Хавлия 2.0
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хавлия 2.0

Хавлия 2.0

Фирма "Аглика" компенсира високите цени на памука с иновативна "кърпа с две лица"

Мара Георгиева
10793 прочитания

© Капитал


Хавлията, както е известно, е един от най-важните и видими атрибути за галактическия стопаджия. Известни са и многобройните й приложения - можеш да се загърнеш, за да се топлиш, докато подскачаш по мразовитите луни, да подремнеш под нея и под звездите, да я опънеш като платно на минисал. Намокрена, ще ти послужи и в ръкопашен бой. И, разбира се, както казва Дъглас Адамс, можеш да се избършеш с нея, ако все още ти се струва достатъчно чиста. Производството на хавлии обаче е силно затруднено през последните две години, при това не само в България. Причината е в поскъпването на памука на световните борси – "три пъти от септември 2009 г. досега", обяснява Елица Петкова, мениджър продажби на фирма "Аглика". Затова водещи световни компании в бранша са заети с търсене на заместители. Така се раждат хавлиите от памук и бамбук на австрийската Vossen и решението на английската Claris да извлича памук от вече употребявани кърпи.

Българска "Аглика" също има принос в тази тенденция - компанията подаде заявка за международен патент на новата си "Дабълфейс" хавлия от памук и микрофибър. Кърпата с двете лица се разходи до Франкфурт на световното изложение за домашен текстил Heimtex през януари т.г. А модните къщи "Емануел Унгаро" и "Мисони" вече получиха летните си колекции "Дабълфейс" хавлиени кърпи, произведени в "Аглика".

Без бримки

"Досега в света не са произвеждани хавлии като комбинация от точно тези две суровини", обяснява Елица Петкова. Изделието пести не само памук, но и енергия, тъй като при производствените процеси се ползва по-малко количество багрила. Освен това обработката е по-кратка, защото платът съхне три пъти по-бързо от традиционните аналози. "Пестенето на енергия е важно за нас като производители, за клиентите и в крайна сметка - за околната среда", вмъква зелена нишка в разговора Елица Петкова. И продължава с изброяването на плюсовете. "От кърпата с две лица не може да бъде измъкната нито една бримка за разлика от традиционната. Това е показател за износоустойчивост и по-дълъг живот на изделието. Предимствата не са за сметка на качеството - кърпата е по-пухкава и мека от всяка обикновена хавлия", уверява Елица Петкова. И добавя, че "върху лицето на кърпата, което е от микрофибър, може да се печата дигитално с прецизността на фотоснимка". Тази технология дава възможност за изпълнение на индивидуални заявки за украса на кърпите. "Ако си поръчаш печат върху традиционна жакардова хавлия, технологията на багрене изисква поне 200 кг изделия, което се равнява на около 1000 кърпи с размери 50/100 см", обяснява Елица. Технологията за "Дабълфейс" обаче не поставя изисквания за бройки, което улеснява компаниите, решили да поръчат рекламни кърпи в "тираж" по желание.

Новото изделие е на цената на традиционните за компанията. "То икономисва суровина и енергия, но печатът е по-скъп, което изравнява калкулацията с досегашните ни предложения", обяснява Елица Петкова.

И офис в Индия

Кърпата с две лица се ражда в резултат на "неволята". "Аглика" е притисната не само от растящите цени на памука, но и от трудностите с доставката на необходимите количества. "Цената на суровината бе стигнала цената на готовото изделие, освен това не достигаше", спомня си Елица. Така миналата година се ражда идеята да открият офис в Индия. Днес трима души там работят за българските си шефове и се грижат за доставките на памук.

За инженерите и дизайнерите в компанията решението за "Дабълфейс" е поредното от поредица нововъведения, направени във фирмата през последните години. "Аглика" има производствени бази в Твърдица и Велико Търново. Компанията е с 40-годишна история. От 1992 г. е приватизирана и става семейна собственост на Петко Петков – по това време изпълнителен директор на фабриката. Тук се трудят синът и дъщеря му, както и снаха му Елица.

За времето от смяната на собствеността досега работещите във фирмата се удвояват и в момента са 400. Месечното производство е 100 тона, а оборотът за миналата година - 20 млн. лв. И това - след като фирмата се отказала от дългогодишно партньорство с ИКЕА. За да оцелеят, разширяват гамата от продукти на принципа "една стоножка, ако й отрежеш единия крак, няма да окуцее". "Непрекъснато увеличаваме предложенията си – произвеждаме не само хавлии, но и възглавници, завивки, чаршафи, одеяла. Ние сме единствените на Балканите, които предлагаме одеяла от полар. Не се страхуваме да почваме от нулата. Няма година, в която да не сме инвестирали в машини. За последните 10 години сме удвоили производството си", казва Елица Петкова.

Компанията продава във всички вериги в Германия, в Израел, Канада, Словения, Италия, Белгия. На практика 90% от продукцията заминава зад граница. Засега "Дабълфейс" е 20% от общото производство, но плановете на собствениците са тази година да достигнат 40 млн. лв. годишен оборот в резултат от нововъведението. Досега инвестицията в новото изделие и организирането на производството му е за около 300 хил. евро, набавени чрез кредити.

Елица Петкова казва, че кризата им се отразява зле не заради липсата на пазари, а "заради ДДС, такса смет и данъци. Този месец например трябва внесем 500 хил. лв. ДДС, но ще трябва да почакаме, докато държава ни го върне".

"Конкуренцията не е в България. Ние се състезаваме на международния пазар", заявява Елица Петкова. И обобщава: "Издържахме заради германските ни партньори, офиса в Индия и новите идеи."

Хавлията, както е известно, е един от най-важните и видими атрибути за галактическия стопаджия. Известни са и многобройните й приложения - можеш да се загърнеш, за да се топлиш, докато подскачаш по мразовитите луни, да подремнеш под нея и под звездите, да я опънеш като платно на минисал. Намокрена, ще ти послужи и в ръкопашен бой. И, разбира се, както казва Дъглас Адамс, можеш да се избършеш с нея, ако все още ти се струва достатъчно чиста. Производството на хавлии обаче е силно затруднено през последните две години, при това не само в България. Причината е в поскъпването на памука на световните борси – "три пъти от септември 2009 г. досега", обяснява Елица Петкова, мениджър продажби на фирма "Аглика". Затова водещи световни компании в бранша са заети с търсене на заместители. Така се раждат хавлиите от памук и бамбук на австрийската Vossen и решението на английската Claris да извлича памук от вече употребявани кърпи.

Българска "Аглика" също има принос в тази тенденция - компанията подаде заявка за международен патент на новата си "Дабълфейс" хавлия от памук и микрофибър. Кърпата с двете лица се разходи до Франкфурт на световното изложение за домашен текстил Heimtex през януари т.г. А модните къщи "Емануел Унгаро" и "Мисони" вече получиха летните си колекции "Дабълфейс" хавлиени кърпи, произведени в "Аглика".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Само два коментара за тези производители:
    1. Защо купувате памук от Индия? Аз, когато бях в този бизнес (борсата в Ливърпул) най-големият производител на памук в света беше Узбекистан! Може и да не е вече, ама не вярвам!
    2. ДДС е най-хубавия данък! Той не се плаща от производителя, а от крайния потребител! Всеки бизнес би трябвало да иска да плаща колкото се може повече ДДС! Това значи, че има голям оборот и приходи! Е, вярно е, че при износ се чака да се върне, ама за ЕС не е така!
    И на вас (както и на производителите на седалки за парапланери) - само успехи ви желая! Дерзайте!

  • 2
    cneakep avatar :-|
    Спеакер

    Напоследък има трудности с връщането на ДДС. За какво ли не се хващат само да отложат връщането на ДДС, затова в един момент на практика излиза по-евтино да купиш от ЕС, отколото от БГ или извън ЕС.

  • 3
    kamendc avatar :-|
    Камен

    бърсал съм се с такава хавлия от микрофибър - наистина много е пухкава... ама не попива добре. като памука няма друг материал.
    а за памука има фючърсни контракти - може да се хеджираш за няколко години напред, чак до 2014 г: http://data.tradingcharts.com/futures/quotes/CT.html
    парите не се дават сега, а при доставката, така че много средства не иска, само малка част за марджин.
    ако са имали финансов мениджър на място, би трябвало да са хеджирани срещу 3-кратния скок на цените. конкурентите им със сигурност са го направили.
    иначе много радващо да видим успешни български фирми - поздравления!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Рицари на колела

Рицари на колела

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK