Tickey пренася билетите за градски транспорт в мобилните устройства
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Tickey пренася билетите за градски транспорт в мобилните устройства

Димитър Димитров, основател на българския стартъп Tickey

Tickey пренася билетите за градски транспорт в мобилните устройства

Мобилното приложение ще бъде пуснато първо в Бургас

18888 прочитания

Димитър Димитров, основател на българския стартъп Tickey

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Умни телефони, часовници, Интернет на нещата (IoT), който свързва различни предмети чрез безжични мрежи... Високите технологии вече са част от всекидневието ни и продължават да дигитализират света. Според някои разработчици следващата вълна от иновации ще е насочена към създаването на цели умни градове с технологична инфраструктура. Български предприемачи виждат потенциал в идеята и решават да направят цялостна система, която да спомогне конкретно за внедряването на иновации в градския транспорт в България и по света. Те основават стартиращата компания Tickey, която предлага практическа алтернатива на билетите, пренасяйки ги в мобилните устройства на пътниците.

Преди малко повече от година Димитър Димитров се сблъсква с често срещан проблем при купуването на билети за градския транспорт - билети или няма, или пътникът трябва предварително да подготви точна сума пари, за да си купи. "Тогава си помислих, че всъщност всеки носи със себе си постоянно мобилния си телефон, защо тогава той да не се превърне и в средство за купуване на билети", казва Димитров, основател на българския стартъп Tickey. Тази идея спечелва на него и екипа му трето място в предприемаческото състезание StartUP Weekend 2014, където за 54 часа трябва да създадат прототип на продукта. След това се включват и в програмата на стартъп организацията Start It Smart, където доразвиват проекта си. В края на миналата година младата компания Tickey става част от портфолиото на фонда за рискови инвестиции Eleven и получава финансиране в размер общо на 100 хил. евро.

Как работи

Основното в Tickey е мобилно приложение, в което е необходимо всеки пътник да си създаде профил и да въведе данните на дебитната или кредитната си карта, за да може да извърши мобилното разплащане. То се поддържа както от смартфони и таблети, така и от умни часовници и е активно за операционните системи Android и iOS. В превозните средства се внедряват малки iBeacon сензори, които засичат качващите се пътници благодарение на функциите им за геолокация и мобилен интернет. Потребителите получават съобщение на мобилните си устройства дали желаят да си купят билет и в няколко лесни стъпки извършват плащането. "Контрольорите в градския транспорт също ще носят в себе си iBeacon устройства и в момента, когато влязат в превозното средство, ще се отчита дата и час на проверката. Пътуващите от своя страна показват билетите си от мобилните устройства, на които също има подробна информация. В случай че батерията им падне, проверяващият може да влезе в системата и да види профила на всеки, който си е заплатил за пътуването", обяснява Димитров. В метрото, където пропускателната система е по-различна, на всеки турникет се слага допълнително устройство, което локализира потребителя и му позволява да мине, след като си купи билет.

Допълнителни ползи

"Целта ни не е да се борим с тези, които не си плащат в градския транспорт, т.нар. гратисчии, а да направим пътуването на потребителите ни по-лесно, интересно и интерактивно", казва основателят на Tickey. В допълнение пътниците, които използват мобилното приложение, ще могат да проследяват броя на пътуванията си и продължителността им. От статистическите данни ще могат да се възползват и транспортните фирми, анализирайки най-натоварените маршрути и потока от пътници. Общините от своя страна ще получават профилите на потребителите и на базата на събраната информация ще проследяват използването на градския транспорт. Освен билети потребителите на Tickey ще могат да получават и абонаментни карти. Когато се достигнат и заплатят броят пътувания, отговарящи на месечна карта, всички следващи до края на периода са безплатни. Същото се отнася и за дневните и седмичните абонаментни карти. "Това е доста по-лесна система за пътуващите, която може да засили и лоялността им към използването на градския транспорт. Транспортните фирми от своя страна получават същата сума и те също са удовлетворени", казва Димитър Димитров. Българският проект представлява и екосъобразно решение за намаление на използването на хартия при печатането на билети.

По думите на основателя на стартиращата компания тя среща конкуренция в лицето на израелски стартъп, който предлага същата услуга, но използва по-различна технология. В други държави също използват мобилни разплащания за закупуването на билети за градски транспорт, но потребителят трябва да въвежда сам много повече данни по време на пътуването.

Въвеждане на услугата

Екипът на Tickey e в готовност да пусне системата си още този месец в Бургас и благодарение на активния сезон ще може да събере достатъчно информация за използването й. Услугата ще бъде инсталирана в една автобусна линия, която минава през целия град. "Успяхме да се договорим в тези автобуси да има и безплатен WiFi, за да могат да се възползват от нововъведението и пътниците, които не разполагат с мобилен интернет", допълва Димитров. Компанията води усилено преговори и със Столична община за внедряване на системата в метрото, като плановете им са да започнат от спирката на бизнес парка. Основателят на Tickey коментира, че общините в България приветстват идеята за мобилната услуга и все повече приемат иновациите. "Хората искат да спестяват време и усилия, а точно това им осигурява системата за мобилни билети за градския транспорт", казва той.

Бъдещи планове

Младата компания има за цел да предлага услугата си не само в България, но и в Европа. British Telecom работи върху програма за изграждане на "умен град" близо до Лондон и в момента води преговори за внедряване на услугата Tickey в него. Интерес проявяват и транспортните фирми в Барселона и Стокхолм. "Бизнес планът ни е да получаваме търговска отстъпка в рамките на 5-10% за предоставяне на услугата. По същия начин работят и малките магазини посредници, които продават билети за градски транспорт", обяснява Димитров. Ако проектът е успешен, от стартиращата компания се надяват да разполагат с достатъчно ресурси, за да издават и продават билети, а транспортните фирми да бъдат техни подизпълнители. Според основателя на Tickey обаче това би могло да се случи само при определени промени и регулации от страна на държавата.

Умни телефони, часовници, Интернет на нещата (IoT), който свързва различни предмети чрез безжични мрежи... Високите технологии вече са част от всекидневието ни и продължават да дигитализират света. Според някои разработчици следващата вълна от иновации ще е насочена към създаването на цели умни градове с технологична инфраструктура. Български предприемачи виждат потенциал в идеята и решават да направят цялостна система, която да спомогне конкретно за внедряването на иновации в градския транспорт в България и по света. Те основават стартиращата компания Tickey, която предлага практическа алтернатива на билетите, пренасяйки ги в мобилните устройства на пътниците.

Преди малко повече от година Димитър Димитров се сблъсква с често срещан проблем при купуването на билети за градския транспорт - билети или няма, или пътникът трябва предварително да подготви точна сума пари, за да си купи. "Тогава си помислих, че всъщност всеки носи със себе си постоянно мобилния си телефон, защо тогава той да не се превърне и в средство за купуване на билети", казва Димитров, основател на българския стартъп Tickey. Тази идея спечелва на него и екипа му трето място в предприемаческото състезание StartUP Weekend 2014, където за 54 часа трябва да създадат прототип на продукта. След това се включват и в програмата на стартъп организацията Start It Smart, където доразвиват проекта си. В края на миналата година младата компания Tickey става част от портфолиото на фонда за рискови инвестиции Eleven и получава финансиране в размер общо на 100 хил. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    911 avatar :-|
    911

    Брилянтна идея, няма що - със сигурност не е първата по рода си, само че Столична община няма да позволи някой току-така да и изработи система, че и да й я продаде... Всичко си има обществени поръчки, обществени изпълнители (поръчани също - все пак едни пари се усвояват) и т.н. Т.е. подобно приложение има перспектива само ако централната власт всъщност няма властта да определя кой и защо ще присъства на пазара.

    Сори Митко, това е реалността.... :(

  • 2
    mcphisto38 avatar :-|
    Димитър Димитров

    До коментар [#1] от "911":
    Вече сме в доста напреднали разговори с ЦГМ, ще видим какво ще стане :).
    И апропо, не продаваме система, а билети, системата е само средството.

  • 3
    hue avatar :-|
    Николов

    и какво стана - къде може да се ползва приложението?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK