С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 21 яну 2011, 15:49, 18392 прочитания

Къде е информацията

Наредбата за външната реклама ще намали табелите по фасадите на софийските сгради

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако рискувате и гледате нагоре, а не в краката си, когато се разхождате из софийските улици, ще видите "чудни" неща. Олющени фасади, покриви, нуждаещи се от ремонт, и откровени архитектурни недоразумения. И табели, много табели. Има магазини, които са окичени с по три-четири реклами. Още по-лошото е, че се работи на парче и всеки собственик демонстрира личния си вкус и предпочитания за партньори. Без да се съобразява с останалите около него и с цялостния изглед на сградата, в която работи. Освен че са различни по форма и цвят, рекламите са прашни и мръсни и като че ли отдавна вече не могат да изпълняват функцията си.

Новата Наредба за външната реклама в София има амбицията да промени този тъжен пейзаж. В момента има хиляди надписи и табели, които са монтирани без никакви разрешителни. Узаконяването им ще даде гаранция, че те са безопасни, вятъро- и земетръсоустойчиви и не развалят естетиката на градската среда. Така опитите на Столичната община да почисти и подреди града са похвални, но изпълнението куца. Промяната засяга огромен брой хора - всеки собственик на магазинче, кафене, аптека или фризьорски салон и др. Точно затова общината трябва да помисли и как да подаде необходимата информация на хората, пряко засегнати от новите изисквания.


Липсата на указания какво трябва да направят предприемачите, за да бъдат рекламите им законни и безопасни, определено създава проблеми. Читател на "Капитал", който има магазин за цигари и алкохол, разбира, че трябва или да премахне, или да узакони табелата на магазина си и двете светещи реклами едва след проверка на инспектори. В опита си той се сблъсква и с куп недоразумения, прехвърляне от един отдел към друг, закъснели отговори на администрацията и какво ли още не.

След няколко фалстарта


Регулацията (наредба за преместваемите обекти, за рекламните информационните и монументално-декоративните елементи и за рекламната дейност на територията на София) беше гласувана, обжалвана и отменяна, докато най-сетне получи окончателен вид преди около година. Тогава Столичната община получи възможността да премахва незаконните информационни и рекламни елементи в града.

Проверките започнаха през миналата година на бул. "Витоша" и ул. "Пиротска". "На Пиротска 96-те търговски обекта имаха общо 220 фирмени надписа, тоест на обект по няколко. 208 бяха свалени доброволно от собствениците", разказва Иво Пенев, началник на сектор "Контрол на рекламната дейност" в Столичния инспекторат. В момента пак има такива проверки, но по бул. "Дондуков", а през идните месеци ще продължат и по други централни булеварди. Около 420 са инспекторите, които проверяват, а при нужда се включват и техни колеги от районните общински администрации.



"Изрично желание на г-жа Фандъкова е актове да не се пишат на всяка цена, ако се установи нарушение. Трябва да се даде време на хората, от три до пет дни, в които незаконни табели да се демонтират доброволно. Опитваме се да покажем, че не сме бюрокрация. Има заварено положение и всички трябва да се съобразят с него", обяснява Пенев.

За собствениците на търговски обекти е важно да знаят какво попада в графата незаконни табели, както и че за узаконяване се минава през различни режими. Ако например табелата ви е информационна, трябва да отнесете проекта и искането до районната общинска администрация, ако се касае за реклама - до главния архитект, а ако сградата, в която развивате дейност, е паметник на културата, трябва да се поиска разрешение и от Министерството на културата. Ако един търговски обект има и двата елемента (информационен и рекламен), собственикът трябва да премине и през двата режима на узаконяване. Новите изисквания засягат всички обекти, които развиват дейност на територията на столицата.

Информация за информацията

Информационната табела обозначава дейността на фирмата, например аптека, фризьорски салон, магазин за хранителни стоки или др. Според новия ред всеки собственик има право на един надпис на партерната част на сградата, в която е обектът. Този надпис може да съдържа или логото, или наименованието, или дейността. За да бъде всичко законно, собственикът трябва да представи за разрешение пред районната общинска администрация архитектурен проект. Това означава, че ако магазинът ви е в жк "Стрелбище", искането за узаконяване трябва да се отнесе до архитекта на район "Триадица". Проектът се изготвя от вещо лице и съдържа архитектурна, дизайнерска и инженерна част. Той описва конструкцията, от какъв материал е направен информационният елемент, как е прикрепен, как изглежда. Ако табелата е светеща, това също трябва да се обозначи и да се посочи откъде ще се ползва електричество. Много е важно да се знае, че надписите трябва да бъдат само на български език. Изключения се допускат само ако марката е патентована на латиница. По данни на собственици услугата струва около 500 лв.

Надписи, които са до 0.25 кв.м, не подлежат на узаконяване. А ако фирмата прекрати дейността си или премести офиса, трябва да демонтира табелата в срок от три дни.
При подаване на документите в районната администрация предприемачите, които ползват помещения под наем, трябва да представят договор на наем. Попълват се бланки по образец, каквито има във всеки район.

Свещените крави на града


Предприемачите, които не са на партера, са в неизгодна позиция. Апартаментите, превърнати в офиси, зъболекарски кабинети или представителства на фирми, вероятно ще трябва да променят табелите си, защото досегашната практика те да са на балкони, парапети и фасади вече е напълно забранена. Идеята е фасадите да бъдат защитени, независимо дали сградата е паметник на културата или не, защото те създават облика на града. За предприемачите в това положение ще има два начина за обозначаване. Първо, чрез фолио, залепено на вътрешната страна на прозореца, или чрез фирмени указателни табели, които могат да бъдат поставени на електрически стълбове в близост. Тези табели ще имат стандартен размер, с изписана стрелка и отстоянието до обекта в метри или километри. Фирмите могат да сложат до шест такива за всяка извършвана дейност, като имат право да ползват стълбовете за осветление на Столичната община срещу наем.

Сградите - паметници на културата, също са в специален режим. За да се постави какъвто и да било надпис на партера, трябва да се поиска и разрешение от две институции – общината и Националния институт за паметници на културата към Министерството на културата. "Българо-американската кредитна банка, която се помещава от доста време в една такава сграда на ул. "Шипка", още чака разрешение от Министерството на културата просто за да се обозначи", разказва Иво Пенев.

Ако не получите отговор от районната община, най-вероятно става въпрос за мълчалив отказ, допълва той. Въпреки че такава  практика отдавана вече е неприемлива за работата на администрацията и е много по-актуално да се говори за мълчаливо съгласие, дори и така прецизно дефинираните срокове все още са далечен блян. Предприемачът, за който ви разказахме в началото, е получил срок за отговор от 30 дни, но на 45-ия, когато отново се е свързал с общината, му казали, че архитектът е в отпуска. Иначе причината за мълчалив отказ по думите на Пенев може да е липса на подписите на етажната собственост или фактът, че сградата е паметник на културата и няма съгласуване от министерството.

Рекламирай тук

Узаконяването на рекламите около търговските обекти пак включва изработването на проект от вещо лице, който съдържа същите компоненти. Режимът обаче е различен. В този случай проектите се одобряват не от районната община, а от главния архитект на Столичната община. Заедно с проекта трябва да върви и съгласието на етажната собственост, защото много често монтажът става без това съгласие и в общината пристигат жалби от съсобственици.
Рекламните елементи, които са монтирани на козирка, не трябва да бъдат повече от 1 м височина.

Ако една информационна табела съдържа рекламен елемент, това се счита за нарушение. Например, ако има надпис "Хранителни стоки", той не може да бъде брандиран с марка бира, алкохол или безалкохолни напитки. Това се счита за нарушение и подлежи на санкция от минимум 5 хил. лв., ако табелата не бъда демонтирана. Така магазинерите, които са взели такива надписи, се оказват в патова ситуация – или дължат неустойка за това, че трябва да махнат предсрочно поставената реклама, или да платят за проекта за нейното узаконяване. По думите на Пенев скоро ще започнат проверки на павилионите за алкохол и цигари, тъй при тях като има най-много нарушения на обозначенията смесени с реклама.
Рекламните слънцезащитни тенти на кафенетата също са нелегални и собствениците, които са ги поставили и не ги махнат, подлежат на санкции. Покривите са позволени места за реклама, но на тях могат да се монтират само ажурни (светещи) букви.

На горещия телефон на общината може да се получи индивидуална информация по всички въпроси, които търговците и доставчиците на услуги имат. Важно е да се знае, че общината няма да събира никакви допълнителни такси за табелите, които вече веднъж са узаконени. От друга страна, всичко, което не е демонтирано доброволно, ще бъде демонтирано с помощта на наскоро сформираната общинска полиция.

Мащабите на акцията по подреждане на града, която Столичната община предприе, са толкова големи, че никой не може да се ангажира със срокове докога градът ще бъде изчистен от стари или неправомерно поставени реклами и табели. Ясно е обаче, че комуникацията с бизнеса трябва да протича адекватно и без елементи на принуда. Ако такъв е налице, никой няма да спечели от инициативата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брюксел обмисля по-ниски такси при ползване на дебитни и кредитни карти 1 Брюксел обмисля по-ниски такси при ползване на дебитни и кредитни карти

Сегашните правила нарушавали конкуренцията и оскъпявали услугата

17 юли 2013, 10763 прочитания

Екоминистерството предлага 50 хил. лв. депозит при обжалване на обществена поръчка 4 Екоминистерството предлага 50 хил. лв. депозит при обжалване на обществена поръчка

От Комисията за защита на конкуренцията казват, че подобно изискване противоречи на Конституцията

18 окт 2012, 4345 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регулации" Затваряне
Крави на кръстопът

Над 75 хиляди ферми трябва да достигнат евростандартите за мляко до края на годината

Министърът и златната каса

Кирил Ананиев е готов с втори проект за здравна реформа, който предвижда конкуренция между държавната и частни здравни каси

Защо се срина морският туризъм

Сезонът се движи с намаление от 20%, а туристическото министерство закъснява с мерките за следващото лято

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Бременните могат да скачат

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков