По-лесни пари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По-лесни пари

Shutterstock

По-лесни пари

Процедурите по програма "Конкурентоспособност" се опростяват

Мара Георгиева
6123 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


През декември 2008 г. 30 стартиращи иновативни фирми сключват договор с Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия за проекти по програма "Конкурентоспособност". Компаниите започват работа, но няколко месеца по-късно са неприятно изненадани.

Оказва се, че не са спазили някои от изискванията, записани в издаденото след половин година оперативно ръководство, което регулира подробностите около изпълнението на проектите. Например - за валидни се смятат само договори с предварително одобрени от агенцията подизпълнители. За това време обаче някои от предприятията вече не само са сключили договори, но даже са извършили плащания към партньорите си. Но разходите няма да им бъдат одобрени.

"Тази практика ще бъде променена. Едновременно с насоките за кандидатстване ще се публикуват и оперативните ръководства за изпълнение на проектите", обясни Жулиета Хубенова, съветник по европейски програми в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Тя е ръководител на четири работни групи ("Законодателство и планиране", "Организиране и провеждане на процедури за избор на проектни предложения", "Управление и мониторинг на проекти", "Мениджмънт и административен капацитет"), в които представители на министерството, бизнеса, банките и консултантските организации предложиха промени за оптимизиране на процедурите по "Конкурентоспособност". Част от предложенията се отнасят до вътрешни правила, документи и организация на работата, а друга – до изменения в постановления на Министерския съвет.

Сроковете

При подаване на документите кандидатът ще може да поиска от експерта, който ги приема, предварителна проверка за наличието и броя им, за да е сигурен, че е спазил всички формални изисквания. С тази промяна ще се редуцират проектите, които отпадат още на ниво административно съответствие.

Срокът за разглеждане на допълнително поискани документи сега е 60 работни дни. Той започва да тече наново всеки път след повторното внасяне на исканата документация. Промените предвиждат този срок да бъде намален на 10 работни дни. Времето за отговор на въпроси от управляващия орган също ще бъде фиксирано на 10 работни дни, обясни Хубенова.

Ще бъде публикувана и пълната методика за оценка на проектните предложения като част от насоките за кандидатстване. Така фирмите ще са наясно с критериите, с максимално допустимите точки и  условията, при които те се присъждат.

Отпада изискването за ежемесечните отчети на бенефициенти (получателите на средства). Отчети ще се изискват само на междинно и финално плащане.

Изготвено е предложение да отпадне и изискването всички членове на борда на директорите на международни компании, които са поддоставчик на българското дружество, да представят свидетелства за съдимост. "Това изискване се изпълнява трудно, тъй като някои от тези директори са в различни държави и дори в различни континенти. Свидетелство за съдимост ще се иска само от изпълнителния директор", обясни Хубенова.

Парите

Фирмите вече ще имат право на субсидия и за консултантска помощ за написване на проекта. Ще се определи праг за максималната сума, която кандидатът може да получи, и тя ще се изплаща при одобрение на проектното предложение. Което означава, че дружеството трябва да плати предварително на консултанта,  но после може да си получи парите от програмата.

За първи път ще се приложи диференциран подход към кандидатстващите кампании според региона, в който работят. Правилото е предприятията от по-слабо развитите области в страната да получат по-голяма подкрепа.

Организация

Специално преструктуриране цели да се подобри предлаганото от териториалните междинни звена. От 17 неефективно работещи те стават девет в шестте региона на планиране. "Целта е там да бъде увеличен екипът, да се повиши неговият капацитет и това, от една страна, да подобри работата сега, а от друга - да бъде основа за бъдещата работа в следващите програмни периоди, когато планирането и разпределението на средствата ще става на регионален принцип, както е в цяла Европа", коментира Хубенова.

Вече са разработени тръжните документи и до края на февруари ще бъде обявена открита процедура за оптимизиране процеса на управление и изпълнение на "Конкурентоспособност". Очаква се в търга да вземат участие водещи международни консултантски компании, съобщи Жулиета Хубенова.

Очаква се също германското Дружество за техническо сътрудничество GTZ да предложи експерт с опит в европейските програми, който ще консултира междинното звено - Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия. Държавата ще осигури заплата от 500 лв., а GTZ ще поеме европейската ставка на консултанта.

Предстоящо

През 2010 г. предстои обявяването на 15 нови процедури за предоставяне на безвъзмездна помощ по програма "Конкурентоспособност" на обща стойност 465 млн. евро. Основната част от планираните средства – 385 млн. евро, е предвидена за повишаване ефективността на предприятията и развитие на благоприятна бизнес среда. Още 80 млн. евро ще бъдат насочени за развитието на икономика, базирана на знанието и иновационните дейности.

Първата процедура, която се очаква да бъде обявена в началото на март, е за технологична модернизация в малки и средни предприятия. Тя ще е с бюджет от 50 млн. евро и ще бъде повторена  през четвъртото тримесечие. Първите 50 млн. евро от помощта са фокусирани върху подпомагането на бизнеса в по-слабо развити региони, като за фирмите от тези региони ще се предоставя по-висок процент на помощта. Вторите 50 млн. евро ще бъдат насочени към ключови сектори на икономиката.

До края на март ще бъдат обявена и схема  за технологично обновление на големи компании. Ще може да се кандидатства и за субсидии за комерсиализация на иновации в стартиращи иновативни фирми. Това означава, че ако компанията притежава патент или друга индустриална собственост и е регистрирана до 3 години преди началото на процедурата, ще има право да кандидатства за средства за машини, съоръжения, консултантски услуги или маркетингови проучвания, за да реализира продукта или услугата си.

Не се плаща

Засега темповете на усвояване на средства по програма "Конкурентоспособност" са повече от скромни. От старта й през октомври 2007 г. до септември 2009 г. платените по програмата суми са едва 1.5 млн. лв. През декември м. г. Министерството на икономиката, енергетиката и туризма отпусна на 26 български компании близо 5 млн. лв. за проекти по четири процедури - създаване и развитие на стартиращи иновативни предприятия, технологична модернизация в големи фирми, технологична модернизация в малки и средни предприятия, покриване на международно признати стандарти.

Тази година Европейската комисия даде положителна оценка за съответствие на програмата. "Това гарантира 424 млн. лв., които идват в България незабавно и ще служат за разплащане на вече контрактувани проекти", заяви министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков.

През декември 2008 г. 30 стартиращи иновативни фирми сключват договор с Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия за проекти по програма "Конкурентоспособност". Компаниите започват работа, но няколко месеца по-късно са неприятно изненадани.

Оказва се, че не са спазили някои от изискванията, записани в издаденото след половин година оперативно ръководство, което регулира подробностите около изпълнението на проектите. Например - за валидни се смятат само договори с предварително одобрени от агенцията подизпълнители. За това време обаче някои от предприятията вече не само са сключили договори, но даже са извършили плащания към партньорите си. Но разходите няма да им бъдат одобрени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Жижи

    "Това означава, че ако компанията притежава патент или друга индустриална собственост и е регистрирана до 3 години преди началото на процедурата.."

    > Любопитно, дали е променено нещо спрямо старата процедура. Защото не стига че в България се регистрират по 20-тина патента годишно, ами ние държим 4 от тях и ни върнаха, понеже иновативна фирма значело 80% от доходите да идват от иновации, или в справката за НОИ да сме си попълвали редвоно разходите за НРД и те да били над хх %. За малки фирми, където човек сам си е счетоводител, изобщо не ми е хрумнало да се занимавам с тази глупост. Така ни отказаха с мотива, че "един гол патент" не става работата.

  • 2
    Avatar :-|
    SD

    Както казва премиера "Шменти-капели". Идеята не е лоша, но някой "корифей" е пропуснал да забележи, че повечето от тези въпроси се уреждат с ПМС 121. И важат за всички оперативни програми. Нямам как ОП "Конкурентоспособност" да прескочи ПМС-то.

    Колкото до свидетелствата за съдимост, ако те се искат за български физ. лица, то ИАНМСП следва да си ги изисква от съответните съдилища (чл. 2 ал 1, от Закона за електронното управление)

  • 3
    Avatar :-|
    цитат от текста

    До коментар [#2] от "SD":

    "Част от предложенията се отнасят до вътрешни правила, документи и организация на работата, а друга – до изменения в постановления на Министерския съвет".

  • 4
    Avatar :-|
    цитат от текста

    До коментар [#2] от "SD":

    "Част от предложенията се отнасят до вътрешни правила, документи и организация на работата, а друга – до изменения в постановления на Министерския съвет".

  • 5
    Avatar :-|
    ася

    Ами да се съгласим с така казаното, но нищо не прочетох за това как хората ще разберат за тези възможности при положение ,че проблема с информационните кампании стои от край време и пред МЗ и пред Дирекцията в МИЕТ. Мижавите "информционни дни" в нарочените "големи градове" ,на които идват по петдесетина фирми не вършат никаква работа . Работих 5 години за градове " второ качество " по критериите на за правене на информационни дни, т.е такива в които е преценено ,че няма нужда да се правят подобни събития и знам , колко хора ще разберт че има подобно нещо , пък друг е въпроса колко ще се дигнат от Ямбол да отидат до Бургас където пет - шест човека на бързо ще им прочетат насоките за кандидатстване.
    Та думата ми ,че докато не се направи истинска работеща информационна кампания и организации, най - добре външни ,които да се занимават с това", няма как да е голяма усвояевамостта.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Фермери хотелиери

Фермери хотелиери

Процедурата свърши

Процедурата свърши

Направо от фермата

Направо от фермата

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.