Глътка спокойствие
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Глътка спокойствие

Глътка спокойствие

Бизнесът на чайните не е супер печеливш, но носи удоволствие

Мара Георгиева
11628 прочитания

© Цветелина Белутова


Чаят е специална напитка. Защото носи в себе си хиляди усмивки и блажени въздишки. И още с първата си глътка може да те отведе на пътешествие с аромат и вкус.

Така поне твърди екипът на чайната Veda House в София, наричана още "къща за мъдрост". Да се прави бизнес с чай обаче е особен избор. За доста хора чайната не е мъдро решение, тъй като в нея липсват стремглави печалби.

Veda House е открита през 2008 г. Създателят й Славомир Славов е компютърен специалист и има печеливша IT фирма. Интересува се от източна философия, практикува йога и многократно е пътувал до Индия. Съпругата му пък притежавала сайт за електронна търговия, който продала. С парите решили да се впуснат в "авантюра". И се захванали с "на пръв поглед леко налудничав" (според Славов) бизнес.

Чаят в България обикновено не се свързва с тънки порцеланови чашки, добре подъдържани дами и господа, водещи леки разговори в пет следобед. Още по-малко с медитация и източна философия. По-скоро със студ и болки в гърлото.

Освен това моделът на добрата чайна налага и ред ограничения. "Те обаче са в пълна хармония с нещата, в които вярваме", уточнява собственикът.

В чайната не се пуши и няма алкохол, дори под форма на бонбони. Не се продават и газирани напитки, нито кафе. Затова бизнесът стартирал с недоволен клиент. Първата посетителка на Veda House поискала в 11 сутринта скоч. След което си тръгнала много учудена и леко ядосана, че не могат да й го сервират. След първоначалното намерение заведението да съчетава само магазинче и място за пиене на чаша чай с "нещо сладко за похапване" дошло решението за предлагане и на вегетарианска кухня и аюрведа меню.

Пак по същото време фирмата разширява дейността си с внос на чай. "Ходихме на доста места навън, накрая се спряхме на Германия. Много бихме искали да доставяме чая от Индия или Непал, но количествата за страната ни - горе-долу като "малък квартал на Делхи", са незначителни", обяснява Славов. Сега компанията дистрибутира чай в биомагазини, спортни центрове, билкови аптеки. "Засега търсенето леко, но трайно се покачва", уточнява Славомир.

За да разшири кръга от посетители, в чайната се предлагат и авторски бижута. Но и за тях важи правилото "без насилие", т.е. без кожени изделия. Част от оборота идва по време на специално организирани тематични сбирки. Обикновено това става в неделя и тогава е трудно без предварителна резервация да си намериш място. "Това са беседи, свързани със себепознание - източна философия, медитация, йога. Провеждам ги аз и са безплатни. Това е част от моя духовен процес", обяснява Славов. Входът за други занимания е платен. Това са своебразни работилници, в които за няколко часа сам си правиш сапун или джапанки от парцали например. Организират ги художници срещу такса (5-10 лв.), в която влиза и цената на материалите. Чайната обаче не печели от наем, а от консумацията. "Напълно възможно е участниците в уъркшопа да не направят поръчка", уточнява собственикът.

През зимата посетителите са повече, през лятото е обратното. Затова в горещите месеци арт заниманията са по-често.

Друга стъпка към разширяване на бизнес модела е предложението на Veda House за франчайз. "Търсим партньори извън София със сходен начин на мислене", разказва Славомир. Има три възможностите за франчайз права - за откриване на чаено магазинче, в което се продават също източни подправки и биопродукти ("задължително на оживена улица"), за магазинче с място за сядане, в което може да се изпие чаша чай и да се хапне сладкиш или за разширения вариант на чайна с вегетариански ресторант ("може и да не е на главната улица, защото е друг тип заведение и неговият чар е по-приглушен").

Veda House се грижи за интериора и дизайна ("не сме педантични, но трябва да е спазено цялостното усещане за топлина и леко източен вкус"), както и за предоставяне на рецептурник, за обучение на персонала и част от рекламата. Франчайзополучателите не плащат такси (роялти) на притежателя на правата. Единственото изскване е да се снабдяват с чай от Veda House.

Собствениците на "къщата за мъдрост" са наясно, че нестандартното крие рискове да не бъде прието. "Нашият бизнес модел е изключително труден. Не мога да кажа, че е успешен както при някои вериги за бързо хранене. Но за нас водещото е мисията, а не печалбата", обяснява Славомир Славов. И допълва: "Имаме и други източници на доходи освен чайната, затова инвестирахме по-скоро в идеята. Искаме да покажем един друг начин на мислене и на живот. Да накараме хората да поспрат, да се обърнат към себе си, да забравят за ежедневния негативизъм. Да се сблъскат с друга гледна точка, дори по отношение на напитките".

Затова във Veda House има и салон, в който се влиза без обувки, а чаят се пие сред възглавници. Затова и при избора на персонал в заведението важи правилото "може да е човек без опит, но не и без позитивно мислене. Защото хората правят мястото", убеден е Славов.

На всички въпроси, свързани с икономически показатели, собственикът отговаря само, че "моделът се самоиздържа". И уточнява: "Не обещаваме на партньорите си, че ще направят милион за отрицателно време. Но ще могат да преживяват от този бизнес." После допълва, че е важно "хората да не се захващат заради парите. Защото тогава са готови на компромиси. А това ще доведе до края на идеята".

И в Пловдив

Първият и единствен засега франчайзополучател на Veda House е пловдивската фирма "Сора 7". "Ние сме три съдружнички. Хареса ни идеята, намерихме правилните хора. Не беше нужно да откриваме топлата вода и така започнахме през ноември 2009 г.", разказва Цветелина Владикова.

И тук водещо при избора бил стремежът "да има едно по-различно място, което осигурява бягство от задъхания живот и ежедневието. Място, където можеш да поспреш, да си почетеш книжка на спокойствие и изобщо - да направиш живота си за миг по-щастлив".

Чайната повтаря модела на софийската Veda House. Без комерсиални храни и напитки, с беседи, работилници, рейки и йога срещи, неделни приказни следобеди, музикални медитации. Лекциите са безплатни, разчита се на приходи от консумацията.

И в Пловдив през зимата чайната е приятно оживена, но "през лятото е ужас". Тогава спечеленото през студения сезон се стопява.

Цветелина се е посветила изцяло на бизнеса, но другите две съдружнички временно са се оттеглили - едната е в отпуск по майчинство, а другата е започнала държавна работа. "Вече втора година развиваме чайната, но кризата сви броя на посетителите. Напоследък обаче тук идват доста ученици, някои дори с учителите си. Това е добър знак за поколението и неговите ценности", завършва оптимистично Владикова.

Първата

"Чай във фабриката" е друго нестандартно бизнес начинание, свързано с предлагането на напитката. "Това е първата чайна в столицата", уточнява собственикът й Огнян Енев. Преди да започне този бизнес, Енев се занимавал с екология и документално кино. Дълго време търсил подходящо помещение. В началото на 2008 г. бивша печатница на тиха улица в центъра на града събрала идеите, ентусиазма и парите на собственика и съпругата му. Първоначалната инвестиция е за над 50 хил. лв. - за ремонт, разрешителни, оборудване и т.н. Сега пък текат разходи за наем ("Де да можех да купя помещението"), за заплати, доставки, ток и др. прозаични и неизбежни пера.

Предлагат се 100 вида чай (включително и български билки). "Внасяме го от четири държави, занимаваме се и с дистрибуцията му", уточнява Енев. Заедно с чая обаче може да се изпие и подходящ за него алкохол като ром и коняк например. Кухнята е вегетарианска, с аюрведа меню. Безалкохолните напитки се приготвят на място – лимонада, фреш, оранжада. Отскоро се предлагат и велодоставки на храна до офиса или дома.

Помещението съчетава картинна галерия и сцена. Тук е едно от малкото места в столицата, където вечер се свири джаз на живо. "Изпълнителите свирят почти даром, защото се забавляват и им харесва да го правят в чайната", обяснява Огнян Енев. В съботните утрини се организират специални джаз концерти за деца ("свири се лек джаз"), както и работилници, в които можеш да си изработиш свещи или бижута например. Изложби и премиери на книги също събират публика.

"За три години би трябвало чайната да се е развила. Но дойде кризата. А само с идеи за жалост не става, трябва и математиката да излиза", казва Огнян Енев. И посочва, че засега бизнесът "върви по острието на бръснача". Категоричен е обаче, че е супердоволен от това, което прави. "Просто сме си дали време", казва той.

Чай срещу скритото напрежение на ежедневния живот
Фотограф: Цветелина Белутова

Чаят е специална напитка. Защото носи в себе си хиляди усмивки и блажени въздишки. И още с първата си глътка може да те отведе на пътешествие с аромат и вкус.

Така поне твърди екипът на чайната Veda House в София, наричана още "къща за мъдрост". Да се прави бизнес с чай обаче е особен избор. За доста хора чайната не е мъдро решение, тъй като в нея липсват стремглави печалби.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    Звучи ми малко крайно, почти сектанско, но идеята със сигурност има известен потенциал особено в момента с времето за себе си. Успех.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK