Малък и бърз като нинджа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малък и бърз като нинджа

Димитър Караманчев (вляво) и Станислав Минев вярват, че предприемачеството е начин на мислене

Малък и бърз като нинджа

...или за идеите на Университетския клуб на младите предприемачи Start it Smart

Мара Георгиева
11102 прочитания

Димитър Караманчев (вляво) и Станислав Минев вярват, че предприемачеството е начин на мислене

© Надежда Чипева


"Ако очите ти светят и работиш на скорост, ти са заразен. Това е вирусът на предприемачеството", казва убедено Димитър Караманчев. Той е студентът, по чиято идея е създаден Start it Smart - клубът на младите предприемачи в Софийския университет "Св. Кл. Охридски".

Историята почва преди две години. Димитър е на организирана от студенти конференция за стартиращ бизнес Start Up. "Сред лекторите бе Николай Горчилов, един от създателите на "Орбител". Лекцията му беше нечовешка. Надъхах се. Не помня как изхвърчах от залата. Защото той ми помогна да осъзная, че аз съм предприемач", разказва Димитър. До този момент заедно с двама колеги от Факултета по математика и информатика развивали свой IT бизнес. "Продавахме, без да знаем, че сме предприемачи", обяснява Димитър.

Работата ги срещнала с много въпросителни, но и със "себеподобни". "Разбрах, че предприемачеството е начин на мислене и живот, философия и култура. Установих обаче, че цялата бизнес среда е много зле. Няма система, няма с кого да си говориш", обяснява Караманчев.

Така стига до идеята за Start it Smart. "Исках да направим клуб, за да се обозначим. Да споделяме, да се развиваме, да се надъхваме. След такива срещи се зареждаш с енергия и можеш да работиш най-малко един месец, без да се спреш", казва той.  През пролетта на 2009 г. клубът вече е факт. Към седемте учредители се присъединили 50-ина млади предприемачи от Софийския университет. Димитър обаче пак не бил доволен. "Имахме клуб, но осъзнах, че все още сме в блатото. В нашия Факулет по математика и информатика например трябва да се обучават създателите на българския "Гугъл" или "Фейсбук", а той се превръща във фабрика за модерни стругари. Когато го завършиш и идеш да работиш в корпоратрицата, ставаш част от системата. И така до пенсия", обяснява той.

Затова се ражда инициативата клубът да организира състезание за иновативни бизнес идеи. "Целта е проста – да се разбуди духът, да се докаже, че предприемач не е мръсна дума. Предприемач е да си малък и бърз като нинджа", обяснява Димитър.

Първата част на състезанието е Idea Challengе 2010 и се провежда преди шест месеца. Студенти "с хъс и желание да променят света около себе си" представят 41 проекта. Журито от действащи хора на бизнеса отсява 15 от тях. Номинираните се представят на живо в аулата на университета пред публика от над 400 души. Най-добрите пет идеи печелят по 500 лева и менторство за авторите им в Центъра за трансфер на технологии, Българската мрежа на бизнес ангелите, Българския институт за мениджмънт и технологии, Strategize!, VP Consulting, ESI, CEED, NEVEQ, Ideas-BG. Сред критериите е идеята да е не само печеливша, но и социална, и устойчива.

Половин година след Idea Challenge идва време за "посяване". В началото на декември вторият етап от състезанието, наречен Seed Challenge, събира наградените от първата част финалисти. Целта е отличените проекти отново да премерят сили, за да покажат дали и как са оцелели. Една от наградените идеи отпаднала след третия месец, но била заменена с друга. Непосредствено преди датата на втория кръг отпаднала още една.

"Причините за провала са различни – или хората не са работили здраво, или им липсва финансиране, а може би идеята просто не е печеливша", обяснява Димитър. Така по време на Seed Challenge в университетската аула са 200 души, пред които се представят четири проекта:

- Софийски бухал – безпилотен летателен апарат за заснемане и локализиране на пожари и наводнения, следене на трафика и критични доставки;

- Balloon yourself – сайт за готини клипчета, статии и сайтове, които могат да разсмиват до сълзи, да изумяват или да провокират замисъл;

- Udance - създаване на организирани танцови събития в цялата страна, изградени на концепция за провеждане на танцови надигравания;

- Достъпност и оптимизиране на уебсайтове - осигуряване на необходимата достъпност за хора с увреждания към информацията в интернет.

Печели Udance (виж втория текст). Наградата е 5 хил. лева и отново половингодишна програма за менторство в реални и успешни фирми.

Клубът по предприемачество обаче няма намерение да спре дотук. Предстои организация на следващия етап от състезанието - Growth Challenge. През идващите шест месеца студентите ще работя по изграждането на специална интернет платформа - planetpreneur.org, на която ще се събират 50 хил. лв. за наградения проект Udance.

"Сайтът ще бъде изграден на принципа на американския kickstarter.com. Всеки дава по пет или 10 лв. като дарение. Парите седят заключени. Ако се съберат 50 хил. лв., идеята получава подкрепа. Ако не, всички, които са дали пари, ще си ги получат обратно. Ако съберем и с един лев по-малко, значи проектът не си е струвал. Но ако успеем, значи нещо се случва", обяснява Димитър Караманчев. И пояснява, че това ще бъде платформа, чрез която ще се събират пари за много други студентски идеи.

Вторият начин за подкрепа на младежки проекти е чрез спонсорство. "Ние обаче не се молим за пари. Взискателни сме към хората, които искат да ни помогнат. Спонсорът трябва да ни убеди, че застава зад нашата кауза. И тогава ние ще му позволим да стане видим, като подкрепи фирмите, които през следващите 10 години ще определят облика на нашата икономика", казва Караманчев.

Студентите от клуба са замислили и трети начин за набиране на пари за успешни проекти – чрез създаването на web книга-игра. Тя ще е с "точно 33.14 страници" и в нея ще съберат всичко, което са научили за предприемачеството. Освен познания книгата ще даде възможност на младите хора да развият предприемачески умения, като им позволи да я продават (така ще достигнат до второ ниво в "играта") и да обучават вече закупилите я да я продават на други любопитни (трето ниво).

Близка цел на ентусиастите от Start it Smart е да помогнат за изграждане на мрежа от бизнес клубове във всеки университет в страната.

"Вярвам в "Мечо Пух предприемачеството" - "Колкото повече хора стартират бизнес, толкова повече бизнес ще има за всички!", казва Димитър и заедно с колегите си вече подготвя регистрацията на Национален консорциум на университетските предприемачи.

Танцът на печелившите

Печелившият проект Udance е на Станислав Минев. Той е бакалавър по международни икономически отношения и довършва магистратурата си по реклама и пиар в Икономическия университет във Варна. Управлява фирмата си "Метод БГ" за IT услуги и маркетинг и е създател на две неправителствени организации - Soul Award и Център за изобретатели и предприемачи (CIP).

За конкурса Idea Challengе 2010 научил случайно от обява във "Фейсбук". "Презентацията ми на първия кръг беше слабичка. Правех го за първи път и открих, че не мога да презентирам. Явно сме били по-убедителни с танците, защото ни класираха четвърти", разказва Станислав.

След първия кръг решава, че ще се потруди здраво през следващите шест месеца. Менторската програма в 11 фирми (част от наградата) допълва познанията и му помага да изгради нови умения.

Концепцията за танцови надигравания, с която печели и втория етап на конкурса, се оказва печеливша. Идеята е да се организират състезания между хора, танцуващи в различни стилове (хип-хоп, салса, брейк, ориенталски и др. от общо десет избрани). Сблъсъците са в два формата, общото между които е, че публиката избира печелившия танцьор чрез ръкопляскания. "Едно на едно" е битка на стилове. При този вид състезание на случаен принцип се избират стил и двама танцьори, които се надиграват. "Две на две" е битка на синхрони. Партньорите се избират в момента и отново на случаен принцип. Дават им се 20-30 минути за подготовка. Пуска се музиката и почва надиграването, в което синхронът е най-важен", обяснява Станислав Минев.

В продължение на половин година Udance организира танцови състезания, обучения и демонстрации. Част от събитията са спонсорирани, за други се плаща вход, а в трети танцьорите са наети от фирма, клуб или новооткриващ се мол например.

Статистиката за шестте месеца е: 33 организирани събития, оборот от 16 500 лв., осигурена и заплатена работа за 118 души - участници в платени надигравания, отговорници за различни детайли от събитието и др.

Проектът се развива. "Работим по онлайн бизнес мрежа за танцьори. Тя ще се нарича Advest и ще позволява генериране на пари в подкрепа на любим танцьор или група – за да си купят например билет за състезание или нови екипи", обяснява новата идея Станислав. Освен това той възнамерява да създаде платформа с платен достъп, на която ще се излъчват в реално време изяви на различни танцови формации по света.

От 25 юни 2011 г. пък е планирана Udance week във Варна с надигравания и модно ревю, поставящо акцент върху дрехи за танцьори. Голямата мечта на Станислав е да регистрира Udance в САЩ и да се бори за финансиране, като представи проекта си на kickstarter.com. А Центърът за изобретатели и предприемачи вече работи за създаването на предприемачески клубове в училищата в страната.

 

"Ако очите ти светят и работиш на скорост, ти са заразен. Това е вирусът на предприемачеството", казва убедено Димитър Караманчев. Той е студентът, по чиято идея е създаден Start it Smart - клубът на младите предприемачи в Софийския университет "Св. Кл. Охридски".

Историята почва преди две години. Димитър е на организирана от студенти конференция за стартиращ бизнес Start Up. "Сред лекторите бе Николай Горчилов, един от създателите на "Орбител". Лекцията му беше нечовешка. Надъхах се. Не помня как изхвърчах от залата. Защото той ми помогна да осъзная, че аз съм предприемач", разказва Димитър. До този момент заедно с двама колеги от Факултета по математика и информатика развивали свой IT бизнес. "Продавахме, без да знаем, че сме предприемачи", обяснява Димитър.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    kolarov avatar :-?
    kolarov

    Похвално!

  • 2
    slavivanov avatar :-P
    slavivanov

    Браво момчета!

  • 3
    nixonanim avatar :-|
    Nixonanim

    Момчетата правят нещо, за което съм си мечтал преди 10-15 години. Познавам ги лично и се опитвам да им помогна с каквото мога :)

  • 4
    zashto avatar :-|
    zashto

    На добър час !!!

  • 5
    c0ng0 avatar :-|
    c0ng0

    Кометарът ми е в раздел "отрицателни", но все пак помислете преди да ме критикувате. Основният ми въпрос е: Какво са постигнали споменатите младежи за момента РЕАЛНО? Поне 50 хиляди лева спечелили ли са? Защото статията толкова гръмко ги възхвалява сякаш имат реален успех, а доколкото разбирам всичко е планове в бъдеще време. Не само че е планове "ще", но и конкретна практическа идея нямат ако съм разбрал правилно. Идеята им е да печелят от клуб "млад предприемач" на принципа - дайте пари и ще ви помогнем да стартирате вашия бизнес. В книжарниците има маса книги точно със същата идея ("не мога да направя нищо, но ви продавам надъхваща книга"). Не е за първи път журналисти със съмнителни бизнес познания да вдигат врява като хвалят млади таланти(?) едва ли не утрешни милиардери - да не цитирам сега, че ми идват на ума няколко смешни пародии.

  • 6
    bwl avatar :-|
    bwl

    Радвам се много за тези амбициозни студенти ,но също искам да кажа това е доста лесен начин за кражба на идеи от по-големите фирми ,просто да внимават на кого се доверяват :)

  • 7
    hamaelleon avatar :-|
    Владимир Комаров

    Продължавайте в същия дух!

  • 8
    mapto avatar :-|
    mapto

    До коментар [#5] от "c0ng0":

    Напълно съм съгласен. Ентусиазма на момчетата е похвален, но докато не седнат да свършат и постигнат нещо конкретно (няма нужда да е голямо като за начало), това са празни приказки, които само надуват самочувствието им и те остават с впечатлението, че се справят добре. А реалността е, че те не изобщо не правят нещо конкретно, че изобщо да се справят. Първият опит може да не е успешен, но е 100 пъти по-добре да се провалиш, отколкото да говориш и никога да не се захванеш.

  • 9
    borimechka avatar :-P
    Bear Force One

    Искам една отделна статия за бизнес ангелите, че да мога на спокойствие да си похейтя.

  • 10
    mapto avatar :-|
    mapto

    До коментар [#9] от "Боримечка":

    Наистина, предвид какво трябва да са бизнес ангелите и какво всъщност са червените куфарчета, българският еквивалент е много любопитен феномен. Това може само да се потвърди от факта, че лектори на Стартъп са представители на Овъргаз и ЛевИнс. Ако това ще са ми инвеститорите, ще трябва да планирам и пари за охрана.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Рицари на колела

Рицари на колела

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK