С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 29 юли 2011, 18:20, 13681 прочитания

Рицари на колела

Нова куриерска фирма иска да докаже, че този бизнес e и щадящ околната среда, и печеливш

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Според описания за посвещение в рицарство от 1350 г. рицарят трябва да е m. i. l. e. s. - magnanimus (великодушен), ingenuus (свободнороден), largifluus (щедър), egregius (доблестен), strenuus (ревностен). С времето към тежестта на доспехите се прибавили още изисквания - да казва истината, да държи на думата си, да защитава слабите, да се бори със злото. Вероятно заради тези и подобни "заповеди за поведение" съдружниците в куриерската фирма "Зелените рицари" Гергана Дженкова, Димитър Димитров и Апостол Дянков, казват, че не са избрали случайно името на компанията си. Фирмата доставя експресни пратки и продукти, като единственото им средство за превоз са велосипедите. И други куриерски компании използват колела, но при "Зелените рицари" това е целенасочена политика, която не е пряко свързана със свиване на разходи или бързина. Фирмата си е поставила за цел да уврежда минимално природата и да е социално отговорна. Така че това е колкото вело-, толкова и екоексперимент.

Да имаш избор


Зад идеята стоят двама магистри по бизнес администрация от City University в София (Апостол и Димитър) и дипломиран психолог (Гергана). И тримата са специализирали и работили зад граница, а сега са консултанти на свободна практика и работят за български и чуждестранни клиенти. Дянков е с интереси в социалния бизнес, социалното предприемачество и опазването на околната среда, Дженкова - в развитието на човешкия потенциал, а Димитров - в IT технологиите.

Идеята за "Зелените рицари" се въртяла в главата на Апостол от една-две години. Моделът дори залегнал в основата на дипломната му работа. Тогава най-голямата критика, която получил от състудентите си, била, че едва ли ще има желаещи да работят на колело. Статрът на компанията обаче опровергал тези страхове, защото хората изживяват "велосипеден ренесанс" и кандидати за куриери изобщо не липсват.

"Използването на велосипеди не е продиктувано от някаква икономическа цел, макар че това е рентабилна ниша, която ще става все по-актуална с повишаващите се цени на горивата и с развитието на велосипедната инфраструктура. За нас това е напълно осмислено решение, защото гледаме на зеления бизнес като на кауза", казва Димитър Димитров.



Клиенти, но и съмишленици

Тримата започват да развиват фирмата си преди половин година, но "Зелените рицари" реално работи от около месец. Наели са офис в центъра на София и са купили пет нови велосипеда. Двама спортисти, запалени колоездачи, и двама стажанти от "SOS детски селища" вече се трудят като куриери на половин работен ден.

Компанията предлага бързи и експресни доставки на документи за офиси, както и на продукти за клиенти на онлайн магазини. Ограничението в размера на пратките сега се определя от големината на раниците на велорицарите, а след месец - и на товарните им ремаркета, които дотогава трябва да са факт.

Фирмата работи на принципа на предплащането. Клиентите си купуват ваучери за 50 (без отстъпки), 100 или 200 лв. (за тях има отстъпки съответно от 5% и 10%) и ги изразходват за конкретни поръчки. Една бърза доставка струва 6, 8 или 10 лв. в зависимост от разстоянието, като най-ниска е цената за маршрут в "сърцето на София". Експресната е с по два лева по-скъпа. Цените са конкурентни на другите градски куриери - "Тип-топ" например предлага същата услуга за около 20 ст. повече.

"Издаваме ваучер, за да имаме предсказуемост на поръчките. Освен това искаме куриерите да не се занимават с броене и отчитане на пари, с търсене на дребни за ресто. Ценообразуването ни е опростено, не е нужно да правиш сложни изчисления и да се ровиш в тарифи с километри и надценки. Не начисляваме такса гориво, нито такса обратна разписка", обяснява Гергана Дженкова.

Не използват и полиетиленови опаковки, нито друга освен рециклираната хартия. В момента изграждат GPS система за проследяване на доставките. Тя ще дава възможност и за събиране на данни за велосипедния трафик, както и за маршрутите за придвижване с колело в града. Скоро клиентите ще могат да следят за изпълнението на поръчката и на сайта на компанията. Там ще има и вграден модул, който ще калкулира спестените въглеродни емисии от велодоставката. Така всяка фирма, ползвала услугите на рицарите, ще може да види какъв е нейният "зелен принос".

За две седмици от официалния старт шест дружества вече са станали клиенти на "Зелените рицари". Съдружниците казват, че търсят не само купувачи на ваучери, но и партньори за съвместни социални инициативи. Засега успяват. Защото велокуриерите участват в обща стажантска програма с клиентите на фирмата и могат да усвоят специфични умения.

"Подкрепяме младите хора, които работят и ще работят при нас. Имаме амбицията да попълним празнотите в образованието им чрез стажантска програма, както и чрез специално вътрешно обучение на бизнес тематика, по компютърна грамотност или устойчивото развитие. Целта ни е изграждане на личен капацитет, навици, умения за работа в екип", обяснява Гергана Дженкова.

Като губим какво печелим

До момента съдружниците в "Зелените рицари" са инвестирали 5000 лв. През следващите пет месеца планират да вложат още толкова. Надяват се в края на този шестмесечен период да започнат да си покриват оперативните разходи, без да са "избили инвестицията". Месечните им сметки надхвърлят 1500 лв. и включват наем, заплати и осигуровки на куриерите, разходи за счетоводство, за ток и телефон. Без доходи за тях тримата. Засега.

"Наясно сме, че тази ни дейност няма да бъде страшно печеливша. Но вярваме, че ще можем да се издържаме от нея и да изпълняваме своята мисия. На практика това е един демонстрационен модел за малък бизнес с цел и ценности", обобщава Апостол Дянков.

И съобщава, че предстои да инвестират още - за нови хора, екипировка, велосипеди, които ще електрифицират. Работят върху дизайна и сглобяването на допълнителните товарни приспособления. Искат да правят реклама на колела върху раниците на куриерите и търсят партньорство за промоция на екопродукти.

На въпрос как виждат развитието на компанията след пет години Димитър Димитров уточнява: "снабдена и със собствен електромобил (купен на старо), с който да се застраховаме при лошо време и да извършваме пратки до основни градове в страната - например Пловдив, Велико Търново, Варна." А също и с нови офиси в София, както и в страната - собствени или на франчайз.

Доброто е заразно

В момента регистрираните от Комисията за регулиране на съобщенията куриерски фирми са около 80. От тях 6-7 са по-големите (предимно български), които работят на територията на столицата. Една от отликите между тях и "Зелените рицари" е "моралната удовлетвореност, че изпълнявайки една бизнес операция, работиш и за социална и екологична кауза", казва Апостол Дянков.

Тримата твърдят, че конкуренцията (обяснимо) още не ги е забелязала и че не са реална заплаха за останалите в сектора.

И докато конкуренцията засега е неутрална, все повече компании от други сфери помагат на "Зелените рицари" безвъзмездно – за изработването на логото и фирмения сайт или дарявайки им мебелите за офиса. Член на екипа пък работи на доброволни начала като офис организатор. А от сдружение "Велоеволюция" направили безплатно обучение на куриерите как да се придвижват безопасно в града.

С времето заразените с ентусиазма им се увеличават. Растат и предложенията към тримата за "умножаване на щедростта и великодушието" -  например да отбелязват добри дела, които куриерите са видели, когато се движат в града. А поощрението да бъде под форма на подарък - дребни сувенири, изработени от "различните" - деца с увреждания или възрастни хора. Наскоро един от куриерите пък попитал възможно ли е да се договори хлябът от луксозна пекарна, който остава непродаден, в края на деня да бъде раздаван на нуждаещи се хора. "Може би не ние сме организацията, която ще изпълни подобна мисия, но с всеки изминал ден осъзнаваме, че ставаме част от мрежа на рицари", казва Апостол Дянков.  "Това провокира и създава усещането, че си парче от по-голям пъзел, защото има завихряне, когато хората се сдружават в името на добра кауза", казва Гергана Дженкова.

Засега и тримата се радват, че могат да докажат как "бизнес може да се прави и без еврофондове". Защото, "когато запретнеш ръкави, и ближният, и вселената ти помагат нещата да се случват".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Доза лукс в парка 16 Доза лукс в парка

Интересна идея за качествено кафене на колела дебютира в Бургас и София

25 ное 2011, 17842 прочитания

Глътка спокойствие 1 Глътка спокойствие

Бизнесът на чайните не е супер печеливш, но носи удоволствие

21 окт 2011, 11006 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Опит" Затваряне
Да режисираш информацията

Създателите на интернет платформата Favit преговарят с инвеститори в САЩ

Още от Капитал
Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Зеленият вятър на промяната

Брюксел предлага най-мащабната реформа след въвеждането на еврото, за да стане ЕС въглеродно неутрален до 2050 г.

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10