Близо един милион долара за Halfbike

Близо един милион долара за Halfbike

Създателите на нестандартния велосипед получиха финансиране чрез американската платформа Kickstarter

Мара Георгиева
31342 прочитания

© Halfbike


Halfbike II е хибрид между нормално колело и скейтборд и се кара в изправено положение.

Halfbike. Запомнете тази дума. Това е търговска марка, но подобно на Walkman на Sony например би могла да се превърне в нарицателно за нова категория изделия.

Halfbike е странният велосипед на българската фирма Kolelinia, който събра 973 764 долара в американския сайт за публично финансиране на стартиращи проекти Kickstarter. Това е втората кампания за набиране на средства за проекта, продължила 25 дни, която приключи неотдавна.

Halfbike II е хибрид между нормално колело и скейтборд и се кара в изправено положение. Колоездачът завива, като използва своята тежест и се наклонява в една или в друга посока. Велосипедът позволява преодоляване на препятствия, както и различни акробатични трикове. Моделът е атрактивен, усещането е различно и създава приятна емоция. Колелото е компактно, може да се сгъне и да се пренесе безпроблемно в метрото, с кола, в багажник, обясни арх. Мартин Ангелов – един от съдружниците. По думите му Halfbike е подходящ и за спорт, и като средство за придвижване.

От Сеул до САЩ

Идеята се ражда през 2010 г. Тогава Мартин Ангелов е студент по архитектура и решава да участва в конкурс за велосипеди в Сеул, Южна Корея. Не му се искало да представя класически модел и така "от скица на скица" се ражда идеята за изправен велосипед с едно-единствено колело в задния край. Предложението не печели отличие на конкурса и останало на хартия две години. С времето обаче надделява любопитството как би изглеждала идеята в действителност. Тогава Мартин Ангелов и състудентът му Михаил Кленов решават да се захванат с прототипа.

Работната площадка е на тавана на Мартин, където са складирани няколко стари колела. В свободното си време двамата режат части (откъдето идва и името Halfbike – полуколело), заваряват, тестват, експериментират и отхвърлят различни варианти. Първият прототип бил невъзможен за каране, защото се наклонявал повече от нужното. Повече от година изминала, докато архитектите се справят с основните инженерни предизвикателства като свързване, педали, задни колела, дължина на дръжките и рамката. Двамата лично карат (когато това е технически възможно) всеки от завършените варианти.

"Разработката на продукт, който се ползва от хора и е с движещи се части, е страшно сложна задача. Изискват се много компоненти, правят се много вариации. Най-трудно беше да се изчисти продуктът като дизайн", казва Ангелов. И макар че авторите нямат техническо образование, те се определят като "големи техничари". "Работили сме доста с ръцете си, всичко се случваше на принципа на пробата и грешката. После инженер приятел казваше: "Окей, става." Това именно е интересното – да усещаш, че контролираш целия процес", обяснява Мартин.

Базисният модел е завършен през 2012 г. и авторите решават да го покажат на света чрез Kickstarter. Имало и формалности – наложило се да регистрират фирма в САЩ, за да могат да осигурят присъствие на Halfbike на онлайн платформата.

За любопитството и феновете

Атрактивните снимки и видео събуждат любопитството на фенове от цял свят и по време на първата Kickstarter кампания през миналата година нестандартният велосипед събира 80 хил. долара. Сумата не е голяма - велосипедът се продава за 399 долара, но засилва популярността и увереността на създателите. След което за едно лято двамата архитекти лично произвеждат и изпращат на клиенти 100 велосипеда с марката Halfbike. Половината от тях заминали за САЩ, в България останали 3-4, а най-далечните дестинации са в Австралия и Нова Зеландия, уточнява Мартин Ангелов.

Последвала втора кампания за набиране на средства чрез Kickstarter. Тя приключи неотдавна и донесе на независимия стартъп екип близо един милион долара. Дизайнът на нестандартното колело вече има защита за САЩ и Европа, а за продукта създателите са подали заявка за патент.

"За получаването на средства, преди новаторският продукт да е познат и утвърден, се искат и дързост, и смелост. Това е сериозно предизвикателство и ние поехме голям риск. Нашата е цел не е била да вземем просто едни пари и да ги вкараме в нещо, което не сме пробвали как работи", казва Мартин Ангелов.

Сега архитектите ще трябва да произведат 2500 халфбайка. Задачата е предизвикателство дори за утвърдени производители. Вече са намерили подходящо производствено помещение и ще наемат екип от 5-6 човека за сглобяване на велосипедите. "Ще имаме доста работа до края на годината и ще сме плътно заети. Оптимизирали сме модела, имаме и подизпълнители за рязане на частите. Тези близо един милион долара ще дойдат в България и ще останат тук под някаква форма", обобщава Мартин Ангелов. Той е на 31 години, а съдружникът му Михаил Кленов – на 29.

Обичат спорта и мечтаят "за простички неща: за по-хубава градска среда, за повече време сред природата, за хубави хора около нас". Мартин е живял десет години в Гърция, където баща му е бил треньор на отбора по гребане. Но е избрал да се върне и да остане в България.

"Тук има много мрънкащи хора и много негативизъм. Това ме изтощава, но и ме мотивира да остана напук на системата", казва той. И още: "Научил съм се да нямам големи очаквания, което може би ми помага нещата да се случват по-лесно. Това, което сме направили досега с Михаил, не е късмет, а резултат от страшно много работа, която сме свършили двамата. Нещата са строго причинно-следствени. Нужни са знания и любопитство, постоянство, желание да разчупиш системата. Светът толкова се променил. Тъкмо стремежът да намерим нови пътеки и нови възможности ни тласка напред."

А на фирмения сайт на компанията Halfbike вече се продава за 599 долара.

Halfbike II е хибрид между нормално колело и скейтборд и се кара в изправено положение.

Halfbike. Запомнете тази дума. Това е търговска марка, но подобно на Walkman на Sony например би могла да се превърне в нарицателно за нова категория изделия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


11 коментара
  • 5
    rurade avatar :-|
    rurade

    Като деца карахме такива,но им викахме триколки!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    liubopitkovski avatar :-|
    liubopitkovski

    Успех. Ако в България имаше повече такива хора щеше да е по-хубаво място за живеене.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    tvo49372543 avatar :-|
    tvo49372543

    Браво и успех нататък! Дано има повече такива примери в България.

  • 8
    dragon_reborn avatar :-|
    The Dragon Reborn

    Made in BG. Браво, но все пак с тази цена очевидно байкът ще се продава основно в по-богатите държави. Иначе още от първото поколение следя с интерес развитието на джаджата.

  • 9
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Забравили са седалката ;) а без нея се губи смисълът на велосипеда - да се придвижваш и да не се измаряш.

  • 10
    venomafw avatar :-P
    venomafw

    Ако трябва да съм честен от начало също реагирах с "Този продукт не става, не е практичен... как ще качиш стъмен наклон с него?" и така нататък...

    Е, радвам се, че изобщо не съм бил прав и колкото повече чета за успеха на тези момчета, толкова повече се радвам, че това се случва. Идеята им има добър тайминг, страхотен маркетинг и правилно позициониране. Доказва, че за да има успех даден продукт изобщо не е важно той да няма недостатъци. Вижте какво се случва с иФоните - безбожно скъп телефон, с безбожно скъпа поддръжка, при който тичаш по цял ден от контакт на контакт за да не му падне патерията. Е, въпреки това кой предприемач би отказал да е "създателя на иФона" ?

    И да се върна на темата - искрено пожелавам успех на момчетата и се радвам за успеха им! Нека Халфбике бъде пример на други потенциални български предприемачи.

  • 11
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#9] от "mickmick":

    Аз мисля, че смисълът на велосипеда е усещането за свобода, но това е може би въпрос на възраст. Впрочем, аз съм на 64 години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход