Мозъкът на спортната зала
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мозъкът на спортната зала

Димитър Георгиев казва, че продуктът на компанията тепърва ще се развива

Мозъкът на спортната зала

Платформата GymRealm предлага пълно софтуерно решение за управление на тренировъчни салони, вече е достигнала дори Малайзия и продължава да набира скорост

Александра Козбунарова
14280 прочитания

Димитър Георгиев казва, че продуктът на компанията тепърва ще се развива

© Анелия Николова


Успешен технологичен стартъп в повечето случаи означава иновативно решение, което за кратко време набира съществена потребителска маса и започва да носи приходи. Случаят на Димитър Георгиев и разработката му GymRealm е малко по-различен, макар да влиза в определението за млада успешна технологична компания. Доказателствата за последното са няколко – след около две години работа GymRealm успява да привлече 200 хил. евро финансиране от инвестиционния фонд Eleven и да накара една от най-успешните български компании "Уолтопия" да повярва в проекта дотам, че да стане акционер. И не на последно място, фирмата вече има достатъчно клиенти в страната и чужбина, като е успяла да стъпи и на екзотични пазари като Малайзия и Египет. Услугата е не толкова иновативна, колкото много добър продукт, запълващ пазарна ниша. GymRealm е софтуер, чрез който се управляват спортни зали - от най-малкия до най-големия детайл.

Всичко започва в гараж

Димитър Георгиев обаче сам потвърждава едно друго стартъп клише – както много други предприемачи, и той започва бизнеса си от гараж. Още като студент в Техническия университет във Варна преди години той се опитва да помогне на свой приятел (и по-късно партньор в бизнеса) да управлява по-ефективно семейния фитнес клуб. Докато пробва различни нискобюджетни софтуерни варианти, Димитър постепенно напипва успешната формула и дори прави първите си продажби. Първоначалната му идея е по-различна - смята да развива бизнес със социална мрежа за фитнес маниаци. Отказва се бързо, тъй като навреме разбира, че в този бранш да правиш пари от крайния потребител е ако не мираж, то поне трудно в българските пазарни условия, където клиенти почти няма, а какво остава за такива, които са готови да платят за услугата.

Още докато пробва различните възможности, Димитър Георгиев попада на Azure – oблачната услуга и инфраструктура на Microsoft, ориентирана тъкмо към фирми и стартъпи и позволяваща улеснено и гъвкаво създаване на софтуерни продукти. Скоро след това именно Аzure става непряко първият финансиращ начинанието, като от Microsoft предлагат на младите предприемачи облачни услуги на стойност 60 хил. евро, за да развият продукта си. И те го правят. Георгиев, съдружникът му Мартин Христов и французинът Пиер Масе започват. И не след дълго се оказват в инвестиционния фонд Еleven, където през април 2013 г. получават първата доза вяра в проекта на стойност 25 хил. евро.

"Добре, че бяха Eleven в началото, та да ни хванат за ръка и да ни кажат, че не сме сбъркали мястото. А ние бяхме много объркани, когато отидохме там", смее се днес Георгиев. Заедно с тогавашните си партньори прекарват близо година с менторите на фонда, пренаписват почти целия код и изместват фокуса на платформата към облачна услуга за бизнес клиенти. Смяната на тактиката се оказва повече от успешна.

GymRealm в днешната си форма е "мозъкът на един спортен клуб. Може да се гледа на него като на операционната система на един такъв център", обяснява Георгиев. Софтуерът управлява всичко - от автоматичните врати в клуба до счетоводните отчети. Иначе казано, GymRealm се грижи за всеки детайл в обслужването на клиента - абонаментни карти, издаване на фискални бонове, следене на движението в салона, какви уреди се използват, както и за всяко нещо в управлението - следене на отчети, баланси и абонаменти на клиентите, управление на продажбите, график на персонала, създаване на уебсайт на спортния клуб и т.н. Услугата, която компанията предлага, обаче надхвърля просто продаването на лиценз за софтуера, както първоначално замисляли основателите. Сега те предлагат абонаментни пакети - към софтуера GymRealm предоставя обучение на персонала, отделно и апаратура и поддръжка. При всеки клиент има постоянно напасване на продукта към услугите. Нововъведенията не са изключение, а правило. При всяко въведено ново съоръжение в центъра съответно се приспособява и софтуерът.

Димитър Георгиев не вижда продукта на компанията като завършен. От една страна, платформата се напасва към индивидуалните нужди на всеки клиент, от друга страна, постоянно се работи върху подобрения и нововъведения. Интересен момент е генерирането на нови идеи. "Не мога да си спомня откога нововъведенията не са били наша идея. Обикновено идват от клиентите ни и нуждите им, а ние ги доразвиваме и прилагаме в основната платформа", обяснява той.

