От френски стартъп към свои соеви свещи
Основателят на Glim Glam Candles Дани Йорданова разказва за мотивацията и трудностите в предприемачеството
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- Дани Йорданова напуска работата си във френски стартъп, за да започне свой бизнес със свещи.
- Glim Glam Candles се продават онлайн в сайта на компанията, но и често може да се намерят на базари за български продукти.
- Отскоро Йорданова произвежда и спрейове за стаи и дифузери с ароматни пръчици, ще продава и извън страната.
Струва ли си да напуснеш сигурна позиция в европейски стартъп, за да започнеш свой собствен бизнес в България? Въпреки че две години след официалния старт на компанията си Дани Йорданова все още не може да изкара месечната заплата, от която се отказва през 2021 г., за нея отговорът очевидно е "да". Йорданова е човекът, стоящ зад соевите ароматни свещи на Glim Glam Candles, които, ако някога сте ходили на базар за занаятчийски продукти, със сигурност познавате.
Как хобито прераства в бизнес
Йорданова завършва бакалавър "Екология" и по-късно прави магистратура "Растителна молекулярна биология" в Белгия, след което решава да си вземе почивка и да попътува, преди да започне постоянна работа. Тогава се сблъсква с концепцията за дигиталното номадство - млади хора, които работят дистанционно от различни точки на света. Решава, че самата тя иска да стане номад и да обикаля нови дестинации, затова започва работа във френската Deliver Events.Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове- Дани Йорданова напуска работата си във френски стартъп, за да започне свой бизнес със свещи.
- Glim Glam Candles се продават онлайн в сайта на компанията, но и често може да се намерят на базари за български продукти.
- Отскоро Йорданова произвежда и спрейове за стаи и дифузери с ароматни пръчици, ще продава и извън страната.
Струва ли си да напуснеш сигурна позиция в европейски стартъп, за да започнеш свой собствен бизнес в България? Въпреки че две години след официалния старт на компанията си Дани Йорданова все още не може да изкара месечната заплата, от която се отказва през 2021 г., за нея отговорът очевидно е "да". Йорданова е човекът, стоящ зад соевите ароматни свещи на Glim Glam Candles, които, ако някога сте ходили на базар за занаятчийски продукти, със сигурност познавате.
Как хобито прераства в бизнес
Йорданова завършва бакалавър "Екология" и по-късно прави магистратура "Растителна молекулярна биология" в Белгия, след което решава да си вземе почивка и да попътува, преди да започне постоянна работа. Тогава се сблъсква с концепцията за дигиталното номадство - млади хора, които работят дистанционно от различни точки на света. Решава, че самата тя иска да стане номад и да обикаля нови дестинации, затова започва работа във френската Deliver Events.А дистанционният начин на работа й позволява в свободното си време да се отдаде на ново хоби - свещолеене. "От малка обичам аромата на стая със запалена свещ, а приятелите ми ще ви кажат, че при всеки повод за подарък колекцията ми от свещи нарастваше", разказва 33-годишната Йорданова. Първоначално приготвя свещи за роднини, познати и приятели, като с времето и нарасналите запитвания през март 2021 г. решава да регистрира фирмата "Глим Глам" и да продава на клиенти.
"Когато регистрирах фирмата, го направих най-вече защото нямах право да участвам в базари за продукти без такава", казва Йорданова, добавяйки, че тогава въобще не й хрумва идеята да напусне работата си и да се захване с бизнеса сериозно. Нарастващият интерес обаче го предполага - през август се налага да намери ателие, в което да лее свещите, а през ноември пуска и сайт за продажби, който прави сама. Но и днес основният канал, през който продава, продължават да са именно базарите, откъдето и започва. На въпрос в колко такива организирани събития е участвала, Йорданова признава, че отдавна е загубила бройката.
Екип от 1
"Сама съм във фирмата, имам счетоводител, но всичко останало правя аз", казва Йорданова. А това "всичко" започва със свещолеене, дизайн на стикерите, поддръжка на сайта, опаковане, изпращане и стига до комуникация с клиенти и присъствие в социалните мрежи.Заради нарастващите задължения се стига до момент, когато през декември 2021 г. трябва да избере между досегашната си работа, която е познат за нея терен, предлагаща сигурност и заплата по европейски стандарт, и ново начало в сектор, който въобще не познава. "Трудно беше, защото и двете неща ги обичах много. Везната дори клонеше към това да остана на работата си, но позитивната обратна връзка и новите клиенти ме дърпаха насам. Взех решението да рискувам и да се впусна в нещо ново", спомня си Йорданова.
Тогава не може да се самоиздържа от бизнеса си, като дори и днес печалбите на Glim Glam Candles не достигат заплатата, която получава в предишната си работа. "Работех за европейска компания и получавах европейска заплата, което не е реалността в България", казва тя. Според нея единственият начин да увеличи драстично печалбата е бизнесът да излезе от България, по което вече работи. "Не съм от хората, които натискат нещата, обичам да се случват от само себе си, стъпка по стъпка. Получавам обратна връзка, работя по продуктите и с увереност мога да предприема следващи стъпки", казва Йорданова и споменава за първата си поръчка от САЩ, която получава миналия месец.
Лесно, но със своите особености
"Свещолеенето изглежда елементарно като процес, казва Йорданова, но е занаят, който трябва да се усъвършенства. На мен ми отне година и половина, за да постигна желания продукт." Процесът е сравнително бърз, като най-дълго отнема самото изстиване на восъка от соя, а в един осемчасов работен ден могат да се направят около 100 свещи. Първата стъпка е разтварянето на восъка. Следва добавянето на аромат и поставянето на фитил в буркана. "Изсипваш, оставяш да изстине, режеш фитила и лепиш стикерите", обяснява набързо Йорданова.Но много неща в лесния процес могат да се объркат. "Трябва да достигнеш правилната температура за влагане на аромат, защото целта е да се усеща при запалена и изстинала свещ. Фитилът ти пък може да се окаже твърде дебел, с което свещта ще гори прекалено бързо, или прекалено тънък, с което няма да се усеща ароматът. Точно в тези детайли е тънкостта", разказва Йорданова.

За разтапянето на восъка има машина, но до отварянето на ателието на улица "Църноок" в "Лозенец" Йорданова разчита на котлона си и използва техника за водна баня. Днес клиентите на Glim Glam могат да отидат на място в него по предварителна уговорка и да усетят всичките 20 аромата, които Йорданова е разработила. А в пространството и оборудването до днес тя пресмята, че е вложила близо 20 хил. лв.
Голямото поскъпване на суровини
Как можеш да продадеш 4000 свещи за един месец (декември 2022 г.) и пак да не достигнеш печалба, равняваща се на европейска заплата? Най-вече заради високата себестойност на суровините, която изяжда маржа. "За мен беше важно да се отличавам с висок клас восък и аромати, които естествено са и по-скъпи", обяснява Йорданова. Купувайки суровини от Европа, тя отново се сблъсква с разликата в стандарта между ЕС и България, защото българските клиенти трябва да купуват съответно на български цени.А след началото на войната в Украйна Йорданова се изправя пред познатия на почти всички бизнеси проблем - цените на суровини и доставки се увеличават главоломно. "Беше трудна стъпка за мен, трябваше да се адаптирам, а клиентите с частни линии свещи не бяха готови за промяна в цените. Усети се, но се опитах да запазя цените максимално достъпни", казва тя.
Glim Glam Candles предлага разнообразие от около 20 аромата, а цените зависят от размера. Най-малка е свещта от 60 г, на цена от 14 лв., а най-голямата е 220 г (която гори средно 48 часа) и струва 28 лв., като планът е в чужбина цените да са същите, но в евро. Най-продаван аромат е соленият карамел, като освен постоянната колекция често на сайта могат да се намерят аромати и подаръчни кутии, направени в сътрудничество с други артисти, инфлуенсъри и български брандове. "Колаборациите са полезни, защото идва нова аудитория, която иначе не би достигнала до бранда ми," казва Йорданова.
Растящи продажби
Въпреки прогнозите за спад в търсенето заради покачващата се инфлация, Йорданова се оказва неподготвена за месец декември, когато постига абсолютен рекорд в продажбите, които достигат 4000 свещи. "Може би и аз бях проактивна, защото участвах в немалко базари, но определено резултатът надмина всичките ми очаквания," казва тя.И все пак не всеки месец е така, като летните, както се и очаква, са доста по-слаби. Но Йорданова е разработила и аромати, които са перфектни за летни нощи и са много по-леки от традиционните свещи с канелени нотки за зимния сезон. "Жасминът, цитрусовите аромати и белият чай са много подходящи за лятото", обяснява тя.
А от този месец бизнесът става още по-малко зависим от сезонното търсене, защото Йорданова вкарва два нови продукта - спрей за стаи и дифузери с ароматни пръчици. "Отне много време, но най-накрая съм готова да съобщя за новите си продукти, които отново правя изцяло сама", завършва тя.
Някои дни на Йорданова започват в 9 сутринта и завършват много след полунощ, особено преди участия в базари. И все пак удовлетворението от това да имаш нещо свое и хората да го искат, прави цялата работа някак по-лека.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.