Пари има, действайте
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пари има, действайте

Пари има, действайте

Две схеми за подкрепа на бизнес обединения засега не предизвикват особен интерес

Мара Георгиева
8403 прочитания

© Shutterstock


Може и да ви звучи невероятно, но има и законни дейности, при които изразът "пари няма, действайте" не важи, а в действие е "пари има, кандидати не". Такива например са две схеми, финансирани с европейски средства и предназначени за подкрепа на обединения на предприятия и физически лица.

Гроздове от фирми

Процедурата "Подкрепа за развитие на клъстърите в България" по програма "Конкурентоспособност" стартира на 16 юли и е без определен краен срок за кандидатстване. Бюджетът на схемата е близо 30 млн. лв. Парите са предназначени за действащи, новосъздадени или в процес на изграждане клъстъри. Няма ограничения за минималния размер на безвъзмездното финансиране, а максималната сума е до 2 млн. лв. на проект.

Досега са постъпили само две проектопредложения с искане за финансиране. "Прогнозите са, че интерес към процедурата ще проявят достатъчен брой съществуващи и новосъздадени клъстъри. Нашите очаквания са, че в следващите месеци ще се получат значително повече проекти. Следва да се има предвид, че реално действащите клъстъри в страната към момента надвишават 10. В същото време съществуват и подобни на клъстъри формирования, които също биха проявили интерес към процедурата", коментираха за "Капитал" от дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" към Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, която е управляващ орган на програмата.

"Създаването на един клъстър е начинание, което изисква координирани усилия на различни участници, което отнема време. Разработването на самия идеен проект също е комплексна и нелека дейност, въпрос е на добро дългосрочно и целево планиране. Тази дейност отнема обикновено повече от 5-6 месеца", уточняват още от управляващия орган.

В Асоциацията на бизнес клъстърите обаче не са толкова оптимистично настроени. "Схемата не прави разлика между браншова организация и клъстър. Затова акцентът при подкрепата е поставен върху финансирането на дейности за повишаване на административния капацитет на одобрените кандидати", коментира Геновева Христова, председател на асоциацията. "Целта на всеки клъстър е фирмите да правят повече бизнес, да печелят повече, като се обединят. Но ако Българският мебелен клъстър например иска да покани италиански дизайнер, за да обучава фирмите, няма да може да финансира посещението му чрез тази схема. Защото според замисъла й дизайнерът може да обучава само администрацията на клъстъра, която обикновено е от двама души", обяснява Геновева Христова. "Така подкрепата за мениджмънта измества подкрепата за фирмите в обединението. За тях на практика няма реална полза", обобщава Христова. Демотивираща е и липсата на краен срок за кандидатстване, смята още тя.

Сдружения на производители

Схема - част от пазарните механизми на Общата селскостопанска политика, пък подкрепя организации или асоциации на производители в сектор "Плодове и зеленчуци. Интересът към нея в България обаче е слаб, показва практиката. За три години само една организация - "Булко" ООД, е кандидатствала за финансиране и е получила безвъзмездно 341 615 лв. за 2008 и 2009 г., а за 2010 г. очаква 77 200 лв.

Помощта се отпуска на признати организации на производители на плодове и зеленчуци с най-малко седем членове и годишен оборот не по-малък от 100 хил. евро. Сдружението трябва да има разработена и одобрена оперативна програма за действие с минимална продължителност три и максимална – пет години, Условие е и наличието на оперативен фонд - банкова сметка, средствата, по която се набират от парични вноски на членовете или от самата организация на базата на продадените плодове и зеленчуци, обяснява Ангел Кинанов, заместник изпълнителен директор на фонд "Земеделие".

Финансовата помощ от евросъюза е до 4.1% от предлаганата на пазара продукция на всяка организация на производители или 60 % от реално извършените разходи от оперативния фонд (която от двете стойности е по-малка). Този процент може да бъде повишен до 4.6% в криза.

Според производители слабият интерес е резултат от организационни причини, свързани със смяна на нормативни документи, правила за сдружаване и бюрокрация от страна на чиновниците. Основна спънка обаче е наличието на огромен сив сектор в производството на плодове и зеленчуци. А сдружаването означава излизане на светло, издаване на фактури и деклариране на обороти, от които зависи размерът на субсидията.

"Проблем за фирмите е, че по силата на законодателството на тях вече се гледа като на "свързани лица". Това ги ограничава при кандидатстването по други схеми и програми. Например – те имат право само на един трактор, купен с европейски пари", допълва Антоанета Божинова, изпълнителен директор на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци.

Според Константин Ламбрев, председател на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци, една от причините за слабия интерес към схемата е психологията на българина, който трудно влиза в някакъв вид обединения.

"Този тип сдружения предлага много възможности и е гаранция за разширяване на пазарите", казва Петър Петров, управител на "Булко". "Отделните малки производители не могат да се конкурират, не могат да отговорят на изискванията за количества и доставки на веригите, трудно изнасят продукция зад граници. Организацията помага да се решат тези проблеми", уточнява Петров.

Може и да ви звучи невероятно, но има и законни дейности, при които изразът "пари няма, действайте" не важи, а в действие е "пари има, кандидати не". Такива например са две схеми, финансирани с европейски средства и предназначени за подкрепа на обединения на предприятия и физически лица.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    ectet avatar :-|
    ectet

    Не разбирам защо Капитал продължава индиректно да подпомага имитацията на дейност наречена Конкурентоспособност?!
    Нито министерството на икономиката (т. нар. управляващо звено) нито ИАНМСП (междинно звено) работят и е редно да ги закрият, защото ние им плащаме заплатите, а нямаме контрол върху дейността им: примери много, но особено фрапиращ е този с наскоро спряната програма за Стартиращи иновативни предприятия, по която няма оценени проекти от година и половина.

  • 2
    l_danov avatar :-?
    l.d

    до естет

    Какви оценени проекти да има с тези безумни условия:

    - Иновацията, предмет на проектното предложение по настоящата схема, да е резултат от собствена разработка на собственика(ците) на предприятието (членовете на кооперацията)-кандидат, като кандидатът трябва да представи доказателства за горното (стр. 8 от Насоки за кандидатстване)

    - От другата страна "Възнаграждение и свързаните с него осигуровки на собственика на фирмата са недопустим разход по тази схема, но могат да бъдат посочени в отделна таблица" (стр 15,18)

    - Минимум 3 месеца изплащане на заплати на учените, за да се докажат нивата на заплатите. След това заплатите им се плащат по време на оценка, подписване на договор и финансиране и така до първото плащане.... От своя страна пък не се финансират дейности, "които са започнали преди подписването на договора за безвъзмездна помощ" - през целия период на чакане или имаш под ръка 2 иновации - една за кандидатстване и една за разработване докато чакаш, или плащаш заплати, а да не се върши никаква работа

    - Новосъздадено иновативно предприятие няма право да закупува техника и оборудване, само да взема назаем (не си спомням дали лизинг-а влизаше като възможност).

    "Специфични недопустими разходи за схемата са следните:
    ...Разходи за закупуване на машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи, с изключение на комплектни възли, агрегати и детайли, които се влагат при създаване на части от или на целия опитен образец"(стр 18). Предприятието може да купува единствено техника, части, ако те са обект на иновацията... Т.е. софтуер за научното разработване, 3D модели, е допустим разход, но закупуването на подходящи компютри - не"
    и тн и тн, после защо не успели да стимулират иновациите, толкова пари предлагали...

  • 3
    ectet avatar :-|
    ectet

    Съгласен, но още по-лошо е че дори и да ти побелеят косите докато се справиш с малоумията в изискванията, пак всичко потъва... целта е сам да се откажеш - затова май напоследък явно много хора си стягат куфарите!

  • 4
    t_ avatar :-|
    t_

    Абе момчета, Нали в крайна сметка целта е да се стимулират иновациите, а не да да ти финансират фирмата под формата на иновацийка?? Какво му е иновативното, ако закупиш машини и започнеш да произвеждаш нещо, което се предлага от хиляда фирми из Европа?? Тънък е моментът и доста неща за доизкусуряване има, но май не е програмата за стартъп - и, а по - скоро за фирми, които вече работят... За съвсем рисковите фирми, които започват сега си има други начини на финансиране. Не че са хубави или ефтини.

  • 5
    l_danov avatar :-|
    l.d

    Проблемите и недомислиците, които описах, са точно за „Подкрепа за създаване и развитие на стартиращи иновативни предприятия”


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Фермери хотелиери

Фермери хотелиери

Процедурата свърши

Процедурата свърши

Направо от фермата

Направо от фермата

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK