Машини за мляко

Хасковската фирма "Донидо машин индъстри" е лидер на пазара на съоръжения за преработка на мляко и млечни продукти

Статията е част от специалното издание от поредицата "Капитал Градове", посветено на Стара Загора и Хасково. То излезе в печатен вариант в края на април 2021 г.

В хасковската фирма "Донидо машин индъстри" признават само един метал - неръждаемата стомана. Умението да работят с нея е направило компанията най-големия производител на машини за млекопреработващата промишленост у нас. Този материал определя дори инвестиционната и кадровата политика на фирмата.

"През 2021 започваме да строим нов цех, за да разширим и увеличим производството си. Инвестицията е около 1 млн. лева, което никак не е малко на фона на досегашната стойност на активите от около 7.5 млн. лева", коментира основателят, съсобственик и изпълнителен директор на фирмата инж. Николай Господинов. Преди година фирмата купува два терена до сегашната си фабрика. На тях ще вдигне сградата на новия си цех, но най-важната част от цялата инвестиция е мощен лазер, с който скоростно ще режат неръждаема стомана за производството си. Финансирането за машината за лазерно рязане на листов материал и тръби и на система за орбитално заваряване на тръби идва от две места - 253 хил. лв. собствени средства на компанията и 380 хил. лв. безвъзмездната финансова помощ от оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност".

"Досега режехме стоманата, но също така гумените уплътнения и пластмасовите детайли с вода", обяснява инж. Господинов. Режещата водна струя е с налягане 6000 атмосфери и това е достатъчно за перфектни срезове. Тази машина обаче работи около 30, а понякога и до 60 пъти по-бавно от новия лазер при рязане на тънки метали. А поръчките не могат да чакат, категоричен е още инж. Господинов.

Пазарите

През годините българският пазар за машини за преработка на мляко е отеснял за "Донидо машин индъстри" и през 2020 г. той е формирал едва 10% от общата стойност на продажбите. "В момента правим техниката за много голям млекопреработващ завод в Северна България, чиято обща стойност е 2 млн. лева и по-голямата част от нея е инвестицията в машини", обяснява инж. Господинов. Затова неговата прогноза е, че през тази година относителният дял на българския пазар за фирмата може да се увеличи до 20-22 на сто. И все пак големите поръчки са от извън страната. "Съоръженията ни са сложни и скъпи и клиентът иска монтаж, пуск, поддръжка. Това е ефективно на определено разстояние. С Русия например правим така: имаме основен дилър, който изгради собствена инженерингова фирма, така че осъществява поддръжка на съоръженията ни. Този модел прилагаме в Беларус и Украйна. В Румъния имаме представител, но ние си поддържаме машините. Така работим в Турция и Гърция", разказва изпълнителният директор на "Донидо машин индъстри".

Годишният оборот на компанията е между 10 и 15 млн. лева. "През 2019 г. слязохме до 7.5 млн. лева производство и продажби, през 2020 г. достигнахме 11 млн. лева, защото получихме и изпълнихме повече поръчки. Най-големите обеми постигнахме в периода 2012 - 2014 г. Налагаше се обаче да влагаме много извънреден труд. Хората работеха срещу двойно по-високо заплащане в събота и неделя, но забелязахме, че болничните в понеделник и вторник рязко нараснаха. И тъй като с по-високия обем не постигнахме и по-висока рентабилност, която е около 10%, решихме, че ще прецизираме начина си на работа", обясни инж. Господинов.

Тънкостите на млякото

Външните пазари отворят очите на хасковските производители, за да разбират, че опитът им в производството на традиционните за България бяло саламурено сирене и кашкавал не служи много навън. Защото светът познава много повече твърдите италиански, меките френски и различните датски сирена. Предизвикателството пред нашите машиностроители е, че правейки една сложна линия за износ, трудно могат да я изпитат докрай в България. Най-малкото защото не разполагат с чуждестранната суровина - млякото, което е различно за всяка страна. Това налага да правят проби в самия обект. "Тестове правим и в България, но всеки клиент има специфични изисквания и затова залагаме повече на пробите на място в чужбина. При много сложни технологични изисквания от страна на клиента каним негови специалисти, които са наясно с производството на сирената и контролират на място в Хасково нашата работа. Така не допускаме фатални грешки", казва инж. Николай Господинов.

Екипът

Неръждаемата стомана е решаващ фактор и при подбора на кадрите. Производството зависи много от уменията и професионализма на шлосери и заварчици. Тук излиза сериозен проблем - персоналът застарява, а в Хасково няма професионално обучение в училищата по тези две професии. И докато при заварчиците е въпрос на сръчност, при шлосерите е и на обучение - те трябва да разбират от чертежи. Така че компанията може сама да обучава заварчиците си, но шлосерите трябва да учат. И тя е готова да стимулира учещите.

Сега в "Донидо" има общо 130 работници, като двадесет от тях са инженери и IT специалисти, а петима са специалистите по маркетинг, които годишно обработват над 1000 заявки и реализират около 50 сделки. Изпълнителният директор формулира маркетинговите трудности така: "Много е трудно да намериш клиент, който да даде авансово пари. Но го изискваме, защото това ни дава сигурност в поръчката. После изработваме, а клиентът плаща, преди машините да тръгнат. Накрая остава 10 на сто от цената, които той плаща, когато пуснем в производство произведените от нас машини или линия."

Профил

"Донидо машин индъстри" е създадена през 1990 г. в Хасково. Нейни основатели и собственици са инж. Николай Господинов и инж. Йордан Вълчев. Двамата са работили в Научния институт на "Химмаш" - Хасково. Заедно тръгват с ентусиазъм и кураж от абсолютната нула. С личните си спестявания наемат цех със струг и гилотина. Първата им поръчка е за малка мандра, в която има само 3 машини. Първото им участие на Пловдивския панаир през 1991 г. им отваря българските и чуждестранните пазари.

Още от Капитал