Омайните масла на "Майра"
Maira Oils произвежда козметика, хранителни добавки и етерични масла от български рози и билки
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- През 2017 г. Мая Петкова решава да напусне работата си в данъчното и да отглежда маслодайни култури, които да превръща в козметика.
- Maira Оils започва през 2020 г. с обект в Троянския манастир, който освен магазин е и кафене.
- Това лято отваря втори обект в Созопол, следваща цел е столицата, а скоро и чужбина.
Когато през 2019 г. получава диагнозата множествена склероза, Мая Петкова решава да не се доверява на традиционната медицина. Избира алтернатива - прием на хранителни добавки, които самата тя произвежда. Създава перли с етерично масло от българска маточина и ги пие религиозно всяка вечер. Това, изглежда, има ефект. "Днес е на крака, не наблюдаваме влошаване, работи и живее живота си, както тя иска", казва дъщеря й Лия Петкова, която работи с майка си по създадения от тях бранд за натурална козметика и хранителни добавки Maira Oils. Двете вярват в продукта си, защото го произвеждат сами - от розобера до филтрирането и опаковането, процесът е в техни ръце и планират това да остане така и в бъдеще, колкото и да расте компанията.
В момента Maira Oils можете да откриете в два физически обекта - в Троянския манастир и в Стария град на Созопол, както и онлайн. Но плановете на семейство Петкови са скоро да отворят магазин и в София, а защо не и извън България.
От данъчното до полето
Идеята за Maira Oils се ражда още преди диагнозата на Петкова. През 2017 г., след като в продължение на 10 години отглежда конвенционални култури в свободното си време, променя драстично живота си. Отказва се от работата си в данъчните служби и започва да си припомня знанията от университета, където преди години завършва "Парфюмерия и козметика". Регистрира дружеството "Майра ойлс" и на земя във видинското село Връв засажда роза Дамасцена, която днес е компонент в голяма част от продуктитe на Maira Oils. Инвестира там и в дестилерия, където се произвежда и филтрира маслото. Започва да експериментира с масла от различни диворастящи билки, а комбинациите сякаш й идват отгоре, разказва Петкова, която твърди, че по онова време се буди нощем, за да записва идеите си в тефтер до леглото.
В следващите няколко години трупа опит в производството и раздава на приятели и познати, докато през 2020 г. й попада възможност да наеме физически обект на паркинга на Троянския манастир. Купува три казана за дестилиране и след дълъг ремонт се появява "Къщата на билките" - магазин с козметични продукти на Maira Oils, но и сладкарница с напитки и десерти с етерични масла и билки.

По-нестандартни предложения включват домашна торта с лавандула и кафе на джезве с роза Дамасцена. "В обекта организираме и събития - от работилница за парфюми, в която оставяме клиентите да избират комбинациите си, до погачи за бебета. Концепцията е да предлагаме кокетни бутикови преживявания", разказва Лия Петкова, която е оставила производството на майка си, но е поела контрол над бизнеса, организацията и рекламата на марката.
Името "Майра" е вдъхновено от "омая", женската прелест, и "Ра", бога-слънце, добавя Лия Петкова, като казва, че в общия семеен бизнес "обичам да казвам, че в едно сме се събрали старо и младо, тя ми показва своя опит, а аз влагам новото".
Билков лек
Петкови вярват в лечебната сила на билките, вероятно заради личния си опит с употребата им. Затова и водеща в Maira Oils е концепцията за натурални продукти. "Предлагаме хранителни добавки, перли от роза Дамасцена и маточина, които се приемат вътрешно, но козметиката ни също таргетира специфични проблеми", разказва за продуктите на марката Лия Петкова. "Всичко е 100% натурално, няма добавен консервант и се произвежда в лабораторията от мен и майка ми", добавя тя. Липсата на консерванти значително намалява срока на годност - около 1 година за маслата и козметиката. Цените варират спрямо билките, но започват от 7 лв. (крем за рани с бял равнец) и достигат до не повече от 90 лв. (крем за лице с авокадо и маточина).
Съставките, очаквано, са български. "Имаме насаждения с роза Дамасцена, маточина, смрадлика, мента и лавандула, които са основните масла, които произвеждаме", разказва Лия Петкова. Останалите билки са диворастящи, и се берат сезонно, заради което и няма постоянна линия от продукти, която се поддържа целогодишно. "Билките изкупуваме често от местни баби и билкари и при тях сме зависими от сезона", добавя тя.
Как се прави масло
Направата на розовото масло - от засаждане до пакетиран продукт, отнема 2, а понякога и 3 години, казват Петкови. "От посаждането до извличането на масло при роза Дамасцена минават поне 2 години, а колкото повече години минават, толкова по-маслодайни са розите", обяснява Лия Петкова. Веднъж годишно - през месец май, се наемат хора, които заедно с тях ръчно берат рози по тъмно около 20 дни.
По-късно в лабораторията използват парна дестилация и от всеки 300 кг извличат едва 20 г розово масло, или розово злато, както го наричат те. А с остатъчната розова вода след филтрация в обектите си предлагат лимонада и кафе, с което елиминират отпадъците от процеса. До момента в бизнеса са инвестирали между 300 и 400 хил. лева, като най-голям ресурс - около 200 хил. лв., влиза в дестилерията в село Връв.

Сезонни локации
Физическите магазини на Maira Oils не работят целогодишно, защото локациите им не го предполагат. Обектът в Троянския манастир затваря за два месеца през зимата, а новооткритият магазин в Стария град на Созопол, който съществува от това лято, ще работи само през летния сезон. В Троян най-силен е сезонът от юни до края на септември, но голяма е и посещаемостта около всички празници.

Най-популярни са хранителните добавки и маслата за лице, а най-чести посетители са жени на възраст между 25 и 50 години. Опитът с продажбите показва, че личният контакт с клиента е по-печеливш - 70% от продажбите са във физическите обекти, а едва 30% идват през сайта на марката. "Разчитаме на това хората да минат през нас, да се запознаем лично и да им покажем продукта, който трудно се конкурира с многото масла, които се предлагат онлайн", разказва Лия Петкова.
В сборни магазини за козметика не можете да откриете бранда, защото според нея е необходим човек, който да го покаже на клиента на живо. В реклама пари не влагат. "Пробвала съм с платени публикации, но на този етап нямаме човек, който отговаря изцяло за рекламата, сама движа страницата, отговарям на клиенти и имейли. Правим подаръци за събития, което е вид реклама и виждам, че привличаме повече внимание отколкото през Instagram", добавя тя.
И въпреки затварянето на основния канал за продажби през няколко месеца от годината, бизнесът върви добре. Годишният приход на Мaira Oils през 2022 г. е около 250 хил. лв., твърдят Петкови, а при работа на пълни обороти майка и дъщеря могат сами да произвеждат до 10 хил. продукта месечно, които външен подизпълнител след това опакова.
Без конкретен бизнес план
"За някои вероятно е налудничаво, но в Maira Oils не се водим по точна и ясна бизнес концепция, защото с времето, каквото и да сме планирали, то се променя", отговаря Лия Петкова на въпрос за бъдещите планове на фирмата. "Поставяме си цел, постигаме я и едва тогава започваме работа по следващата", добавя, като изрежда няколко приоритета, които има за бъдещето на семейния бизнес - разширяване на производство, нов обект в столицата, а и разрастване извън България. "Бяхме на изложение в Барселона, където видяхме, че марката се харесва. За съжаление много чужденци са по-запознати с роза Дамасцена от българите", казва тя.
Пазарът в чужбина е и подходящ за ценовата категория на марката, която се диктува от световните цени на розово масло. "Обичаме България, искаме да се развиваме тук. Доверяваме се на вътрешния усет, но едно нещо е сигурно - продуктите ни са направени ръчно, с грижа, и каквото и да става, това ще остане така," завършва тя. А следващата стъпка - Мaira Oils в големия град.
Лия Петкова, собственик на Maira Oils
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.