С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 юни 2010, 12:18, 8518 прочитания

Бизнес като на игра

Учебните фирми на "Джуниър Ачийвмънт" носят опит и печалба

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Стари чинове, захвърлени в мазето, се превръщат в стойки за велосипеди. Нетрадиционната идея е на 29 ентусиасти от девети и десети клас на училище "Васил Левски" във Велинград. Изработването на велостойките е част от дейността на ученическата фирма Junior Recyclers, създадена по програма "Учебна компания" на международната организация "Джуниър Ачийвмънт".

Изделията били толкова добри, че кметството на Велинград купило седем от тях, за да ги постави на възлови места в курортния център. Junior Recyclers развива и други дейности, обединени от грижата към природата. Младите кандидат-предприемачи заявиха, че при избора на предмета на дейност на фирмата са се ръководили от максимата "Ние не наследяваме планетата от нашите предци, а я вземаме назаем от нашите деца". Затова тийнейджърите изработват чанти от найлонови торбички и моливници от консервни кутии и превръщат стари турски керемиди в керамични пана. После продават изделията си на магазин "Хубави неща" в града. Заради всичко това Junior Recyclers спечели наградата за "Най-добра ученическа компания на България" за 2010 г. и ще представя страната ни на европейското състезание в Каляри, Италия.


Регламентът

Ученическите фирми се създават в началото на всяка учебната година и се ликвидират в края й. За да се случи това, училището трябва да има подписано споразумение с "Джуниър Ачийвмънт България" за работа по програмата 

Регистрацията на компанията става с подаване на формуляр до българския офис, в който се уточняват името на фирмата и нейният предмет на дейност. Училищата могат да създават повече от една фирма, за всяка от които трябва да се грижи отделен преподавател. Гимназистите получават от "Джуниър Ачийвмънт България" учебници по предприемачество и счетоводни документи, по които да работят.



За да наберат стартов капитал, кандидат-предприемачите си купуват акции, чиято стойност и брой определят сами. Всяка ученическа компания избира свой президент, ръководител на производството, маркетингов директор, директор човешки ресурси. След това в свободното си време или в часовете за практически занимания средношколците започват да се трудя в своята фирма и да реализират продуктите си. Тъй като работят с реални пари, не могат да имат повече от 1000 лева годишен оборот. Ограничението е направено с цел да се избегнат злоупотреби, обясниха от българския офис на "Джуниър Ачийвмънт".

Кулминацията на програмата е панаирът на учебните компании, където учениците предприемачи представят своята едногодишна дейност, счетоводен баланс и бизнес план. След обиколка по щандовете в деня на изложението многобройно жури номинира 10 фирми, които правят презентации, и след това сред тях избира най-добрата ученическа компания за годината.

Същата е процедурата и със студентските фирми, създадени по програмата "Учебна компания".

Мотивацията

Тази година на панаира се представиха 57 ученически компании с разнообразна дейност. Фирма "Hope" на ученици от Националната търговска гимназия в Пловдив например продава шоколадови десерти с пълнеж от сушени плодове. Произвежда ги в Биотехнологичната лаборатория към Общинския детски комплекс в града след разрешение от хигиенните власти. Рецептата е измислена от тийнейджърите, които купуват шоколада от търговските вериги, а със сушени плодове се снабдяват от близко до Пловдив село. Сами измислили дизайна на опаковката и възложили производството й - картонена кутийка, в която ръчно поставят по два бонбона. На благотворителен базар в гимназията продали 80 кутийки по 69 стотинки всяка и направили дарение на ученици сираци. Продавали са и на осмомартенски и коледни изложения в града. "Работата във фирмата ни дава възможност да правим нещо ново и ни носи положителни емоции", казва Ангел Валенцов.

В същата Биотехнологична лаборатория произвежда своята нискомаслена кисело-млечна напитка фирма Animay на учениците от училище "Цар Симеон" в Пловдив. Пак в тази лаборатория реализира замисленото и друга пловдивска компания - Ambrosia, която произвежда билков чай с плодов вкус, без консерванти. При 53 стотинки себестойност учениците продавали напитката за левче.

Благотворителни продажби на баклава за 103 лв. и на торта за 105 лв. направила и фирма "Джуниър фууд компани" от училище "Хр. Ботев" в с. Паисиево, край Дулово. Ученичките произвеждат различни кулинарни продукти в училищната столова и ги продават на свой щанд в школото. Фирмата подготвила и храната за абитуриентската вечер на дванадесетокласниците. Всички участнички в компанията имат лични здравни книжки и униформи и бяха финансирали пътуването си за панаира в София с пари, спечелени чрез фирмата.

"Участието ни в учебната компания за нас е по-скоро обучение, а не комерсиална цел", казва Паула Иванова, президент на фирма New Life от Плевен, която прави ръчно декорирани тениски. Клиенти са цели класове, които поръчвали вместо униформа еднакви тениски. Фирмата работила и за кампанията в подкрепа на болните от СПИН, и за деца със специални образователни потребности.

Заради благотворителна дейност компанията "Джуниър прогресив пийпъл" на 19 ученици от Неврокопската професионална гимназия "Димитър Талев" в гр. Гоце Делчев получи наградата за "Отговорен бизнес". Средношколците все повтаряли на съучениците си: "Отпадъкът от вас - материал за нас". Цялото училище събирало пластмасови чаши, опаковки от дъвки, парчета плат. "Суровината" била използвана най-рационално за изработване на различни полезни предмети и бижута, които после продавали по време на различни благотворителни изяви, обясни Зейнеп Юрукова. На специален благотворителен концерт за Хаити ученическото предприятие събрало и дарило 1432 лв.

Част от компаниите представиха различни продукти на CD носител, измислени и реализирани от младите предприемачи. В Boyar Dreams учениците от Политехническа гимназия по туризъм "Д-р Васил Берон" във Велико Търново например изработили диск с 10 презентации за уникални български празници - с описание на история, обичаи, ястия, напитки, музика, облекло. Планирали да продадат 120 диска, продали 186 и 4 дарили. Купувачи са училища, детски градини, българи, живеещи в чужбина, обясни Валентина Иванова, управител. Диск с информация за билките в България и ползата от тях представи фирма Green Team на училище «В. Левски» - Велинград, която получи наградата "Предприятие без граници". Компанията Enjoy от плевенското училище "Пейо Яворов" пък демонстрира виртуален пътеводител за България, за който има договор за продажба с Историческия музей в града.

Печалбата

Всички учебни компании тази година са на печалба. Фирма Creativ’ision от училище "Димчо Дебелянов" в Белене например срещу стартов капитал от 100 лв. отчита печалба от 600 лв. Тийнейджърите правят ръчно изработени картички, гривни, ключодържатели, екочанти.

Печелившо се оказало и производството на разсад за зеленчуци и на цветя - основна дейност на фирма "Утро 2009" от Професионалната гимназия по селско стопанство в Пордим. Началният капитал бил 166 лв., събран от продажба на акции по 2 лв. за учениците и на облигации по 10 лв. за учителите. За всяка акция печалбата била 20 лв., обясни Иван Иванов, директор производство.

Заплати от 4 лв. на месец за управителите и от 2 лв. за останалите членове си раздали във фирма Teen Style от Професионалната гимназия по икономика в Разград. Учениците продават в междучасието плодове, изработват бижута, плетат шалове. Имат постоянен щанд в гимназията. При 52 лв. стартов капитал, събран от продажбата на акции по един лев, 26-те ученици във фирмата спечилили 900 лв. за годината, обясни Деница Иванова, президент на фирмата.

"Витахумус" на Професионална гимназия по ветеринарна медицина и земеделие "Александър Стамболийски" в Лозница пък произвела и продала 415 кг биотор от червени калифорнийски червеи. Чистата ни печалба е 106 лв., съобщи Абдула Садула, президент на компанията, която спечели наградата за иновация.

Отношението

Най-трудното за момчетата от фирма Profi Soft от Професионалната гимназия по електротехника и автоматика в София било да убедят клиентите си, че са достатъчно подготвени. Те предлагат компютърни услуги, включително и по домовете. "Много хора ни подценяват и мислят, че като сме ученици, нищо не разбираме", казва Димитър Гергев, президент на учебната компания. Тя има собствен сайт, поддържа компютрите в училище и вече има клиент, на който е изработила фирмен сайт. Profi Soft спечели наградата за "Най-голям потенциал".

Издателство "Просвета" пък е клиент на Achieving Success - фирма на ученици от 19-о училище "Елин Пелин" в София. Компанията предлага PR и реклама на учебни помагала за зрелостници в интернет - главно в тематични блогове и социални мрежи.

Друга фирма от същото училище, Junior International Team, миналата година спечели голямата награда и представи страната в европейското състезание с таймер, който сигнализира на всеки 30 минути, че е време да се откъснеш от компютъра и да се разходиш. Тази година учебната компания предлага цялостно решение за офиси, които не отговарят на съвременните стандарти за "зелено поведение". Седем офиса са станали партньори на средношколците и вече събират разделно боклука, използват енергоспестяващи крушки и устройства, с които се пести вода. Клиент от Русия пък платил 200 евро, за да ползва концепцията, разработена от младите хора.

През учебната 2009-2010 г. в страната са създадени 150 ученически и студентски компании. А програма "Учебна компания" е призната от Европейската комисия за най-добра практика в обучението по предприемачество, обобщава Милена Стойчева, изпълнителен директор на "Джуниър Ачийвмънт България".

Организацията

"Джуниър Ачийвмънт" е най-старата и най-голямата организация с идеална цел, която работи в областта на икономическото образование на младите хора. Само през настоящата академична година 8.5 милиона ученици в 400 хил. класа, 330 хил. доброволци в 123 държави участват в курсовете и програмите на "Джуниър Ачийвмънт". Българското поделение на организацията е създадено през 1997 г. От тогава досега повече от 100 хил. ученици, 780 учебни компании и 1500 бизнес консултанти са участвали в дейностите на "Джуниър Ачийвмънт България".
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Доза лукс в парка 16 Доза лукс в парка

Интересна идея за качествено кафене на колела дебютира в Бургас и София

25 ное 2011, 17432 прочитания

Глътка спокойствие 1 Глътка спокойствие

Бизнесът на чайните не е супер печеливш, но носи удоволствие

21 окт 2011, 10712 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Опит" Затваряне
Какво работят победителите

Европейската комисия избра кои са малките и средните предприятия на годината в 30 държави

Българска кухня от "Космоса"

Заведенията на Николай Григоров - "Ракия бар Ракета","Фабрика дъга", "Спутник" и "Космос", помагат на столицата да се превърне в град с модерна кулинарна култура

Спад в инерцията на растежа

Първите отчети на публичните компании дават разнопосочни сигнали за бизнеса им, но се отчита леко забавяне

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък

Галина Дългото чорапче

Социалният цирк на осиновената в Дания Галина Риом-Ройбек учи децата у нас на приобщеност, емпатия и вяра в себе си