Новият брой:
Служебната президентска република

Умните е-магазини на българския стартъп Releva

Компанията за дигитален маркетинг използва изкуствен интелект, за да увеличи продажбите на своите клиенти с до 45%

Георги Георгиев и Явор Стойчев основават Releva през 2020 г.
Георги Георгиев и Явор Стойчев основават Releva през 2020 г.
Георги Георгиев и Явор Стойчев основават Releva през 2020 г.    ©  Цветелина Белутова
Георги Георгиев и Явор Стойчев основават Releva през 2020 г.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Георги Георгиев и Явор Стойчев създават асистента за дигитален маркетинг с изкуствен интелект Releva.
  • Продуктът персонализира е-магазините спрямо индивидуалните нужди на търговеца и вдига приходите му.
  • Компанията расте: приходите са 107 хил. лв. през 2021 г. и цели 440 хил. лв. през миналата година

Колко често се случва да разглеждате продукт в електронен магазин и в продължение на дни след това да получавате оферти за него във Facebook? Или да напълните кошница в някой сайт, но да се откажете и да получавате известие след известие за завършване на поръчката по имейл? Вероятността човек да се върне обратно в електронен магазин и да направи покупка след напомняне от сайта, твърдят Георги Георгиев и Явор Стойчев от стартъпа за дигитален маркетинг Releva, е голяма. А ако напомнянето на потребителя се извърши в правилния канал, приходите на е-магазина могат да се увеличат с над 20%. В идеалния случай пък, ако клиентите изпълняват всички препоръки на Releva, увеличението може да стигне до цели 45%.

Изкуствен интелект за умни магазини

Георгиев и Стойчев се запознават, докато работят като машинни инженери в две различни компании. Пасват си моментално по време на работна среща през 2019 г. и не след дълго им хрумва идея да стартират уикенд проект в сферата на автоматизацията на маркетинга, който да развиват в свободното си време. "Имахме сходен технически опит, вярвахме, че продуктът има потенциал, и година по-късно успяхме да го валидираме", разказва Стойчев.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Георги Георгиев и Явор Стойчев създават асистента за дигитален маркетинг с изкуствен интелект Releva.
  • Продуктът персонализира е-магазините спрямо индивидуалните нужди на търговеца и вдига приходите му.
  • Компанията расте: приходите са 107 хил. лв. през 2021 г. и цели 440 хил. лв. през миналата година

Колко често се случва да разглеждате продукт в електронен магазин и в продължение на дни след това да получавате оферти за него във Facebook? Или да напълните кошница в някой сайт, но да се откажете и да получавате известие след известие за завършване на поръчката по имейл? Вероятността човек да се върне обратно в електронен магазин и да направи покупка след напомняне от сайта, твърдят Георги Георгиев и Явор Стойчев от стартъпа за дигитален маркетинг Releva, е голяма. А ако напомнянето на потребителя се извърши в правилния канал, приходите на е-магазина могат да се увеличат с над 20%. В идеалния случай пък, ако клиентите изпълняват всички препоръки на Releva, увеличението може да стигне до цели 45%.

Изкуствен интелект за умни магазини

Георгиев и Стойчев се запознават, докато работят като машинни инженери в две различни компании. Пасват си моментално по време на работна среща през 2019 г. и не след дълго им хрумва идея да стартират уикенд проект в сферата на автоматизацията на маркетинга, който да развиват в свободното си време. "Имахме сходен технически опит, вярвахме, че продуктът има потенциал, и година по-късно успяхме да го валидираме", разказва Стойчев.

През 2020 г. регистрират дружеството "Релева" и започват да показват прототипа си на български клиенти. Използвайки изкуствен интелект, Releva съдейства на онлайн търговците в увеличаването на приходите им, като научава индивидуалните предпочитания на потребителите и им предлага сходни продукти, праща им напомняния по различни канали за комуникация и следи как и кога пазаруват най-много. Колелото се завърта и не след дълго Георгиев и Стойчев се посвещават изцяло на проекта, а днес, година и половина по-късно, вече имат екип от 18 души и над 100 клиента.

Как да "говориш" на потребителя

С промяната на само една снимка, твърди Георгиев, електронният търговец може да увеличи приходите си. Това е и идеята на Releva, чийто модел се тренира и с всяко повторно влизане на даден потребител в сайт може да направи страницата възможно най-привлекателна спрямо индивидуалните му нужди. "Опитваме се да говорим на клиентите с правилните снимки, изказ и предложения", обяснява той.

С един клик на даден продукт потребителят показва на модела на Releva какъв е предпочитаният от него ценови диапазон, размер, цвят, продукт. "Оттам започваме да персонализираме страницата с подобни продукти, които вероятно би искал да купи", казва Георгиев.

Releva работи като SaaS (software-as-a-service) продукт, който се предлага на търговски клиенти на абонаментна база, като Георгиев допълва, че таксата представлява около 5% комисиона на продажбите, извършени благодарение на услугата. Моделът се интегрира на сайта на клиента, като следи всяко посещение на страница, кликване и продажбите, извършени при напомняне по даден канал, включително Viber, SMS, имейл, както и реализираните покупки през страница с индивидуални предложения, подбрани за потребителя от Releva.

Таблото предоставя на търговеца и анализ на приходи, среден размер на кошница и средна покупка, като в над 90% от времето е автоматичен. "Клиентът трябва да се грижи за своя маркетинг, но нашият инструмент привлича хора, автоматично работи и търси възможно най-евтиния начин за комуникация с потребителите", обяснява Георгиев. Releva използват вече над 100 клиенти, сред които български е-търговци като Ebag, Sport Depot, Kidso, Aiko и други, а още 50 са в процес на интеграция и тестване.

Първо в България, вече и в региона

До началото на 2022 г. Releva работи ексклузивно с български клиенти, за да валидира продукта си. През март, когато привлича първата си инвестиция в размер на 870 хил. евро, започва търсене на партньорства в региона с фокус върху Гърция, Румъния, Сърбия и Турция, където вече има по няколко клиента, казват Георгиев и Стойчев.

Рундът тогава води българският фонд за дялово инвестиране NV3, който взима 17% дял в компанията "Релева". Мажоритарни собственици продължават да са Стойчев и Георгиев с по 38.5% дял в дружеството. Участие в компанията има и HR Capital, както и няколко бизнес ангели, например мениджъри в TBI Bank. Releva участва и в програмата Google Startups, където привлича 200 хил. евро, които ще получи в рамките на период от две години.

Парите, твърди Георгиев, ще стигнат за "много време, защото сме доста ефективни във влагането им". Инвестицията вливат в доразвиване на продукта, адресиране на нуждите на по-малки търговци и работа с Google и Facebook. "Наскоро направихме plug-in услуга за Shopify, която разчитаме да помогне на по-малките клиенти, които нямат богат набор от продукти в електронните си магазини", обяснява той.

400% годишен ръст

"В началото един продукт трябва да се продава от кофти продавач, като нас двамата, защото един експерт може да реализира продажба на всичко. Като лоши продавачи с Явор разбрахме колко добър е самият продукт, когато клиентите започнаха да ни намират", смее се Георгиев. "Миналата година пораснахме с 400%, което ни увери, че Releva работи." Твърди, че средно работата с модела на компанията води до между 20 и 40% увеличения в приходите на клиентите, като в някои случаи числото стига и до 45%.

И финансовите резултати действително показват огромният скок, който Releva постига за две години - от 11 хил. лв. през 2020 г. приходите на компанията стигат 107 хил. лв. през 2021 г. и цели 440 хил. лв. през 2022 г. С растежа на компанията идва и наемането на още персонал, който Георгиев и Стойчев обучават. "Продължаваме да пишем код, но паралелно с това взимаме и доста технически персонал", казват те.

Още пари

На хоризонта има и следващ рунд финансиране, но не е сигурно точно кога, а не е и спешен, казват от Releva. "При набирането на средства се опира и до развитието на компанията и изпълнението на заложени цели", обяснява Георгиев. До края на 2023 г., ако компанията порасне достатъчно и достигне определени приходи, завършва той, вероятно ще има рунд в серия А за Releva. А с парите бизнесът ще се насочи към нови пазари, като цели са Западна Европа, САЩ и Азия. Дотогава? Установяване на лидерска позиция в региона и набиране на силно портфолио от малки и средни клиенти.

Q&A

Георги Георгиев, съосновател на Releva

Кои са конкурентите ви?

В България нямаме конкурент, има чужди компании, които продават услугите си тук, но правят само част от това, което ние предлагаме като решение, например правят персонализация на страниците. Други играчи изпращат съобщения по различни канали. Но такива, които търсят цялостно изживяване, завъртане на колелото, няма.

Колко пари добавяте за клиентите си в рамките на един месец?

За септември 2022 г. статистиките са следните - 2 млн. активни потребители, привлечени от Releva, 15 млн. изпратени имейл известия и 1.5 млн. евро приходи, генерирани за нашите клиенти.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    robbiewww avatar :-|
    robbiewww

    браво!

    Нередност?
Нов коментар