Иновации на колене
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Иновации на колене

Иновации на колене

Безвъзмездното финансиране на стартиращи фирми отново се бави

Мара Георгиева
8325 прочитания

© Shutterstock


Ако е вярно твърдението (а ние нямаме съмнение, че е), че от едната страна иновациите, а от другата парите от ЕС са шансът на България да излезе от кризата, значи много сме я закъсали. Ама наистина много. А ако вие имате съмнение в това, прочетете какво се случва със субсидиите от Брюксел за безвъзмездно финансиране на стартиращи иновативни предприятия. Казусът е дълъг, но си заслужава. Защото в подобна позиция са много фирми, които се надяват на финансиране, за да започнат бизнеса си. И въпреки уверенията на държавата, че ще оправи нещата, опасността след три години да загубим 71 млн. евро е съвсем реална

Почти като първоаприлска шега

На 1 април 2008 г. съвсем не на шега компютърните специалисти Емил Димитров и Николай Ганев от Пловдив създават своя фирма – Еф Кю Ем. Регистрират я заради намерението да кандидатстват за субсидия от програма "Конкурентоспособност" по схемата за безвъзмездно финансиране на стартиращи иновативни предприятия.

Консултантът, който им подготвя документацията обаче, прави техническа грешка, като добавя една нула повече към разходите за одит на проекта. Това надвишава допустимите лимити и експертите на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, които оценяват предложението, го отхвърлят веднага "заради административно несъответствие".

На следващата година е обявен нов прием на документи по същата схема. На 10 август 2009 г. Димитров и Ганев отново кандидатстват - този път добре проверили "нулите" в документацията. През ноември 2009 г. експертите от агенцията им искат допълнителни разяснения. И през май т. г. получават втори официален отказ. Отново по формален признак. Причината този път е, че компанията не е извършвала никаква дейност в периода от април 2008 до повторното подаване на документите през август 2009 г.

Параграф 22

Дружествата, които искат финансиране, трябва да са създадени с цел разработване и внедряване на конкретната иновация, пише в условията на схемата. Те трябва да са регистрирани до три месеца и не по-рано от три години преди датата на кандидатстване. Фирмата обаче не трябва да е развивала други дейности, различни от научноизследователски и развойни. Ако все пак компанията е имала и друг бизнес, тя може да бъде финансирана, ако докаже, че най-малко 15% от разходите за дейността й през поне една от трите години, предшестващи предоставянето на помощта, са за иновации.

В случая на Димитров и Ганев компанията им е по-стара от три месеца, но въобще не е развивала дейност. Но целта й е ясна - да получи субсидия, за да реализира иновацията, за която Димитров и Ганев притежават патент с международна регистрация. Заради това разходите, които двамата предприемачи показват на Агенцията за малки и средни предприятия, са буквално нула. Формалният мотив на администрацията да ги върне е, че липсва доказателство, че 15% от разходите им са отишли за иновации. Забележете, двамата изобретатели трябва да докажат, че 15% от нулевите им разходи са за развойна дейност. Логично Димитров и Ганев намират това искане за нелогично и не смятат, че са извършили нарушение.

Експертите в агенцията се позовават на "Рамката на общността за държавна помощ за научно-изследователска и развойна дейност и иновации" от 2006 г., според която новосъздадено предприятие без финансова история доказва разходите за иновации с одит на текущия му фискален период, заверен от външен одитор. От агенцията посочват, че на това основание са отхвърлени и други проекти в годините назад от стартирането на схемата и че в случая са приложили еднакъв подход към пловдивската фирма. 

Консултанти по европейски въпроси признават, че в условията за кандидатстване по схемата липсва лесно за възприемане и недвусмислено изискване фирмата непременно да е извършвала дейност. А ако едно условие се нуждае от допълнително тълкуване, това е в ущърб на кандидатите. "Излиза, че дори нищо да не правиш – пак се виновен", заключават Димитров и Ганев. И твърдят, че биха приели отказ по същество (втория етап от процедурата по отпускане на финансирането), ако оценителите преценят, че иновацията не е перспективна. Но втори отказ по формални причини, при това получен със закъснение от 10 месеца след подаване на предложението, вече не е случаен. Те са обжалвали решението на агенцията пред министъра на икономиката и енергетиката. И се готвят да го обжалват и по реда на административното производство пред съда.

Стари проблеми с нова дата

Схемата за стартиращи иновативни предприятия бе отворена потворно (след старта й през 2007 г.) на 20 юли 2009 г. Процедурата за кандидатстване е без определен краен срок. Общият размер на безвъзмездната финансова помощ този път е над 27 млн. лв.

Досега са подадени 101 проекта, посочи Марияна Велкова, изпълнителен директор на Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия. Първите отговори за съдбата на предложенията започват да пристигат до кандидатите едва през май тази година. Масовото отпадане на кандидати по формални причини продължава. От първата десетка отворени докуменит няма дори един кандидат, който да е прескочил етапа за административно съответствие и допустимост. От вторите десет двама са преминали това сито и проектите им тепърва ще трябва да получат техническа и финансова оценка. Документацията на само още един от третата десетка е изрядна. Отворени са още 40 предложения, които все още са в процес на разглеждане.

Без проблеми в бъдеще

"Практиката показва, че при схемата за стартиращи иновационни фирми има проблеми при всеки един етап – оценка, мониторинг, финансиране", казва Жулиета Хубенова, съветник по европейски програми в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Затова по нейна инициатива съвместно с германското Дружество за техническо сътрудничество - GTZ, са създадени работни групи, които анализират всеки етап от процедурата и вече са готови с конкретни предложения за промяната й.  "Предстоят обучителни семинари с кандидати и с представители на вече одобрени фирми. Целта е предложенията да бъдат подготвени така, че да не отпадат по формални критерии, а тези, които са подписали договори, да изпълняват изрядно проекта и да представят отчетите си във вид, в който финансирането няма да е проблемно", обясни Хубенова.

От министерството и от агенцията обмислят да направят и следваща крачка. "Дизайнът на схемата, който е одобрен през 2007 г., е лош", коментира Марияна Велкова. Това означава, че условията за кандидатстване не са измислени добре. Затова се обсъжда и възможността за промяна в изискванията, която би трябвало да позволи по-лесен достъп до средствата.

Резултатите

Ресурсът за иновации по програма "Конкурентоспособност" за времето 2007 - 2013 г. е 246.5 млн. евро. От тях 175 млн. евро са за подкрепа на иновативни дейности в предприятията. Останалите 71.5 млн. евро са за подобряване на структури, които подкрепят нововъведенията (например технологични паркове).

До 2009 г. са подписани договори по схеми за иновации за около 30 млн. лева, а изплатените суми са 1.814 млн. лв.

 

Историята на провала

"Подкрепа за създаване и развитие на стартиращи фирми" е най-старата и най-проблемната схема от оперативна програма "Конкурентоспособност". Началото й беше обявено през октомври 2007 г. Краен срок за подаване на предложения не беше фиксиран. Посочено беше, че проекти ще се събират до изчерпване на средствата (първоначално 7.823 млн. лв).

На 7 юли 2008 г. тогавашният министър на икономиката и енергетиката Петър Димитров прекрати със заповед работата на оценителната комисия и спря набирането на нови предложения. Причината - забавянето на процеса по оценка и необоснованото отхвърляне на около 40% от кандидатите още на първия етап от процеса. В крайна сметка  за финансиране бяха одобрени 31 проекта и до края на 2008 г. бяха сключени 30 договора за над 9 млн. лв. субсидии.

Проблемите на участниците в схемата обаче не свършиха. Оперативното ръководство за изпълнение на проектите пристига половин година след подписване на договорите. А то съдържа информация за тръжни процедури, документи, отчети, срокове и прочее изисквания, чието спазване гарантира изплащане на субсидията. В крайна сметка така се стига до непризнаване на вече направени разходи. Дори одобрените разходи обаче не се изплащат с месеци. Резултатът -  четири от компаниите просто се отказват от (неполучената) субсидия и спират да работят.

На останалите 26 досега са изплатени авансово общо 325 488 лв. и са направени междинни плащания за 158 586 лв., показват данните, предоставени от Агенцията за насърчаване на малките и средните фирми. Сравнете с договорената в края на 2008 г. субсидия за над 9 млн. лв.

 

Ако е вярно твърдението (а ние нямаме съмнение, че е), че от едната страна иновациите, а от другата парите от ЕС са шансът на България да излезе от кризата, значи много сме я закъсали. Ама наистина много. А ако вие имате съмнение в това, прочетете какво се случва със субсидиите от Брюксел за безвъзмездно финансиране на стартиращи иновативни предприятия. Казусът е дълъг, но си заслужава. Защото в подобна позиция са много фирми, които се надяват на финансиране, за да започнат бизнеса си. И въпреки уверенията на държавата, че ще оправи нещата, опасността след три години да загубим 71 млн. евро е съвсем реална


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 2
    come avatar :-|
    come

    Ключовото изискване за допустимост на кандидатите, освен да са МСП, регистрирани не повече от три години преди датата на кандидатстване и техните собственици да са разработили иновацията е и:
    "Да са създадени с основна цел разработване и внедряване на конкретната иновация:
    - в случай, че кандидатът е регистриран през последните три месеца преди подаване напроектното предложение, или, макар да е регистриран преди това, не е развивал други дейностиразлични от научно-изследователска и развойна дейност (НИРД), се приема, че кандидатът отговоря на горното условие;
    - в случай, че кандидатът е развивал и други дейности, то ще се счита за допустим за финансиране по настоящата схема, ако документално установи, че най-малко 15% от общия размер на неговите разходи за дейността през най-малко една от трите години, предшестващи предоставянето на помощта, са за НИРД;
    В конкретния случай за да е избираем даден кандидат хипотезите са две: или ако е регистриран преди повече от 3 месеца да е развивал само научно-изследователска и развойна дейност или ако е развивал и друга дейност разходите за НИРД да са над 15%. Разходите за НИРД се доказват с Приложение към Годишния финансов отчет.
    Кандидатът, тази компания която има намерение да се жалва, не попада в нито едната от хипотезите, просто не са развивали НИРД, която е ключово условие и в двете хипотези. Но не били развивали и друга дейност, което според тях ги правело избираеми. Само според тях, вероятно и според консултанта им. Вместо просто да регистрират нова компания, която да е избираема и да прехвърлят патента в активите й.
    Истинският проблем е, че всеки може да се пробва като консултант, насоките са публични, формулярите също. И така, проба-грешка, проба грешка, докато пазарът на тези иначе висококачествени услуги не се изчисти от всички, които се опитват да яхнат вълната на "усвояването" на средства от ЕС.

