Новият брой: Да си посееш бъдеще

Защо се бави мегафабриката на Tesla край Берлин

Откриването на завода засега се отлага за края на годината.

Защо се бави мегафабриката на Tesla край Берлин

В Германия нараства съпротивата срещу инфраструктурни проекти, които имат потенциала да навредят на местните флора и фауна

4659 прочитания

Откриването на завода засега се отлага за края на годината.

© Reuters


Следващият четвъртък, 1 юли, трябваше да бъде празник за Tesla - откриването на нейната "мегафабрика" в спокойната германска община Груенхайде, съвсем близо до Берлин. Но благодарение на ожесточената съпротива на защитниците на околната среда, сложната бюрокрация и промени в планирането е напълно неясно кога електрически автомобили ще слязат от производствената линия на първата европейска фабрика на компанията.

Tesla отложи очакваното отваряне към края на 2021 г. Но агенцията за околната среда в Бранденбург, провинцията, в която се изгражда заводът за 5.8 млрд. евро, все още не е дала окончателното си одобрение. Това означава, че не може да се изключи възможността за допълнително забавяне, дори до следващата година.

Недоволството на местните

Милиардерът - основател на Tesla, Илън Мъск разкри плановете си за изграждането на фабриката в края на 2019 г. Теренът обаче частично припокрива зона за защита на питейната вода и граничи с природен резерват, което предизвика силна съпротива от местните жители и екологичните групи.

Миналата година компанията трябваше да спре изсичането на гора на територията на бъдещата й фабрика, след като природозащитниците от месната група Nabu подчертаха риска, който изсичането създава за редките местни видове змии. Змиите трябваше да бъдат спасени, преди компанията да може да продължи дейността си, но има постоянни усилия за спиране на работата поради съображения, свързани с опазването на околната среда, съобщава Reuters.

"Хиляди хектари гора ще бъдат изсечени, за да се създаде необходимата инфраструктура", казва Мануела Хойер, която живее на около 9 км от терена и е член на местна опозиционна кампания. "Изграждането на такъв завод в защитена зона за питейна вода е престъпление срещу околната среда." Критиките на Хойер отразяват нарастваща тенденция в Германия за съпротивата срещу инфраструктурни проекти, които имат потенциала да навредят на местните флора и фауна.

Бюрократични усложнения

Бюрокрацията също причинява главоболия на американския производител. Засега компанията работи с предварителни разрешителни за строителство, като немалко големи халета вече са построени върху терена, който е закупила за 43.4 млн. евро.

Но само когато Държавната агенция по околна среда на Бранденбург предостави окончателно разрешение, заводът ще може да бъде отворен. Но това не обезкуражава местните природозащитници в опитите им да затруднят дейността на фабриката. Миналата седмица две кампании против строежа подадоха съдебни искове в съда срещу временните разрешителни за строеж в опит да гарантират, че Tesla спазва законите за опазване на околната среда. "Мисля, че може да има по-малко бюрокрация, това би било по-добре", каза Мъск по време на последното си посещение в Груенхайде през май, с много по-малко ентусиазъм от визитата си преди осем месеца, когато щастливо заяви, че "Германия е супер яка".

До 16 август жителите на района могат да подават своите възражения срещу проекта за фабриката. От Бранденбургската агенция за околната среда зависи дали ще се проведе публична дискусия през септември. Оттам нататък няма ясен срок кога се очаква агенцията да даде окончателно одобрение.

При всички случаи проектът за мегафабриката има своите поддръжници. Той ще има голям принос за икономиката на Източна Германия, която се бори с високи нива на безработица и трудности в привличането на големи индустриални компании. Когато бъде пуснат в експлоатация, заводът, който според Tesla ще бъде "най-модерният за производство на електрически превозни средства в света", се очаква да създаде 12 хил. работни места.

Следващият четвъртък, 1 юли, трябваше да бъде празник за Tesla - откриването на нейната "мегафабрика" в спокойната германска община Груенхайде, съвсем близо до Берлин. Но благодарение на ожесточената съпротива на защитниците на околната среда, сложната бюрокрация и промени в планирането е напълно неясно кога електрически автомобили ще слязат от производствената линия на първата европейска фабрика на компанията.

Tesla отложи очакваното отваряне към края на 2021 г. Но агенцията за околната среда в Бранденбург, провинцията, в която се изгражда заводът за 5.8 млрд. евро, все още не е дала окончателното си одобрение. Това означава, че не може да се изключи възможността за допълнително забавяне, дори до следващата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход