Галерия за българска мода

Как се появи първият магазин за луксозни авторски дрехи и аксесоари Flower’s & Co

33-годишната Цветелина Кръстева основава първата в България платформа за висок клас дамска мода
33-годишната Цветелина Кръстева основава първата в България платформа за висок клас дамска мода
33-годишната Цветелина Кръстева основава първата в България платформа за висок клас дамска мода    ©  Цветелина Белутова
33-годишната Цветелина Кръстева основава първата в България платформа за висок клас дамска мода    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • През 2014 г. в София отваря врати първата галерия за мода в България Flower's and Co.
  • Днес в три търговски обекта и един онлайн магазин се предлагат продукти на над 40 български производителя на висок клас мода.
  • Предстои отварянето на още две локации, а в бъдеще и експанзия на други пазари.

На 16 години. Тогава, работейки за маркетинг фирма, Цветелина Кръстева решава, че призванието й е да стане търговец. След гимназията записва "Социология" в университета, за да задоволи родителите си, но вместо на нея набляга изцяло на продажбите, които, твърди тя, са в кръвта й. И очевидно е така. Днес, 16 години по-късно, може да я намерите в един от обектите на Flower's and Co, където изпълнява дейностите на продавач-консултант, но в действителност е умът зад проекта за висок клас дамска мода от български производители.

Темата накратко
  • През 2014 г. в София отваря врати първата галерия за мода в България Flower's and Co.
  • Днес в три търговски обекта и един онлайн магазин се предлагат продукти на над 40 български производителя на висок клас мода.
  • Предстои отварянето на още две локации, а в бъдеще и експанзия на други пазари.

На 16 години. Тогава, работейки за маркетинг фирма, Цветелина Кръстева решава, че призванието й е да стане търговец. След гимназията записва "Социология" в университета, за да задоволи родителите си, но вместо на нея набляга изцяло на продажбите, които, твърди тя, са в кръвта й. И очевидно е така. Днес, 16 години по-късно, може да я намерите в един от обектите на Flower's and Co, където изпълнява дейностите на продавач-консултант, но в действителност е умът зад проекта за висок клас дамска мода от български производители.

Осем години след като основава Flower's and Co, Кръстева вече управлява два физически търговски обекта в София и един онлайн магазин, а в магазина си предлага продуктите на около 40 български марки. Отскоро е и извън страната в pop-up магазин в хотел в Халкидики, Гърция. Но международната експанзия на бизнеса предстои.

Българският Farfetch

Идеята за Flowers & Co (игра на думи с името й) се ражда от любовта на Кръстева към търговията, изкуството и луксозната мода. "Първоначално исках да направя концептуално място за събития и изкуство." Подобно обаче в София вече има, затова се спира на по-нестандартна идея - магазин за мода, която е изкуство. Отваря Flowers & Co Gallery в конгресния център "Рейнбоу плаза" през 2014 г. Локацията, твърди тя, гарантира, че клиентите ще трябва съзнателно да искат да купят нещо от магазина и да отидат до него целенасочено, не просто по случайност. Предлага селекция от производители на дрехи за алтернативна мода от цял свят, но по-късно взема решението да се насочи към български марки дрехи и аксесоари с високо качество и разпознаваем дизайн. "И до ден днешен целта е да се постигне сайт с артикулна база и потребителско преживяване на нивото на световен мултибранд сайт", обяснява идеите си Кръстева.

Пазарът, оказва се, не е подготвен за концепцията. "Тогава нямаше богато разнообразие от български марки, каквито аз търсех, нито пък много клиенти, готови да закупят българско производство на висока цена", казва тя. Нещата като че ли се променят рязко по време на пандемията, която освен дълготрайни щети отваря и много врати.

Серия възходи и падения

И тук като навсякъде пандемията носи несигурност и загуби. "През март 2020 г. трябваше да затворя обекта си с неяснота как и кога ще мога да работя", разказва Кръстева, която от основаването на магазина до днес можете да срещнете в някой от обектите на Flowers & Co, защото продавач-консултанти там няма. Зад касата е или самата Кръстева, или някой от производителите на български марки. "За първите няколко месеца имах една осъществена продажба. Хората търсеха продукти за дома, спортни дрехи, никой не мислеше за мода", описва тя.

Тогава обаче се случва нещо неочаквано - в социалните мрежи се ражда хаштагът #подкрепи местния бизнес (support your local brand), който подтиква повече хора да се запознаят с български компании и марки. "Хаштагът помогна много, имах едно прилично лято от продажби, което обаче така и не компенсира загубите ми от пролетта", казва Кръстева. През септември получава обаждане от лизинговия отдел на "Парадайс център", който е забелязал нарастващата популярност на магазина онлайн и се обръща към нея с предложение за партньорство. Въпреки убежденията на приятели и близки, че идеята е лоша и на никого не му е до ходене по молове, решава да вкара средства в направата на временен магазин с надеждата, че ще вдъхне нов живот на бизнеса си.

"Струваше десетки хиляди левове, но дни преди да отворим, обявиха локдаун. Месеци по-късно, през февруари, поработихме няколко седмици, след което пак ни затвориха", разказва Кръстева. През лятото на 2021 г. нещата сякаш се нормализират и тя осъзнава плюсовете на присъствието в търговски обект като "Парадайс" - дали вали, или е горещо - няма значение. С налагането на сертификати за ваксинация обаче ситуацията отново се влошава - следва слаба есен и много тежка зима за бизнеса, в която дори молът е празен. "През тези месеци понасях само загуби, а предвид огромния ресурс, който вложих в ремонта на магазина, бизнесът си беше във фалит", добавя Кръстева.

Търговия в кръвта

Как се измъква от това? Много работа, но и вроден талант за търговия, твърди Кръстева. "Няма значение какво продаваш, нито за колко пари. Ако го имаш в кръвта си, можеш да продадеш на човек без нито зъб клечка за зъби", смее се Кръстева, която работи по Flower's & Co с екип от трима души, които помагат с отделни проекти. Когато стартира бизнеса си, тя знае, че идеята е рискована. Затова и при всяка новопоявила се възможност я грабва с две ръце. "Когато получих обаждането от "Парадайс", знаех, че категорично не можех да си го позволя. Но го приех като знак, подписах договор и направих ремонт за 2 седмици. А в рамките на същите 2 седмици договорих и още 14 български марки, които да влязат с мен в обекта", разказва тя.

След приходи едва 63 хил. лв. през 2020 г. през 2021 г. дружеството "Флауър'сЦи" отбелязва приходи 532 хил. лв. През пролетта на 2022 г. пазарът се стабилизира и с инвестиция за реклама в социалните мрежи, както и безвъзмездна подкрепа от известни личности в интернет още клиенти научават за Flower's & Co. За това помага и централната локация в мола с размер над 200 кв.м. "В момента работя с над 40 марки и включих и детски артикули. Още не съм оправила загубите, защото съвсем наскоро се наложи да отворим нов обект в "Парадайс", но те не се дължат на липса на продажби, а на постоянните реинвестиции в развитието на бранда", казва Кръстева.

В магазините на Flower's & Co се предлагат дамска и детска мода, както и продукти за дома. "Ще разширя и с артикули за мъже, но на по-следващ етап, когато развия детския сегмент", обяснява решението си тя. Кръстева работи на консигнационен принцип - зарежда стока от производителите и при реализирана продажба получава комисиона, която варира между 25 и 45%. В магазините предлага марки, които имат уникални и разпознаваеми продукти. "Условие е дори веднъж да видиш артикули на марката, да ги запомниш", описва тя. "След това идват качеството, дизайнът, но и марките да не разчитат на магазина да ги популяризира, а и самите те да работят по това", допълва Кръстева.

Франчайз и международна експанзия

Плановете за бъдещето са разрастване - в България, а и навън. "След толкова много работа по изграждането на имиджа на Flower's & Co Gallery бих искала да направя франчайз модел. Всеки, който иска да се позиционира в сегмента, с абсолютна лекота би спечелил от наложеното вече име и би могъл да продължи да разширява", разказва Кръстева. А оферти за такъв вече има от Пловдив. До края на месец май ще отвори врати и обект в новия Quartal на бул. "Г. М. Димитров", чиято концепция кореспондира с локацията, казва тя. "Ще има свещи, керамика, интересни аксесоари." В плановете е и откриването на летен поп-ъп магазин на българското Черноморие, като конкретното място и дата все още са неясни.

Този месец стартира и международната експанзия на марката, като първа дестинация е хотелът на българи в Халкидики Mount Athos Resort. "В бъдещето определено виждам магазини на други пазари, но там фокусът не би бил български марки. Flower's & Co в чужбина ще е мултибранд магазин като Farfetch и Luisaviaroma. С интересни и забележителни марки, които са форма на изкуство", описва стратегията Кръстева.

Q&A

Цветелина Кръстева, основател на Flower's & Co Gallery

Какъв е профила на клиентката на Flower's & Co Gallery?

Най-красивите жени в България са клиентки на Flower's & Co Gallery. Жената, която пазарува в магазина ни, има добра професия, пътува, интересува се от култура, изкуство, оценява стила и модата и не е безпристрастна към нещата, за които дава парите си. Цени качеството.

Ако произвеждаше собствен продукт, какъв би бил той?

Не казвам, защото след време може и да го направя. Харесала съм си една ниша, която е много малко застъпена на световно ниво. Бих се радвала някой ден да го направя, но преди да започна нещо свое, имам още работа по Flowers & Co.

Какво в бизнеса ти носи най-голямо удоволствие?

Да осъществявам продажби в търговските си обекти. Обожавам да го правя, а най-много ме зарежда това, че клиентите дори не подозират, че съм създателят на магазина.
Все още няма коментари
Нов коментар