени и има дълбочина на дизайна. Това винаги се разпознава от клиента."

Докато Таня и Анелия разказват, посочват обувките си - модели на "Атана". Единият е с бродерия, заимствана от българския фолклор и символизираща четирите посоки на света, а другият е вдъхновен от стара семейна дантела. Те са интерпретирани по модерен начин, графично, триизмерно и контрастно. В най-новата колекция на "Атана" - за лятото на 2023 г., има модел, чийто ток е вдъхновен от ретро бутилка за парфюм.

Бизнес в ковид

Марката "Атана" е позиционирана високо, в премиум сегмента, с цени от порядъка на 300 до 400 евро за чифт. "Крайният продукт съдържа в себе си най-високото качество на материали и технологии на производство, които реално отговарят на луксозния сегмент (над 600 евро за чифт), но все още не можем да се конкурираме там, тъй като брандът няма тази разпознаваемост", разказват Таня и Анелия. И въпреки крехката си история и жестоката конкуренция на пазара "Атана" вече имат клиенти с по няколко чифта от различните им сезонни колекции.

Основните пазари на "Атана" са Западна Европа и САЩ. Обувките могат да се купят online, както и в няколко физически магазина в Лондон и Ню Йорк. Брандът разчита до голяма степен на канали за директна комуникация като Instagram и Facebook. "Добрата комуникация там обаче вече не е достатъчна, а е само абсолютният миниум да развиваш продукт/бранд със световно присъствие. От там нататък разчитаме на нашите партньорства и контакти от предходните ни кариери и среди, защото те се оказват най-ценни, за да намерим мястото си в тази индустрия", казва Таня. Тя допълва, че имат човек, който им помага с PR и реклама, който преди това е работил с Fendi и други световни брандове: "Много неща обаче ги правим инхаус, което няма да е завинаги, просто е важно в началото да установим стила, визията, ДНК-то, за да можем да ги комуникираме с някой друг."

Плановете за бъдещето на Таня и Анелия са свързани с новата им колекция - най-интересната и най-смелата до момента по думите им. "Този път искаме да направим по-мащабна комуникационна стратегия. Досега стъпвахме малко по-внимателно, тъй като искахме да наблегнем на продукта. И най-добрият маркетинг специалист да си, ако продуктът не е това, което трябва да бъде, каквото и да обещаваш на хората, те ще видят истината. Сега вече имаме спокойствието и увереността, че продуктът ни е на световно ниво и трябва да му дадем поле за изява", казва Таня. Новата колекция на "Атана" ще се появи на пазара през февруари 2023 г.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    wlr26637645 avatar :-|
    wlr26637645
    • - 1
    • + 2

    Капитал си прибра сребърниците за измиването на Кюркчиевата фаца. А нещо за Жечко Кюркчиев, катастрофа. Шумен, дрогиран, изгорял автомобил на полицейски пракинг?

    Нередност?
  • dxz311156326
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#1] от "wlr26637645":
    Преди да ръсиш глупости и фалш правиш ли усилия да провериш информацията си или злобарската ти същност изключва тази опция…

    Нередност?
Нов коментар