  • 3
    usero avatar :-|
    usero

    Може би пазарът ще се изчисти, когато фирмите възприемат практиката, да си търсят чрез съда проваленото финансиране лично от консултанта.

  • 4
    come avatar :-|
    come

    Проектните предложения се оценяват в конкурсна процедура. Липсата на техническа грешка не означава висококачествен проект, който да бъде изпълнен успешно. А още повече, че се възстановяват само одобрени разходи, които са извършени според определените процедури и законодателство. Така че, никакво финансиране не е провалено, защото не е гарантирано и не може да бъде търсено от консултант.

  • 5
    usero avatar :-|
    usero

    То е очевидно, че не мога да те осъдя затова, че аз съм си помислил, че ще ми дадеш пари, а ти не си ми ги дал. Само че в случая става въпрос за формални несъответствия, за които именно консултантът носи отговорност, нали всъщност точно затова му е платено.

  • 6
    come avatar :-|
    come

    Мен лично, не можеш да ме осъдиш, че съм ти обещал едни пари, които не съм ти дал, просто защото няма как да ме чуеш да обещавам това. Но е вярно, че трябва да има клаузи за неустойки в случай на очевидно некачествена работа. Като в случая?
    Генералната идея е, че подготвен проект, не означава задължително одобрен проект дори да е качествен. И още по-важно, одобрен проект не означава одобряване и възстановяване на извършените разходи.
    И там откъдето тръгна дискусията, това че някой си е написал "консултант" на визитката, все още не го прави такъв.

  • 7
    lewboi avatar :-|
    lewboi

    на тази програма проблема й е в заглавието: безвъзмездно
    то е ясно че никой , ако не е наш няма да получи пари.
    събират проекти гледат, пиратстват, вземат парите.. а оригинала да ги съди.. то нали те са си на власт
    ако сменят схемата и се иска съфинансиране, одобрените ще се увеличат

  • 8
    redor10 avatar :-|
    stog

    Новорегистрираните и малките фирми имат повече шансове да бъдат безвъзмездно финансирани по мярка 312 "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" по Програмата за развитие на селските райони. Единственото "по-особено" изискване е да имат регистриран клон или офис с някоя от селските общини.
    Повече подробности има на:
    http://redor.bg/#/Article/id=716866

  • 9
    georgiefs avatar :-|
    georgiefs

    Мярка 312 звучи много оптимистично, но както и да я погледнеш - трябва да имаш свои пари и то не-малко, за да постигнеш каквото и да е.
    Трябва да имаш собствен имот - програмата не финансира покупка на земя,
    - трябва да имаш стартов капитал за проектиране, съгласуване, надзор, строителство и т.н., поне до първия аванс. И тук следва изненадата - за да получиш аванс, трябва да имаш пари за солидна банкова гаранция.
    Какво се случва тогава ако си млад, нямаш собствен имот, нямаш завидна банкова сметка и си пълен с идеи - ами, ставаш наемен работник и работиш за някой, който отговаря на всички непосилни за теб условия, независимо колко са умствените МУ възможностите.

  • manolovvv

    Според мен проблема в този случай, а и в хиляди други случаи с финансирането на проекти с европари е, че в България властва закона "Не е важно аз да съм добре, важно е Вуте да е зле!!!" Сигурен съм, че в Гърция или Испания никой няма да върне проект заради една нула!!! Ако имам власт и зависи от мен тези "хора" (не случайно е в кавички) от комисийте, които връщат от Българска страна проектите и вместо да помагат пречат, бих ги лишил от Българско гражданство! Или направо затвор!!! Вместо всички да се стремят колкото може повече пари да влязат в България, те връщат проекти заради дреболии! Всички, даже страните от европейския съюз, забравиха как фирми в Гърция умишлено и целенасочено, даже протектирани от правителството, както се изказаха проверяващи експерти, ОТКРАДНАХА около 30% от парите дадени за олимпийските игри 2004година!!! В България това не може да се случи! Ние ще си извадим един на друг очите и целия свят ще ни разбере! Ще се предадем и избием по между си! Без проверки от вън!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Фермери хотелиери

Фермери хотелиери

Процедурата свърши

Процедурата свърши

Направо от фермата

Направо от фермата

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.