Volkswagen с амбициозни планове за електрифициране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Volkswagen с амбициозни планове за електрифициране

Reuters

Volkswagen с амбициозни планове за електрифициране

Шефът на германската компания обаче няма да убие двигателя с вътрешно горене

The Economist
4027 прочитания

Reuters

© Reuters


Борбата за електрифициране на превозните средства наподобява автомобилно състезание. Tesla и съмишлениците й водят, защото са необременени от наследството на двигателя с вътрешно горене. Зад тях са установените автомобилопроизводители, които се борят за позиции сред първите места и са пришпорвани от все по-строгите крайни срокове на правителствата за използване на чиста мощност, която да замени изкопаемите горива.

Големи обещания

Много от тези производители възнамеряват да се откажат от двигателите. Европейското подразделение на Ford обяви на 17 февруари, че ще ще стане напълно електрическо до 2030 г. Дни по-рано индийската фирма с централа във Великобритания Jaguar Land Rover (JLR) обяви, че шикозната марка Jaguar ще стане напълно електрическа до 2025 г. През януари General Motors (GM) обеща, че след 2035 г. ще произвежда само коли с нулеви емисии.

Никой не инвестира повече ресурси за електрифициране от Volkswagen Group, казва шефът на германския гигант Херберт Дийс. Той споделя, че компанията обмисля да похарчи около 73 млрд. евро през следващите пет години за захранване на батерии и дигитализация. "Сега конкуренцията взема същите решения", отбелязва Дийс, загатвайки за обещанията на конкурентите си.

Въпреки че преговорите на Apple с автомобилни производители като Hyundai и Nissan се провалиха, технологичният гигант може да се превърне в сила в автосектора.

Сред компаниите от старата гилдия VW определено е на шофьорската седалка. Една пета от колите, които продава, ще бъдат електрически до 2025 г. Някои анализатори мислят, че дотогава компанията ще произвежда повече коли от настоящия пазарен лидер Tesla. Дийс е по-предпазлив. Преди година той беше уверен, че фирмата му ще води света на електрическите автомобили след 10 години. Сега не е толкова сигурен и признава, че покачващата се цена на акциите на Tesla й дават ресурси за бърз растеж. Въпреки че преговорите на Apple с автомобилни производители като Hyundai и Nissan се провалиха, очевидният интерес на технологичния гигант към iCar може да го превърне в сила, която трябва да бъде вземана предвид, признава Дийс. Но той мисли, че Volkswagen ще изгуби надпреварата, защото паричният поток от традиционния й бизнес носи пари, които да инвестира в бъдещето.

Старата технология има още предимства

Въпреки шума около електрифицирането, старата технология на двигателите с вътрешно горене все още има своите предимства. За разлика от колегите си от Ford Europe, JLR и GM, Дийс не желае да определя дата за премахването на двигателите с вътрешно горене. Плановете му за електрифициране през 2025 г. все още предвиждат четири пети от автомобилите на компанията да бъдат задвижвани от дизел или бензин. Volkswagen е глобална компания, казва той, а много пазари няма да бъдат готови за електромобили до 2035 г.

Топлоелектрическите централи, захранвани с въглища, ще продължат да зареждат електрическите батерии, което ще направи електромобилите спорно предложение. На места като Латинска Америка биогоривата ще бъдат преобладаващата зелена алтернатива на бензина.

Двигателят с вътрешно горене е само една малка част от проблема и той дебне дори във фирми, които се отричат от него. GM казва, че целта й е стремеж. Citigroup отбелязва, че по-голямата част от инвестициите на установени автомобилопроизводители все още са насочени към конвенционалните моторни превозни средства. Анализаторската компания BloombergNEF признава, че една от три коли, продавани през 2040 г., ще бъде задвижвана от бензин или дизел. Някои от тези коли ще са с логото на Volkswagen.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Борбата за електрифициране на превозните средства наподобява автомобилно състезание. Tesla и съмишлениците й водят, защото са необременени от наследството на двигателя с вътрешно горене. Зад тях са установените автомобилопроизводители, които се борят за позиции сред първите места и са пришпорвани от все по-строгите крайни срокове на правителствата за използване на чиста мощност, която да замени изкопаемите горива.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    crusible avatar :-P
    crusible

    "Шефът на германската компания обаче няма да убие двигателя с вътрешно горене..."
    Да, няма да е той, пазарът ще ги убие. Ако зависи от него ще реанимира дизела вовеки.

  • 2
    aek46312746 avatar :-|
    aek46312746

    Следващите 10 години нямат шанс електричките. Цените са има почти двойни на тези с ДВГ... за какво да си купувам кола на ток с хиляда недостатъка за два пъти повече пари.

  • 3
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov

    До коментар [#2] от "aek46312746":

    Кои са тези хиляди недостатъка?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.