Новият брой:
Служебната президентска република

Приложението RelaxifyApp, което помага на ума да се отпусне

Българският ап за психично здраве се бори с тревожността и стреса чрез когнитивни игри и упражнения

Зад упражненията и игрите е екип от психолози, базиран в Македония
Зад упражненията и игрите е екип от психолози, базиран в Македония
Зад упражненията и игрите е екип от психолози, базиран в Македония    ©  Relaxify
Зад упражненията и игрите е екип от психолози, базиран в Македония    ©  Relaxify
Бюлетин Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • По време на пандемията Йоан Петров, Александар Станков и Томе Нединковски започват работа по мобилно приложение за психично здраве
  • Решението им предлага персонализирана програма с когнитивни игри за справяне със стреса и тревожността
  • Компанията набира 100 хил. евро в пре-сийд рунд, които ще бъдат използвани за маркетинг усилия и разрастване на потребителската база

Концепцията за психичното здраве до скоро беше тема табу в България. А и на много места в страната все още е така. С началото на пандемията и затварянето на офисите през 2020 г. обаче започна да се говори повече за стреса, тревожността и така нареченото прегаряне (burnout). За Йоан Петров и бившия му колега Александар Станков, които се връщат в родните си България и Македония от Германия, концепцията за mental health или психично здраве не е нито нова, нито далечна. "В IT компанията, в която работехме там, темата от години беше актуална", разказват те. До март 2020 г. двамата търсят посока, в която да реализират общ бизнес, и наблюдавайки как все повече хора говорят за психичното си благосъстояние, решават да навлязат в тази ниша.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • По време на пандемията Йоан Петров, Александар Станков и Томе Нединковски започват работа по мобилно приложение за психично здраве
  • Решението им предлага персонализирана програма с когнитивни игри за справяне със стреса и тревожността
  • Компанията набира 100 хил. евро в пре-сийд рунд, които ще бъдат използвани за маркетинг усилия и разрастване на потребителската база

Концепцията за психичното здраве до скоро беше тема табу в България. А и на много места в страната все още е така. С началото на пандемията и затварянето на офисите през 2020 г. обаче започна да се говори повече за стреса, тревожността и така нареченото прегаряне (burnout). За Йоан Петров и бившия му колега Александар Станков, които се връщат в родните си България и Македония от Германия, концепцията за mental health или психично здраве не е нито нова, нито далечна. "В IT компанията, в която работехме там, темата от години беше актуална", разказват те. До март 2020 г. двамата търсят посока, в която да реализират общ бизнес, и наблюдавайки как все повече хора говорят за психичното си благосъстояние, решават да навлязат в тази ниша.

Като техен съдружник в дружеството "Релаксифай" се присъединява близкият приятел на Александар Томе Нединковски, който е психотерапевт в Македония. С неговата експертиза разработват RelaxifyApp, мобилно приложение, което подобрява и поддържа психичното здраве на хората.

Игри за по-спокоен ум

Когато някой търси начин да се справи със стреса и тревожността, се обръща към практики, които успокояват ума - медитация и дишане. RelaxifyApp подхожда по-различно, с което се и отличава от конкурентите си на пазара за уелнес мобилни приложения. "Екипът ни от психолози, които Томе ръководи, използва обща психологическа теория и на базата на нея разработва когнитивни игри, с които помагаме на потребителите да се грижат за психичното си здраве", обяснява Петров.

При инсталиране на RelaxifyApp потребителят отговаря на въпроси, за да се направи оценка на психическото му състояние. Спрямо резултатите той получава индивидуално изготвена програма, която включва упражнения и игри. При нейно успешно завършване се провежда втори тест, с който се анализира постигнатият прогрес. Програмите на RelaxifyApp траят между 6 и 8 седмици, а упражненията са над 50. Свалянията на приложението са 17 000.

Част от съдържанието се предлага безплатно, като за пълната версия се заплаща месечна такса от 9.99 евро или годишен абонамент срещу 95 евро. "Бизнес моделът ни дава възможност на потребителя да се запознае с игрите и целия процес, с което цели да го привлече в заплащането на премиум съдържанието", разказва Петров.

Да продадеш на балканец платен абонамент

Основните пазари, към които е насочен RelaxifyApp, са Ирландия, Великобритания и САЩ, а самото приложение е на английски език. Причината е, че потребителите там имат изградена култура за плащане на абонаменти за технологични услуги. "Тествахме продукта в цяла Югоизточна Европа, но културата за закупуване на абонаменти е слаба, а потенциалната стойност, която можем да вземем спрямо Ирландия - 4 пъти по-ниска", обяснява Петров.

Как да изградиш приложение от нула

RelaxifyApp може да се свали от Google Store и App Store, като днешният му вид е продукт на над 300 официални и неофициални версии и актуализации. Изготвянето на първи прототип отнема около 4 месеца, разказват от компанията, и струва близо 20 хил. евро личен капитал на тримата основатели. Първоначално работят с външни програмисти за направата му, като впоследствие наемат вътрешен софтуерен специалист.

Иновативното в RelaxifyApp, казва Петров, е не самото мобилно приложение, а игрите, които разработва. "Томе създава и валидира теста за оценка на благосъстоянието и игрите с още четирима психолози, за което са им нужни големи контролни групи, които да тестват всеки отделен продукт."

Пари за растеж

До момента на първата външна инвестиция в компанията основателите вливат около 70 хил. евро личен капитал в нейното развитие. В този рунд привличат 100 хил. евро от четирима инвеститори, всеки от които влиза с 25 хил. евро - фондовете за дялов капитал Vitosha Venture Partners и Innovation Capital, Novator и ангелски инвеститори от CEO Angels Club. В първото тримесечие на годината очакват да затворят още една сделка, чиято стойност не споменават.

"Основната цел от тук нататък е разрастването на потребителската ни база и увеличаването на активните потребители в приложението чрез маркетингови усилия", коментира Петров за плановете на компанията, която е регистрирана в България, а не Македония, където е базирана голяма част от екипа от 10 души. Причината за избора са предимствата на членството в ЕС. "Има повече отворени врати, по-голям шанс за привличане на инвестиция, а и имахме добри контакти тук", разказва българинът. Досега в маркетинг месечно компанията е влагала средно по 1000 евро, като планира това число да стигне поне 2000 евро след инвестицията.

И въпреки очакванията за ръст на потребителите печалба не се прогнозира в следващите 12 месеца. Според Петров реалистична прогноза за избиване на инвестицията и печеливши финансови резултати би била около 3 години след получаването на външната инвестиция.

Нови функционалности

В плановете за развитие на RelaxifyApp влиза и разширяването на услугите, които предлага, казва Петров. "За момента следваме B2C бизнес модел, но работим по B2B услуги", добавя той. Компанията вече провежда разговори за абонаменти за служители в Германия и пакети за цели отдели и компании.

В процес на разработка е и възможността потребители да се свързват с терапевти в приложението и да водят комуникация с тях паралелно с програмата от игри и упражнения в RelaxifyApp. "Искаме да затворим кръга", завършва Петров. "Потребителите да могат да работят сами по подобряване на психичното си здраве, но ако се нуждаят от допълнителна помощ, да могат да се обърнат към специалисти на същото място."

А дотогава? Тестване и пак тестване. "Качеството на приложението идва преди маркетинга", казва Петров. "Следим кое е по-приветливо, кой цвят кара потребителя да остане по-дълго в приложението, какво липсва, кой шрифт е най-атрактивен. Малките детайли имат значение. А в свят, в който хората са пренаситени на приложения и социални мрежи, е още по-важно да задоволиш всяка тяхна нужда."

Q&A

Йоан Петров, съосновател на RelaxifyApp

Колко често и по колко време използват приложението потребителите?

Средното времетраене на едно посещение в приложението е около 5 минути. А седмичната посещаемост от активните потребители е 3 пъти. Оптималният брой посещения, към който се целим, е между 3 и 5 пъти.

Как релаксирате вие?

Номер едно - с приложението. Изпълнявам си чинно програмата, изготвена от нашите психолози. На второ място е спортът, като също и отделям малко време за медитация.
Все още няма коментари
Нов коментар