Г-н Хопс и неговите хопсперименти
Създадена през 2019 г., ловешката занаятчийска пивоварна "Мелтум" реализира над 7 тона бира месечно и гледа към пазари отвъд граница


Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- Най-голямата марка е "г-н Хопс", а всеки месец се правят и бири от серията "Хопсперимент", които се пласират из страната на кегове и наливно.
- Бъдещите планове включват опит за навлизане на пазарите извън България и преместване на пивоварната в нова, по-голяма сграда.
- След пивоварната се създава и бар "Крафт" в Ловеч, в който целогодишно се предлага занаятчийската бира.
Бирата определено не е сред традиционните за региона на Ловеч напитки. Това обаче не спира двамата приятели Павел Павлов и Тодор Тодоров, родом от града, смело да се впуснат в света на домашното пивоварство.
- Най-голямата марка е "г-н Хопс", а всеки месец се правят и бири от серията "Хопсперимент", които се пласират из страната на кегове и наливно.
- Бъдещите планове включват опит за навлизане на пазарите извън България и преместване на пивоварната в нова, по-голяма сграда.
- След пивоварната се създава и бар "Крафт" в Ловеч, в който целогодишно се предлага занаятчийската бира.
Бирата определено не е сред традиционните за региона на Ловеч напитки. Това обаче не спира двамата приятели Павел Павлов и Тодор Тодоров, родом от града, смело да се впуснат в света на домашното пивоварство.
Любовта към бирата дава своя резултат през 2019 г., когато двамата създават своята пивоварна на 8 км от града, в с. Пресяка. В една бивша, изоставена месарница се заражда занаятчийска пивоварна "Мелтум" - име, вдъхновено от най-старото познато име на Ловеч - Мелта.
Историята води началото си от малка варка на терасата на Павел. Днес в начинанието участват семейства, приятели, а четиримата главни герои в "Мелтум" са с добре разпределени задачи. Павел вари бирата, баща му Георги Стефанов се занимава с карбонизацията и разливането по кегове и бутилки, Тодор е ангажиран с дейностите извън производството, а с разработването на рецептите и технологията помага технологът - гл. ас. д-р Петър Недялков (технолог от УХТ), чието включване се налага след първата "опит-грешка".
Сега, четири години след създаването на "Мелтум", с общи усилия в летните месеци пивоварната произвежда близо 8 тона бира, която се продава в редица градове в България. Почитателите на занаятчийската ловешка напитка са много, а скоро четиримата пивовари се надяват марката им да стъпи на пазари и извън България.

От хоби в професия
Всичко започва, когато един ден Павел решава да експериментира с домашно пивоварство с помощта на една 7-литрова тенджера, взета назаем от приятел, ей така, за удоволствие, защото "всички правят вино и ракия, а защо не и бира".Първоначално производството е 10 - 20 литра. Нещата поетапно "ескалират", но на този етап всичко се прави за домашна употреба. Веднъж се преместват в двора на Тодор, а впоследствие на вилата на Павел, където се включва и баща му, защото инсталациите стават по-големи. "Първоначално стигнахме до 100 литра, после и до 300 литра и решихме, че щом правим толкова литра бира домашно, е време да го направим сериозно. Стартира като хоби бизнес", разказва Тодор Тодоров.

Мястото намират случайно - в с. Пресяка откриват бивша месарница, в която виждат потенциал и възможност да превърнат в пивоварна. "Наемът беше евтин, а и понеже Агенцията по храните и Агенция "Митници" имат сериозни изисквания, се оказа, че тази сграда става, и я възстановихме", разказва Тодор, по думите на когото преди ремонта "в сградата няма нито един кабел, а само купчини боклуци".
Първоначално стартират с четири съда за ферментация с обем 500 литра, което им позволява да правят около 2 тона бира за 20 дни. Нещата обаче не се получават от първия път. "Изхвърлихме всичко, защото не се получи, и купихме изцяло ново оборудване", спомня си Тодор, като именно тогава към екипа се присъединява и технологът Петър Недялков, който помага за разработването на технология.
Вторият опит се оказва успешен - от тогава до днес няколко пъти увеличават обема, с който работят, като в момента в пивоварната има 13 ферментатора, всеки от тях по 500 литра, което дава възможност на екипа да произвежда по около 6.5-7 тона за 20 дни.
"Реинвестираме всичко в ново оборудване и увеличаване на обема", обяснява Тодор. Според него засега са достигнали максималния капацитет на сградата, в която се намират, и по тази причина следващата им стъпка ще е да търсят собствена, по-голяма сграда, в която се измести производството.
Въпреки че още прохождат, ковид пандемията не ги засяга тежко. Първо, защото обемите им на производство тогава са много по-малки и второ, разказва Тодор, ниските цени на куриерските услуги са позволили на хората от цялата страна свободно да поръчват кашони с бира за вкъщи.

Хмел от Белгия, малц от Чирпан
Най-популярната марка на пивоварната е "Г-н Хопс", като с нея се брандират 5 от 8-те вида бира, които "Мелтум" произвежда. В допълнение към това "стремим се всеки месец да имаме по една варка (500 литра) от серията "Хопсперимент" (с различен малц или хмел)", обяснява Тодор, като сега например предстоят бира с ябълка, с вкус на джин-тоник, както и кисела бира с череши. Причините за това са както собственото им желание да експериментират като в началото, така и стремежът им да отговорят на пазара и почитателите на крафт бирата, които постоянно искат да опитат нещо ново. Доказателството за това е, че успяват да продадат хопспериментите си още в деня, в който ги пуснат.
Хмеловете взимат от Белгия и Полша, тъй като в България няма такова разнообразие и не са толкова пресни, а "за хмела е важно да е пресен и да е съхраняван правилно, иначе започва да се окислява и си сменя вкусовите качества". Малцът е от Чирпан и от Германия (през пловдивски дистрибутор), а оборудването е от Китай заради по-достъпните цени. Повишаването на стойността на суровините през последната година ги принуждава да вдигнат цените. Правят го еднократно. "Гледаме повечето разходи да са за наша сметка, тъй като ни е страх. Ние гоним средния към нисък ценови клас. Все пак сме от провинцията - няма как да продаваме на цените на софийските пивоварни", обяснява Тодор.
Според него в момента съотношението между кегове и бутилки, което реализират, е 50:50. Освен собствената бира в пивоварната се вари и много бира на ишлеме - за външни клиенти по тяхна рецепта и етикет. "Дори в момента 6 ферментатора са с такава бира", казва Тодор.
Сега погледите им са насочени извън границата на страната. За целта са поръчали кенираща машина от Англия, тъй като стъклените бутилки не се приемат в Западна Европа, обяснява Тодор. Според него и до момента са изнасяли бири извън граница и по фестивали - в Гърция, Полша, Холандия и други, при разработване на съвместни проекти с други пивоварни. "На кегове изнасяме реално дори наши бири, но в много малък обем, така че има накъде да се разширяваме", коментира той. Въпреки това и въпреки високите цени на стъклото бутилката е наложена на българския пазар, и то особено половинлитровата, поради което ще се запази.
Бирата идва в Ловеч
Още в началото се сблъскват с невъзможността да реализират продукта си в региона, в който го произвеждат. "Беше ни много трудно, почти никой не откликна да ни продава", категоричен е Тодор. От една страна, заради нежеланието на повечето бизнеси - ресторанти и магазини, да включат по-нестандартен продукт в асортимента си. От друга страна, безспорно по-високата цена на продукта (която го прави по-бутиков) влияе върху позиционирането му на пазара. Това не се променя и до момента, като в Плевен и в Троян има по едно заведение, в което се продават от техните бутилки, обяснява Тодор.Борбата за реализация на пазара в региона тласка него и съпругата му да направят нещо, за което отдавна имат идея - заведение, в което постоянно да се предлага бирата от пивоварната. Бар "Крафт" отваря врати през април 2021 г. "Решихме, че ще е лесно - че ще има свободен персонал, че хората ще са зажаднели за заведения. Но не бяхме прави", смеят се Тодор Тодоров и съпругата му Стефка Тодорова. Първо се сблъскват с намирането на хора, като дори днес - 2 години по-късно, въпреки че са съумели да създадат екип, имат нужда от нов човек. "Имаме обява вече една седмица и няма нито един кандидат", споделя Тодор.

Концепцията за "заведение на самообслужване, тип английски пъб" също се налага да адаптират към настроенията в града. Въпреки че в началото се стремят храната да бъде само мезе към бирата, постепенно разширяват менюто си, защото "хората си търсят яденето за вечеря". Сходна е ситуацията и с предлаганите в заведението бири. По думите им се пият предимно основните серии, а бирите, които са по-различни като вкус, се пият по-слабо, затова предлагат и наливни бири "за по-масов вкус". "Идеята беше единият кран да е за други български крафт производители, но нямаше много интерес. Закачаме нещо по-екзотично, когато знаем, че ще има хора", разказва Тодор.
Що се отнася до интереса, "сезонно е", категорични са те. "През лятото и покрай празниците има хора, тъй като основните ни клиенти са туристи или такива, които са от Ловеч, но не живеят тук и се прибират през уикенда. Ние сме заведението, в което се водят гостите от чужбина", обяснява Тодор.
Заведението, освен да популяризира бирата в града, има и друга цел - да промени културния живот в града. В бар "Крафт" се организират различни събития - стендъп комеди, концерти, диджей и пр., към които по думите им интерес има. "Стараем се да е без билет. Но правим друго - ако е някакво по-скъпо събитие, слагаме надценка на алкохола (20%). Не искаме да ги ангажираме, а с надценката излиза по-малко", обясни Тодор. Според него в момента заведението успява да се самоиздържа, но все още са далеч от това да изплатят първоначалната си инвестиция.

Въпреки това в провинцията раздвижване има, категоричен е Тодор. "Във Велико Търново например правим специална бира "Варушка" (вдъхновена от името на техния квартал), която всички заведения предлагат. Всеки месец правим по една варка за тях", разказва той. Потенциал има и в бирения туризъм и те получават запитвания за посещения на пивоварната за team building-и. "Правихме дори моминско парти в пивоварната", споделя той, но за момента малкият капацитет на сградата не им позволява да се развиват в тази посока.
Крафт приятели
В средата на крафт пивоварите няма конкуренция, категоричен е Тодор Тодоров, дори напротив. "На нас ни помогнаха "Трима и двама" от Сливен, защото бюрокрацията, за да отворим пивоварната, е много голяма и процесът отнема две години. Ние помогнахме на Metalhead в Бургас", разказва той.
Пивоварна "Мелтум" продължава да помага и днес на пивовари ентусиасти. Трета година поред организират конкурс за домашни пивовари. "Събираме проби и бири на домашни пивовари, които ни изпращат мостри. Пробваме и избираме три бири, които пускаме на пазара", обяснява Тодор, като на всяка от тях се слага етикет с автора на рецептата. "Оттам нататък имаме жури - дистрибуторите и хора от бранша, които в рамките на два-три месеца (в които се консумира цялото количество) дават оценки на бирата и тече гласуване в платформа в интернет", разказва още той. Победителят получава полупрофесионална машина за варене на бира.
Ежегодно в конкурса се включват между 12 и 15 души, като някои от тях участват с по няколко бири - повечето от които са смели предложения в пивоварството. "Първата година спечели леко кисела бира с краставица, миналата година спечели черешов ейл с люти чушки, сега ще видим", разказва Тодор.
Коя е любимата ви бира?
Тодор: Труден въпрос. Аз лично предпочитам бири с много хмел. Нямам любима марка.
Павел: Студената. Лично от нашите любима ми е първата ни бира "Г-н Хопс Пале Але".
Кое е най-доброто мезе за бира?
Тодор: Зависи от стила на бирата.
Павел: Не може бира без пържени картофи
Кое е най-важното за една наистина добра бира?
Тодор: Качествените съставки и да няма добавени захари, различни от извлечените от малцовете.
Павел: Вода, малц, хмел и мая, нищо друго.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.