Със сделка за завод за 10 млн. евро в Тунис "Монбат" расте в Африка и Близкия изток

"Монбат" не успява в момента да произведе заявените от клиентите количества и заводът Nour ще ни помогне да задоволим това търсене, каза Атанас Бобоков

Със сделка за завод за 10 млн. евро в Тунис "Монбат" расте в Африка и Близкия изток

С придобиването на Nour Batteries компанията очаква да увеличи продажбите си с 30 млн. евро

10490 прочитания

"Монбат" не успява в момента да произведе заявените от клиентите количества и заводът Nour ще ни помогне да задоволим това търсене, каза Атанас Бобоков

© Георги Кожухаров


Три години след като се отказа от сделката за тунизийския производител на акумулатори Assad, "Монбат" приключи успешно преговорите за друг завод в страната. Компанията съобщи, че е подписала договор за покупката на 60% от Nour Batteries, а цената, която ще плати, е 10.3 млн. евро. С това дружеството инвестира последната част от облигационната емисия, която пласира в началото на 2018 г., добавя и собствени средства.

Със сделката производителят на акумулатори "Монбат" ще увеличи капацитета си и ще покрие региона и един от ключовите си пазари - Саудитска Арабия. Това ще доведе до ръст на приходите с 30 млн. евро и до по-висока печалба.

Така в навечерието на годишнината от прокурорската атака срещу братята Атанас и Пламен Бобокови, които са мажоритарен собственик на завода, те завършват една от най-големите си инвестиции в чужбина.

Безмитният чар на Тунис

"Монбат" има интерес към Северна Африка от няколко години. През 2017 г. стана ясно, че преговаря за тунизийската Assad, но впоследствие сделката беше преценена като прекалено рискова.

Предприятието, което "Монбат" купува сега, е по-малко от Assad, но стъпването в страната дава стратегическо предимство на българското дружество. "Идеята е да направим Nour един вид "втори крак" на "Монбат", само че в Африка", каза съсобственикът на компанията Атанас Бобоков за "Капитал". Причината е, че Тунис има безмитна търговия с 15 държави в Африка и Близкия изток, включително със Саудитска Арабия, която е един от големите пазари на "Монбат". "Инвестицията ни в Тунис ще увеличи продажбите ни в Саудитска Арабия, защото ако до момента трябваше да плащаме 10% мито, с новия завод вече ставаме изключително изгодни", обясни той.

Очакванията са сделката в Тунис да добави 6 млн. евро годишно към печалбата преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA), а приходите да нараснат с около 30 млн. евро след известно време. За сравнение - оборотът на групата за 2020 г. е 304 млн. лв. (около 156 млн. евро).

Като партньор с 40% в Nour остава досегашният собственик. Той е тунизийски инженер, завършил в Германия. Не е предвидена опция за изкупуване на акциите му.

Пълно рециклиране

Тунизийската компания има и рециклиращо предприятие, което "Монбат" планира да развива, тъй като то осигурява суровини за производството на Nour. Рециклирането е второто голямо звено в бизнеса на групата, където работи дъщерното "Монбат рисайклинг". По данни на компанията тя може да поддържа 100% от оловото и оловните съединения, необходими за производството на акумулатори, както и 100% от пропилена, който се използва за производството на кутиите на батериите.

Нещо повече - компанията е внесла инвестиционно намерение в РИОСВ - Монтана, за изграждане на инсталация за неутрализиране и на единствения краен отпадък от рециклирането на батерии - полиетиленовия сепаратор. Именно заради този отпадък името на компанията беше замесено в скандал за нерегламентирано изхвърляне, нищо че досега той се предаваше на лицензирани външни фирми за оползотворяване.

Финансирането

Със сделката публичната компания "Монбат" ще използва и последната неусвоена част от облигационната емисия за 28 млн. евро, която пласира в началото на 2018 г.

"Само за една година от перспективата да поискаме спиране на търговията с облигациите вече сме на етап да докажем на практика нейната целесъобразност. Инвестицията в ново производство, рециклираща мощност и пазар с добър потенциал е най-доброто доказателство за инвеститорите, че доверието им не е напразно", каза Бобоков.

Близкоизточно бъдеще

Плановете на "Монбат" са производството на Nour Batteries да бъде модернизирано, а капацитетът на рециклиращите мощности да нарасне над три пъти. "Още през идната година Nour ще произвежда около 1 млн. броя стартерни батерии за автомобили годишно, като се надяваме да увеличим производството до 2 млн. броя през следващите години. "Монбат" не успява в момента да произведе заявените от клиентите количества и заводът Nour ще ни помогне да задоволим това търсене", каза Бобоков.

Като цяло стратегията на групата е да увеличава пазарното си присъствие в Африка и Близкия изток, където има потенциал за развитие. Причината е, че там класическите автомобили ще имат силно присъствие още дълги години заради наличния петрол, докато в Европа все по-масово ще навлизат електромобилите. "Целта ни е в рамките на пет години повече от 60% от пазара ни да е извън Европейския съюз", уточни Бобоков.

Тунис стимулира инвестициите

Атанас Бобоков, съсобственик на "Монбат"

Добро място за бизнес ли е Тунис?

- Условията за бизнес в България и Тунис са несравними. Там има работеща администрация и законодателство, което реално стимулира инвестициите. Когато внесеш ново оборудване и правиш нещо ново, след като приключиш, държавата ти възстановява 10 до 20% от направените разходи за дълготрайни материални активи. Валутата е стабилна, икономиката също. Понеже в Тунис не разполагат с полезни изкопаеми като Либия и Алжир, са заложили на хората - образованието е на високо ниво. Имат развита индустрия, а също много добре развито селско стопанство. Затова избрахме да инвестираме в Тунис - защото ни предлага оптималната комбинация от наличен инженерен и технически капацитет наред с икономически стимули за нови инвестиции.

Планирате ли скоро производство в германската ви компания EAS Batteries?

- В Германия сертифицираме модул, който да може да бъде ползван от фериботи, кораби и др. Той дава възможност на един кораб да влезе в пристанище, да маневрира и да излезе, след като натовари или разтовари. Това е изискване на ЕС, за да намали замърсяването в пристанищата и градовете. За производството в Германия търсим и партньорска компания, защото инвестициите са големи, от порядъка на стотици милиони евро. Като основен клиент виждаме ЕС, но също и Далечния изток.

Откъде идва подобрението на финансовите резултати през първото тримесечие?

- "Монбат" започна една изключително успешна година с повишение на всички ключови индикатори, свързани с дейността. Консолидираните данни за първите три месеца на 2021 г. сочат печалба преди облагане с данъци в размер на 8.2 млн. лв., което е увеличение от 159%. Това ни дава възможност да се върнем към нашата традиционна политика за разпределяне на дивидент. При това тази година ще разпределим както нетната печалба на дружеството за 2020 г. от над 5.3 млн. лв., така и част от неразпределената печалба от 2019 г. в размер на над 1.6 млн. лева, или общо около 7 млн. лв. Това прави около 18 ст. брутен дивидент на акция. На фона на решенията на много от основните компании на БФБ да не разпределят дивидент през 2021 г. това е знак към акционерите, че компанията се възстановява от някои обективни (и не дотам обективни) проблеми, които изпита през 2020 г.

Три години след като се отказа от сделката за тунизийския производител на акумулатори Assad, "Монбат" приключи успешно преговорите за друг завод в страната. Компанията съобщи, че е подписала договор за покупката на 60% от Nour Batteries, а цената, която ще плати, е 10.3 млн. евро. С това дружеството инвестира последната част от облигационната емисия, която пласира в началото на 2018 г., добавя и собствени средства.

Със сделката производителят на акумулатори "Монбат" ще увеличи капацитета си и ще покрие региона и един от ключовите си пазари - Саудитска Арабия. Това ще доведе до ръст на приходите с 30 млн. евро и до по-висока печалба.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Делян Пеевски не можа да открадне този бизнес!

  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    А завода във Враца? Защо не попитахте за това?

  • 3
    xfa1600748672685969 avatar :-|
    Veselin Marinov

    До коментар [#] от "":

    Ако се замислиш малко, ще си отговориш сам!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход