Да режисираш информацията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да режисираш информацията

Новини на парче се подреждат като в пъзел

Да режисираш информацията

Създателите на интернет платформата Favit преговарят с инвеститори в САЩ

Мара Георгиева
9342 прочитания

Новини на парче се подреждат като в пъзел

© Надежда Чипева


Задръстването на съзнанието с излишна информация до известна степен е като преяждането с храна – дискомфортът след това е гарантиран. Виртуалната платформа Favit ("Фейвит") се опитва да се справи с "подуването на мозъка", когато бъдем залети с водопад ненужни новости, споделени от приятелите ни в социалните мрежи и десетки блогове и сайтове, които следим. Тя дава възможност на регистрираните потребители да управляват интелигентно ежеминутния си информационен поток. Това според създателите на Favit я прави уникална.

Дигитален номад ли

Любителите на интернет до голяма степен са "дигитални номади", тъй като са склонни постоянно да местят "шатрите си" в различни социални мрежи. Новата платформа обаче им помага да подредят всичката тази информация на едно място в мрежата според своите интереси. "Favit ти дава възможност да сложиш допълнителен филтър, така че да получаваш само това, което наистина те интересува. Филтърът обаче не е изключващ, а допускащ – вземаш това, което искаш, без да губиш останалото", обяснява принципа на работа Константин Христов, изпълнителен директор на "Фейвит нетуърк" (Favit Network), компанията - създател на платформата. Филтрирането може да става по тематичен критерий и според профила на източника - например "целият Facebook и Twitter да ми пускат само това, което някой е споменал за Spirit of Burgas".

"Непрекъснато можеш да променяш интересите си. Независимо колко пъти ще го направиш, резултатът е един - не ти търсиш информация, а информацията от различни канали стига до теб на едно място", обобщава Константин Христов. Платформата събира два типа потребители: хора, които търсят, намират и разпространяват информация в дадена област, и такива, които искат да получават само новости по дадени теми. Favit спестява усилия, защото поставя потребителя в среда, която прави филтрация на съдържание вместо него. "За теб остава само да консумираш това "чисто съдържание", да споделяш, да запазваш, да коментираш. Така разпръснатата информация се събира в едно парче. Това е все едно да поддържате един вместо три телефона за три мобилни оператора", допълва Христов.

От нулата

Идеята за Favit e на Атанас Юруков, Ненко Иванов и Константин Христов.  Константин е завършил маркетинг и икономика в Германия и България, Ненко – математика в Софийския университет "Св. Кл. Охридски", а Атанас – бизнес администрация във Франция. Събрала ги работата в уебагенция. През 2006 г. обаче тримата решили да направят собствена компания. Така се появява "Интерактив медия" (Interactive Media). Фирмата има няколко успешни начинания – с едни от тях вече са се разделили (yogo.bg), с други продължават напред (next.bg).

През ноември 2008 г. фондът за рисково финансиране на технологични компании Neveq инвестира в поредния проект на тримата, наречен Favit. Така хората с парите срещат хората с идеите. "Парите не са без значение за нас, но не са всичко. Много софтуерни продукти правят собствениците си супербогати, но са еднодневки, огромни еднодневки. Идеята не е да копираш или клонираш нещо. Това не е нашата философия", обяснява Константин Христов. Съвместната компания с Neveq е регистрирана в Холандия. Причината? "Авторското право там се третира по различен начин - законодателството защитава интереса на този, който купува. А това е важно за нашия бъдещ инвеститор. В Холандия, ако продадеш софтуер, това е еднократен акт, все едно продаваш стока. А в България авторите продължават да носят лични авторски права, поради което потенциален инвеститор не би имал спокойствие. В същото време България е идеална за оперативна бизнес дейност с ниските си данъци", обяснява Константин Христов.

В началото тримата нямали дори офис. Срещали се с кандидатите за работа на "по две бири". Търсели хора с потенциал, а не готови специалисти. Днес назначените на трудов договор в компанията са осем. Собствениците не крият, че във фирмата има текучество. И обясняват защо. "Създадохме продукт от нулата. Но винаги сме имали суперамбициозни цели. Затова работим много и някои просто не издържат на темпото ни. Освен това вземаме решения в крачка, а това невинаги се харесва на всички. Със сигурност не сме най-добре плащащите, но даваме опции – съпричастност с бъдещи успехи на фирмата", казва Константин.

В компанията работят на принципа "нещата да не се премълчават, защото иначе се превръщат в дразнители". Затова принципът е "ако нещо не те кефи, сподели го с всички". "Ние сме много плоска фирма – при нас няма тайни, всеки може да стане изпълнителен директор, почти всички получават еднакви пари. Няма личностни конфликти. Споровете на висок глас са вид изпускане на парата, нещо като влагане на разумни аргументи с повече емоции", твърди Христов. И обобщава: "Тръгнахме от бял лист по пътека, по която никой не е вървял. Стигнахме до място, на което никой не е бил."

Създателите на софтуера пропуснали всички срокове, които си поставили. Защото понякога намирането на дадено решение им отнемало месеци. Имали план за маркетирането на продукта. Дори назначили хора, които да свършат това. "Оказа се, че сме избързали и при по-добро планиране можехме да си спестим тези разходи", разказва за някои от грешните стъпки Константин Христов.

През 2009 и 2010 г. всичките усилия на екипа са насочени към разработването на платформата. През лятото на 2009 г. Favit e пусната за тестване и обратна връзка. А от май тази година технологията вече е в завършения си вид.

Да биеш статистиката

Засега Favit има 138 хил. регистрирани потребители (съотношението български - чуждестранни е 15:85). От тях 42% ползват услугите й редовно. Най-голям е интересът в САЩ (около 35% от всички регистрирани). Следват Румъния, Гърция, Турция. "И това е без лев инвестиции за маркетинг", уточнява Христов.

Регистрацията в платформата е безплатна. Компанията печели от допълнителни платени услуги – например от тези, които искат да споделят съдържание - блогъри, лидери на мнения. Те могат да създадат върху Favit своя собствена платформа и да се превърнат в своеобразна медия по дадена тема. Екипът на Favit ги консултира как да направят това, помага им при изработване на маркетингов план, препоръчва им за кого да насочат посланията си.

Засега разпространяващите информация (куратори на съдържание) чрез Favit са около 200. Няма изискване да създаваш съдържание, може само да го намираш. Например банка може да бъде източник на финансови новини, а не на съобщения за своите промоции. Производител на бира може да разпространява филмови новини. "Всяка компания може да изгради солиден комуникационен канал и да го превърне в мощна маркетингова платформа. Ние й даваме технологията да го направи много бързо и ефикасно", обяснява Христов.

Създателите на Favit твърдят, че имат още много задачи – да обхванат всички важни социални мрежи (LinkedIn все още не се поддържа), да централизират информацията и от други информационни потоци, като например имейли. Те обаче са уверени, че най-трудното е зад гърба им. И все пак компанията още не е стигнала точката, когато приходите са напълно достатъчни за покриване на разходите. "Приближаваме се до нея, но все още харчим повече", казва Константин. И обяснява защо. "Реализирахме технологично повече, отколкото бяхме обещали. Но това е за сметка на пазарната реализация на Favit. Добрият продукт е факт, но той може да е печеливш, когато се интернационализира. Затова сега целта е намирането на нов стратегически партньор за глобализиране на бизнеса", обобщава Христов.

Акционерите във Favit водят преговори с потенциални инвеститори от САЩ. Американските партньори били удивени, че не са приложили познатата за много софтуерни компании тактика – постигане на краткосрочни цели, нещо от типа "вземи парите и бягай". "Създали сме компания, чието изражение е в оценката й, а не в нейните приходи. В момента оценката на Favit от потенциални инвеститори е 7.5 млн. долара", твърди Константин Христов.