Добра идея, но със стратегия

GymRealm не е просто интересна идея, която може да се продаде в лъскава опаковка, а постоянно развиваща се компания. От април 2013 г. досега инвестиционният фонд Elevеn e вложил общо в българската компания 200 хил. евро. Наскоро GymRealm сключи сделка с друга българска иновативна компания - "Уолтопия", която е световен лидер в производството на стени за катерене. Тя придоби миноритарен дял в компанията "Джим Релм технолоджи" (Георгиев продължава да е най-големият акционер), а единият от собствениците й Ивайло Пенчев вече е в борда на директорите на фирмата. Освен финансовата подкрепа за стартиращата софтуерна компания това означава две други много важни неща. От една страна, екипът на GymRealm ще се радва на менторството на утвърдена компания, от друга - партньорството с "Уолтопия" разкрива пред иновативния бизнес шанса да стъпи и да се развива на нови пазари, където "Уолтопия" вече присъства и има опит.

Платформата не е насочена към масовия пазар. "Това не е бизнес, от който се печели бързо и постоянно да трябва да се генерират потребители", обяснява Георгиев. Тъкмо напротив, единственият остатък от първоначалната идея, насочена към крайните потребители, е интерактивна база данни със спортни центрове, но и тя е замразена на този етап. B2B моделът на стартъпа изисква друг подход - не харесвания във Facebook и последователи в Twitter, а постоянни срещи с потенциални клиенти. "Големите поръчки не се получават онлайн. Те изискват време, търпение и лично отношение", казва Георгиев. А сделката често се проточва във времето. В голям процент от случаите причината е, че преговорите започват още при започването на строежа на спортния център.

Колко точно са клиентите на компанията Георгиев не казва. Само в България приблизително 50 спортни центъра използват решенията на GymRealm. Един от тях е именно Boulderland на "Уолтопия" в София. А общият брой на клиентите му в страната и чужбина е от порядъка на десетки компании, като повечето от тях имат много повече от една зала.

Конкуренцията в сектора не е голяма, тъй като според Георгиев GymRealm оперира в определена ниша, която не се припокрива с други компании. Например в най-голямата европейска икономика - Германия, има няколко големи вериги спортни зали, като всяка ползва собствени софтуерни решения. Предприемачът разпознава един конкурент в САЩ, но по негово мнение тази компания е изостанала в технологично отношение и залага основно на местния пазар, който си има своите специфики.

На изток нещо ново

С около 10 души персонал GymRealm поддържа бизнес, работещ в целия часови диапазон. Компанията вече е с бизнес на различни пазари - от съседна Македония до Египет и Малайзия. "Пращали сме хора и в Египет", разказва Георгиев, като уточнява, че поддръжката на подобни системи от голямо разстояние е предизвикателство. Тъкмо по тази причина е планирано разрастване на екипа. Като най-перспективен пазар за компанията сега се очертава Азия. Там компанията иска да инвестира и повече в маркетинг.

Към момента най-големият спортен център, ползващ GymRealm, е в Македония. Георгиев обмисля в по-дългосрочен план разширяване към скандинавските страни, а в краткосрочен - в Румъния. По редица причини, основно концентрацията на спортни бизнеси и потребителските навици, Западна Европа и САЩ засега не представляват голям интерес. Което не означава, че клиенти оттам ще бъдат връщани. Но Георгиев смята да разширява бизнеса още, като включи и много повече консултантски услуги за клиентите. "В един момент искаме ние да осигуряваме клиенти на залите", допълва предприемачът.

Успешен технологичен стартъп в повечето случаи означава иновативно решение, което за кратко време набира съществена потребителска маса и започва да носи приходи. Случаят на Димитър Георгиев и разработката му GymRealm е малко по-различен, макар да влиза в определението за млада успешна технологична компания. Доказателствата за последното са няколко – след около две години работа GymRealm успява да привлече 200 хил. евро финансиране от инвестиционния фонд Eleven и да накара една от най-успешните български компании "Уолтопия" да повярва в проекта дотам, че да стане акционер. И не на последно място, фирмата вече има достатъчно клиенти в страната и чужбина, като е успяла да стъпи и на екзотични пазари като Малайзия и Египет. Услугата е не толкова иновативна, колкото много добър продукт, запълващ пазарна ниша. GymRealm е софтуер, чрез който се управляват спортни зали - от най-малкия до най-големия детайл.

Всичко започва в гараж


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents

    Евала на поредните престрашили се и умни юнаци! За маркетинга са прави. Подобен продукт не се продава сам. Проблемът е, че в различните страни има различни фискални и счетоводни изисквания и локализацията и интерфейсите към местни системи ще е предизвикателство.

    Успех!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK