Фабрики в стрес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фабрики в стрес

Фабрики в стрес

Автопроизводителите вече усещат спад в продажбите, а по веригата той ще бъде внесен и в българските поддоставчици

6860 прочитания

© Велко Ангелов


При кризи малко компании са склонни да разказват за проблемите си. Сегашният вирус, който удря производство, доставки, потребление за неизвестен период, не е изключение. Със сигурност ще повлияе и на българската индустрия, но засега ефектите са неизмерими. Тук са много заводи за машини и части на глобални производители, като местните поделения нямат право да дават детайли за бизнеса си. Очакванията са ефектите да са по-силни при авточастите заради спадналите покупки на коли. Все пак за кратко вероятно има и печеливши, които поемат поръчки заради затворени китайски производства.

Спирачки

Епидемията оказва тежко въздействие върху световната автомобилна индустрия. Германските автопроизводители вероятно ще пострадат най-много, защото силно разчитат на азиатския пазар. Много производители реагират на спадналото търсене и на проблемите с доставчиците със съкратено работно време и намалено производство. "Германските автомобилни компании BMW, Daimler и Volkswagen и техните доставчици се очаква да бъдат най-силно засегнати от епидемията от коронавирус, макар че нямат производствени мощности в провинция Хубей", коментира пред Deutsche Welle анализаторът от агенция Fitch Еманюел Буле. По думите му германските производители ще претърпят повече загуби от спадналите продажби, а не толкова от спряно производство.

В огнището на заразата - провинция Хубей, се произвеждат модели на американския концерн General Motors, както и на Honda, Nissan, Peugeot и Renault. Освен заводите в Хубей много други китайски производствени центрове също спряха работа - например фабриката на Tesla в Шанхай, което забави доставките на Model 3, както и всички предприятия, които Volkswagen контролира заедно с местната компания SAIC.

Продажбите на автомобили в Китай се сринаха с 92% през първата половина на февруари, сочат данните на Китайската асоциация за пътнически автомобили CPCA. От местната Асоциация на автомобилните производители пък прогнозират общо 10% свиване на продажбите за първата половина на годината, както и 5% за цялата 2020 г.

БГ части

Повечето български компании, които работят за автомобилната индустрия, отказаха да коментират ефекта от епидемията върху бизнеса им. Единствено от "Интегрейтид микроелектроникс България", която е собственост на филипинската IMI и има завод за електронни модули в Ботевград, казаха, че на този етап е много трудно да се правят прогнози. "Имаме известни затруднения със снабдяването с материали, но нищо, с което не можем да се справим. Постоянно следим ситуацията, която става все по-сложна всеки ден", каза изпълнителният директор Ерик де Кандидо.

Щастливото изключение, изглежда, е турската "Теклас", която произвежда каучукови, пластмасови и метални компоненти за автомобили и в момента строи седми завод в страната. "Нямаме проблем с доставката на материали, а поръчките се увеличават. Не мога да кажа дали това се дължи на пренасочване на поръчки от Китай и други рискови дестинации, но при нас има ръст от всички клиенти", каза представителят на изпълнителните директори Георги Георгиев. Компанията работи с всички големи автомобилни производители.

Световна верига

Голяма част от заводите за машини и оборудване в страната са собственост на международни компании, които разглеждат българското си производство като част от групата. Затова и прогнозите им, доколкото ги правят, са на глобално ниво.

"Заради постоянно променящата се ситуация засега не може да се предвиди какви ще са последиците за световната икономика и какво ще означава това за нашите клиенти", казаха от централата на германската Osram за "Капитал". Оттам уточниха, че ситуацията към момента не оказва влияние върху дейността на завода в Пловдив. Самата група има фабрики в Китай, които спряха работа за китайската Нова година. При някои от тях паузата се оказа по-дълга от планираното, но предприятията вече подновиха производство, макар и не с пълен капацитет. От компанията признават, че предизвикателство засега остават материалните запаси.

От шведския производител на лагери SKF, който чрез местното си дружество "СКФ Берингс България" има производствени площадки в Сопот, Кърнаре и Калофер, не пожелаха да коментират ефекта върху конкретни заводи, а само на групово ниво. "До момента не сме забелязали значително влияние върху производството ни", посочиха оттам.

В преса

"Още от средата на миналата година имаме спад на продажбите, който се дължи на свиването на индустрията в Европейския съюз. През последните два месеца обаче информацията, която ни залива, може да ни накара да ревизираме предварителните си прогнози за ръст през втората половина на тази година, макар че това ще се реши след края на март", коментира Николай Митанкин, директор връзки с инвеститорите в "Стара планина холд". Основните инвестиции на холдинга са в "М+С хидравлик" - Казанлък, и "Хидравлични елементи и системи" (ХЕС) - Ямбол. "Предварителните данни сочеха за ръст от 5.5% през втората половина на 2020 г., но сега имаме този допълнителен ефект от коронавируса, който е по-скоро паника, отколкото директно влияние", добави той. По думите му, ако тя не премине, индустриалното производство на Запад ще продължи да върви надолу. Това засяга особено производството на моторни превозни средства, включително на подемна транспортна техника, където е фокусирано хидравличното машиностроене. Двете предприятия не отчитат проблеми с доставките на материали и по принцип нямат бизнес с Китай, но Италия е една от основните експортни дестинации за продукцията им.

При кризи малко компании са склонни да разказват за проблемите си. Сегашният вирус, който удря производство, доставки, потребление за неизвестен период, не е изключение. Със сигурност ще повлияе и на българската индустрия, но засега ефектите са неизмерими. Тук са много заводи за машини и части на глобални производители, като местните поделения нямат право да дават детайли за бизнеса си. Очакванията са ефектите да са по-силни при авточастите заради спадналите покупки на коли. Все пак за кратко вероятно има и печеливши, които поемат поръчки заради затворени китайски производства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK