Woood: от пазара на Красно село до изпълнител на Louis Vuitton
Как ателието на Георги Комсалов и Борис Калайджиев изпълнява проекти за луксозния гигант
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- Преди 8 години Георги Комсалов се присъединява към ателието на Борис Калайджиев, за да му даде нов живот.
- Постепенно се разрастват и реинвестират в бизнеса си над 500 хил. лева.
- Днес Woood предлага споделена работилница, творчески курсове и изготвянето на проекти по поръчка.
Помещение от 30 кв.м в стара къща на пазара на "Красно село". Там започва партньорството на един студент по "Архитектура" в пети курс и мъж с малко студио за архитектурни макети. Когато Георги Комсалов среща Борис Калайджиев, автоматично решава да се откаже от университета и да вложи цялата си енергия в ателието му, защото усеща, че се допълват. Където Комсалов има енергия и предприемчивост, Калайджиев притежава сръчни ръце и с години натрупано ноу-хау. Оказва се, че е така - в последните осем години бизнесът им се разширява и днес под името Woood има споделена работилница, творчески курсове и ателие, което изработва архитектурни макети, декоративни елементи и други арт проекти и прототипи за клиенти от България и чужбина, а в последната година работи по проекти и за LVMH - компанията майка на Louis Vuitton.
Няколко бизнеса под една шапка
- Преди 8 години Георги Комсалов се присъединява към ателието на Борис Калайджиев, за да му даде нов живот.
- Постепенно се разрастват и реинвестират в бизнеса си над 500 хил. лева.
- Днес Woood предлага споделена работилница, творчески курсове и изготвянето на проекти по поръчка.
Помещение от 30 кв.м в стара къща на пазара на "Красно село". Там започва партньорството на един студент по "Архитектура" в пети курс и мъж с малко студио за архитектурни макети. Когато Георги Комсалов среща Борис Калайджиев, автоматично решава да се откаже от университета и да вложи цялата си енергия в ателието му, защото усеща, че се допълват. Където Комсалов има енергия и предприемчивост, Калайджиев притежава сръчни ръце и с години натрупано ноу-хау. Оказва се, че е така - в последните осем години бизнесът им се разширява и днес под името Woood има споделена работилница, творчески курсове и ателие, което изработва архитектурни макети, декоративни елементи и други арт проекти и прототипи за клиенти от България и чужбина, а в последната година работи по проекти и за LVMH - компанията майка на Louis Vuitton.
Няколко бизнеса под една шапка
Ателието на Woood, което година след появата на Комсалов се премества в ново и по-голямо помещение на около 500 метра от пазар "Красно село", днес помещава няколко студия, предназначени за различни дейности. "Много бързо разбрахме, че архитектурните макети са малка ниша, затова започнахме да приемаме и други проекти", разказва Героги Комсалов, който е поел всички оперативни задачи във фирмата.
С времето разширяват и набора от услуги, които предлагат, обяснява Комсалов по време на обиколка из помещенията. "Една от тях е споделената работилница - място, където хората срещу абонаментно заплащане могат да използват оборудването ни. Голямата добавена стойност е нашият опит. Помагаме им с избора на материали, даваме им достъп до нашите отстъпки при различни търговци и съвети за работата."

Споделената работилница помещава около 40 души, като спрямо избрания абонамент има възможност за запазване на постоянно работно място и използване на специално оборудване. При срещата на "Капитал" с Комсалов в помещенията по проекти работят хора с различен опит - от производители на детски мебели до любители, дошли за да се научат на дърворезба. "Идеята в началото беше да привлечем хора с желание, но без знания", казва той. Оказва се, че има такова нещо като твърде много избор.

"Разбрахме, че не можем да кажем на хората "хей, това е споделена работилница, елате и можете да правите всичко", вярно е, но е трудно някой без опит да се хвърли в дълбокото." Затова оставят споделената работилница за по-опитни дизайнери и хора, които се нуждаят от временно пространство за работа, а за начинаещи организират "творчески работилници", двучасови курсове по керамика и дърворезба, където желаещите могат да започнат от нулата.

"Наскоро наехме две нови помещения, където ще се провеждат курсовете", казва Комсалов. "За деца сме подготвили още две работилници - за керамика и Art Attack, курсове по рисуване изцяло на английски. Цената за 2 часа е 60 лева, а групите варират между 6 и 8 души.
До Париж и обратно
"Когато прекъснах университета, с Борис работехме по 16 часа на ден и допреди година нямахме почивни дни", разказва за началото Комсалов. "Ателието ни беше в стара къща с влага, която се отопляваше с печка на дърва, а през студените дни усещахме вятъра през прозорците." Без ясна визия, но с желание за развитие, Комсалов намира по-голямо място, което да позволява приемането на по-големи проекти. "Започнахме да поемаме всякакви прототипи, като обикновено клиентите ни идваха, защото не можеха да намерят друг, който да им направи трудна идея в рамките на кратък срок."
Бавно и благодарение на българи в чужбина намират клиенти и от други страни. "Почти всички поръчки, които сме правили за чужбина, идват по този начин - българин е чул за нас и ни препоръчва." Проекти на Woood стигат до Грузия, Мароко, ЮАР и цяла Европа, като условие за приемане на поръчка и до днес е тя да е комплексна и да изисква брейнсторминг и креативност.
А когато преди година до българин, работещ във Франция, стига запитване за фирма, която изработва прототипи за кратък период от време, Woood навлиза в полезрението на гиганта за луксозни стоки LVMH, който от няколко дни е първата европейска компания с пазарна оценка от над 500 млрд. долара. "Срещнахме се с представители на Louis Vuitton, бяха впечатлени и ни гласуваха доверие за много сложен проект. Поглеждайки назад към онзи момент, нямах нужния опит, за да го изпълня, но понякога неведението помага", разказва Комсалов.
"Имахме само 45 дни, за да измислим, прототипираме и произведем 150 скулптури на над 10 вида животни и растения, които да се движат в магазините на марката в Париж, Токио, Лондон и други." Разказва, че натискът от клиента е огромен, а още по-трудно е да съобщиш на някого, че нещо технически не може да се получи така, както е било в главата им.
С екип от 15 души успешно завършва проекта, дотолкова, че преди няколко месеца получава повторно запитване от Louis Vuitton за изработка на 25 скулптури, вдъхновени от японската художничка Яйои Кусама и колекцията й с точки. "Имахме 25 дни да изпълним поръчката, заради което много хора от екипа се изтощиха и напуснаха", казва Комсалов. "Доста често се случва да се сменят хора заради голямото натоварване по време на изпълнение на проекти. Затова основна цел тази година е да намерим кадри или да обучим такива от нулата", добавя той.

20-часов работен ден
При срещата с "Капитал" Комсалов е в период между проекти. "Не просто между проекти, а по-скоро не искаме такива поне в следващите 2-3 месеца, казва той, за да оптимизираме всичко тук, в работилницата." Причината е именно високата натовареност, която при възложени поръчки е 24-часова и без почивни дни. "Един проблем с приятелката ми е, че дори когато почивам, пак чета и уча за нови материали и технологии, които да използваме в ателието. Не се отчайвам, когато нещо не стане от първия път, пробвам отново и отново и почти не спя. Така успявам аз", добавя, смеейки се, Комсалов.
Времето на твореца е и най-скъпо при всеки проект. "Затова и повечето ни проекти са по-големи. Независимо дали един проект е голям или малък, ние инвестираме много енергия, което и прави стартовата цена висока за малки ежедневни проекти", казва той.
А отплащат ли се дългите часове работа и малкото сън? "На печалба сме, но сме имали моменти, в които сме били много близо до фалит", признава Комсалов. Когато преди години нямат проекти и се нуждаят от финансова помощ, във фирмата влиза като инвеститор Ангел Ангелов, който срещу дял в дружеството съживява бизнеса.
"БН Студио", през което оперира Woood, отчита приходи от 211 хил. лв. за 2021 г. с печалба от около 10 хил. лв. "Основен разход са машините - 3D принтери и лазери, които имат и месечна поддръжка". Печалбите, както си проличава от интериора на студиото, основно отиват в реинвестиция в бизнеса. "Нарочно не съм смятал цялата сума, която сме вложили в мястото досега. Със сигурност е над половин милион лева, вложени стъпка по стъпка през годините", добавя Комсалов, докато ни показва проектите, над които работи за интериора на ателието.
Арт общност
"Когато не работим по проекти, имаме време да се съсредоточим над ателието", казва той, сочейки към тавана на работилницата през прозореца, където скоро ще има "арт купол-кафене", място, в което клиентите да прекарват време заедно и да споделят идеи. "В следващите месеци ще инвестираме в работилницата и нови технологии, като най-напред планираме купуването на робот за заваряване и фрезоване", допълва той. Скоро в споделената работилница ще има и библиотека с информация за всички материали на пазара, техните качества и цени, както и препоръки за употреба. А за клиентите на работилницата ще се провеждат и учебни лекции за дизайн, материали и архитектура, където да надграждат уменията си.

"Имаме много идеи за разрастване, за чиято реализация вероятно ще търсим финансиране догодина, казва Комсалов, но основен фокус в момента е да намерим хора, които да имат мотивация и енергия да работят с нас, за да продължим да творим."
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.