И обобщава наученото досега: "Да имаш технология не значи, че имаш продукт. А да имаш продукт не значи, че имаш бизнес."

На бюрото си Христов е закачил статистика, според която 95% от стартиращите фирми се провалят. Заради липса на комуникация, доверие, отговорност и страх от конфликти. И споделя, че стремежът на тяхната компания е "да бие статистиката".

Константин Христов, изпълнителен директор на "Фейвит нетуърк": "Тръгнахме от бял лист по пътека, по която никой не е вървял. Стигнахме до място, на което никой не е бил."
Фотограф: Надежда Чипева

Задръстването на съзнанието с излишна информация до известна степен е като преяждането с храна – дискомфортът след това е гарантиран. Виртуалната платформа Favit ("Фейвит") се опитва да се справи с "подуването на мозъка", когато бъдем залети с водопад ненужни новости, споделени от приятелите ни в социалните мрежи и десетки блогове и сайтове, които следим. Тя дава възможност на регистрираните потребители да управляват интелигентно ежеминутния си информационен поток. Това според създателите на Favit я прави уникална.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Трябваше ми точно 1 минута за да надникна в саита, и тъга мога да кажа, че това е пълна аматьорщина. Нядявах се, че мои приятели българи аха... са постигнали нещо на световно ниво но уви.
    забележки от пръв поглед:

    1. На втората иконка кликаш и се появява смисления надпис "2 in home_page.jsbottom"

    2.На първата иконка кликаш и се появява смисления надпис "1 in home_page.jsbottom"

    3. На третата кликаш и се появяват Хоткейс и сайта .. блокира :)

    4. На 14-15тата кликаш и цялото съдържани грозно се разлива по долното меню припокривайки го...

    Не мога да проумея как 8 души 2-3 години са създали толкова нескопосано поне на пръв поглед ...произведение.

  • 2
    bonzoo avatar :-|
    Vladimir Todorakov

    много готини, браво :) Така се правят истински breakthrough платформи и бизнес модели. не е като да направиш поредния сайт за групово пазаруване или сайт на 2011 (според група съветски учени) нали?
    желая им много успех!

  • 3
    ngorchilov avatar :-P
    Ники Горчилов

    Коста, Наско, Ненко, вярваме във вас и (продължаваме да) ви стискаме палци. Както на ръцете, така и на краката.

  • 4
    antea avatar :-|
    antea

    да, действително с Chrome се получават онези съобщения за грешка, които е споменал bestbuy

    но иначе начинът на мислене на създателите е похвален - без излишна помпозност и по-скоро умерено самочувствие и реализъм :)

  • 5
    raicho avatar :-|
    Райчо
  • 6
    barbarossa avatar :-@
    Barbarossa

    Цитат:
    "Със сигурност не сме най-добре плащащите, но даваме опции – съпричастност с бъдещи успехи на фирмата", казва Константин."

    WTF ?!?

  • 7
    barbarossa avatar :-|
    Barbarossa

    Цитат:
    "Създателите на софтуера пропуснали всички срокове, които си поставили. Защото понякога намирането на дадено решение им отнемало месеци. "

    WTF ???

  • 8
    vasil_j avatar :-|
    vasil_jordanov

    Може би ще е шокиращо за създателите на favit, но вече има един такъв сайт, който помага да открием в мрежата, това което ни интересува и да ни го предложи в смилаема форма. Сайта е www.google.com :|

  • 9
    krasenh avatar :-|
    Красен

    Обобщението на наученото го пише в учебниците - би трябвало да са го чели момчетата :)
    Иначе успех - само помислете добре за бизнес модела. Рано или късно ще трябва да се правят пари от нещо ;)

  • 10
    vperfanov avatar :-|
    далекоглед

    Интересна идея, която се нуждае от техническо изпипване.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Рицари на колела

Рицари на колела

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK